Condor 16

Alles over zend(ontvang)ers en toebehoren.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
pd5r
Berichten: 43
Lid geworden op: 07 jul 2013, 11:02
Roepletters: PD5R
Locatie: JO22OA
Contacteer:

Condor 16

#1 Bericht door pd5r »

Ik heb een Condor 16 op de kop weten te tikken. Vandaag maar eens mee aan de slag gegaan en hem geopend.
Het blijkt dat deze jongen al bijna helemaal gereed is voor de 2 meter band. Alleen moeten er nog wat puntjes op de i worden gezet. Hopelijk kan ik hier jullie hulp vragen. Ik heb al heel wat documentatie gevonden en ook op dit forum veel kunnen lezen over dit onderwerp.

Ik heb de Condor omgezet van PM naar FM. Dat was kennelijk niet gedaan. Vervolgens de Condor aangezet en 'opgedraaid' naar 5575.
En ja hoor, daar hoorde ik PI3UTR glashelder.
Wat nu nog niet klopt is de VCO spanning. Die staat op zo'n 3,5 volt i.p.v. 5 volt.

Verder wil ik uiteraard de EEPROM voorzien van de VFOza97 software. Zoals het nu lijkt is de EPROM voorzien van de originele software?
De Condor start op met de cijfers 07104 en dat staat ook op het originele PTT Telecom stickertje op de EPROM zelf. Iemand een idee?
Daarnaast wil ik CTCSS inbouwen middels de wijze van Frans (PA0FMY) door de PIC16F48 te installeren.

Nu is mijn vraag wie mij kan helpen aan een EPROM voorzien van de juiste VFOza97 software.

Suggesties zijn altijd welkom.

Groet,
Rogier
-= The sky is the limit =-

Yaesu FT-991 - Yaesu FTM-100 - HyEndFed 10-20-40 - Diamond X50N - VHF Klaverblad antenne - D'original Outback 1899 - Yaesu FT-70D - Baofeng UV-B5

PD5R

PA2LAD
Berichten: 2302
Lid geworden op: 27 mei 2008, 17:32
Locatie: Dordrecht

Re: Condor 16

#2 Bericht door PA2LAD »

rolierop schreef: Nu is mijn vraag wie mij kan helpen aan een EPROM voorzien van de juiste VFOza97 software.
Suggesties zijn altijd welkom.
Er is ook nog "DEN" software voor en zover ik weet kan je daar veel meer mee dan met die oude VFOza97 software.

PA3BAS
Berichten: 2609
Lid geworden op: 07 jan 2011, 22:19
Roepletters: PA3BAS
Locatie: JO21XX

Re: Condor 16

#3 Bericht door PA3BAS »

PA2LAD schreef:
rolierop schreef: Nu is mijn vraag wie mij kan helpen aan een EPROM voorzien van de juiste VFOza97 software.
Suggesties zijn altijd welkom.
Er is ook nog "DEN" software voor en zover ik weet kan je daar veel meer mee dan met die oude VFOza97 software.

Dat geldt voor een condor3000 of ascom 550(?), maar niet voor een 16, 46 of 84. Daar zijn verschillende varianten VFAza software voor en ook de nieuwe FYM om een ctcss te genereren. Eerst trouwens even kijken of je niet een ctcss-unit ingebouwd hebt zitten, want dan hoeft die omnouw niet.

Rest je nog 1 weerstand en twee condensatoren (google eerst het topic hier op zendamateur.com voor de juiste waardes!!). Ik weet uit ervaring dat dat echt wel smd-componenten moeten zijn. Aan de andere kant: hij lockten geeft het audio dat je verwacht, dus de vco doet zijn werk goed. Dont fix it if it aint broken. Wellicht dat de software nog roet in het eten gooit omdat die andere vco-spanningen verwacht/opwekt. De gebruikelijke amateursoftware voor de condor16 start op met een jaartal. Dat jaartal is het jaar waarin de eprom is gebrandt.
.... But will it blend?

Gebruikersavatar
pd5r
Berichten: 43
Lid geworden op: 07 jul 2013, 11:02
Roepletters: PD5R
Locatie: JO22OA
Contacteer:

Re: Condor 16

#4 Bericht door pd5r »

Er zit geen voorziening voor CTCSS in. Die plek is nog maagdelijk leeg.

De frequentie loopt van 144.500 t/m 145.893 Mhz. Vanaf 144.600 slaat ie een klein stukje over.
Wat betreft de bediening kan ik weinig instellen, dus denk dat er qua software weinig of niets is gedaan.

Oh, en ik zal maar een nieuw krulsnoer halen voor de microfoon. Die verpulvert als je er al naar kijkt :roll:

Ik heb lang niet zo heerlijk zitten knutselen als gisteravond/nacht. Alleen mijn vrouw was er niet zo blij mee......... haha.

Oh, en ik heb achteraf nog eens de spanning op de VCO's gemeten (toen ik de schroefjes van de print weer op zijn plek had).
Dat heeft wel degelijk effect wat betreft de massa. Kwam nu op 4,5 volt op beide VCO's.
-= The sky is the limit =-

Yaesu FT-991 - Yaesu FTM-100 - HyEndFed 10-20-40 - Diamond X50N - VHF Klaverblad antenne - D'original Outback 1899 - Yaesu FT-70D - Baofeng UV-B5

PD5R

PA3BAS
Berichten: 2609
Lid geworden op: 07 jan 2011, 22:19
Roepletters: PA3BAS
Locatie: JO21XX

Re: Condor 16

#5 Bericht door PA3BAS »

Ok, ik zou dan een fym-eprom erin zetten en de modificatie toepassen, al heb je er geen haast mee omdat je dat papiertje nog niet hebt (wanneer ga je examen doen?)

Volgens mij kan je zonder modificatie die eprom ook gebruiken, al zal je dan geen ctcss genereren.

Microfoon van nieuw snoer voorzien schijnt erg goed te gaan met een oude pc-toetsenbordkabel. De 5-polige din-plug zit er ook al aan.
.... But will it blend?

Gebruikersavatar
pd5r
Berichten: 43
Lid geworden op: 07 jul 2013, 11:02
Roepletters: PD5R
Locatie: JO22OA
Contacteer:

Re: Condor 16

#6 Bericht door pd5r »

pa3bas schreef:Ok, ik zou dan een fym-eprom erin zetten en de modificatie toepassen, al heb je er geen haast mee omdat je dat papiertje nog niet hebt (wanneer ga je examen doen?)

Volgens mij kan je zonder modificatie die eprom ook gebruiken, al zal je dan geen ctcss genereren.

Microfoon van nieuw snoer voorzien schijnt erg goed te gaan met een oude pc-toetsenbordkabel. De 5-polige din-plug zit er ook al aan.
Lijkt me ook een goed idee die FYM. Zal eens kijken hoe ik daar aan kom.
Het examen hoop ik zo snel mogelijk te doen natuurlijk. Liefst nog voor de zomer, maar zullen zien of ik dat ga redden.

Dat van dat toetsenbord snoer is een hele slimme! Vanmiddag eens even eentje regelen.

Bedankt.
-= The sky is the limit =-

Yaesu FT-991 - Yaesu FTM-100 - HyEndFed 10-20-40 - Diamond X50N - VHF Klaverblad antenne - D'original Outback 1899 - Yaesu FT-70D - Baofeng UV-B5

PD5R

Gebruikersavatar
pd5r
Berichten: 43
Lid geworden op: 07 jul 2013, 11:02
Roepletters: PD5R
Locatie: JO22OA
Contacteer:

Re: Condor 16

#7 Bericht door pd5r »

Twijfel welke manier ik zal kiezen om de Condor te upgraden.

Of middels EPROM met FYM software en een vrij simpele hardware-matige oplossing zoals hieronder valt te zien.
Afbeelding

Of middels EPROM met VFOza software en een eveneens simpele hardware-matige oplossing zoals hieronder valt te zien.
Afbeelding

Wie kan mij overtuigen?
-= The sky is the limit =-

Yaesu FT-991 - Yaesu FTM-100 - HyEndFed 10-20-40 - Diamond X50N - VHF Klaverblad antenne - D'original Outback 1899 - Yaesu FT-70D - Baofeng UV-B5

PD5R

Gebruikersavatar
pd0rh
Berichten: 387
Lid geworden op: 01 nov 2007, 16:21
Roepletters: PD0RH
Locatie: jo22iv

Re: Condor 16

#8 Bericht door pd0rh »

Heb zelf ook 2 condors liggen maar heb nog niet zulke bedrading gezien in de condor zelf. Ben benieuwd wat voor kleur de condor heeft. je had volgens mij rode blauwe en gele stippen condors. Mocht je interesse hebben, ik heb nagenoeg alle documentatie van de condor 16/46 en van de Standaard tevens wat modificatie zoals knopverlichting en backup batterij enzo.
Ik ben volgende week de gehele week in Wijk bij Duurstede dus zou ik langs kunnen komen mocht je dat leuk vinden anders kunnen we het regelen via een collega die ook in Houten woont.

73 Ruud
73 Ruud
PD0RH


Homebase :
Yaesu SCU-17 -->Yaesu FT-897D -->Endfed (10-20-40)
AEA PK232MBX / PK88 -->FT857D -->Diamond X50N (2m-70cm)
Yaesu FT-7800-->TNCx -->Diamond X50N (2m-70cm)

Mobile | Portable :
Kenwood TMD-710GE --> JWX (2m-70cm)
Yaesu FT-857D --> Buddypole / Diamond X30N / MC-750 HF portable GP
Yaesu FT5D

Gebruikersavatar
pd5r
Berichten: 43
Lid geworden op: 07 jul 2013, 11:02
Roepletters: PD5R
Locatie: JO22OA
Contacteer:

Re: Condor 16

#9 Bericht door pd5r »

pd0rh schreef:Heb zelf ook 2 condors liggen maar heb nog niet zulke bedrading gezien in de condor zelf. Ben benieuwd wat voor kleur de condor heeft. je had volgens mij rode blauwe en gele stippen condors. Mocht je interesse hebben, ik heb nagenoeg alle documentatie van de condor 16/46 en van de Standaard tevens wat modificatie zoals knopverlichting en backup batterij enzo.
Ik ben volgende week de gehele week in Wijk bij Duurstede dus zou ik langs kunnen komen mocht je dat leuk vinden anders kunnen we het regelen via een collega die ook in Houten woont.

73 Ruud
De foto's hierboven zijn niet van mijn Condor. Bij mij zit op de plek voor de CTCSS optie nog helemaal niets. Ik heb inmiddels de keuze laten vallen om de manier zoals in de 2e foto valt te zien uit te voeren. Ook heb ik inmiddels iemand bereid gevonden om mijn EPROM te programmeren met de VFOza software. De EPROM gaat morgen dus op de post.

Helaas zit de sticker van de PTT waar de gekleurde stip op zit niet meer op de Condor, dus ik kan je niet zeggen welke uitvoering dit is.
Misschien weet iemand nog een andere manier om dat te kunnen zien.

Wat betreft overige modificaties plaats ik twee condensatoren (eveneens te zien op de 2e foto) om het geheugen wat langer te bewaren.

In ieder geval dank voor je aanbod!
-= The sky is the limit =-

Yaesu FT-991 - Yaesu FTM-100 - HyEndFed 10-20-40 - Diamond X50N - VHF Klaverblad antenne - D'original Outback 1899 - Yaesu FT-70D - Baofeng UV-B5

PD5R

PA3BAS
Berichten: 2609
Lid geworden op: 07 jan 2011, 22:19
Roepletters: PA3BAS
Locatie: JO21XX

Re: Condor 16

#10 Bericht door PA3BAS »

De eerste modificatie is om de originele ctcss-chip in gebruik te nemen, de tweede is de fym (te herkennen aan de aansluiting van het filter (om er een soort sinus van te maken) aan een pootje van de microprocessor, en uiteraard het filter zelf (de weerstanden en condensatoren).

Ik raad je sterk aan de tweede te doen, de fym dus.
.... But will it blend?

Gebruikersavatar
pd5r
Berichten: 43
Lid geworden op: 07 jul 2013, 11:02
Roepletters: PD5R
Locatie: JO22OA
Contacteer:

Re: Condor 16

#11 Bericht door pd5r »

Zo, vandaag eens aan de knutsel gegaan. Ik heb de PIC16F48 vandaag ingebouwd. Zie hier 'work in progress' en het eind reslutaat.
https://www.dropbox.com/sh/tua0jdjqpgxjda1/0vyC15oypJ

Nu is het wachten op de EPROM die momenteel voor me wordt geprogrammeerd. Als die terug is weet ik of het is gelukt.
-= The sky is the limit =-

Yaesu FT-991 - Yaesu FTM-100 - HyEndFed 10-20-40 - Diamond X50N - VHF Klaverblad antenne - D'original Outback 1899 - Yaesu FT-70D - Baofeng UV-B5

PD5R

Gebruikersavatar
pino
Berichten: 191
Lid geworden op: 13 jun 2013, 11:44
Locatie: Rotterdam (JO21FV)

Re: Condor 16

#12 Bericht door pino »

@rolierop

mooi werk , mag ik het software (het liefst in hex) wat je in de pic16f48 heb geprogameert.
kan ik ook aan de gang met me condors :D :)
73`s
Pino

PS, ben lichtelijk deselekties. Wouw dat het anders was,
hier alvast een paar letters om eventuele taalfouten te verbeteren
A; B; C; D; E; F; G; H; I; J; K; L; M; N; O; P; Q; R; S; T; U; V; W; X; Y; Z. ©

Gebruikersavatar
pd5r
Berichten: 43
Lid geworden op: 07 jul 2013, 11:02
Roepletters: PD5R
Locatie: JO22OA
Contacteer:

Re: Condor 16

#13 Bericht door pd5r »

pino schreef:@rolierop

mooi werk , mag ik het software (het liefst in hex) wat je in de pic16f48 heb geprogameert.
kan ik ook aan de gang met me condors :D :)
Van mij mag je dat zeker, alleen heb ik het programmeren door Frans (PA0FMY) laten doen.
-= The sky is the limit =-

Yaesu FT-991 - Yaesu FTM-100 - HyEndFed 10-20-40 - Diamond X50N - VHF Klaverblad antenne - D'original Outback 1899 - Yaesu FT-70D - Baofeng UV-B5

PD5R

Gebruikersavatar
pino
Berichten: 191
Lid geworden op: 13 jun 2013, 11:44
Locatie: Rotterdam (JO21FV)

Re: Condor 16

#14 Bericht door pino »

ok zal frans van de week ff een mail sturen

tnx
73`s
Pino

PS, ben lichtelijk deselekties. Wouw dat het anders was,
hier alvast een paar letters om eventuele taalfouten te verbeteren
A; B; C; D; E; F; G; H; I; J; K; L; M; N; O; P; Q; R; S; T; U; V; W; X; Y; Z. ©

Gebruikersavatar
Randy
Berichten: 880
Lid geworden op: 18 okt 2011, 23:30
Roepletters: PH4X
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Condor 16

#15 Bericht door Randy »

rolierop schreef:Het examen hoop ik zo snel mogelijk te doen natuurlijk. Liefst nog voor de zomer, maar zullen zien of ik dat ga redden.
Je hebt nog drie dagen om jezelf aan te melden voor het examen van 5 maart a.s. in Amersfoort. Daarna is het 23 mei in Vlaardingen en dan is de zomer alweer voorbij: http://www.radio-examen.nl/contactadres/volgend-examen/

Plaats reactie