Knipperend display

Alles over zend(ontvang)ers en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Johannes veldkamp
Berichten: 17
Lid geworden op: 12 okt 2015, 21:39
Roepletters: Pa3eqa

Knipperend display

#1 Bericht door Johannes veldkamp »

IK heb een FT857.
De set heeft een knipperend display ,de PLL gerepareerd die werkt weer prima.Het display knippert nog steeds.
Maar het ontvangst en zenden is nog geblokkeerd.
Mijn vraag is waar wordt het geblokkeerd .

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7113
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Knipperend display

#2 Bericht door PE2AAB »

Ai; een hoop mogelijkheden waar dit aan zou kunnen liggen.

Kun je wat specifieker zijn? Welke banden, welke modes, hoeveel power, wat voor antenne, wat was er met de PLL, hoe is dit opgelost enz.
Wat is je locatie? wie weet woont er iemand in de buurt die je zou kunnen helpen?

Zo maar wat vragen... (p.s. geef even aan wat je call is in je topic; dat geeft minder vragen hier :-D)

Via deze site vond ik een aantal mogelijke oplossingen:
Re "BLINKING DISPLAY" FT-857 / 897.



SWR, Low Battery and many other things have nothing to do with a BLINKING
DISPLY. The display blinks when and only when the "UNLOCK" condition exists
in the radio. Unlock is detected when one or more of the Voltage Controlled
Oscillators (VCO) in the Phase Locked Loop (PLL) are not synchronized or not
working. There are 5 VCO's, three for the HF Range and one each for VHF and
UHF. To find the cause FIRST DO A SERVICE RESET: If that doesn't clear the
blink answer the following questions.



SERVICE RESET = Turn radio off. Press
and hold "F" and "V/M" at the same time and turn the radio ON.



a) Did someone attempt to install or remove frequency range
jumpers.



b) Does the Display Blink on all HF Bands, VHF and UHF



Case a) Return the jumpers to the original condition and do a
Service RESET.

Note. The little black things on the Jumper Pads
are ZERO Ohm Resistors which can be replaced with a

ZERO Ohm blob of solder.



Case b) Blinks on all Bands. Probably the Reference Oscillator
or missing +5 and or +8 supple to PLL Unit

Blinks only on ONE HF Band. The VCO for that band
is off frequency or defect.

Blinks on ALL HF Bands. The HF Select signal out of
the CPU to Pin 2 J2002 PLL Unit is in error.

Blinks ONLY on VHF. The VHF Select signal out of
the CPU to Pin 4 J2002 PLL Unit is in error.

Blinks ONLY on UHF. The UHF Select signal out of
the CPU to Pin 5 J2002 PLL Unit is in error.



What to do ? Without sophisticated test equipment and some special
soldering equipment put the radio in a box and send it YAESU or a VERY
Qualified Service Technician.
Laatst gewijzigd door PE2AAB op 12 okt 2015, 22:28, 1 keer totaal gewijzigd.
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Johannes veldkamp
Berichten: 17
Lid geworden op: 12 okt 2015, 21:39
Roepletters: Pa3eqa

Re: Knipperend display

#3 Bericht door Johannes veldkamp »

Het probleem doet zich voor op alle bande ,alle modus .Hier in de buurt kan niemand me helpen.
In de PLL een twee ic`s vervangen en de PLL doet get weer zoals het hoort.
Hier komt weer een spanning uit die naar de CPU gaat maat de CPU reageert hier niet op.
Vandaar mijn vraag weet iemand waar de blokkade zit om te ontvangen of te zenden.
CPU nummer HD64F2134ATF20v

pe1hzg
Berichten: 919
Lid geworden op: 09 nov 2006, 10:23
Locatie: Eindhoven

Re: Knipperend display

#4 Bericht door pe1hzg »

Dan nog even opnieuw de vraag: wat zijn je roepletters?

Geert Jan

PA3BAS
Berichten: 2609
Lid geworden op: 07 jan 2011, 22:19
Roepletters: PA3BAS
Locatie: JO21XX

Re: Knipperend display

#5 Bericht door PA3BAS »

pe1hzg schreef:Dan nog even opnieuw de vraag: wat zijn je roepletters?

Geert Jan
Staat gewoon in z'n profiel hoor.......
.... But will it blend?

Gebruikersavatar
PA5COR
Berichten: 2564
Lid geworden op: 29 jan 2006, 13:21
Roepletters: PA5COR
Locatie: Sneek

Re: Knipperend display

#6 Bericht door PA5COR »

Gevalletje voor Leo denk ik...
Licensed since 1977
Yaesu FT DX 10, IC 9700, bodnerised, FT 991 A, Heathkit SB 1000, 200 watt 2 meter P.A.FT 847 dubbel collins filters en meer zooi :mrgreen:

PA0LMD
Berichten: 2272
Lid geworden op: 20 aug 2010, 20:29
Roepletters: PA0LMD
Locatie: Oldebroek
Contacteer:

Re: Knipperend display

#7 Bericht door PA0LMD »

Johannes en ik kennen elkaar, dit probleem was mij al voorgelegd.
Ik beschouw de set, gezien hoe ie er uit ziet, als total loss.
Wil ik dus niets meer aan doen.
Meten is (z)weten

Johannes veldkamp
Berichten: 17
Lid geworden op: 12 okt 2015, 21:39
Roepletters: Pa3eqa

Re: Knipperend display

#8 Bericht door Johannes veldkamp »

Leo en ik hebben hier over al contact gehad .

Waar het mij omgaat is:wat doet de CPU met de UL spanning.
Wat wordt er omgezet of komt er ergens een spanning op.

Pa3eqa

pe1hzg
Berichten: 919
Lid geworden op: 09 nov 2006, 10:23
Locatie: Eindhoven

Re: Knipperend display

#9 Bericht door pe1hzg »

Ik denk dat je eerst eens moet kijken wat er *wel* werkt.

Rechtsboven op de print zit een reference oscillator waar een hoop frequenties mee gemaakt worden in diverse PLL's en DDS systemen. Kijk allereerst eens of daar signaal uitkomt, en of dat het goede signaal is. Dit is vaak een "hit" omdat dit een losse module is (contacten!) en omdat dit iets is wat eenvoudig omgestoken kan worden (en dat gaat nog wel eens fout). Zonder goed reference signaal gebeurt er niks.

Kijk dan eens naar de zijbandoscillator. Dat is, als ik me goed herinner, een DDS dus vrij simpel na te gaan.

De hoofdoscillator bestaat uit een DDS met daarachter een PLL omdat een DDS niet zo geweldig schoon is. Ik verwacht dat daar het unlock signaal vandaan komt. Probleem is dat dit een een aparte print is, in het grote blik in het midden van de print, maar dat het op de hoofdprint gesoldeerd is. Loshalen, zonder de print (doormetaliseringen!) te beschadigen is een hele klus: ik heb dat wel eens gedaan, om de DDS onder op de hoofdoscillator-print te vervangen, maar dat is een klus die ik nooit meer zal doen, het was erg, erg lastig.

Behalve de DDS-en zelf zit er dus nog allerlei schakelwerk wat serieel bediend wordt met schuifregisters. Die besturingsbus loopt door de hele print, dus kijk eens of alles goede sturing krijgt.

Je schrijft dat je de PLL's vervangen hebt. Als het lock-signaal netjes schakelt (wat gebeurt er met dit signaal als je de reference-oscillator verwijdert?) maar de CPU reageert niet dan wordt het taai. Hoe is het ding stukgegaan, die PLL's gaan niet zomaar stuk, dit proeft als blixemschade.

De CPU is *niet* los te krijgen. Deze wordt door Yaesu geprogrammeerd nadat de CPU op het board is gesoldeerd (daar is de print voor voorzien), maar Yaesu verkoopt geen losse CPU's en de code is ook niet te krijgen. De gebruikte processor is ook niet los in de onderdelenhandel te krijgen. In zo'n geval is de Yaesu-weg een nieuwe main-board maar moet je je afvragen of het loont vanwege de kosten.

Als het RF-board nog heel is (en het is geen blixemschade!) dan zou ik proberen de set als onderdelen te verkopen, ikzelf zoek nog steeds een RF board om een andere 857 te herstellen..

Geert Jan

Johannes veldkamp
Berichten: 17
Lid geworden op: 12 okt 2015, 21:39
Roepletters: Pa3eqa

Re: Knipperend display

#10 Bericht door Johannes veldkamp »

Hoi Geert Jan.
Bedankt voor de reactie.
Ik heb 2 IC`s op de PLL print vervangen ,was een hele klus ,maar ik krijg de ul spanning er weer uit.die gaat naar de CPU.
Nu zou het display weer stil moeten staan,maar dat gebeurd niet.En daar gaat het fout.
Op de CPU zitten heel veel uitgangen,maar de vraag is welke uitgang blokkeert de tranciver om te werken.
Ik heb geprobeerd toen de Pll nog stuk was met 4,5volt op de PCU en het display stond stil.
Misschien is er later wat fout gegaan.
Pa3eqa

PA0LMD
Berichten: 2272
Lid geworden op: 20 aug 2010, 20:29
Roepletters: PA0LMD
Locatie: Oldebroek
Contacteer:

Re: Knipperend display

#11 Bericht door PA0LMD »

pe1hzg schreef:Ik denk dat je eerst eens moet kijken wat er *wel* werkt.

Rechtsboven op de print zit een reference oscillator waar een hoop frequenties mee gemaakt worden in diverse PLL's en DDS systemen. Kijk allereerst eens of daar signaal uitkomt, en of dat het goede signaal is. Dit is vaak een "hit" omdat dit een losse module is (contacten!) en omdat dit iets is wat eenvoudig omgestoken kan worden (en dat gaat nog wel eens fout). Zonder goed reference signaal gebeurt er niks.

Kijk dan eens naar de zijbandoscillator. Dat is, als ik me goed herinner, een DDS dus vrij simpel na te gaan.

De hoofdoscillator bestaat uit een DDS met daarachter een PLL omdat een DDS niet zo geweldig schoon is. Ik verwacht dat daar het unlock signaal vandaan komt. Probleem is dat dit een een aparte print is, in het grote blik in het midden van de print, maar dat het op de hoofdprint gesoldeerd is. Loshalen, zonder de print (doormetaliseringen!) te beschadigen is een hele klus: ik heb dat wel eens gedaan, om de DDS onder op de hoofdoscillator-print te vervangen, maar dat is een klus die ik nooit meer zal doen, het was erg, erg lastig.

Behalve de DDS-en zelf zit er dus nog allerlei schakelwerk wat serieel bediend wordt met schuifregisters. Die besturingsbus loopt door de hele print, dus kijk eens of alles goede sturing krijgt.

Je schrijft dat je de PLL's vervangen hebt. Als het lock-signaal netjes schakelt (wat gebeurt er met dit signaal als je de reference-oscillator verwijdert?) maar de CPU reageert niet dan wordt het taai. Hoe is het ding stukgegaan, die PLL's gaan niet zomaar stuk, dit proeft als blixemschade.

De CPU is *niet* los te krijgen. Deze wordt door Yaesu geprogrammeerd nadat de CPU op het board is gesoldeerd (daar is de print voor voorzien), maar Yaesu verkoopt geen losse CPU's en de code is ook niet te krijgen. De gebruikte processor is ook niet los in de onderdelenhandel te krijgen. In zo'n geval is de Yaesu-weg een nieuwe main-board maar moet je je afvragen of het loont vanwege de kosten.

Als het RF-board nog heel is (en het is geen blixemschade!) dan zou ik proberen de set als onderdelen te verkopen, ikzelf zoek nog steeds een RF board om een andere 857 te herstellen..

Geert Jan

De geprogrammeerde CPU is gewoon leverbaar en dat weet Johannes .
Meten is (z)weten

Johannes veldkamp
Berichten: 17
Lid geworden op: 12 okt 2015, 21:39
Roepletters: Pa3eqa

Re: Knipperend display

#12 Bericht door Johannes veldkamp »

De CPU vervangen.Maar.... nu gaat de set aan en uit.
Dus nog maar weer verder zoeken.

Plaats reactie