Ervaringen Wouxun KG-UV8D?

Alles over zend(ontvang)ers en toebehoren.
Bericht
Auteur
PA3BZT
Berichten: 92
Lid geworden op: 23 jun 2015, 16:32
Roepletters: PA3BZT
Locatie: Alphen a/d Rijn

Ervaringen Wouxun KG-UV8D?

#1 Bericht door PA3BZT »

Ik was van plan om een Wouxun KG-UV8D aan te schaffen maar ik lees nogal negatieve berichten met name op de eHam site.
Dit betreft vooral de harmonische onderdrukking van het zendsignaal waardoor negatieve effecten op neven kanalen, maar ook over de ontvangstgevoeligheid en kanaalscheiding (de Baofeng UV82 zou beter zijn terwijl die veel minder kost)
Ik wil de porto hoofdzakelijk gebruiken voor lokaal en repeater werk, dus geen crossband oid.
Vanwege het grote display (ivm mijn visuele beperking) spreekt mij de Wouxun meer aan.

Graag zou ik praktijkervaringen van andere zendamateurs willen horen alvorens tot aanschaf over te gaan.

Best 73, Fred

pa5wil
Berichten: 271
Lid geworden op: 21 okt 2014, 08:09
Roepletters: PA5WIL
Locatie: Heemstede

Re: Ervaringen Wouxun KG-UV8D?

#2 Bericht door pa5wil »

Ik ontvang niets als ik binnen in mijn huis ben. Dat valt mij erg tegen. Ik sluit een externe antenne aan om verbinding met repeaters te kunnen krijgen.
Wil

Gebruikersavatar
PG7VG
Berichten: 349
Lid geworden op: 25 mar 2015, 10:41

Re: Ervaringen Wouxun KG-UV8D?

#3 Bericht door PG7VG »

Ik gebruik de KG-UV8D uitsluitend om de repeaters in NL een beetje te kunnen volgen vanuit de auto.

Gisteren nam een collega zijn Yaesu porto mee met een Diamond RH 707. Die ontving beter dan de Wouxun waar een (imitatie??) kleefvoet antennetje op was aangesloten.
Met de originele Wouxun antenne heb ik niet meer vergeleken, wel mag ik een tijdje zijn JWX antenne uittesten. Dit gaf direct al een aanzienlijke verbetering van ontvangst.

Het display is idd groot, dus ook kwetsbaar. Maar de frequentieaanduiding is niet zo enorm groot, in de Yaesu was slechts één regel beschikbaar maar die was (m.i.) groter en duidelijker leesbaar.
Dus misschien diverse porto's vergelijken daarop.??

Over het zenden kan ik niets vertellen, anders dan dat ik dacht dat men eigenlijk niet ontevreden was vlgns de diverse reviews....
73, Peter.

verwijderd

Re: Ervaringen Wouxun KG-UV8D?

#4 Bericht door verwijderd »

Hallo Fred

Ik wil me nergens mee bemoeien, maar waarom ga je niet voor de KG-UV9D(de nieuwste versie).
Ik heb deze sinds dat de Porto in NL leverbaar is(+/- 2 maanden nu). Maar moet zeggen dat het een zeer leuk ding is.

Daarbij heb je natuurlijk 2 VFO's, mooi kleurendisplay, etc... maar heb je ook de mogelijkheid om de AIRband , Maritiem , etc ... te beluisteren.

Ik heb de Wouxun porto ook getest tegenover de Kenwood TH-F7E en kan je zeggen dat de Wouxun er iets beter uit kwam.

Kortom een zeer veelzijdige porto voor een leuke prijs.

pd4kk
Berichten: 115
Lid geworden op: 07 aug 2010, 12:00
Roepletters: pd4kk
Locatie: rotterdam

Re: Ervaringen Wouxun KG-UV8D?

#5 Bericht door pd4kk »

Ik zou er niet aan beginnen .heb er een aangeschaft als vervanger voor mijn midland c790(Wouxun) maar wat de ontvangst betreft kan hij er nog niet eens bij in de schaduw staan .reapeter Rotterdam niet te ontvangen in de locatie Maassluis ook binnens huis hier problemen met de ontvangst ook div. antennes uitgeprobeerd maar geen verbetering .voor mij een waardeloze porto .
http://uv8d.elinek.nl/?page_id=374.


Kees pd4kk

verwijderd

Re: Ervaringen Wouxun KG-UV8D?

#6 Bericht door verwijderd »

Ik kan niet oordelen over het ontvangst van de KG-UV8D. Maar ik kan wel oordelen over de KG-UV9D.

Ik woon in Breda en ik kan zowel PI3UTR als PI2NOS zonder enkel probleem beluisteren op de Wouxun.
Dit zowel met de korte antenne als de HIGH GAIN antenne die mee geleverd word.

Beide repeaters staan toch ruim 50Km hier vandaan dus waarom Kees met zijn KG-UV8D in Rotterdam zijn eigen stadsrepeater niet hoort zal mijn een raadsel zijn.

Onze 2 stadsrepeaters PI3BRD en PI2BRD kan ik zonder probleem openen hier vanuit de shack, huiskamer, etc...
De 2 repeaters bevinden zich wel aan de andere kant van Breda dus ruim 7 km hiervandaan.

Maar let wel, ik heb het over de KG-UV9D i.p.v. de KG-UV8D.

Succes met je besluit wat te doen

PA0RAB
Berichten: 1634
Lid geworden op: 26 apr 2013, 13:10
Roepletters: PA0RAB

Re: Ervaringen Wouxun KG-UV8D?

#7 Bericht door PA0RAB »

OM's
Er wordt erg veel verteld en geouwenelist over de Bamiporto's al of niet via rechtstreekse import verkregen enz .Onderlinge prijsverschillen tussen de Porto- en/of bamiventers en nog meer.
Kort gezegd spelen heel veel andere zaken mee'.
Hoe krijg je het voor elkaar om een porto te fabrieken voor een prijs van rond de 30 euro rechtstreekse import?
China man niet dom en heeft veel van de Japanner geleerd.
De dure lonen landen laten hun spullen maken in goedkope lonen landen
Productie methoden zijn dan zo aangeleerd Ontwikkelkosten die kijken we toch af van de witten
Zo zullen de onderdelen enz heel goedkoop worden.
De robot bakt het snel en goed aan elkaar
Product controle het is goedkoper de klant een nieuwe te verstrekken
Nu hoor je regelmatig een aantal klachten en/of teleurstellingen,
Nogmaals wat mag en kun je verwachten van iets dat rond de 30 a 40 euro kost ?

Antenne.
Dat ding dient in verhouding te zijn met de werkfrequentie hoe kleiner(opgerold )hoe minder signaal binnen komend en uitgaand.
Maassluis -Rotterdam in beton met een antenne van zeg 10 cm lengte zal niet lukken
antennerendement te laag
Dan komt het al verminderde signaal binnen. Moet uiteraard wat gefilterd worden .Doorgaans worden die porto's wijdbandig geleverd dus niet gepiekt op de hamband Dat gaat nu eenmaal te koste van de selectiviteit en grootsignaalgedrag. Inderdaad een klacht over dat item wordt vaak gehoord
Het binnenkomend signaal moet gemengd worden met de VFO.
Nu willen bepaalde typen VFO door hun techniek ruizen dat verminderd ook gevoeligheid
Reken er maar op dat de onderdelen van de ingangstrap en mengtrap niet zijn uitgezocht op de door ons gewenste eigenschappen. Dat kost een vrouwtje extra personeel en doorgerekend ??
Hetzelfde kan ook gezegd worden over het zendgedeelte 40 a 50MHz breed niet gepiekt op Hambanden Filtereigenschappen ??Helemaal niet zo gek dat dit een veel voorkomend item is en de VFO ruis komt ook in het zendsignaal !
Wat mag je verwachten en zijn je verwachtingen niet te hoog
Een mobielsprietje verzwakt klaar wat extra antennegain en de grootsignaal karakter verslechterd.
Menig Bamiporto voelt zich niet lekker met een Yagi
Dan wat is je praktische bereik met die 4 watt en een antenne hoogte van zeg 1,50m.
Simpele verkooptruc mobilofoon .. vaste post antenne op 15m geeft 15 km open terrein maar bebouwd ???
Hoe is het mogelijk dat de CE PMRs dus allemaal hetzelfde uitgangsvermogen zo'n verschillende reikwijdte hebben?
dezelfde verkooptruc.
Kort gezegd gebruik je instinct voor je er in stinkt.

Zelf gebruik ik de BAOFENG UV5RE dat ding met extra accu cap
Wat kan ik horen en wat te bereiken van uit Brielle
430,125 binnen 1 a 2 schaaldeeltjesRX TX niet mogelijk
buiten in tuin 4 a 5 schaaldelen rx TX opent goed
RPT Rotterdam binnen niet waarneembaar buiten RX 2 schaaldelen TX ruizend te openen
RPT den Haag binnen waarneembaar net werkbaar
Buiten 3a4 schaaldelen Rx tx goed werkbaar
Rotterdam op 2 niet werkbaar
Utrecht 145,575 Rx 2a3 tx soms te openen
Het door de fabrikant opgegeven vermogen van 5 Watt wordt slechts kort met een volledig geladen accu bereikt.
Het vermogen van rond 4 watt houdt ie een hele tijd vol
In het praktische gebruik weinig verschil met de oudere en veel lichtere Yaesu VX1 Het hogere vermogen drukt wel wat meer door Is met 1 watt niet merkbaar.
73 de Ruud PA0RAB

PA3BZT
Berichten: 92
Lid geworden op: 23 jun 2015, 16:32
Roepletters: PA3BZT
Locatie: Alphen a/d Rijn

Re: Ervaringen Wouxun KG-UV8D?

#8 Bericht door PA3BZT »

Mijn eerste conclusie is dat het geen UV8d wordt.

Tot zover begrijp ik dat de ervaringen met de Wouxun KG-UV9D een stuk positiever zijn.
Op eHam.net staan nog weinig reviews over deze porto, maar de reviews die erop staan zijn tot nu toe in ieder geval positief.
Mochten er nog meer OM's zijn met een UV9D, dan hoor ik graag hun ervaringen.

73, Fred

PA0RAB
Berichten: 1634
Lid geworden op: 26 apr 2013, 13:10
Roepletters: PA0RAB

Re: Ervaringen Wouxun KG-UV8D?

#9 Bericht door PA0RAB »

Fred, wantrouw de revieuws.
Waarom?
ben bij een fabrikant 4 x dezelfde revieuw tegen gekomen qua tekst alleen verschillende data en afzender
Blijft moeilijk met die dingen instinct en er in stinkt wordt kritiek niet gefilterd te veel lovende kritieken Kan opgegeven data kloppen en niet in tegenspraak met elkaar Maar voor 30 a 40 euro val je je niet zo gauw een breuk eerder een waarschuwende blauwe plek
55 met keus en 73 de Ruud PA0RAB
Die UV typering lijkt verdacht veel op de PQBX oid uit der MARC tijd

PA3BZT
Berichten: 92
Lid geworden op: 23 jun 2015, 16:32
Roepletters: PA3BZT
Locatie: Alphen a/d Rijn

Re: Ervaringen Wouxun KG-UV8D?

#10 Bericht door PA3BZT »

Ruud,
Bedankt voor je waarschuwende woorden.
Ik denk alleen dat je het merk Wouxun verward met Baofeng? De Wouxun UV9D kost €189, de Baofeng zo rond de 30 a €40. Ik ben met je eens dat je voor 30-40 euro niet veel kan verwachten.
Ik neem aan dat de reviews op eHam.net geen gesponserde reviews zijn. Hier vindt je zeker ook ongezouten kritiek als een product niet goed is.

Suggesties voor een goede 2e hands 2m/70cm (met ctcss ondersteuning voor repeater werk) porto met een goed afleesbaar scherm zijn natuurlijk ook welkom

Best 73, Fred

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5110
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Re: Ervaringen Wouxun KG-UV8D?

#11 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

Fred,

Begin dit jaar heb ik een nieuwe Yaesu FT60 gekocht. Na wat van de goedkopere porto's te hebben gehad vind ik dit toch een betere kwaliteit.
Ik bedoel hiermee de porto's van onder de euro 100,--

In hoeverre het schermpje van de FT60 goed voor jouw situatie is kan ik niet oordelen. Waar ben je woonachtig?
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

PA0RAB
Berichten: 1634
Lid geworden op: 26 apr 2013, 13:10
Roepletters: PA0RAB

Re: Ervaringen Wouxun KG-UV8D?

#12 Bericht door PA0RAB »

Fred,
Om een of andere reden heeft blijkbaar de Wouxun UV9 op m'n wensenlijstje gestaan In elk geval manual gedownloaded en enkele malen in zoekgeschiedenis. Waarschijnlijk toch het prijs verschil en wat andere kleine dingetjes, als hoe vaak lees je over klachten en welke klacht.
Is het je bekend dat via via een Nederlandse handleiding is te verkrijgen? altijd handig o.a. handmatig programmeren en menufuncties in NED !(elinek)
73 de Ruud PAoRAB

verwijderd

Re: Ervaringen Wouxun KG-UV8D?

#13 Bericht door verwijderd »

PA0RAB schreef:Fred, wantrouw de revieuws.
Hallo Ruud
Mag ik vragen waar jij de wijsheid vandaan haalt om te zeggen dat je de reviews moet wantrouwen ??

Er zullen heus reviews bij zijn van personen die lovende teksten schrijven voor persoonlijk gewin of juist andersom.
Mijn ervaring is dat het merendeel van reviews, hoe persoonlijk ook, iets vertellen over een apparaat waar ik iets mee kan.
Zonder reviews kan het toch een lastige beslissing zijn om een gewenst product wel of juist niet aan te schaffen.

Dus om nu te zeggen wantrouw de reviews gaat mij te ver...!

PA0RAB
Berichten: 1634
Lid geworden op: 26 apr 2013, 13:10
Roepletters: PA0RAB

Re: Ervaringen Wouxun KG-UV8D?

#14 Bericht door PA0RAB »

Roberto Misschien te cru uitgedrukt.
Het is maar net hoe je het leest.
Je kunt bijv op bepaalde items lezen In sommige revieuws staan dingen die je nu eenmaal moet relativeren of een vraagteken kunt stellen.
Dan even doorlezen of kijken of je over het item meer te weten komt.
Zijn verwachtingen niet te hoog en hoe is de situatie rond het beschrevene Is de klacht reeel en kun je in dat geval anders verlangen.
73 de Ruud PA0RAB

yoeri111
Berichten: 27
Lid geworden op: 17 okt 2016, 01:43
Roepletters: ON3NAD

Re: Ervaringen Wouxun KG-UV8D?

#15 Bericht door yoeri111 »

is er van de uv9d+ een nederlandse handleiding te vinden?

73

yoeri
on3nad

Plaats reactie