Alfa Spid rotor

Alles over zend(ontvang)ers en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
pc9t
Berichten: 354
Lid geworden op: 24 mar 2010, 19:47
Roepletters: PC9T
Locatie: Lage Zwaluwe

Alfa Spid rotor

#1 Bericht door pc9t »

Ik heb nu ongeveer een jaar een alfa spid rotor met hierin een hexbeam en zie dat deze altijd een vrije slag heeft van een paar graden misschien 1 tot 3 graden.

Is dit normaal voor een rotor, en zijn er gebruikers van alfa spid die dit herkennen en zeggen dat dit normaal is.

Heb dit eigenlijk bij andere masten niet zo gezien gehad.

Moet er wel bij vermelden dat ik de rotor niet nieuw gekocht heb gehad.

Misschien kan iemand uitsluitsel geven , anders moet ik de rotor opsturen naar RF Ham Design.
Flexradio 6400 / Flexradio Maestro / Flexradio tuner genius / Anytone AT-D878UVII PLUS / Spe Expert 1K/FA / Hexbeam by SP6CYN / Homemade G5RV / Kelemen 40 meter dipool / Heil proset met HC5 / Heil PR781

Gebruikersavatar
PD2R
Berichten: 2426
Lid geworden op: 24 mei 2007, 11:08
Locatie: Krabbendijke
Contacteer:

Re: Alfa Spid rotor

#2 Bericht door PD2R »

Zou niet moeten kunnen maar ik heb ik onlangs 2 maal mee gemaakt dat het asje die uit de motor komt gebroken is. De laatste keer was trouwens vorige week. Het betrof een nieuwe motor met as.
Alles is vrij om te draaien dus we kunnen geen aanwijsbare reden vinden waarom de as nu voor de 2e maal gebroken is. We hebben er een andere Alpha Spid rotor onder de mast geplaats (12V i.p.v. de 24V die er in zat) en deze draaid de mast + FB-33 zonder problemen.
Dit maal gaat de kapotte rotor dus in geheel terug naar de fabrikant dan mag hij gaan onderzoeken wat er mis is. We vermoeden dat er ergens in de overbrenging iets mis is.
Het design van een Alpha Spid is heel eenvoudig en in theorie heel stevig. Helaas komt het toch geregeld voor dat er iets mis mee gaat.

Op de Spid die hier onder mast staat zit i.i.g. geen mm speling.
73, Maarten PD2R/OV2T

TRX: Icom IC-7300 / Yaesu FT 857D
Ant: End Fed antennes voor 20 en 40 meter / Diamond X-30
Website: PI4DX Contest Group Zeeuws-Vlaanderen
QRZ pagina: PD2R

pa4o
Berichten: 797
Lid geworden op: 30 apr 2005, 17:09
Roepletters: PA4O
Locatie: Winsum (Gr)

Re: Alfa Spid rotor

#3 Bericht door pa4o »

Hier ook een Alfa Spid, voorheen een aantal jaren met 4x11 el in de mast op 2m. Nu meer dan 1jaar een FB33 en een 9el voor 2 en rond straler voor 6,2 en 70cm in de mast. Nog steeds zonder problemen. Ook geen last van speling.

Peter

Gebruikersavatar
ON5GM
Berichten: 760
Lid geworden op: 02 apr 2008, 07:26
Roepletters: ON5GM
Locatie: Blanden JO20IT

Re: Alfa Spid rotor

#4 Bericht door ON5GM »

Hier staat al een zes a zeven jaar een alfa spid in de mast. Nog nooit problemen gehad, wel een vrije slag van ± 3 graden of zelfs iets meer. Maar hij houd in felle wind goed stand voor mijn Mosley Pro 67B, wat toch geen kleine antenne is, terwijl er al 2 yaesu 1000 gesneuveld zijn voorheen.
Elecraft K3S/100 | 2x Icom IC7300 | Ant : Mosley Pro67B - Hyendfed 30m

pg3n
Berichten: 87
Lid geworden op: 26 mar 2011, 08:27
Locatie: Cuijk

Re: Alfa Spid rotor

#5 Bericht door pg3n »

Om,

Begin dit jaar een Alfa Spid rotor RAU aangeschaft en eindelijk deze week de rotor geplaatst.
Rotor draait prima, maar waar ik in vast loop is de setting om de rotor via de usb en pc te laten communiceren.
Na aanschaf op de tafel draaiend gehad en toen werkte de pc bediening ook, dus er is zeker geen defect.
Alle bekende rotor programma geprobeerd (n1mm rotor,LP-rotor,Pst rotator enz) maar krijg het niet werkend.
Wat zijn de compoort setting ?
Wil het hier draaien met UCX-log en zoals gezegd na aanschaf werkte het, en nu word ik gek op zoek nar de juiste settings.
1200 8n1 no protocol ?


73s Peter

PA2LO
Berichten: 815
Lid geworden op: 23 jun 2008, 21:25
Locatie: Ermelo, Gelderland
Contacteer:

Re: Alfa Spid rotor

#6 Bericht door PA2LO »

Het eerste wat bij me opkomt (maar misschien te vanzelfsprekend): heb je de settings van de controler wel op "Auto" staan?

Gebruikersavatar
ON5GM
Berichten: 760
Lid geworden op: 02 apr 2008, 07:26
Roepletters: ON5GM
Locatie: Blanden JO20IT

Re: Alfa Spid rotor

#7 Bericht door ON5GM »

Hallo,

Heeft er iemand een idee waar ik een gratis programma kan vinden voor mijn alfa spid big rak ? Aan de software van alfa spid, welke bij de rotor geleverd was met een cd, heb ik niets. Ik geraak er niet aan uit.

Dank bij voorbaat

ON5GM
Elecraft K3S/100 | 2x Icom IC7300 | Ant : Mosley Pro67B - Hyendfed 30m

pa4o
Berichten: 797
Lid geworden op: 30 apr 2005, 17:09
Roepletters: PA4O
Locatie: Winsum (Gr)

Re: Alfa Spid rotor

#8 Bericht door pa4o »

In N1MM zit een Rotor programma wat goed werkt en wat ook leuk is pstrotator, maar dat is een betaald programma die niet duur is.

Peter

Gebruikersavatar
ON5GM
Berichten: 760
Lid geworden op: 02 apr 2008, 07:26
Roepletters: ON5GM
Locatie: Blanden JO20IT

Re: Alfa Spid rotor

#9 Bericht door ON5GM »

pa4o schreef:In N1MM zit een Rotor programma wat goed werkt en wat ook leuk is pstrotator, maar dat is een betaald programma die niet duur is.

Peter
Dit bedoeld U ?; ik denk dat het dit gaat worden , voor 20 € zie ik het wel zitten - bedankt
Elecraft K3S/100 | 2x Icom IC7300 | Ant : Mosley Pro67B - Hyendfed 30m

pa4o
Berichten: 797
Lid geworden op: 30 apr 2005, 17:09
Roepletters: PA4O
Locatie: Winsum (Gr)

Re: Alfa Spid rotor

#10 Bericht door pa4o »

Klopt, ik gebruik die programma zelf ook wel eens.

Peter

Gebruikersavatar
ON5GM
Berichten: 760
Lid geworden op: 02 apr 2008, 07:26
Roepletters: ON5GM
Locatie: Blanden JO20IT

Re: Alfa Spid rotor

#11 Bericht door ON5GM »

Hallo,

Heb hier een klein probleempje met het programma pstrotator AZ.
Wanneer ik de antenne op bv 300° plaats en ik wil hem terug hebben naar bv 90° dan draait hij telkens kloksgewijs naar de 90°.
Hoe bepaal ik dat de rotor van 300° naar 90° draait in tegenwijzerzin ?

Dank bij voorbaat

73 - on5gm
Elecraft K3S/100 | 2x Icom IC7300 | Ant : Mosley Pro67B - Hyendfed 30m

Gebruikersavatar
ON5GM
Berichten: 760
Lid geworden op: 02 apr 2008, 07:26
Roepletters: ON5GM
Locatie: Blanden JO20IT

Re: Alfa Spid rotor

#12 Bericht door ON5GM »

Echt niemand ?
Elecraft K3S/100 | 2x Icom IC7300 | Ant : Mosley Pro67B - Hyendfed 30m

Plaats reactie