YAESU FT101ZD

Alles over zend(ontvang)ers en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
on4btw
Berichten: 177
Lid geworden op: 29 apr 2008, 16:36
Locatie: ROOSDAAL
Contacteer:

YAESU FT101ZD

#1 Bericht door on4btw »

Hallo iedereen,
Ik ben voor het ogenblik de digitale uitlezing van een Yaesu FT101ZD aan het vervangen door een
project van RadioLabRio - zie bijlage. Het printje werkt zeer goed maar er is een probleem met de inbouw.
De potentiometer van de (oude) contrastregeling laat niet toe het printje op een goede manier te plaatsen.
Is er iemand die dit al uitgevoerd heeft, wat met die potentiometer ?
s-l1600.jpg

Gebruikersavatar
pa0ejh
Berichten: 1889
Lid geworden op: 05 mei 2008, 13:23
Roepletters: PA0EJH
Locatie: Brunssum

Re: YAESU FT101ZD

#2 Bericht door pa0ejh »

Ik zag een video waar in de Dim knop er wel aanwezig was....

Misschien de oude Pot slopen zodat alleen de as bevestiging overblijft ?? en je zo inbouw ruimte overhoud ??

Of een schroef vanbinnen uit door het gat steken, met een moer vast zetten, en de knop weer aan de schroef vastmaken ??
73's Egbert PAØEJH. Licensed since 1971.
En meer dan 50 Jaar radio-actief

on4btw
Berichten: 177
Lid geworden op: 29 apr 2008, 16:36
Locatie: ROOSDAAL
Contacteer:

Re: YAESU FT101ZD

#3 Bericht door on4btw »

Inderdaad, bij alle filmpjes en foto's over dit onderwerp blijft de potmeter staan.
Wat je voorstelt kan ik inderdaad doen maar dan valt de lichtregeling weg van de S-meter.
Ik moet nog bekijken of ik de twee samen, lichtregeling S-meter en contrast display met de bestaande
potmeter kan instellen, maar de ruimte blijft beperkt.
Ik kan de display inbouwen maar dan is er een ruime afstand tussen het venster van de transceiver en de display van
ongeveer 12 mm. Ik blijf zeker verder zoeken naar een oplossing en als het niet anders kan, potmeter weg nemen.

on4btw
Berichten: 177
Lid geworden op: 29 apr 2008, 16:36
Locatie: ROOSDAAL
Contacteer:

Re: YAESU FT101ZD

#4 Bericht door on4btw »

s-l1600.jpg
Ik heb de mogelijkheden eens van dichtbij bekeken, gemeten , gezaagd, gevijld en tenslotte gepast en gans de zaak op haar plaats gekregen,
niet zoals ik zou willen maar ik ben er tevreden mee. Het is millimeter werk. De DIM potmeter kan blijven staan maar moet geisoleerd worden om
geen kortsluitingen te veroorzaken. Ik heb wat foto's bij gevoegd om het duidelijker te maken.
Het ontwerp is afkomstig van een OM uit Brazilië.

on4btw
Berichten: 177
Lid geworden op: 29 apr 2008, 16:36
Locatie: ROOSDAAL
Contacteer:

Re: YAESU FT101ZD

#5 Bericht door on4btw »

Foto 1
Bijlagen
s-l1602.jpg
s-l160000.jpg
s-l16000.jpg
s-l1600.jpg
DSC02506.JPG

on4btw
Berichten: 177
Lid geworden op: 29 apr 2008, 16:36
Locatie: ROOSDAAL
Contacteer:

Re: YAESU FT101ZD

#6 Bericht door on4btw »

Foto2
Bijlagen
s-l1600000.jpg

Gebruikersavatar
Hans PE1KWH
Berichten: 281
Lid geworden op: 30 jul 2009, 19:32

Re: YAESU FT101ZD

#7 Bericht door Hans PE1KWH »

Een LCD display kun je meestal instellen voor contrast. Dat gaat via een spanning tussen 0 en 5V ( of 0 en de voedingsspanning van het display ) meestal op pin 3 Vo van het display.
Zo te zien komt er nu een spanning uit je module.
Om de dim potmeter toch een functie te geven zou je die kunnen aansluiten op de 5V en dan de loper naar het display.
Waarde van de potmeter maakt niet uit, wordt toch een spanningsdeler.

on4btw
Berichten: 177
Lid geworden op: 29 apr 2008, 16:36
Locatie: ROOSDAAL
Contacteer:

Re: YAESU FT101ZD

#8 Bericht door on4btw »

Inderdaad is een contrast instelling bij deze LCD mogelijk, maar in dit geval staat deze op maximum wat het beste resultaat geeft.
Het zou minder kunnen maar door de sterke backlight is dit de beste positie.
Wat de DIM potmeter betreft deze blijft in gebruik voor de meter verlichting en de analoge schaal.

Plaats reactie