Nieuwe mobiele set van Yaesu, de FT-991

Alles over zend(ontvang)ers en toebehoren.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA2OLD
Berichten: 1478
Lid geworden op: 29 apr 2011, 07:56
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Nieuwe mobiele set van Yaesu, de FT-991

#16 Bericht door PA2OLD »

Bijna 2500 Dollar, ik denk dat we 1250 euro wel kunnen vergeten...
Vriendelijke groet, Ben - PA2OLD / RØ6 JO21ww
Licensed since 1982.
Website: http://www.pa2old.nl

Gebruikersavatar
PA3JMS
Berichten: 542
Lid geworden op: 15 mar 2010, 19:48
Roepletters: PA3JMS
Locatie: Ridderkerk

Re: Nieuwe mobiele set van Yaesu, de FT-991

#17 Bericht door PA3JMS »

Ham shop 1470 euro.

Introductie prijzen liggen vaak hoog. Daarna zal de prijs wel zakken en komen de aanbiedingen. Over het algemeen vind ik de prijzen hoog.
Het is jammer dat de 897 uit productie is met een prijs van rond de 600 euro vond ik dat een leuk instap model en alleskunner waar je leuk mee kan experimenteren. Alleen de Kenwood TS480 zit nog in dit segment. Of zijn er nog andere modellen die ik over het hoofd zie?
73 Jan

Gebruikersavatar
PA5COR
Berichten: 2559
Lid geworden op: 29 jan 2006, 13:21
Roepletters: PA5COR
Locatie: Sneek

Re: Nieuwe mobiele set van Yaesu, de FT-991

#18 Bericht door PA5COR »

Going prijzen in de USA 1700 dollar.
Maar met de Euro op het laagste wissel koers prijs in 9 jaar is de Euro prijs wat hoger als we gewend zijn...
Ik houd het wel bij mijn FT 100 met Collins filters ( ook AM filter) die het nog prima doet als mobielerik.
Licensed since 1977
IC 9700, bodnerised, FT 991 A, Heathkit SB 1000, 200 watt 2 meter P.A.FT 847 dubbel collins filters

PA1ZP
Berichten: 1316
Lid geworden op: 06 jun 2008, 19:04
Locatie: Oss

Re: Nieuwe mobiele set van Yaesu, de FT-991

#19 Bericht door PA1ZP »

Dag Allemaal

Ik houd het bij de FT857D met CW narrow filter.
Let ook op de prestaties waarschijnlijk zal de 991 in cijfertjes niks beter zijn als de Ft897/857.

Het is van ontwerp nog steeds hetzelfde hoog midden frequent ontwerp, het brengt alleen toetertjes en belletjes mee dat is all.

Leuk zo een schermpje en IF DSp ,ik heb al gemerkt bij de FT450 dat het als ontvanger verbetering niks op levert , mijn FT857D met narrow cw filter en AF DSP was veel beter in CW als de FT450.
Als het niet al te druk is op de band met contesten is mijn FT857D ook net zo goed als de TS590S.
73 de PA1ZP

Jos uit Oss

Een goede antenne hoeft niet duur te zijn, een dure antenne hoeft niet goed te zijn.

Zelf gebouwd klinkt leuker als zelf gekocht.

PA3HHO
Berichten: 914
Lid geworden op: 27 nov 2010, 10:17
Roepletters: PA3HHO
Locatie: Druten

Re: Nieuwe mobiele set van Yaesu, de FT-991

#20 Bericht door PA3HHO »

> waarschijnlijk zal de 991 in cijfertjes niks beter zijn als de Ft897/857
Ik kan je verzekeren dat voor spraak zelfs een FT-950, maar ook de gewraakte FT-2000, behoorlijk veel beter is dan de FT-897/857. De FT-991 is gebaseerd op de "architectuur" van de FT-950 / FT-2000 en komt 7 jaar later. Men heeft ongetwijfeld geprobeerd hier en daar nog wat verbeteringen aan te brengen. Yaesu weet inmiddels ook wel dat "goede lab cijfertjes" belangrijk zijn, dus ze zullen het echt niet nalaten om er uit te halen wat er in zit. Of dat werkelijk nog hoorbaar is, is een tweede (zeker in CW), maar dat is persoonlijk.

De DSP verwerkingskracht is in 7 jaar natuurlijk ook toegenomen (Moore's Law) bovendien zijn de algoritmes ook steeds verbeterd. Die verbetering van DSP merk je al op de FTdx-3000 en, naar ik aanneem, bij de FTdx-1200. Ik, nooit DSP fan geweest, vind het een wereld van verschil. Ik denk dat het voor CW inderdaad niet veel zoden aan de dijk zet, wat je zegt, met een smal filtertje is het met een 897 eigenlijk al prima luisteren. Voor spraak, en daar blijf ik bij, vind ik de 897 niet prettig maar omdat er ook VHF/UHF in zit, blijft het natuurlijk een hele veelzijdige radio met een enorm hoge prijs/kwaliteit verhouding. Op de FT-2000 gebruikte ik maar heel af en toe het IF DSP bandpass filter om stations op nabije frequenties wat te onderdrukken (ik weet het, daar is de FT2K niet best in) maar DNR , VRF (?!?!) en contour eigenlijk nooit. DNF wel (soort auto notch) en notch juist in standje peak. Op de FTdx-3000 betrap ik mezelf er steeds vaker op dat ik 'm, wanneer het moeilijk gaat, aanzet simpelweg omdat het een tijdje verschil kan maken tussen net wél en niet niet kunnen verstaan. Ook weer icm notch in standje peak (ipv dip) in het midhoog, werkt dat heel goed.

> Het is van ontwerp nog steeds hetzelfde hoog midden frequent ontwerp,
> het brengt alleen toetertjes en belletjes mee dat is all.
Het is niets nieuws onder de zon, maar dat hoeft toch ook niet? Dat geldt voor heel veel dingen (eletronica, auto's, kleding etc.). Nieuwe technologie is de laatste jaren eigenlijk niet meer echt "nieuw" maar vaak verbeterde bestaande technologie. Ik vind daar niets mis mee. De FT-897 is overigens nooit een "600 Euro radio" geweest zoals wordt beweerd, de laatste modellen zijn verkocht voor €850 en dat is welbeschouwd knap geld voor 10 jaar oude technologie. Toen de FT-897D net uit was, heb ik er ook eentje nieuw gekocht, ik dacht voor iets boven de €900 in 2008 en het kan best zijn dat ze in 2004 bij introductie ook boven de €1k zaten.

> Leuk zo een schermpje en IF DSp
Dat kleurenschermpje dat doet me weinig en de (NIET real-time) scope nog minder maar het is natuurlijk wél handig dat je, afhankelijk van wat je aan het doen bent, extra "virtuele knoppen" tot je beschikking hebt. Ik vind dat zeker een groot voordeel en een wezenlijke verbetering tov de 1200 en 3000.

> ik heb al gemerkt bij de FT450 dat het als ontvanger verbetering niks op levert
Voor CW waarschijnlijk niet maar voor spraak vond ik de FT-450D zeker prettiger. Met met koptelefoon op kwam de 450 eigenlijk wel in de buurt van de 2000 die ik er toen naast had, de 897 zeker niet. Ik vond mijn FT-450D (geen extra filters nodig: 300 Hz IF DSP bandpass) en FT-897D (met audio DSP ingeschakeld; laag af en hoog af) aan elkaar gewaagd op CW. Nou is dat niet "mijn mode", maar ik vond beide ontvangers prima. Een echte vonkenboer zal de lat ongetwijfeld hoger leggen.

Ik heb de laatste (en komende) periode weinig tijd voor de hobby. Daarom gebruik ik mijn FTdx-3000 niet of nauwelijks en heb ik besloten deze te verkopen. Ik wacht even de eerste ervaringen met de 991 af. Tot die tijd vermaak ik me prima met de FT-897D. Voor die enkele keer is dat sowieso goed genoeg. Maar ik denk dat er wel een FT-991 komt. Ik zou dolgraag een (verbeterde) FT-950 HF ontvanger mét VHF/UHF in FT-897D formaat willen met FTdx-3000 DSP processing. Als dat werkelijk zo is, dan denk ik dat ik niet de enige ben. Ieder z'n meug.
IC-7300 | IC-7100 | 80/40/20 EFHW | Fritzel MFB-13 | Diamond V-2000 | Bezoek PA3HHO HWEF blog |

Gebruikersavatar
PA3JMS
Berichten: 542
Lid geworden op: 15 mar 2010, 19:48
Roepletters: PA3JMS
Locatie: Ridderkerk

Re: Nieuwe mobiele set van Yaesu, de FT-991

#21 Bericht door PA3JMS »

600 euro heb ik als prijs genoemd omdat ik meende er zelf zo iets voor betaald te hebben. Ik heb de bon opgezocht en gezien dat ik er 699 voor heb betaald in 2008. Dus 600 was inderdaad te laag. Overigens bedankt voor de nette uiteen zetting.
73 Jan

Gebruikersavatar
PA2RU
Berichten: 1823
Lid geworden op: 14 apr 2007, 18:15
Roepletters: PA2RU
Locatie: Emmen
Contacteer:

Re: Nieuwe mobiele set van Yaesu, de FT-991

#22 Bericht door PA2RU »

Om deze draad even weer naar boven te halen :
Ik overweeg om er 1 aan te schaffen eerdaags..
Aangezien mijn FT-225rd op leeftijd raakt had ik het plan om deze op 2m te gaan gebruiken en eventueel een terugkomst op 70cm.
Op eham lees ik verschillende reviews van geweldig ding tot waardeloos apparaat. : rottigheid met eindtrappen , firmware etc etc
Een goede vriend adviseerde me om voor de 991A te gaan ivm verbeteringen ten opzichte van de gewone 991.

Wat zijn hier de gebruikerservaringen ?
73 René PA2RU

PD2B
Berichten: 184
Lid geworden op: 14 mei 2017, 09:41
Roepletters: PD2B
Locatie: 2e Exloërmond

Re: Nieuwe mobiele set van Yaesu, de FT-991

#23 Bericht door PD2B »

Persoonlijk heb ik geen ervaring met deze set, wel 2 waarvan ik weet dat het niet goed ging.

Een collega amateur had nadat hij aan mij zijn 847 had verkocht deze aangeschaft maar is inmiddels al 2x naar de importeur geweest. Gedonder met de DSP en ook een eindtrap defect.


Een andere amateur bood mij onlangs eentje te koop die was ook al gereviseerd bij Leo o.a. ook de eindtrap defect.

Ik vind het een mooi setje en hij zal heel mooi staan naar mijn ftdx1200 wat uiterlijk betreft maar dit soort zaken weerhoud mij ervan om er eentje aan te schaffen zeker met de FT-847 die hier nog staat te pronken op de plank.
Mvg,

Bert

Gebruikersavatar
PA2RU
Berichten: 1823
Lid geworden op: 14 apr 2007, 18:15
Roepletters: PA2RU
Locatie: Emmen
Contacteer:

Re: Nieuwe mobiele set van Yaesu, de FT-991

#24 Bericht door PA2RU »

De 847 is inmiddels ook een gedateerd apparaat , ken die zeer goed ondanks dat ik die nooit in bezit heb gehad : vele contesten op 2 mee gedraaid.
73 René PA2RU

PD2B
Berichten: 184
Lid geworden op: 14 mei 2017, 09:41
Roepletters: PD2B
Locatie: 2e Exloërmond

Re: Nieuwe mobiele set van Yaesu, de FT-991

#25 Bericht door PD2B »

PA2RU schreef:De 847 is inmiddels ook een gedateerd apparaat , ken die zeer goed ondanks dat ik die nooit in bezit heb gehad : vele contesten op 2 mee gedraaid.
Klopt helemaal, en ben er nog zeer tevreden mee.
Mvg,

Bert

Gebruikersavatar
PA2RU
Berichten: 1823
Lid geworden op: 14 apr 2007, 18:15
Roepletters: PA2RU
Locatie: Emmen
Contacteer:

Re: Nieuwe mobiele set van Yaesu, de FT-991

#26 Bericht door PA2RU »

De 847 zal intussen ook al weer zo'n 20 jaar oud zijn , ik weet van de eersten dat die ook niet helemaal vrij waren van kinderziekten...
Maar verder niemand die zijn ervaringen wil delen mbt de 991a??
73 René PA2RU

ON3CPO
Berichten: 84
Lid geworden op: 10 okt 2015, 19:36

Re: Nieuwe mobiele set van Yaesu, de FT-991

#27 Bericht door ON3CPO »

De FT-991 had inderdaad wat kinderziekten zoals vaak defecte eindtransistoren.
De Ft-991a heeft een revisie gehad waardoor de bekende kinderziektes uit de wereld zijn.
Werk ongeveer een maand met een nieuwe FT-991a en deze bevalt mij uitstekend.

jan58
Berichten: 447
Lid geworden op: 28 jan 2010, 21:23

Re: Nieuwe mobiele set van Yaesu, de FT-991

#28 Bericht door jan58 »

Blijkbaar is er ook al een B versie van de FT-991.
Althans deze werd te koop aan geboden ergens.

Gr Jan

PB4PT
Berichten: 91
Lid geworden op: 26 apr 2005, 10:48
Roepletters: PB4PT
Locatie: geldrop

Re: Nieuwe mobiele set van Yaesu, de FT-991

#29 Bericht door PB4PT »

Beste Rene,

Ik heb hier de FT817, FT950 en de FT991 (niet de -a versie) in gebruik. Ik ga ze niet vergelijken, omdat ze daarvoor te verschillend zijn in functionaliteit en leeftijd. De FT991 is een lekker compacte transceiver die 100W kan maken, en ook 2/70 (CW/SSB/FM/Digi) aan boord heeft. De kinderziektes van de "vroege" FT991s zijn vanaf een bepaalde productie reeks opgelost (finals&tuner issues). De set is goed via USB aan te sturen (zowel voor CAT als voor Audio). Voor gebruik thuis wissel ik de FT950 en de FT991 af omdat ze beiden hun pros/cons hebben. Het waterval scherm in de 991 voegt voor mij weinig toe (als je serieuze interesse hebt in SDR achtige functionaliteit dan is de 991(a) niet de beste keus). Het steeds even wegvallen van de audio om de waterval te "doen" is in de 991a opgelost, maar het lijkt erop dat het geen super oplossing is. Voor de FT991(a) is een redelijk actieve nieuwsgroep op Yahoo.

Er zijn hele goede en slechte aspecten over de FT991 te benoemen (afhankelijk van hoe sterk je wilt overdrijven), maar hij lijkt zijn plekje te hebben in de huidige markt. Ga er vooral zelf eens mee spelen, en stel jezelf de vraag of het "jouw" transceiver is, of dat je toch voorkeur voor een andere hebt. Ga je er betere... meer.... of andere verbindingen mee maken, die nu lastig of onmogelijk zijn?

Succes!
Berrie (PB4PT)

Gebruikersavatar
PA2RU
Berichten: 1823
Lid geworden op: 14 apr 2007, 18:15
Roepletters: PA2RU
Locatie: Emmen
Contacteer:

Re: Nieuwe mobiele set van Yaesu, de FT-991

#30 Bericht door PA2RU »

Ik had het plan om hem op 2m ( kan mijn FT-225rd met pensioen ) te gaan gebruiken en ik denk ook weer aan een terugkeer op 70cm ssb.
Daarnaast kan hij dan als reserve dienen voor als mijn TS-590 er onverhoopt mee stopt..
73 René PA2RU

Plaats reactie