BF-T1 en CHIRP : test driver

Alles over zend(ontvang)ers en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
PA3CQN
Berichten: 789
Lid geworden op: 10 dec 2014, 21:59
Roepletters: PA3CQN
Locatie: Groningen
Contacteer:

BF-T1 en CHIRP : test driver

#1 Bericht door PA3CQN »

Voor de bezitters van het ultieme speelgoedje, de BF-T1:

Samen met Pavel Milanes, CO7WT, en anderen heb ik gewerkt aan een driver voor CHIRP. Zal binnenkort wel meegenomen worden in de daily build maar voor wie het alvast wil proberen:

- open Chirp
- menu 'help', optie 'enable developper functions' aanvinken
- menu 'file'>'load module' en bijgevoegd bestand selecteren
- verder als gebruikelijk, download van radio en Baofeng BF-T1 kiezen

NB:
-het ding kan maximaal van 136-220 en 400-520, maar het eindtrapje/frontend zeer zeker niet. Een twee meter repeater beluisteren gaat nog wel, maar zenden op VHF zou ik niet doen!
In de driver zijn de limieten 136-170 en 400-470. Serieus bruikbaar is 430-440. Net als alle Baofengs dus. Op 70 doet ie het echter verrassend goed voor zo'n klein ding.
- het emergency kanaal kun je gebruiken als een dual-watch. Zet dat kanaal op een frequentie die je wilt monitoren en luister ondertussen uit verveling naar NOS. Gebruik je de oranje noodknop dan zend je op het emergency-kanaal, de gewone PTT is dan NOS. Bij ontvangst op het emergency kanaal wordt NOS dan onderdrukt en hoor je de gemonitorde frequentie.

Succes!

Henk.
Bijlagen
CQN-bf-t1.zip
driver BF-T1 voor CHIRP
(8.37 KiB) 235 keer gedownload
_______________________________________________
Na jaren afwezig toch maar weer eens rondkijken.
UV-B5, RTL stick, SDRPlay2, miniwhip, magloop, X300
http://www.pa3cqn.nl
_______________________________________________

PA3BAS
Berichten: 2606
Lid geworden op: 07 jan 2011, 22:19
Roepletters: PA3BAS
Locatie: JO21XX

Re: BF-T1 en CHIRP : test driver

#2 Bericht door PA3BAS »

Dat is mooi nieuws!
.... But will it blend?

PA3CQN
Berichten: 789
Lid geworden op: 10 dec 2014, 21:59
Roepletters: PA3CQN
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: BF-T1 en CHIRP : test driver

#3 Bericht door PA3CQN »

De BF-T1 wordt nu standaard in CHIRP ondersteund, build van 28122017.
_______________________________________________
Na jaren afwezig toch maar weer eens rondkijken.
UV-B5, RTL stick, SDRPlay2, miniwhip, magloop, X300
http://www.pa3cqn.nl
_______________________________________________

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6249
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: BF-T1 en CHIRP : test driver

#4 Bericht door PA3DAT »

Grappige porto's, zeker voor een prijs van nog geen € 13 incl. verzendkosten!
Zijn deze vergelijkbaar met de 16 kanaals BF888s 70cm porto's, die voor ongeveer
dezelfde prijs te koop zijn?

Edit: ik las wat Amerikaanse reviews, die waren niet zo lovend...
Ik heb een heleboel 888's geprogrammeerd, nieuw uit de doos. Geen enkel probleem,
stuk voor stuk goed werkend. Die reviews schetsen een minder florissant beeld.
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

PA3CQN
Berichten: 789
Lid geworden op: 10 dec 2014, 21:59
Roepletters: PA3CQN
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: BF-T1 en CHIRP : test driver

#5 Bericht door PA3CQN »

PA3DAT schreef:Grappige porto's, zeker voor een prijs van nog geen € 13 incl. verzendkosten!
Zijn deze vergelijkbaar met de 16 kanaals BF888s 70cm porto's, die voor ongeveer
dezelfde prijs te koop zijn?

Edit: ik las wat Amerikaanse reviews, die waren niet zo lovend...
Ik heb een heleboel 888's geprogrammeerd, nieuw uit de doos. Geen enkel probleem,
stuk voor stuk goed werkend. Die reviews schetsen een minder florissant beeld.
Tja, wat is goed of slecht? Ik heb er 12 euro voor betaald, en dat geld is ie zeker waard.
Voordeel is een display, waardoor je geen kanaalnummers hoeft te onthouden maar gewoon kunt zien
waar je bent. Ontvangst van die van mij is goed ( zelfs gevoeliger dan bv de UV-B5 ) en verder alle nadelen van
de chinese sdr porto's ( waardeloze squelch, zachte modulatie, onbruikbare S-meter, om maar iets te noemen).
De meegeleverde headset kan zo de vuilnisbak in , vanwege slechte connector die niet past en waardeloos
oortelefoontje. En de interne audioversterking staat op maximaal, dus de volume-modificatie ( zoek op youtube )
is eigenlijk een must.

Voor het programmeren heb je een speciale usb-kabel nodig, die meestal niet wordt meegeleverd. Als je die kabel bestelt is
het weer de vraag welke serieel-ttl omzetter erin zit, vanwege de Prolific driver problemen. Ik heb zelf een kabeltje gemaakt
met een losse stekker en een CH340 converter. Dat werkt prima.
De originele software werkt alleen op Windows, en dan nog niet op ieder systeem ( lijkt te crashen als je teveel seriële poorten
hebt van al het arduino en ander geëxperimenteer). Maar nu ook in CHIRP dus.

Voor wie verder will is er nog een modificatie-optie: de 'zaklantaarn' ( waarom zijn die chinezen daar zo gek op ? ) kan eruit, en een SMA connector
past er dan gemakkelijk in, zelfs een BNC lijm je er nog wel in. Stukje coax naar de print en je hebt externe antenne.

Maar: voor 12 euro heb ik een USB-adapter, een micro-usb kabel, een 70 cm porto en FM-radio.
En een paar uur plezier in het uitzoeken hoe je het ding via CHIRP kunt programmeren ( alhoewel dat nu af is, dus anderen
daar geen lol meer mee kunnen hebben ).
Mij zul je niet horen klagen.
_______________________________________________
Na jaren afwezig toch maar weer eens rondkijken.
UV-B5, RTL stick, SDRPlay2, miniwhip, magloop, X300
http://www.pa3cqn.nl
_______________________________________________

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6249
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: BF-T1 en CHIRP : test driver

#6 Bericht door PA3DAT »

Bedankt voor je reactie, leuk!
Wat me opviel in de reviews waren problemen met het display. Onleesbaar of helemaal geen beeld.
Maar dat zal een enkele keer voorkomen.

En die prijs, dat is goedbeschouwd een lachertje he? Onze eerste Kenwood porto voor 2m, de TR2500
kostte begin jaren '80 omgerekend meer dan € 450! En dan de accessoires nog: de tafellader moest
al bijna € 150 kosten...
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

PA3CQN
Berichten: 789
Lid geworden op: 10 dec 2014, 21:59
Roepletters: PA3CQN
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: BF-T1 en CHIRP : test driver

#7 Bericht door PA3CQN »

PA3DAT schreef: En die prijs, dat is goedbeschouwd een lachertje he? Onze eerste Kenwood porto voor 2m, de TR2500
kostte begin jaren '80 omgerekend meer dan € 450! En dan de accessoires nog: de tafellader moest
al bijna € 150 kosten...
Hier een Icom IC-2E, ook zoiets. En dubbel accupack met zelfgebouwde lader ( heel officieel met veerstalen lipjes en messing U profiel om het
pack in te schuiven ).
Benieuwd of die nog bestaat, als er iemand een oude IC-2E heeft waar PA3CQN in gegraveerd staat .....

Maar goed, als je iets koopt van max 15 euro en verwacht dat dat een Kenwood-vergelijkbaar apparaat is .. kom op zeg!
Het is gewoon een leuk speelgoedje, bij het knutselen in de kelder op de lokale radio en even meeluisteren op NON/NOS, wat wil je nog meer.

Dat met dat display heb ik trouwens met mijn UV-B5: geen kontrast, nauwelijks leesbaar en als de temperatuur daalt wordt alles lichtgrijs.
_______________________________________________
Na jaren afwezig toch maar weer eens rondkijken.
UV-B5, RTL stick, SDRPlay2, miniwhip, magloop, X300
http://www.pa3cqn.nl
_______________________________________________

Plaats reactie