kenwood ts 570D

Alles over zend(ontvang)ers en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
on3dag
Berichten: 158
Lid geworden op: 30 nov 2014, 16:49
Roepletters: on3dag

kenwood ts 570D

#1 Bericht door on3dag »

Hallo,

Ik bezit o.a. een kenwood TS 570D die ik als tweedehands heb gekocht. Reeds enige tijd heb ik het toestel gebruikt zonder enig probleem tot op eergisteren toen liep het eventjes fout af. Ik had een qso met een buitenlands station op de 40 meterband met een power van 50 watt. Plotseling liet het tegenstation mij weten dat hij mij praktisch niet meer kon horen en dat waarschijnlijk de condities aan het verminderen was. Ongeveer op hetzelfde ogenblik kijk ik naar mijn swr meter op de transceiver en zie dat het hoogfrequent signaal weggevallen is, niet tegenstaande dat de ptt ingedrukt was. De transceiver was gewoon terug in "RX" stand gegaan. Ik heb eventjes de ptt gelost en terug ingedrukt en kon terug zenden, Ook de indicatie op de mfj 945E externe tuner was dus kortstondig onderbroken. De antenne, G5RV, balun en coax werden reeds nagezien. Zou iemand dit verschijnsel al meegemaakt hebben en wat valt er daar aan te doen?
Alvast mijn dank,
73's
on3dag,
Dirk

Gebruikersavatar
PA2RU
Berichten: 1825
Lid geworden op: 14 apr 2007, 18:15
Roepletters: PA2RU
Locatie: Emmen
Contacteer:

Re: kenwood ts 570D

#2 Bericht door PA2RU »

Dat moet je waarschijnlijk gaan zoeken in de spanningsvoorziening van je set..ik heb namelijk het zelfde gehad..

http://www.zendamateur.com/viewtopic.php?f=4&t=13031
73 René PA2RU

on3dag
Berichten: 158
Lid geworden op: 30 nov 2014, 16:49
Roepletters: on3dag

Re: kenwood ts 570D

#3 Bericht door on3dag »

Bedankt in ieder geval voor de verwijzing naar de topic, maar eigenlijk valt de transceiver niet helemaal uit. Kort in verwoording gebracht gebeurt het volgende,; je bent aan het zenden in SSB en plots (zelfs bij ingedrukte ptt schakelaar van de microfoon) gaat de transceiver naar RX stand (ontvangst)! Daarna druk je één of tweemaal op de ptt van de microfoon en het RF signaal is daar terug met gevolg dat de transceiver terug op "TX" (zendmode) staat. Meerdere malen heb ik al de micro switch getest maar deze bleek goed te zijn.

Gebruikersavatar
PA2RU
Berichten: 1825
Lid geworden op: 14 apr 2007, 18:15
Roepletters: PA2RU
Locatie: Emmen
Contacteer:

Re: kenwood ts 570D

#4 Bericht door PA2RU »

on3dag schreef:Bedankt in ieder geval voor de verwijzing naar de topic, maar eigenlijk valt de transceiver niet helemaal uit. Kort in verwoording gebracht gebeurt het volgende,; je bent aan het zenden in SSB en plots (zelfs bij ingedrukte ptt schakelaar van de microfoon) gaat de transceiver naar RX stand (ontvangst)! Daarna druk je één of tweemaal op de ptt van de microfoon en het RF signaal is daar terug met gevolg dat de transceiver terug op "TX" (zendmode) staat. Meerdere malen heb ik al de micro switch getest maar deze bleek goed te zijn.
Dat is omdat de spanning waarschijnlijk net een tikje te laag word als je de zaak gaat belasten , stukje zelfbehoud van de 570d is dat..
Je kunt de voedingspanning iets verhogen maar het is aannemelijker dat de zekeringhouders de boosdoeners zijn vanwege de slechte contacten..zie net dat photobucket de foto niet meer laat zien in betreffende topic..
Die worden erg warm waardoor de plastic omhulsels van de zekeringen als het ware zacht worden / smelten , zelfs de steekzekeringen worden heet..
73 René PA2RU

verwijderd

Re: kenwood ts 570D

#5 Bericht door verwijderd »

Best Dirk

Hoe ben je aan het zenden wanneer dit gebeurd, gelijk naar 10 seconden of langer dan 3 minuten ??

Want als ik me niet vergis heb je in het menu van je 570 de TOT (Total Out Timer) aan staan.
Deze kan je in verschillende minuten instellen.

Met andere woorden als een te lange transmissie maakt dan schakelt de TX zichzelf uit terug naar RX.

Succes...

andre
Berichten: 2469
Lid geworden op: 19 jun 2007, 23:59
Contacteer:

Re: kenwood ts 570D

#6 Bericht door andre »

op die set zit ook een tx button. Gebeurd dit niet wanneer je deze button gebruikt zit het mogelijk in de mic of kabel ervan.
Heb een soort gelijk iets eens in een yaesu setje gehad. Subtiele draadbreuk in de mic kabel was de oorzaak.
Een postzegelverzamelaar en zendamateur hebben een ding gemeen...bang voor wind!

Plaats reactie