hulp gezocht bij veel storing

Alles over zend(ontvang)ers en toebehoren.
Bericht
Auteur
skippybal
Berichten: 63
Lid geworden op: 22 jan 2012, 22:53

Re: hulp gezocht bij veel storing

#46 Bericht door skippybal »

mijn antenne is een sirio gainmaster 10 /11 meter antenne
en luistert en ontvangt goed op 12 meter
en staat op 10 meter hoogte en kan hem uitlieren tot 15 meter
mijn huis is 6 meter hoog dus hoog zat

PA9RD
Berichten: 162
Lid geworden op: 12 feb 2010, 09:14
Roepletters: PA9RD
Locatie: Hoeksche Waard
Contacteer:

Re: hulp gezocht bij veel storing

#47 Bericht door PA9RD »

gezien het standaard cb werk,zit daar wel filtering in......? mijns inziens niets tot als het wel zo is,erg minimaal.. 8)
ik denk maar zo,gebruik is voor eigen risico,controle is er niet,oke,bijna niet.
maar is dat bij ons amateurs dan anders.....nee toch :wink:

was zijn probleem werd er doodleuk door de telefoon gezegd,hij moest zelf maar bellen.....asjemenou... :shock:
hoezo,hufterigheid...
1e
Nou ik heb maar even een klein stukje gepakt: Ja dat zit er wel "degelijk" in en dat degelijk zet ik dan wel tussen haakjes, maar er zit normaal gesproken een "PI-filter" in een CB setje. (Cybernet opgebouwde print, dat waren de meeste, vroeger was President de tegenhanger met een andere opbouw) Je weet wel....die meuk van een paar onderdelen zoals o.a. twee spoeltjes en afsteltrimmertjes...die dingen die zo gauw verrot gedraaid worden als je probeert om iets meer vermogen uit je "eindtor" de welbekende 2SC1384 in de 1/2 watt CB app. te peuteren of uit de 1969 of in sommige "bakkies" waar misschien wel een 1307 zat. Dus ja....er zat filtering in maar die was ALLEEN maar voor dat vermogen en die band. Zo gauw je ging draaien was je dat dus kwijt. Ook werden er vroeger veel 10 watt printjes verkocht. Die moest je onderste boven boven in dat metalen blikkie hangen/solderen, maar dan ook het PI filter afregelen. Dan was je ook alles kwijt en produceerde je rommel maar nu met 10 watt.

2e:
Met mijn buren hetzelfde gehad.....speakerkabels vanaf stereoset in de muur ingefreesd naar de speakers.....perfecte antenne!! Ik heb aangeboden om deze te vervangen voor afgeschermde kabels of om ze te voorzien van ferriet, maar dat wilden ze niet. Het was "dure apparatuur" en die speakerset alleen kostte wel "VIJFTIG"!! euro...dus neeeeeee daar mocht ik niet aankomen. Ben wezen kijken en luisteren, vond de ingefreesde kabels in de muur en zag dat daar niks meer aangedaan kon worden. Heb ook vastgesteld dat de "dure" speakerset (uit china) waarschijnlijk geen CE merkje had, maar dat de twee speakertjes aan de muur alles opvingen met de kabels in de muur en dat de bassbox dit versterkte. Ik heb het 3x aangeboden en uiteindelijk zelf het AT gebeld en gevraagd of ze niet konden komen meten bij mij of ik wel aan de voorgeschreven norm voldeed en daar kreeg ik ook dezelfde mededeling: Hij moest bellen, omdat HIJ storing had van mij en ik niet van hem!!

Dat is dus GEEN HUFTERIGHEID van het AT, maar de normale gang van zaken. Idd zou andersom mooier zijn.....Iedereen die een stoorapparaat in bezit en gebruik heeft moet gaan bellen omdat HUN apparaat storing KAN geven bij een zendamateur!!

Ik heb op aangeven van de man die ik aan de lijn had de buren wel het telefoonnummer gegeven van het AT met de mededeling dat zij zelf moesten bellen en als er gehoor aangeven werd dan zouden ze met 2 man komen meten bij mij thuis en bij de buren. Mocht de "storing" niet door mij veroorzaakt worden m.a.w. dat ik aan de eisen voldeed maar dat mijn signaal (of van de XYL) echter opgepikt werd door zijn "goede kwaliteit" speakers hij ook de rekening kreeg van het voorrijden + 2 man die al gauw een uurtje aan het werk zijn ongeveer >€300,-. Daar schrok buurman even van. :shock: En als het wel bij mij fout zat zou ik met minder vermogen moeten gaan zenden of een algeheel zendverbod krijgen :cry: Maar de man van AT vertelde mij toen ik eerlijk vertelde waar ik mee zat, dat ik mij geen zorgen hoefde te maken. Buurman moest maar een nieuwe speakerset kopen..... :)

Nou, ik wacht nog op de eerste buurman hier aan de dijk die het AT gaat bellen omdat ze een PLC set gekocht hebben :( die geheid gaat storen op MIJN sets en dat zij dat niet willen dus of het AT dan maar BIJ MIJ kan langskomen om hun PLC-storing op mijn amateurbanden te "onstoren".. :lol:
TAFN 73 de
Ruud PA9RD

---------------------------------------------------------------------------------------------------------
Indien u zich ergert aan mijn keus en gebruik van letters, cijfers en leestekens kunt u geheel naar eigen inzicht en wens een keus maken uit de volgende reeks en deze plaatsen waar u wilt:
qwertyuiopasdfghjklzxcvbnm1234567890[];'\,./-=!`~@#$%^&*()_+ OH JA, DEZE TOETS, de SCHREEUW toets heb ik ook nog op mijn toetsenbord zitten :lol: ........meer niet! :mrgreen:

PE2CH

#48 Bericht door PE2CH »

...
Laatst gewijzigd door PE2CH op 22 okt 2013, 20:55, 1 keer totaal gewijzigd.

skippybal
Berichten: 63
Lid geworden op: 22 jan 2012, 22:53

Re: hulp gezocht bij veel storing

#49 Bericht door skippybal »

ik heb hier thuis alles nagelopen rg213 doorgemeten
nieuwe pluggen gesoldeerd
bakken doorgemeten
antenne helemaal uit mekaar gehaald doorgemeten alles was goed
de bakken de voeding coax schakelaar opnieuw geaard
en de aarde draad naar buiten toe onder straatwerk door naar mijn aarding
van mijn mast gebracht
storing is wel iets minder geworden
en ik ben lekker in de kou en op dak bezig geweest :mrgreen:
bij mij ligt het dus niet dat weet ik nu zeker :D

pd3jme

Re: hulp gezocht bij veel storing

#50 Bericht door pd3jme »

PA9RD schreef:
gezien het standaard cb werk,zit daar wel filtering in......? mijns inziens niets tot als het wel zo is,erg minimaal.. 8)
ik denk maar zo,gebruik is voor eigen risico,controle is er niet,oke,bijna niet.
maar is dat bij ons amateurs dan anders.....nee toch :wink:

was zijn probleem werd er doodleuk door de telefoon gezegd,hij moest zelf maar bellen.....asjemenou... :shock:
hoezo,hufterigheid...
1e
Nou ik heb maar even een klein stukje gepakt: Ja dat zit er wel "degelijk" in en dat degelijk zet ik dan wel tussen haakjes, maar er zit normaal gesproken een "PI-filter" in een CB setje. (Cybernet opgebouwde print, dat waren de meeste, vroeger was President de tegenhanger met een andere opbouw) Je weet wel....die meuk van een paar onderdelen zoals o.a. twee spoeltjes en afsteltrimmertjes...die dingen die zo gauw verrot gedraaid worden als je probeert om iets meer vermogen uit je "eindtor" de welbekende 2SC1384 in de 1/2 watt CB app. te peuteren of uit de 1969 of in sommige "bakkies" waar misschien wel een 1307 zat. Dus ja....er zat filtering in maar die was ALLEEN maar voor dat vermogen en die band. Zo gauw je ging draaien was je dat dus kwijt. Ook werden er vroeger veel 10 watt printjes verkocht. Die moest je onderste boven boven in dat metalen blikkie hangen/solderen, maar dan ook het PI filter afregelen. Dan was je ook alles kwijt en produceerde je rommel maar nu met 10 watt.

2e:
Met mijn buren hetzelfde gehad.....speakerkabels vanaf stereoset in de muur ingefreesd naar de speakers.....perfecte antenne!! Ik heb aangeboden om deze te vervangen voor afgeschermde kabels of om ze te voorzien van ferriet, maar dat wilden ze niet. Het was "dure apparatuur" en die speakerset alleen kostte wel "VIJFTIG"!! euro...dus neeeeeee daar mocht ik niet aankomen. Ben wezen kijken en luisteren, vond de ingefreesde kabels in de muur en zag dat daar niks meer aangedaan kon worden. Heb ook vastgesteld dat de "dure" speakerset (uit china) waarschijnlijk geen CE merkje had, maar dat de twee speakertjes aan de muur alles opvingen met de kabels in de muur en dat de bassbox dit versterkte. Ik heb het 3x aangeboden en uiteindelijk zelf het AT gebeld en gevraagd of ze niet konden komen meten bij mij of ik wel aan de voorgeschreven norm voldeed en daar kreeg ik ook dezelfde mededeling: Hij moest bellen, omdat HIJ storing had van mij en ik niet van hem!!

Dat is dus GEEN HUFTERIGHEID van het AT, maar de normale gang van zaken. Idd zou andersom mooier zijn.....Iedereen die een stoorapparaat in bezit en gebruik heeft moet gaan bellen omdat HUN apparaat storing KAN geven bij een zendamateur!!

Ik heb op aangeven van de man die ik aan de lijn had de buren wel het telefoonnummer gegeven van het AT met de mededeling dat zij zelf moesten bellen en als er gehoor aangeven werd dan zouden ze met 2 man komen meten bij mij thuis en bij de buren. Mocht de "storing" niet door mij veroorzaakt worden m.a.w. dat ik aan de eisen voldeed maar dat mijn signaal (of van de XYL) echter opgepikt werd door zijn "goede kwaliteit" speakers hij ook de rekening kreeg van het voorrijden + 2 man die al gauw een uurtje aan het werk zijn ongeveer >€300,-. Daar schrok buurman even van. :shock: En als het wel bij mij fout zat zou ik met minder vermogen moeten gaan zenden of een algeheel zendverbod krijgen :cry: Maar de man van AT vertelde mij toen ik eerlijk vertelde waar ik mee zat, dat ik mij geen zorgen hoefde te maken. Buurman moest maar een nieuwe speakerset kopen..... :)

Nou, ik wacht nog op de eerste buurman hier aan de dijk die het AT gaat bellen omdat ze een PLC set gekocht hebben :( die geheid gaat storen op MIJN sets en dat zij dat niet willen dus of het AT dan maar BIJ MIJ kan langskomen om hun PLC-storing op mijn amateurbanden te "onstoren".. :lol:
tja,eigenlijk maken ze zich het zo makkelijk mogelijk daar bij het A.T,als zendgemachtigde word je een beetje bang gepraat zo van,als het aan jou ligt,een beperking of het uiterste,een zendverbod...en als het aan je buur ligt,krijgt die een gepeperde rekening....

de meesten weten het dan wel denk ik..!
net als mijn achterbuur,die zei ook,laat maar..

skippybal
Berichten: 63
Lid geworden op: 22 jan 2012, 22:53

Re: hulp gezocht bij veel storing

#51 Bericht door skippybal »

mijn storing is opgelost :D :D :D :D :D :D :D
er zat vocht in de kabel :shock: :shock: :shock:
maar mijn swr verliep niet eens :shock:
maar goed het is opgelost :D
bedankt voor de tips en reacties :mrgreen:

pa1bvm
Berichten: 3325
Lid geworden op: 17 mar 2010, 17:31
Roepletters: PA1BVM
Locatie: Schijndel

Re: hulp gezocht bij veel storing

#52 Bericht door pa1bvm »

natuurlijk mooi dat de storing nu is opgelost ...

maar je hebt toch ook rondgelopen met een porto en in je verhaal aangegeven dat daar de storing ook erg duidelijk op waarneembaar was ..

en dan lijkt me " vocht" in de kabel toch niet de " echte" oplossing ..
ben wel nieuwsgierig naar het soort coax kabel ..temeer omdat je ook schrijft dat je alle pluggen opnieuw hebt aangesoldeerd en daar geen melding maakte van vocht ...

wel vocht en geen slechte SWR ik denk dat een en ander afhangt van de gebruikte kabel , je schrijft dat je rg 213 gebruikt
dat heeft een massieve isolatie .. daar kan geen vocht doorheen ... misschien een beetje in de buitenmantel als de zwarte isolatie kapot is .. dan zou je in theorie water in de koperen mantel kunnen krijgen ..

wat dat doet met de SWR op de 10 meter band dat weet ik niet ..
en of dat nou je storing kan verklaren ..dat weet ik ook niet


nog veel qrm vrij luisterplezier en succes met de studie

skippybal
Berichten: 63
Lid geworden op: 22 jan 2012, 22:53

Re: hulp gezocht bij veel storing

#53 Bericht door skippybal »

ik heb sukje coax afgeknipt en dat was beetje geel uitgeslagen
dus halve meter coax eraf gehaald en dat was mooi roodkoper
mijn coax is RG213
maar mijn storing is weer terug van weggeweest :twisted:
zou een mantelstroom filter helpen voor ontvagst storing
of de mfj 1026
mvg

Dennisd
Berichten: 507
Lid geworden op: 08 feb 2012, 08:41

Re: hulp gezocht bij veel storing

#54 Bericht door Dennisd »

als de kabel verkleurt zal er wel vocht ingezeten hebben ,maar je geeft aan dat het op je porto ook was ,dan legt het probleem toch niet in je coax?
met alle respect maar ik denk dat je beter af bent met dit soort 27mc problemen op het cbforum.
mischien dat er daar meer zitten met problemen die jij nu aangeeft ...

pa1bvm
Berichten: 3325
Lid geworden op: 17 mar 2010, 17:31
Roepletters: PA1BVM
Locatie: Schijndel

Re: hulp gezocht bij veel storing

#55 Bericht door pa1bvm »

tja de vakantie is voorbij .. dus het zou kunnen dat een eventuele stoor bron nu weer aanstaat
buren op vakantie geweest ???

en je weet al dat het NIET aan je " bak" en " Spriet " ligt
want ze deden het toch een paar dagen goed ..

opzoek met de porto in de buurt ???

skippybal
Berichten: 63
Lid geworden op: 22 jan 2012, 22:53

Re: hulp gezocht bij veel storing

#56 Bericht door skippybal »

Dennisd schreef:als de kabel verkleurt zal er wel vocht ingezeten hebben ,maar je geeft aan dat het op je porto ook was ,dan legt het probleem toch niet in je coax?
met alle respect maar ik denk dat je beter af bent met dit soort 27mc problemen op het cbforum.
mischien dat er daar meer zitten met problemen die jij nu aangeeft ...
ik ben bezig voor mijn licentie en heb een yaesu 847
en dacht dat ik dan beter af was om mijn vraag hier te stellen

Dennisd
Berichten: 507
Lid geworden op: 08 feb 2012, 08:41

Re: hulp gezocht bij veel storing

#57 Bericht door Dennisd »

skippybal schreef:
Dennisd schreef:als de kabel verkleurt zal er wel vocht ingezeten hebben ,maar je geeft aan dat het op je porto ook was ,dan legt het probleem toch niet in je coax?
met alle respect maar ik denk dat je beter af bent met dit soort 27mc problemen op het cbforum.
mischien dat er daar meer zitten met problemen die jij nu aangeeft ...
ik ben bezig voor mijn licentie en heb een yaesu 847
en dacht dat ik dan beter af was om mijn vraag hier te stellen
oh mooie radio voor de 27 mc ,sterkte met je licentie ...
Laatst gewijzigd door Dennisd op 15 mei 2013, 17:39, 1 keer totaal gewijzigd.

andre
Berichten: 2481
Lid geworden op: 19 jun 2007, 23:59
Contacteer:

Re: hulp gezocht bij veel storing

#58 Bericht door andre »

skippybal schreef: zou een mantelstroom filter helpen voor ontvagst storing
of de mfj 1026
mvg
http://www.zendamateur.com/viewtopic.php?f=4&t=11326

beste skippybal, één topic met hetzelfde onderwerp is toch wel genoeg. Net of ik dronken ben met die dubbele vragen van je... :mrgreen:
Een postzegelverzamelaar en zendamateur hebben een ding gemeen...bang voor wind!

skippybal
Berichten: 63
Lid geworden op: 22 jan 2012, 22:53

Re: hulp gezocht bij veel storing

#59 Bericht door skippybal »

ja andre je hebt gelijk :oops:
ik wil gewoon van die storing af
als er iets is wat helpt om te kopen of om te maken
dan wil ik gewoon alles proberen

andre
Berichten: 2481
Lid geworden op: 19 jun 2007, 23:59
Contacteer:

Re: hulp gezocht bij veel storing

#60 Bericht door andre »

Het is eigenlijk redelijk simpel. Zoek eerst de "stoorbron" op. Daarna kan je gericht zien het probleem op te lossen.

Dat lijkt heel moeilijk, maar is het niet.
De eerste keer dat ik hier last had zat op de vhf, en was een cv ketel die hier bijna 1 kilometer vandaan stond.
Tweede keer zat op 20 meter, en bleek een lift in een flat hier in de buurt te zijn.
3e keer wederom op vhf, en dat was een oude vhs video recorder die weliswaar niet meer werd gebruikt, maar nog steeds stond aangesloten. Deze zat hier plm 300 meter vandaan.

Nu heb ik nog incidenteel last op hf (alle banden) waarvan ik vermoed dat dit ergens een (plasma)tv is gezien de tijdstippen dat ik er last van heb. Ook hier ben ik al naar op zoek geweest, maar nog niet gevonden.

De eerste drie problemen zijn allemaal verholpen.

succes.
Een postzegelverzamelaar en zendamateur hebben een ding gemeen...bang voor wind!

Plaats reactie