Vermogen bij een TS590

Alles over zend(ontvang)ers en toebehoren.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
pc9t
Berichten: 375
Lid geworden op: 24 mar 2010, 19:47
Roepletters: PC9T
Locatie: Lage Zwaluwe

Vermogen bij een TS590

#1 Bericht door pc9t »

Ik lees bij reviews dat het vermogen wat een TS590 levert op SSB rond de 50 tot 70 watt is.

Zijn dit reele feiten of is dit inmiddels achterhaald met firmware updates, heb dit weekend een TS590 in actie gezien en die gaf op de meter van de kenwood rond de 50 watt, of je moest boven de ALC grens uitkomen dan kon je het hoger krijgen.

Met CW en digimodes en FM was die 100 watt geen probleem.

Zijn er gebruikers die hun ervaringen omtrent dit verhaal kunnen/willen delen
Flexradio 6400 / Flexradio Maestro / Flexradio tuner genius / Icom IC9100 / Microham DXP / 2 elements UltraBeam 6-20 meter / Kelemen 40 meter dipool / HyGain VB64 DX 6 meter /Heil proset met HC5 / Heil PR781

Theo

Re: Vermogen bij een TS590

#2 Bericht door Theo »

Ik zie dit wel vaker gebeuren bij trancievers.
De meter kan het niet zo snel bij houden, denk ik dan maar :D

PA1ZP
Berichten: 1316
Lid geworden op: 06 jun 2008, 19:04
Locatie: Oss

Re: Vermogen bij een TS590

#3 Bericht door PA1ZP »

Dag PA7LZ

Ik heb zelf bij Eham een heel duidelijke review geschreven over de TS590.
De TS590 heeft last van powerspikes.
Bij aanvang TX in alle modes had de zender de neiging om power pieken te geven van soms tot 150 a 200 watt.
Als je de zender terugregeld tot 25 watt bleven toch gewoon die pieken.
Dat is helemaal niet zo erg, tot dat je een beveiligde eindtrap gebruikt die er dan mee stopt en in overdrive of overload schakeld.

Om dat te proberen oplossen heeft Kenwood de eindtrap zo ver mogelijk geknepen met de ALC op zowel hardware als software als ze kunnen en nu komt er in SSB nog 100 watt PEP piekvermogen uit in de pieken.
Dit is overigens met een gewone powermeter helemaal niet te meten en dit moet je meten met een echte actieve PEP meter.

Echter het gemiddeld vermogen wat er nu in SSB uitkomt is een 40 a 50% lager als bijvoorbeeld een FT857 of FT450 of TS570.
Hoger draaien van de mike-gain of processor doet de ALC nog harder ingrijpen en het gemiddeld SSB vermogen wordt dan nog lager.

Dit is niet op te lossen in het menu met de ALC instellingen en de vermogens instellingen zoals sommigen beweren door fabrieksmenu 23 en 24 omhoog te gaan draaien in afstelling, zoals sommigen suggereren, ook niet met de processor.
Het enige wat je dan doet is de powerspikes verergeren en dan lijkt het of er gemiddeld meer uitkomt in SSB.

Verder klinkt de set gewoon heel goed in SSB TX en werkt nog veel beter in CW op zowel RX als TX.
Maar SSB TX daar zit gewoon een probleem, al willen ze daar bij Kenwood niet aan geloven of iets aan doen.

Verder vind ik de TS590 in vergelijk met bijvoorbeeld de TS570 of andere niet DSP gebaseerde radios wat "digitaal" klinken in SSB en CW RX.
Het is een rare omschrijving maar het ding ontvangt iedereen met een beetje een robotstem ook CW klinkt een heel klein beetje vervormd al is dat minder vervelend als je zit te luisteren.

Is de TS590 een slechte set, nee de ontvanger is heel mooi en de filters laten je werkelijk heel veel wegfilteren waar je last van hebt en de filters zijn heel stijl en scherp.
Verder is het de eerste set waarbij ik merk dat DSP noise-reduction in SSB de verstaanbaarheid verbeterd in plaats van de ruis weghalen tegelijk met de verstaanbaarheid.
Maar het ding heeft een paar issues waar je niet omheen kunt.
Die kun je accepteren of een andere set kopen die ook zeker wel wat eigenaardigheden heeft.

Ik beschouw mezelf meer CW-er als SSB-er en kan met het SSB TX power probleempje leven, met de slechte DSP ontvangstfilters in de FT450 kon ik niet leven.
Het ongelofelijk geruis van de FT857D en het beroerde geluid van de audio op CW was ook dodelijk vermoeiend, al werkt het 300Hz filtertje van Collins in de FT857D zeer goed.
De filters waren in theorie heel mooi van die FT450 en mooi scherp, alleen als ze de -60 dB punten hadden bereikt werden ze vlak op -62 a -65dB en sterke signalen op soms wel 10 KHz verder weg kwamen in CW en SSB vaak hinderlijk door.
een echt sterk CW station hoorde je dan gewoon over de hele 80 meter band doorklikken.
De Notch was zo vervelend voordat je een afstelling had had je hoofdpijn.
De TS590 is in vergelijk daarmee een verademing.
Die filters gaan op SSB en CW niet over de flos, wel natuurlijk als je een Italiaan of Rus hebt met een zender zo breed als de Sint-Jan die komt erdoorheen omdat zijn zender gewoon vemogen geeft op een breed spectrum. Daar kan geen een zend-ontvanger iets aan doen.
De Notch van de TS590, is in 2 soorten handbediend en regelbaar in te stellen als auto-notch, en werkt als een zonnetje.

Ook heb ik een eindtrap en een heel goed antennepark ter beschikking, als ik zou willen bouw ik gewoon iedere antenne die ik zou willen, dus horen ze me toch wel.
Ook doet de noise-canceler fantastisch werk op storingen uit de buurt, maar ja die noise canceler die ik zelf gebouwd heb zit ook niet op de IC7700, IC7800 of FT5000DX of FT9000DX

Misschien heb je iets aan bovenstaande.
73 de PA1ZP

Jos uit Oss

Een goede antenne hoeft niet duur te zijn, een dure antenne hoeft niet goed te zijn.

Zelf gebouwd klinkt leuker als zelf gekocht.

Gebruikersavatar
pc9t
Berichten: 375
Lid geworden op: 24 mar 2010, 19:47
Roepletters: PC9T
Locatie: Lage Zwaluwe

Re: Vermogen bij een TS590

#4 Bericht door pc9t »

[quote="PA1ZP"]

Echter het gemiddeld vermogen wat er nu in SSB uitkomt is een 40 a 50% lager als bijvoorbeeld een FT857 of FT450 of TS570.

Dus eigenlijk komt het erop neer dat je net iets meer hebt als een QRP zender in SSB.

En dat er ergens een ontwerp fout inzit die men met geen enkele firmware update kunnen fixen.

Zag dat het met CW inderdaad geen probleem was om daar 100 watt op de meter te zien, hetgeen ik op SSB niet te zien kreeg.

Dus wil je zo'n TS590 op SSB gebruiken moet je er al een eindtrapje achter zetten om ergens een redelijk signaal neer te zetten.
Maar dat kan ook niet iedere eindtrap zijn omdat je met die pieken zit die dan niet echt prettig zijn.

Dus kortom zitten er nog wel wat kinder ziekten in het apparaat.
Flexradio 6400 / Flexradio Maestro / Flexradio tuner genius / Icom IC9100 / Microham DXP / 2 elements UltraBeam 6-20 meter / Kelemen 40 meter dipool / HyGain VB64 DX 6 meter /Heil proset met HC5 / Heil PR781

PA1ZP
Berichten: 1316
Lid geworden op: 06 jun 2008, 19:04
Locatie: Oss

Re: Vermogen bij een TS590

#5 Bericht door PA1ZP »

Dag PA7LZ

Het is niet zo dramatisch als jij het omschrijft, PEP is 100 watt.

Maar als ik echt veel op SSB zou werken en nauwelijks CW ging ik bijvoorbeeld voor een TS570 of als ik die had hield ik deze.

Nogmaals het is een zend ontvanger en de ontvanger is echt ongelofelijk veel beter als een FT857D of een FT450 of een FT920 in CW.

Laten we het over het gemiddeld vermogen zo zeggen het is geen QRP set maar gemiddeld komt er uit mijn President Lincoln net zo veel power op SSB en als ik de mike echt hard zet op die lincoln, waar die Lincoln overigens heel goed tegen kan komt er gemiddeld meer uit als de TS590S van Kenwood.

Dezelfde mikro waarop de President Lincoln harder gaat als de TS590 (een Turner Super Side Kick), op de TS590 zetten helpt helemaal niks het gemiddeld vermogen blijft dan gelijk aan de Lincoln met de handmike.
De Lincoln geeft op FM wel 15 Watt. De Kenwood 100 Watt.
73 de PA1ZP

Jos uit Oss

Een goede antenne hoeft niet duur te zijn, een dure antenne hoeft niet goed te zijn.

Zelf gebouwd klinkt leuker als zelf gekocht.

Gebruikersavatar
pc9t
Berichten: 375
Lid geworden op: 24 mar 2010, 19:47
Roepletters: PC9T
Locatie: Lage Zwaluwe

Re: Vermogen bij een TS590

#6 Bericht door pc9t »

Jos,

Dus een goede set voor CW en Digimodes maar minder voor SSB gebruik.

Het gekke is dat je op Eham op berichten leest dat er mensen die geen last hebben van het lage vermogen, dat is dan weer het gekke aan het hele verhaal.

Zijn er uberhaubt gebruikers die geen last hebben van het lage vermogen op SSB met de TS590, zie regelmatig berichten voorbij komen waarin staat dat ze gebruik maken van een TS590.
Dus is mijn vraag of ze dan alleen het CW gebruiken of ook SSB.

Kijk een TS590 is zo gekocht, maar wat als het tegenvalt. En ik heb zelf een TS570SG gehad op zich geen verkeerde transciever, maar als er een sterk station een paar KHZ hoger/lager zit kun je wel inpakken, dan kon je aan instellingen draaien en zelfs met het 1,8 SSB filter kon je weinig uitrichten.

Dus zat ik aan een TS590 te denken, maar als je dan toch je beperkingen hebt op SSB weet ik het zo net nog niet.

Maar blijf benieuwd naar ervaringen van andere TS590 gebruikers
Flexradio 6400 / Flexradio Maestro / Flexradio tuner genius / Icom IC9100 / Microham DXP / 2 elements UltraBeam 6-20 meter / Kelemen 40 meter dipool / HyGain VB64 DX 6 meter /Heil proset met HC5 / Heil PR781

PA1ZP
Berichten: 1316
Lid geworden op: 06 jun 2008, 19:04
Locatie: Oss

Re: Vermogen bij een TS590

#7 Bericht door PA1ZP »

Dag PA7LZ

Het splatteren op de TS570 zal je ook wel hebben op de TS590.
Dat ligt heel vaak niet aan de ontvanger maar aan de zender die splattert.

Een beroerde zender kan je de goede ontvanger niet de schuld van geven.
Wacht gewoon even met je TRX er komen binnenkort 2 geduchte nieuwe conculega's op de markt.
Namelijk de FT-DX3000 en de TS990. dan zal de prijs van de TS590 zakken en ook zal er het nodige 2ehands op de markt gaan komen.
73 de PA1ZP

Jos uit Oss

Een goede antenne hoeft niet duur te zijn, een dure antenne hoeft niet goed te zijn.

Zelf gebouwd klinkt leuker als zelf gekocht.

Gebruikersavatar
pa3kc
Berichten: 1318
Lid geworden op: 29 mar 2011, 21:48
Roepletters: pa3kc
Locatie: Eindhoven

Re: Vermogen bij een TS590

#8 Bericht door pa3kc »

PA1ZP schreef: De filters waren in theorie heel mooi van die FT450 en mooi scherp, alleen als ze de -60 dB punten hadden bereikt werden ze vlak op -62 a -65dB en sterke signalen op soms wel 10 KHz verder weg kwamen in CW en SSB vaak hinderlijk door.
een echt sterk CW station hoorde je dan gewoon over de hele 80 meter band doorklikken.
De Notch was zo vervelend voordat je een afstelling had had je hoofdpijn.
De TS590 is in vergelijk daarmee een verademing.
Weet jij ook zo of dat ook nog steeds het geval is bij die nieuwere FT450?

http://www.rigpix.com/yaesu/ft450d.htm

PA0HOP
Berichten: 315
Lid geworden op: 04 feb 2010, 17:12
Roepletters: PA0HOP

Re: Vermogen bij een TS590

#9 Bericht door PA0HOP »

pa7lz schreef:Ik lees bij reviews dat het vermogen wat een TS590 levert op SSB rond de 50 tot 70 watt is.

Zijn dit reele feiten of is dit inmiddels achterhaald met firmware updates, heb dit weekend een TS590 in actie gezien en die gaf op de meter van de kenwood rond de 50 watt, of je moest boven de ALC grens uitkomen dan kon je het hoger krijgen.

Met CW en digimodes en FM was die 100 watt geen probleem.

Zijn er gebruikers die hun ervaringen omtrent dit verhaal kunnen/willen delen
PA7LZ:
De meeste RF-vermogensmeters meten het gemiddelde RF-vermogen. De meterwaarde is daarom laag wanneer je in de SSB-mode werkt en spreekt. De LCD-meter die wordt gebruikt in de TS-590S heeft een relatief snelle rsponstijd maar is niet snel genoeg om de juiste PEP (Peak Envelop Power) te meten.

Mogelijke oplossing:
Gebuik een continue enkele toon (1 Khz) naar de geluidsingang van de microfoon om het RF-zendvermogen te meten. De PEP is vervolgens dezelfde als dit RF-uitgangsniveau.

Suk6.
73
Hans, pa0hop

pe1czg
Berichten: 72
Lid geworden op: 19 apr 2009, 22:20
Roepletters: PE1CZG
Locatie: Soest

Re: Vermogen bij een TS590

#10 Bericht door pe1czg »

Ik heb hier ook een middagje een 590 op de plank gehad om te spelen / testen. Powerspikes zijn werkelijk een groot probleem: mijn Acom 1000 gaf bij het indrukken van de PTT een piek van > 1200W op de ledbar bij ongeveer ~ 30 watt aansturing. Ook ging de Acom meerdere keren in protectie.
Op de bird 43 met PEP module gaf de 590 welliswaar 100 PEP aan maar gemiddelde vermogen was beduidend lager dan mijn FT5000 of TS830.
Voor de rest een zeer goede ontvanger met eigenschappen die hier al worden genoemd.
Zeer goede set voor de CW man maar SSB blijft ook naar mijn mening wel flink achter.

PA1ZP
Berichten: 1316
Lid geworden op: 06 jun 2008, 19:04
Locatie: Oss

Re: Vermogen bij een TS590

#11 Bericht door PA1ZP »

Dag PA3RK

Ik weet niet of de nieuwe FT450 wijzigingen heeft op het filtergebied.
Mij lijkt het eerder dat men softwarematig een paar wijzigingen heeft gedaan zoals een extra smalle CW stand, ik ben echter bang dat men de zaak van de afvlakking buiten -60 dB niet heeft aangepakt.
Ook zorgt het inschakelen van de nois-blanker op de FT450 voor een behoorlijke vervorming op zoewp SSB als CW , de TS590 heeft ook vervorming dan eveneens de FT920 Ft857D maar de FT450 heeft dan ook meteen veel meer last van splatter als met uitgeschakelde noise-blanker.

Voor wat betreft de PEP de TS590 doet wel 100 watt PEP en inderdaad de LCD bar meter van de TS590 kan het niet helemaal bijhouden.
Ook iedere niet PEP meter kan de snelle pieken helemaal niet weergeven.
Blijft nog steeds het verhaal dat de gemiddelde vermogens van sets vergeleken met de TS590 op eenzelfde meter beduidend hoger zijn.

Of je er echt zoveel mee opschiet, dat zou moeten blijken uit test in de praktijk met stations op bijvoorbeeld 10 meter en grondgolf zodat S-waarde veranderingen door QSB en condities de zaak niet beinvloeden.
73 de PA1ZP

Jos uit Oss

Een goede antenne hoeft niet duur te zijn, een dure antenne hoeft niet goed te zijn.

Zelf gebouwd klinkt leuker als zelf gekocht.

Gebruikersavatar
pc9t
Berichten: 375
Lid geworden op: 24 mar 2010, 19:47
Roepletters: PC9T
Locatie: Lage Zwaluwe

Re: Vermogen bij een TS590

#12 Bericht door pc9t »

Hallo allen,

In eerste instantie hartelijk dank voor de gegeven antwoorden. Blijkbaar heeft de Icom IC7410 dit probleem dus ook.
Met het ALC overshoot.

Toch gek dat je dit soort problemen hebt met nieuwe transcievers. Maar als je geen eintrap gebruikt wat zou dan het nadeel zijn van die powerspikes.
Is dit dat een probleem voor de eindtrap van de transcievers.

en als je bijvoorbeeld de firmware upgrades uit een TS590 zou halen, (mocht dit mogelijk zijn) heb je dan weer die pieken.

20 watt uit zo'n TS590 gemoduleerd is toch wel erg jammer voor zo'n ding, .

Andere vraag, is het met een TS590 mogelijk om via software CW te decoderen, en welke software is hier het beste voor.
Ik lijdt aan een redelijke vorm van tinnutis, en klinken alle cw tonen veelal hetzelfde waardoor CW via het gehoor eigenlijk onmogelijk is.

Maar zou graag CW willen doen, maar dan moet het wel te doen zijn. en dan bedoel ik 2 kanten op.

Als iemand met een seinsleutel of paddle seint, is dit met software te decoderen, en als je met software CW uitzend is dit op te nemen door iemand die dus handmatig CW bedriijft.
Flexradio 6400 / Flexradio Maestro / Flexradio tuner genius / Icom IC9100 / Microham DXP / 2 elements UltraBeam 6-20 meter / Kelemen 40 meter dipool / HyGain VB64 DX 6 meter /Heil proset met HC5 / Heil PR781

Gebruikersavatar
PD2R
Berichten: 2430
Lid geworden op: 24 mei 2007, 11:08
Locatie: Krabbendijke
Contacteer:

Re: Vermogen bij een TS590

#13 Bericht door PD2R »

De TS 590 is d.m.v. een usb kabel aan de PC te hangen. Met programma's als MixW en CW skimmer moet CW prima te decoderen zijn. CW skimmer is trouwens aanzienlijk beter dan MixW.
73, Maarten PD2R/OV2T

TRX: Icom IC-7300 / Yaesu FT 857D
Ant: End Fed antennes voor 20 en 40 meter / Diamond X-30
Website: PI4DX Contest Group Zeeuws-Vlaanderen
QRZ pagina: PD2R

Gebruikersavatar
PA7JWC
Berichten: 167
Lid geworden op: 16 dec 2005, 15:42
Roepletters: PA7JWC
Locatie: Prinsenbeek
Contacteer:

Re: Vermogen bij een TS590

#14 Bericht door PA7JWC »

Heej Maurice,

Ik heb de TS590s nu bijna een 1maand en ben zeer tevreden over deze radio.
En ook in cw werkt de radio prima, je kunt via de USB de audio van de CW gewoon decoderen. Zelf sleutel ik via een paddel en in contest maak ik gebruik van Microkeyer 2.
Tijdens de contest maak ik wel eens gebruik van cwskimmer, dat werkt vlekkeloos...
Ook psk en rtty werkt prima via USB.

Hoop dat je hier wat mee kunt, succes!
73, Jan-Willem PA7JWC / 5Q7DX

Website: PA7JWC & PA6NB Contest Group
Als je schrijffouten vindt, dan mag je ze houden!

Gebruikersavatar
ON9KVE
Berichten: 942
Lid geworden op: 18 jul 2009, 19:25
Roepletters: ON9KVE

Re: Vermogen bij een TS590

#15 Bericht door ON9KVE »

pa7lz schreef:Ik lees bij reviews dat het vermogen wat een TS590 levert op SSB rond de 50 tot 70 watt is.

Zijn dit reele feiten of is dit inmiddels achterhaald met firmware updates, heb dit weekend een TS590 in actie gezien en die gaf op de meter van de kenwood rond de 50 watt, of je moest boven de ALC grens uitkomen dan kon je het hoger krijgen.

Met CW en digimodes en FM was die 100 watt geen probleem.

Zijn er gebruikers die hun ervaringen omtrent dit verhaal kunnen/willen delen
Dit was je oorspronkelijk vraag, he ? :D
In de tussentijd is het spike"probleem" een heel stuk minder en bij sommigen verdwenen met de firmware updates (inmiddels 1.07)
Het vermogen is 100W PEP (=specs).
Als het gemiddeld vermogen lager (b)lijkt, moet je toch eens wat meer met de instellingen spelen.
Een grote groep mensen heeft daar kennelijk wat problemen mee.
In de discussie zag ik dat zelfs de conclusie getrokken dat er maar zo'n 20 Watt uit zou komen.
Dat is natuurlijk niet waar.

Verdenk in eerste instantie je instellingen en je voeding (kan die het allemaal wel aan?).
Zakt de spanning teveel als je hem op TX zet ?

En vermogen meet je met een goede PWR meter, en op een geschikte dummy load.

Van die dingen........
73
Kees
ON9KVE


______________________________________________________________

Plaats reactie