Condor 16, opstartperikelen

Alles over zend(ontvang)ers en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
PE1DHR
Berichten: 15
Lid geworden op: 02 mar 2008, 10:10
Locatie: Oosterhout NB

Condor 16, opstartperikelen

#1 Bericht door PE1DHR »

ik kwam, bij toeval, de thread van PA3FYM tegen over de herziene software. omdat ik de c16 niet gebruik vanwege de ruisbulten op 145.200, 400 en 600 die ik amper weg kan krijgen en omdat de Storno6000 met de straycat software veel beter werkt, besloot ik het er maar weer eens op te wagen en begon een paar eprommetjes te branden. die liggen bij mij, gewist, opgeslagen in een antistatisch doosje. maar liggen al 5 of 6 jaar. wat viel op, van de 10 eproms kon ik er maar 1 of 2 programmeren, de programmer gaf wel aan dat ze leeg waren maar gaf toch een programmeer error. ook bij de aanwezige c16's in het rek waren er een paar met opstartproblemen die er vroeger niet waren. kunnen die oude eproms soms degenereren ? de 27c32's waren erger aangetast dan de 2732's. met de 27[c]512 voor de condor3000 en de philips fm1000 heb ik nooit problemen.
zijn er nog meer amateurs met deze ruisbult problemen en zo ja, is er een oplossing ?
als ik het IF filter en 21,4 Mhz filter er een beetje naast zet is de storing minder opvallend maar is het geluid niet zo zuiver.

NB ik heb gisteren, voor het eerst een, nog maagdelijke, gele stip omgebouwd, dwz alleen de 2 vco eilandjes dicht en opnieuw afregelen [dank Remco voor de tip] en die heeft geen enkele birdie, ruisbult, ra ra. zijn alle condors op de radiomarkten kapotgespit en dan aan ons verder doorverkocht ?? zal toch wel niet ?? of....

Gebruikersavatar
PA1Bj
Berichten: 450
Lid geworden op: 05 apr 2009, 22:45
Roepletters: PA1BJ
Locatie: JO22XF
Contacteer:

Re: Condor 16, opstartperikelen

#2 Bericht door PA1Bj »

Nog geen respons, zie ik. Het enige wat ik ervan kan zeggen is: Ik heb een paar keer een eprom
laten branden door een OM in Drenthe. Die brandde een nieuwe voor € 10,00 en die waren altijd goed.
Mijn ervaring is wel: als een Condor lang ongebruikt ligt, doet de eprom soms niet alles meer wat ie moet doen.
Het kan helpen is de luidspreker-toets in de drukken tijdens het aanzetten.(reset)

Ruisbulten heb ik nooit meegemaakt. Verder is het niet allemaal 'bagger' wat je op een markt koopt.
De prijs is er naar misschien.

De MF's en detector bijregelen kun je beter niet doen of je moet de juiste apparatuur hebben om deze te wobbelen.
Het is niet alleen een kwestie van afregelen op max. signaal. De doorlaat mag geen steile piek hebben.

Ik heb een stuk vijf 70 mhz Condors afgeregeld en daarvan regelde ik meestal alleen de HF kringen af.

succes !
73 pa1bj

Plaats reactie