FT-857 (lijkt) gerepareerd, maar wat was/is nou de fout? ;-)

Alles over zend(ontvang)ers en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Remco
Berichten: 675
Lid geworden op: 25 mar 2012, 15:39
Roepletters: PA3FYM
Locatie: Het Gooi

FT-857 (lijkt) gerepareerd, maar wat was/is nou de fout? ;-)

#1 Bericht door Remco »

Mijn 12 jaar oude FT-857 DXpeditiemaatje, goed voor enkele 10.000-en QSO's, ware
globetrotter en daarbij menig douanier om de tuin geleid, vertoonde afgelopen week
tijdens een Frankrijk-rondreistripje een merkwaardig verschijnsel ('issue 1') dat erg lastig was
als je een pile-up zit af te werken:

Op niet te duiden momenten schommelde de output 'random' max. zo'n 7-8 dB (65W -> 10W b.v) en
op de koptelefoon was een 'veegachtig' geluid te horen wanneer het fenomeen zich voordeed.

Het fenomeen was onafhankelijk van de gekozen modulatievorm (FM, SSB, CW of 'DIG' (JT9 in mijn geval))
en ook (weliswaar in mindere mate bij lagere output) van de gekozen output (menu #75).

Met allerlei fratsen kon ik herleiden dat het geen LFD/inspraak-issue was.

Ter plaatse weet ik het aan de voeding (een SMPS), maar die had het altijd goed gedaan?

Enfin, na thuiskomst vandaag de set aangesloten op een andere voeding + dummyload --> zelfde fenomeen
PLUS een ander verschijnsel: bij loslaten microfoon-PTT-schakelaar (b)leken er (soms) 'twee pulsjes' te zijn.

Laatstgenoemde fenomeen markeer ik even als 'issue 2'.

Terug naar issue 1: "Wat nu?" Ik weet het aan een mogelijke draadbreuk in de microfoonkabel. Echter,
met CW en DIG-modes gebruik ik de software PTT (N1MM+) en dan deed issue 1 zich ook voor.
Morrelen aan het snoer leek wat uit te maken, maar reproduceerbaar was het niet.
De powerdrop bleef 'random', ook met deze andere voeding (die overigens meer power kan leveren).

Goed, dan moet issue 1 zich dus IN m'n FT-857 bevinden, maar: "Waar?"

Ik besloot de 'brute force approach' toe te passen en de bovenste hoofdprint te verwijderen en
te inspecteren. Daarbij heb ik de eilandjes van het RJ45-microfoonchassisdeel 'toch nog even met
de soldeerbout van wat 'extra flow' voorzien' (al was het alleen maar om psychologische redenen ;-)

Verder kon ik niets raars opmerken.

De boel weer in elkaar gezet en ... issue 1 was (vooralsnog?) verdwenen!

Het zal dus wel een 'los(sig) contactje' zijn geweest, maar ... wat en/of welk ?

De reden waarom ik vorenstaand epistel post, is wellicht de ervaring van anderen (LMD b.v.)
die ook met dit verschijnsel te maken hebben gehad wellicht een betere duiding kunnen geven?

Dan nu naar 'issue 2'. Deze werd opgelost door de PTT-schakelaar met siliconenspray te verrijken ;-)

(sorry Frits, geen Ballistol ;-)
Bijlagen
ft-857-open.jpg

PA0LMD
Berichten: 2262
Lid geworden op: 20 aug 2010, 20:29
Roepletters: PA0LMD
Locatie: Oldebroek
Contacteer:

Re: FT-857 (lijkt) gerepareerd, maar wat was/is nou de fout?

#2 Bericht door PA0LMD »

Zegt me niets, helaas.
Meten is (z)weten

PA1FJ
Berichten: 228
Lid geworden op: 03 jun 2015, 20:48

Re: FT-857 (lijkt) gerepareerd, maar wat was/is nou de fout?

#3 Bericht door PA1FJ »

Remco,

Was het niet een slechte massa verbinding van de print, b.v. een schroef die wat los is gaan zitten.

73 Fred PA1FJ

pe1hzg
Berichten: 908
Lid geworden op: 09 nov 2006, 10:23
Locatie: Eindhoven

Re: FT-857 (lijkt) gerepareerd, maar wat was/is nou de fout?

#4 Bericht door pe1hzg »

Ik zou de voedingskabel en met name de zekeringhouder verdenken, daar gebeuren wel vaker gekke dingen in.

Jammer dat het effect nu weg is; als het terugkomt, de voltmeter inschakelen op het display. Merk op dat als de voeding te laag wordt de set domweg uitschakelt.

Wat voor mij speelt is dat het effect ook optreedt in FM en dan is de microfoon niet meer als een contact naar aarde die een pootje van een microprocessor aardt.

Ik heb ook wel eens gedoe gehad met de flexfoil tussen PA print (beneden) en signaalprint (boven) maar dat zou nu niet de eerste verdenking zijn.

Je kunt de hele microfoon uitsluiten door in FM de home-knop ingedrukt te houden. Dan komt PTT in met 1750 en dat is ook zo als de microfoon helemaal weg is.

Is er een DC-path tussen de antenne en de min van de voeding? met andere woorden, als je de min van de transceiver lostrekt, krijgt de transceiver dan spanning? Hoe zit het met overgangsweerstand enzo..

Geert Jan

Radioot
Berichten: 1037
Lid geworden op: 09 aug 2009, 04:47

Re: FT-857 (lijkt) gerepareerd, maar wat was/is nou de fout?

#5 Bericht door Radioot »

Bij aanzetten DWN + UP indrukken geeft "relay cleaning".

Remco
Berichten: 675
Lid geworden op: 25 mar 2012, 15:39
Roepletters: PA3FYM
Locatie: Het Gooi

Re: FT-857 (lijkt) gerepareerd, maar wat was/is nou de fout?

#6 Bericht door Remco »

Dank voor de reacties.

@radioot: laat dat nu _net_ precies zijn (geweest) dat ik heb
gedaan (meerdere keren zelfs) --> helaas

@hzg: voedingskabel aan inspectie onderworpen en zelfs
zekeringen heen en weer geschoven/vervangen (had ik namelijk
een aantal jaren geleden ook een issue mee) --> helaas

Enfin, uit de reactie van LMD lees ik geen 'Aha Erlebnis' dus
laat ik 't maar even voor wat 't is.

Dank voor het meelezen.

Plaats reactie