FT-450D of de FT-950

Alles over zend(ontvang)ers en toebehoren.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA1
Berichten: 1080
Lid geworden op: 09 jul 2007, 18:15

Re: FT-450D of de FT-950

#31 Bericht door PA1 »

De meeste functies werken inderdaad ook op de FT-950 maar juist die equalizer functies niet, dat komt denk ik omdat die in het menu op een andere plaats zitten.
Yaesu FT-991A FT-847 FT-480R FTM-100D FT-70D VX2 Hytera MD785 PD782G Icom IC-2820 IC-R8500 Midland 7001 Lincoln Jumbospot DVMega MyDV

Gebruikersavatar
ON7RA
Berichten: 353
Lid geworden op: 09 mar 2011, 14:30
Roepletters: ON7RA
Locatie: Tielt (Aarsele)

Re: FT-450D of de FT-950

#32 Bericht door ON7RA »

Hallo Iedereen,

Ik ben nu al een tijdje in het bezit van de FT-950 en tot nu toe heel tevreden, alleen de modulatie op 17 meter is afschuwelijk. Even de situatie schetsen, ik werk dus met de FT-950 van YAESU met daar aan een ATU en +/- 22 meter Aircel 7 coax naar de antenne, welke is een Hari windom antenne voor 40-10. Werkt op de volgende banden volgens de verkoper 10/12/17/20/40 meter, op alle banden werkt de antenne goed zelfs op 15 en op (80) maar op de 17m band is de modulatie niet goed. Als ik de monitor functie aan zet dan is er een ongelooflijke distortion op de modulatie wat ik op geen enkele andere band heb, ik heb een (qso) gehad met EA7/PE1DMH Dorus en die zei me dat de modulatie niet goed was, waar ik zelf dus al achter gekomen was en bevestigt kreeg. Ik denk aan instraling, Nochtans is er een matelstroomfilter onder de antenne en zit er een ferrietkern rond de micro aansluiting, iemand een idee wat het probleem kan zijn. :(

73 Renaat
73 Renaat :D ON7RA :D

PA1ZP
Berichten: 1316
Lid geworden op: 06 jun 2008, 19:04
Locatie: Oss

Re: FT-450D of de FT-950

#33 Bericht door PA1ZP »

Dag Renaat

Even de audio testen op monitor en set aan de dummyload.
Als het dan nog slecht is is het geen instraling.
Is het op de dummyload goed an aan de antenne niet , dan is het waarschijnlijk instraling.

HF detectie is lastig aan te pakken.
Het kan door ieder scheefliggend en of raar kabeltje aan en bij de set in de buurt komen.
Zo min mogelijk kabels aan de set, digi-boxen loskoppelen etc.
73 de PA1ZP

Jos uit Oss

Een goede antenne hoeft niet duur te zijn, een dure antenne hoeft niet goed te zijn.

Zelf gebouwd klinkt leuker als zelf gekocht.

Gebruikersavatar
ON7RA
Berichten: 353
Lid geworden op: 09 mar 2011, 14:30
Roepletters: ON7RA
Locatie: Tielt (Aarsele)

Re: FT-450D of de FT-950

#34 Bericht door ON7RA »

PA1ZP schreef:Dag Renaat

Even de audio testen op monitor en set aan de dummyload.
Als het dan nog slecht is is het geen instraling.
Is het op de dummyload goed an aan de antenne niet , dan is het waarschijnlijk instraling.

HF detectie is lastig aan te pakken.
Het kan door ieder scheefliggend en of raar kabeltje aan en bij de set in de buurt komen.
Zo min mogelijk kabels aan de set, digi-boxen loskoppelen etc.

Hoi Jos,
Ja, op de dummuload heb ik het niet en de digibox heb ik aan de ft-817, dus aan de ft-950 heb ik enkel een atu coax en de antenne, misschien ligt het aan de headset ik probeer even met de gewone handmicrofoon, nochtans op de headset zitten er ook ferrietkernen.
Wat ik raar vind is dat het enkel op 17 meter is, logischerwijs zou je denken op 15 en op 12 meter zou je het zelfde probleem moeten hebben omdat de antenne oorspronkelijk niet voor deze banden is geconstrueerd. Maar goed daar vinden wel een oplossing voor, in ieder geval bedankt voor de reactie.
73 Renaat
73 Renaat :D ON7RA :D

Gebruikersavatar
ON7RA
Berichten: 353
Lid geworden op: 09 mar 2011, 14:30
Roepletters: ON7RA
Locatie: Tielt (Aarsele)

Re: FT-450D of de FT-950

#35 Bericht door ON7RA »

Hallo,
Hier zijn we al terug, het blijkt dan toch aan de headset te liggen zojuist even de handmicrofoon ingeplugd en alles 100% ok geen distortion meer op de modulatie, nu even kijken hoe we dit gaan oplossen.
Met de handmicrofoon gaat alles goed zelfs zonder ferrietkern er om heen, het verloopstuk voor de headset HS-Y01F heb ik gekocht bij Alex K6VHF met een ferrietkern er bij op de foto, maar zelfs met een extra kern eromheen Geen resultaat nog altijd instraling?
Bijlagen
IMG_0120.JPG
73 Renaat :D ON7RA :D

xxxx
Berichten: 1623
Lid geworden op: 22 mar 2009, 11:53

Re: FT-450D of de FT-950

#36 Bericht door xxxx »

Hoever staat je antenne bij de Shack vandaan?
Hoeveel vermogen gebruik je zodra je slechte modulatie op 17 meter krijgt?

Gr Jelle

Gebruikersavatar
ON7RA
Berichten: 353
Lid geworden op: 09 mar 2011, 14:30
Roepletters: ON7RA
Locatie: Tielt (Aarsele)

Re: FT-450D of de FT-950

#37 Bericht door ON7RA »

PD4DX schreef:Hoever staat je antenne bij de Shack vandaan?
Hoeveel vermogen gebruik je zodra je slechte modulatie op 17 meter krijgt?

Gr Jelle
Hoi Jelle,
De antenne hangt met de balun ongeveer op negen meter hoogte juist boven de schoorsteen, en de transceiver staat in de huiskamer net naast de schouw onder de balun laat ons zo maar zeggen.
Het lange been van de antenne is weggespannen achter in de tuin op 5.5m hoogte en het korte been naar voor aan de hoek van het huis op +/- 7m, zelfs met 5 wat gaat het al mis.
Gr Renaat.
73 Renaat :D ON7RA :D

Plaats reactie