Leixen UV-25HX gebruiken voor sat ontvangst

Alles over zend(ontvang)ers en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
PA1LH_leon
Berichten: 42
Lid geworden op: 27 aug 2016, 09:36
Roepletters: PA1LH

Leixen UV-25HX gebruiken voor sat ontvangst

#1 Bericht door PA1LH_leon »

Beste mede amateurs,

Ik zit er over te denken om de Leixen UV-25HX aan te schaffen voor de ontvangst van satellieten, o.a. de NOAA's en wat radioamateur satellieten.
Nu vraag ik me dus af of dat wel gaat lukken met dit exemplaar.
Hiervoor heb ik een Yaesu FT-817 gehad, en daarmee ontving ik verschillende satellieten erg goed.
Had een kabeltje aangesloten op de hoofdtelefoon uitgang en van daar naar de soundcard van de pc.
Zou dat met de Leixen ook gaan lukken ?
Ja ik weet het: proberen is weten, maar weet het liever voordat ik hem aanschaf :)
Mogelijk dat er hier iemand is die ook zoiets in gebruik heeft voor sat ontvangst.

73,
PA1LH, Leon.
Als het niet rookt, werkt het.

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5109
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Re: Leixen UV-25HX gebruiken voor sat ontvangst

#2 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

Leon,

Kan je iets meer over het setje vertellen? Ik ben al via Google aan het zoeken geweest maar vind geen Leixen UV-25HX.
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

Gebruikersavatar
KingsWood
Berichten: 57
Lid geworden op: 16 mei 2014, 00:15
Locatie: Koningsbosch

Re: Leixen UV-25HX gebruiken voor sat ontvangst

#3 Bericht door KingsWood »

Als je niet op tijd bent...ben je te vroeg of te laat . <Johan Cruijff>


73 Jean

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5109
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Re: Leixen UV-25HX gebruiken voor sat ontvangst

#4 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

Dank voor de verwijzing, ik kwam hier ook op uit. Omdat ik en ander typenummer zag staan ontstond er bij mij verwarring.

Leon, deze set heeft alleen FM, lijkt mij voor het satelliet wat beperkt. SO-50, AO-85
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

Gebruikersavatar
Ron01
Berichten: 308
Lid geworden op: 22 jul 2007, 22:51
Locatie: Tilburg JO21MO

Re: Leixen UV-25HX gebruiken voor sat ontvangst

#5 Bericht door Ron01 »

Mijn advies is: niet kopen!
Ik heb tot 2x toe zo'n setje aangeschaft en er blijkt een soort van bug in te zitten. Bij ontvangst verslikt hij zich en klinkt er een soort hikgeluid om de 15 tot 20 seconden. Op de lange duur wordt dit zeer irrtitant.
Misschien betrof het een probleem bij mijn aankoop, maar ik ben er helemaal klaar mee.
Mvg Ron
* UBC125XLT * Target 3HF * SDR * Icom IC-2730 * Yaesu FT-450d * Kenwood R1000 * Realistic DX-394 * Bearcat UBC 785 * Bearcat UBC 780 *
Diamond X50N * Diamond RH771 * Diamond RH775 * Diamond MR-77B * Diamond X200N * Diamond X510N * HF Kits Endfed * Miniwhip * Daiwa CN-501V * Daiwa CN-102L *

PA1LH_leon
Berichten: 42
Lid geworden op: 27 aug 2016, 09:36
Roepletters: PA1LH

Re: Leixen UV-25HX gebruiken voor sat ontvangst

#6 Bericht door PA1LH_leon »

Ik zat achteraf ook nog te denken: hoe kun je met dat ding de dopplershift mee besturen, dat gaat ook al niet.
Oke, wordt dus een no go voor wat betreft deze Leixen. :)
Als het niet rookt, werkt het.

PE1BVQ
Berichten: 190
Lid geworden op: 08 apr 2010, 10:59

Re: Leixen UV-25HX gebruiken voor sat ontvangst

#7 Bericht door PE1BVQ »

Doppler shift kun je opvangen door dezelfde frequentie een paar maal in te programmeren met elke keer een paar Khz omhoog of omlaag. Zowel bij zenden als ontvangen. Dus dat lijkt mij geen probleem. Overigens ook toepasbaar bij een dualband portofoon 2m/70cm.
Wat ook belangrijk is dat je bij de FM satellieten een korte CTCSS subtoon mee moet zenden om de repeater in de sat te activeren. Daarnaast moet je bij bij de FM-sats een CTCSS subtoon meesturen om het relais open te houden.
Voor AO-85 moet je een CTCSS/ PL toon meesturen van 67Hz en dan blijft hij voor 1 min open/actief.
Bij de SO-50 moet je eerst een "burst" geven van 67Hz om te starten en daarna elke keer 74,4Hz meesturen met de spraak.
Bij de aanschaf van zulke sets moet je hier rekening mee houden of de set dit allemaal wel kan, anders zijn ze niet geschikt voor FM satellieten.

Voor info SO-50 sat: https://www.amsat.org/two-way-satellite ... formation/
Voor info AO-85 sat: https://www.amsat.org/two-way-satellites/ao-85-fox-1a/
Voor algemene nuttige info:
http://www.amsat.org/wordpress/wp-conte ... 131010.pdf

Succes, Hans, PE1BVQ

Gebruikersavatar
pa3met
Berichten: 1477
Lid geworden op: 21 apr 2006, 19:09
Roepletters: PA3MET
Locatie: IJsselstein
Contacteer:

Re: Leixen UV-25HX gebruiken voor sat ontvangst

#8 Bericht door pa3met »

PA1LH_leon schreef:Ik zat achteraf ook nog te denken: hoe kun je met dat ding de dopplershift mee besturen, dat gaat ook al niet.
Oke, wordt dus een no go voor wat betreft deze Leixen. :)
ik wilde het nog even wat breder stellen -- Het is voor de huidige series sowieso een no-go. Teleurstellend is erg zacht uitgedrukt qua kwaliteit.
Misschien dat ze over een jaar of wat iets kunnen maken maar voor dit moment kan je beter het geld uitgeven aan eten of zoiets.
IC7851; IC202S; TH-F7E; MD380; IC7000(+4m); IC7300; IC9700, IC705, X6100

PA1LH_leon
Berichten: 42
Lid geworden op: 27 aug 2016, 09:36
Roepletters: PA1LH

Re: Leixen UV-25HX gebruiken voor sat ontvangst

#9 Bericht door PA1LH_leon »

pa3met schreef:
PA1LH_leon schreef:Ik zat achteraf ook nog te denken: hoe kun je met dat ding de dopplershift mee besturen, dat gaat ook al niet.
Oke, wordt dus een no go voor wat betreft deze Leixen. :)
ik wilde het nog even wat breder stellen -- Het is voor de huidige series sowieso een no-go. Teleurstellend is erg zacht uitgedrukt qua kwaliteit.
Misschien dat ze over een jaar of wat iets kunnen maken maar voor dit moment kan je beter het geld uitgeven aan eten of zoiets.
Haha, die laatste regel zal ik onthouden :)
Als het niet rookt, werkt het.

Plaats reactie