Ervaringen TYT porto MD2017

Alles over zend(ontvang)ers en toebehoren.
Bericht
Auteur
PA3BZT
Berichten: 92
Lid geworden op: 23 jun 2015, 16:32
Roepletters: PA3BZT
Locatie: Alphen a/d Rijn

Re: Ervaringen TYT porto MD2017

#16 Bericht door PA3BZT »

elsinga schreef:Er zijn twee contactenlijsten mogelijk:
- de standaard lijst met 10.000 contacten, die wordt gebruikt om de naam van je tegenstation te tonen én voor TX contacts plus het kiezen van direct dial contacts
- de 100.000 contacten lijst, waarvoor een andere firmware moet worden geladen en waarmee dan de opnamemogelijkheid vervalt, die alleen wordt gebruikt om (nog uitgebreidere) gegevens van je tegenstation op het scherm te zetten

Als je de 100.000 contacten firmware gebruikt kun je de 10.000 contacten lijst gebruiken om daar de beperkte set van te kiezen ID's in te zetten.
Dit gaat dan om DMR contacten waarbij o.a de call en de nickname zichtbaar wordt op de porto?

Maken de analoge frequenties deel uit van deze contacten of wordt dat in een andere contactenlijst opgenomen?
Gaat mij dan om analoge repeater namen en hun frequenties. Is dit een aparte zone?

Alle DMR repeaters zitten alleen op de 70cm band, betekent dit dat de 2 meter band feitelijk niet voor DMR wordt gebruikt? De 70cm band biedt meer ruimte, wellicht daarom.
Betekent dat van deze dual band porto de 2 meter hoofdzakelijk voor analoog gebruik is.
Wel biedt deze dual band porto crossband mogelijkheden, wordt dit veel toegepast? Satelliet misscgien? Maar kun je daar een porto voor gebruiken?

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3124
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: Ervaringen TYT porto MD2017

#17 Bericht door elsinga »

PA3BZT schreef:
elsinga schreef:Er zijn twee contactenlijsten mogelijk:
- de standaard lijst met 10.000 contacten, die wordt gebruikt om de naam van je tegenstation te tonen én voor TX contacts plus het kiezen van direct dial contacts
- de 100.000 contacten lijst, waarvoor een andere firmware moet worden geladen en waarmee dan de opnamemogelijkheid vervalt, die alleen wordt gebruikt om (nog uitgebreidere) gegevens van je tegenstation op het scherm te zetten

Als je de 100.000 contacten firmware gebruikt kun je de 10.000 contacten lijst gebruiken om daar de beperkte set van te kiezen ID's in te zetten.
Dit gaat dan om DMR contacten waarbij o.a de call en de nickname zichtbaar wordt op de porto?
Ja, voor zowel de 10.000 als 100.000 lijst.
Maken de analoge frequenties deel uit van deze contacten of wordt dat in een andere contactenlijst opgenomen?
Gaat mij dan om analoge repeater namen en hun frequenties. Is dit een aparte zone?
Dat heeft niets met die 10.000 en 100.000 contacten lijsten te maken. Open eens een codeplug (er staat er eentje op mijn site, inclusief de codeplug editor/CPS). Dan wordt al veel meer duidelijk. TL;DR: codeplug heeft channels (frequenties), die zitten in zones.
Alle DMR repeaters zitten alleen op de 70cm band, betekent dit dat de 2 meter band feitelijk niet voor DMR wordt gebruikt? De 70cm band biedt meer ruimte, wellicht daarom.
Alle HAM DMR repeaters in NL zitten op 70cm, maar er zijn er ook (oa. in UK en DE) op 2m.
Betekent dat van deze dual band porto de 2 meter hoofdzakelijk voor analoog gebruik is.
In NL wel, elders niet.
Wel biedt deze dual band porto crossband mogelijkheden, wordt dit veel toegepast? Satelliet misscgien? Maar kun je daar een porto voor gebruiken?
Dualband en dual receive, geen crossband repeater. Dus ook RX op 70 en TX op 2 of omgekeerd mogelijk. Satelliet kan, ook met een porto.
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

Gebruikersavatar
PA3HGT
Berichten: 192
Lid geworden op: 19 nov 2009, 21:01
Roepletters: PA3HGT
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Ervaringen TYT porto MD2017

#18 Bericht door PA3HGT »

Hallo iedereen,

Ik heb een TYT MD2017 gekocht en ik wilde deze flashen naar 10000 of 100k aan contacten.
Ik zie op de hamdigitaal dat er NL-BE codepluggen zijn en als ik het zo zie dan is voor deze codeplug 10k aan contacten genoeg.

is er ook een codeplug van alleen NL voor deze portofoon want BE is voor mij niet echt belangrijk.

Hans,PA3HGT
Doe niet iets wat ik ook niet zou doen ! en ... je hebt geen domme vragen wel domme antwoorden. :wink:

http://www.pa3hgt.nl

PA3CQJ
Berichten: 75
Lid geworden op: 03 feb 2014, 20:30
Roepletters: PA3CQJ
Contacteer:

Re: Ervaringen TYT porto MD2017

#19 Bericht door PA3CQJ »

PA3HGT schreef:Hallo iedereen,

Ik heb een TYT MD2017 gekocht en ik wilde deze flashen naar 10000 of 100k aan contacten.
Ik zie op de hamdigitaal dat er NL-BE codepluggen zijn en als ik het zo zie dan is voor deze codeplug 10k aan contacten genoeg.

is er ook een codeplug van alleen NL voor deze portofoon want BE is voor mij niet echt belangrijk.

Hans,PA3HGT

Hans,

Alle codepluggen kunnen 10.000 contacten bevatten.
De firmware geschikt voor 100.000 contacten slaat de contacten op in het deel van het geheugen dat bij de firmware voor 10.000 contacten wordt gebruikt voor de opnamen.
Je moet dus kiezen: of opnemen of 100.000 contacten.

Zie voor hoe je de firmware voor 100.000 contacten inlaadt dit bericht op hamdigitaal.nl
https://www.hamdigitaal.nl/2017/10/100- ... yt-md2017/
In het document zit ook een foto van hoe het er op mijn portofoon uitziet.


De codeplug NL-BE heeft dezelfde inhoud als de codeplug BE-NL het verschil zit hem in de volgorde van de zones.
Als je de NL-BE plug inlaadt zul je niks van de BE dingen merken, die staan in het onderste deel van de zonelijst.
Rutger
PA3CQJ

Gebruikersavatar
PC1L
Berichten: 1394
Lid geworden op: 14 okt 2007, 17:02
Roepletters: PC1L
Contacteer:

Re: Ervaringen TYT porto MD2017

#20 Bericht door PC1L »

PA3CQJ schreef: De firmware geschikt voor 100.000 contacten slaat de contacten op in het deel van het geheugen dat bij de firmware voor 10.000 contacten wordt gebruikt voor de opnamen.

dus kiezen: of opnemen of 100.000 contacten.
Als hij het portofoongeheugen zo min mogelijk wil belasten, kan hij dan kiezen voor opnemen en de opname mogelijheid niet benutten ? Of werkt dat zo in de praktijk niet ?

Plaats reactie