Schema Mutek Front end Icom 271 gezocht

Alles over zend(ontvang)ers en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
PE1GJV Gert-Jan
Berichten: 5
Lid geworden op: 07 mar 2017, 14:48
Roepletters: PE1GJV
Locatie: Groningen

Schema Mutek Front end Icom 271 gezocht

#1 Bericht door PE1GJV Gert-Jan »

Hallo allemaal,


Wie kan mij helpen aan een schema/beschrijving van een Mutek RPCB 271ub Replacement board for the ICOM IC271? Als je toevallig de print over compleet heb ben ik ook geïnteresseerd!

73, Gert-Jan

pa1bvm
Berichten: 3324
Lid geworden op: 17 mar 2010, 17:31
Roepletters: PA1BVM
Locatie: Schijndel

Re: Schema Mutek Front end Icom 271 gezocht

#2 Bericht door pa1bvm »

af en toe zie je die mutek front-ends nog wel eens op e-bay.
van de ft-225 rd >> mutek heb ik wel het schema .

maar als jouw ic-271 " doof" is dan kan je ook deze mod uitvoeren
http://oz1iez.dk/procj/IC-271_mods.htm

PE1GJV Gert-Jan
Berichten: 5
Lid geworden op: 07 mar 2017, 14:48
Roepletters: PE1GJV
Locatie: Groningen

Re: Schema Mutek Front end Icom 271 gezocht

#3 Bericht door PE1GJV Gert-Jan »

Hoi Rik,

Dank voor je reactie, de mod is een mooi plan B en ik vond idd een mutek voor ic 271 op ebay die was uitverkocht. Het lijkt mij een mooie manier om het maximale uit zo'n oude set te halen.

Groet Gert-Jan

pa1bvm
Berichten: 3324
Lid geworden op: 17 mar 2010, 17:31
Roepletters: PA1BVM
Locatie: Schijndel

Re: Schema Mutek Front end Icom 271 gezocht

#4 Bericht door pa1bvm »

Gert-Jan

nou vraag ik me af of de IC-271 niet teveel drift voor JT65B modes
dat is ook een nare eigenschap van een IC-746 .. maar door een X-tal heater op het PLL referentie x-tal te plaatsen krijg je die wel rustig
..ontvangst gevoeligheid hoeft ook niet echt heel erg super te zijn .. meeste resultaat voor EME haal je uit je preamp op het dak .
neem daar iets goeds voor .. 0.3 ruis 20 db gain ..( of beter )
uiteindelijk is de beperkende factor toch de QRM uit de buurt ....


je kan misschien ook kijken naar een transverter en een fatsoenlijke HF doos ..die nieuwe ICOM misschien ??
je kan ook nadenken over SDR oplossingen dan kan je hele stukken van de EME band monitoren...

PE1GJV Gert-Jan
Berichten: 5
Lid geworden op: 07 mar 2017, 14:48
Roepletters: PE1GJV
Locatie: Groningen

Re: Schema Mutek Front end Icom 271 gezocht

#5 Bericht door PE1GJV Gert-Jan »

Hoi allen,

vanuit ZL heb ik inmiddels een schema gekregen

@ Rick,

de qrm in de buurt is idd zeer belangrijk, eerste testen met een 9 el tonna waren goed. Ik woon aan de rand van de stad aan de noord west kant en had al veel minder qrm dan ik gewend was op mijn oude qth in Naaldwijk in 1992 .
De stabiliteit van de set is idd ook van zeer groot belang, je reactie zet mij idd op het been eerst testen met de 271 voordat ik er meer energie in stop,dank voor je tip!
Ik heb een lna in de mast, een http://www.ha8et.hu/EXTRA_2_REV6/EXTRA2_REV6.htm helaas geen 0.3 maar een 0.6 (is ook gemeten).

Je schrijft over een transverter in combinatie met de icom 7300, mooi idee. Maar wat is de meerwaarde van een combinatie van een transverter met een hf set boven een 2m set?
Ik zie dat je zelf een Down East Microwave tranverter hebt, heb je deze zelf in elkaar gezet?

73 Gert-Jan

pa1bvm
Berichten: 3324
Lid geworden op: 17 mar 2010, 17:31
Roepletters: PA1BVM
Locatie: Schijndel

Re: Schema Mutek Front end Icom 271 gezocht

#6 Bericht door pa1bvm »

Hi Gert-Jan

Eigenlijk is het simpel .. echt goede VHF/UHF radio's worden niet meer gemaakt ...
Er zijn diverse bejaarde sets die redelijk voldoen voor EME gebruik ( met wat wijzigingen in front-end )
Veel van de huidige VHf/UHF sets hebben een slecht front-end .. geen mooie bandfilters .. vaak geen high level mixers
vaak hebben ze ook geen aparte RX/TX ingang ..heel veel EME stations werken met aparte RX/TX kabels en een mooi coax relais in de buurt van de mast pre-amp.
voor TX dan zo dik mogelijk coax ,, voor RX kom je vaak weg met RG213 ( ik gebruik belden 75 ohm .. nog goedkoper ...)
voordeel van aparte RX/TX .. je kan makkelijk rommelen met bandfilters in de RX lijn .. en je kan makkelijk een eindtrapje plaatsen in je TX lijn ..

meeste Transverters hebben mooie bandfilters , high level mixers , stabiel LO gedrag aparte RX/TX lijn .. vaak zit er ook al een Sequencer in om je mast preamp te beschermen ..Ook zit er vaak geen preamp in zo een transverter ( of je kan hem makkelijk overslaan)..te veel gain is soms nog erger dan te weinig en dan wordt je front-end overbelast ...hoor je opeens je buurman 70 Khz breed .. hmmm ( of 3 keer in de band)
een ander issue met huidige rx/tx is dat er vaak een vermogenspiek is bij zenden ... IC-746 is berucht om het opblazen van eindtrappen ..
met een transverter kan je daar omheen werken .. vaak heb je maar 10 -40 milliwatt op 28 Mhz nodig en je transverter levert dan iets van 6 a 7 watt zonder gekke pieken....ik durf mijn SSPA niet aan een IC-746 te hangen ..dat blijft niet heel ..dus ik gebruik nog een buisje als eindtrap ..ok .. maybe " OLD" ..but not " OBSOLETE"

Ik gebruik inderdaad een DEM transverter zelfbouw pakket .. met een K2
maar K2 noise blanker is een beroerde ..en ik zit bij schrikdraad ..de blanker van een ic-746 is veel beter tegen puls arm ..
dus vaak DEM >> ic-746 ..maar ik heb ook nog een Javornik transverter staan 144<> 28

inderdaad stapje voor stapje opbouwen .. er zijn wel een stel QRO+++ stations die je bij lage maan elevatie zou kunnen horen
ik kon met een enkele 17 elements zonder elevatie en een watt of 300 ongeveer 10 stations werken .. dat was wel 10 jaar geleden
nu zijn de digitale modes en preamps alweer beter ..

Plaats reactie