Inverted V, wat doe ik verkeerd?

Alles over zend(ontvang)ers en toebehoren.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA3FTP
Berichten: 94
Lid geworden op: 13 jan 2013, 20:42
Roepletters: PA3FTP
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Inverted V, wat doe ik verkeerd?

#1 Bericht door PA3FTP »

Kan iemand met "veel" antenne ervaring me helpen?

Ik heb zelf een Inverted V in elkaar gezet.
Heb hier en daar gelezen hoe dat zou kunnen en heb de volgende configuratie gemaakt:

Masthoogte (pijp op schoorsteen) 12 meter.
Balun gekocht bij Dolstra 1:4 max belastbaar tot 1 Kw. (11364.04 Balun 1:4, 1KW SSB/CW)
Twee draden vanuit de balun naar beneden afgespannen naar twee hoeken van het dak van de garage. lengte per draad 12 meter, flexibel, draaddikte 2,5 mm2. De hoek die de draden ten op zichte van elkaar hebben is ongeveer 100 graden
Per draad op ongeveer 1 meter van het dak een isolator geplaatst (12 cm lang kunststof), verder afgespannen met nylon koord.

De set TS180 ( ong. 80Watt )
Antenner tuner handmatig (zelfbouw maar heeft zich intussen bij andere antennes prima bewezen)

Toch krijg ik de antenne niet afgestemd.
Ook al een antenne analyser erop gehad (1-30MHz), maar krijg nergens een SWR onder de 1:2.
Bij de laagste SWR zie ik ook een vrij lage impedantie 25 - 35 Ohm.
Kabels nagemeten, doorgepiept, alle verbindingen gecontroleerd, alles ok.

Rara, wat doe ik niet goed?
Misschien de verkeerde balun genomen (1:4)?

Hopelijk kan iemand me verder helpen.
Mogelijk moet ik de draden nog verder inkorten om een hogere impedantie te krijgen?
Ik heb al gedacht aan een Hyend Endfed, maar een Inverted V moet toch kunnen werken?

Iemand? :(
Best 73's

Louis PA3FTP

Als het defect is moet je het repareren.....

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5109
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Re: Inverted V, wat doe ik verkeerd?

#2 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

1:4 balun en dan 50 ohm coax?

Op welke frequentie probeer je deze antenne te gebruiken?
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

Gebruikersavatar
PA3FTP
Berichten: 94
Lid geworden op: 13 jan 2013, 20:42
Roepletters: PA3FTP
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Inverted V, wat doe ik verkeerd?

#3 Bericht door PA3FTP »

Hoi Tjeerd,

Ik wil de meest "reguliere" banden kunnen gebruiken.
In mijn geval zijn dat de 10, 20, 15, 40 en 80.
Maar de set kan ook de Warc banden aan, echter daar doe ik weinig op.
80 is wel erg veel gevraagd voor zo'n kort stukje draad natuurlijk, dat besef ik terdege.

De kabel is idd 50 Ohm, Rg 213, ongeveer 15 meter lang. Connectors zijn PL.

Ik weet dat 12 meter eigenlijk te kort is maar het is de lengte die ik maximaal kan spannen, vandaar.


Louis.
Best 73's

Louis PA3FTP

Als het defect is moet je het repareren.....

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5109
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Re: Inverted V, wat doe ik verkeerd?

#4 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

Hallo Louis,

Volgens mij gaat het hier fout.
Een inverted V is een dipool, met 50ohm coax geschikt voor 1 band. Een 1:1 balun is dan voldoende.

Beter is om de inverted V te voeden met open lijn. Dan kan deze, met een symmetrische tuner, op meerdere banden worden gebruikt.

Of

Open lijn en dan aan het eind de 1:4 balun. Vervolgens verder met 50ohm coax. De (interne) tuner (van je set) doet dan de rest.

Even heel simpel uitgelegd. Aanvulling/Betere uitleg is altijd welkom. Leer ik ook weer van. :D
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

PA3EYC
Berichten: 1523
Lid geworden op: 26 mei 2008, 08:46
Locatie: Nijkerk

Re: Inverted V, wat doe ik verkeerd?

#5 Bericht door PA3EYC »

Louis,
Misschien een gemene vraag.
Waarom had je verwacht dat 2 draden van 12,5m onder een hoek van 100 graden en een 1:4 balun überhaupt zou werken?

Ik denk dat Tjeerd de oplossing aandraagt. Twee stukken random draad, wat je in wezen gewoon hebt, voeden met open lijn en de S-Match van de site van PA0FRI bouwen.
Zo werk ik hier met mijn, random, 2x 30m draad. Af te stemmen op alle banden die jij noemt inclusief de WARC banden.
'73, Maarten -PA3EYC-

Gebruikersavatar
PA3FTP
Berichten: 94
Lid geworden op: 13 jan 2013, 20:42
Roepletters: PA3FTP
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Inverted V, wat doe ik verkeerd?

#6 Bericht door PA3FTP »

Beste Maarten, Tjeerd;

Geen gemene vraag hoor. Ik heb een half jaar geleden zitten zoeken en veel gelezen, aantekeningen gemaakt en een paar weken geleden gaan bouwen en de Inv. V opgehangen.
Ik vermoed dat ik aantekeningen door elkaar gehaald heb en weet eerlijk gezegd ook niet waarom ik op die Balun van 1:4 uit kwam. Ik heb ook veel op de site van Frits PA0FRI zitten lezen en heb daar veel info gehaald, maar er is ergens iets fout gegaan, dat is duidelijk.

Het punt is dat ik het liefst met coax werk omdat een open lijn vlak langs staal en steen moet en dat leek me geen goed idee met een open lijn.
Misschien is daarom een end fed toch een beter idee?

Daar kan ik met wat kunst en vliegwerk 15 tot 20 meter mee wegspannen.
Best 73's

Louis PA3FTP

Als het defect is moet je het repareren.....

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5109
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Re: Inverted V, wat doe ik verkeerd?

#7 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

Louis,

Kijk eens naar de 2de optie die ik aandraag. Een stuk open lijn en dan coax. Dan is de gekochte 1:4 balun ook niet voor niets geweest.
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

Gebruikersavatar
PA3FTP
Berichten: 94
Lid geworden op: 13 jan 2013, 20:42
Roepletters: PA3FTP
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Inverted V, wat doe ik verkeerd?

#8 Bericht door PA3FTP »

Hoi Tjeerd, Maarten.

Ja daar heb ik idd over zitten denken, toch een open lijn gebruiken voor het eerste stuk en dan over via een balun 1:4 op coax.
Maar ik twijfel of dat goed gaat werken.

Ik heb nl een rondstraler op een hoogte van ruim 12 meter. De pijp van de rondstraler is in de schoorsteen gemonteerd. De inverted V hangt met de top aan de onderkant van die rondstraler.

De voeding van de Inverted V moet dus ook door het schoorsteen kanaal wat ongeveer 15 x 15 cm is. Ik mag geen andere gaten maken..(huurhuis)
De voedingslijn komt dan losjes in de schoorsteen te hangen en zal tegen de pijp en/of tegen de stenen binnenkant van de schoorsteen komen. Ik heb geen mogelijkheid om de open lijn strak in de schoorsteen te krijgen. De totale doorvoer door de schoorsteen is ongeveer 2,5 meter.
Dat is nl. de reden dat ik voor coax gegaan ben. dat leek me veiliger omdat metaal en steen geen goede combinatie zijn met een open lijn.
Misschien ben ik te voorzichtig en kan het wel met open lijn door die schoorsteen. Ik kan het natuurlijk gewoon proberen....
Best 73's

Louis PA3FTP

Als het defect is moet je het repareren.....

Gebruikersavatar
PA0FRI
Berichten: 2377
Lid geworden op: 19 nov 2007, 02:48
Roepletters: PA0FRI
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: Inverted V, wat doe ik verkeerd?

#9 Bericht door PA0FRI »

PA3FTP schreef:Antenner tuner handmatig (zelfbouw maar heeft zich intussen bij andere antennes prima bewezen)
Toch krijg ik de antenne niet afgestemd. Ook al een antenne analyser erop gehad (1-30MHz), maar krijg nergens een SWR onder de 1:2. Bij de laagste SWR zie ik ook een vrij lage impedantie 25 - 35 Ohm.(
Als de analysator ongeveer SWR = 2 aanwijst, moet een ATU het systeem "plat" kunnen krijgen, maar niet alle ATU's kunnen dat goed bij een lage (25 - 35 Ohm) impedantie. Je zou de balun kunnen "omkeren" voor een 4 : 1 impedantie transformatie of de ATU modificeren.
http://pa0fri.home.xs4all.nl/ met ongeveer 200 praktische onderwerpen voor radiozendamateurs
De eerste stappen zijn theorie en simulatie, maar in de praktijk blijkt pas of het klopt.

PA3EYC
Berichten: 1523
Lid geworden op: 26 mei 2008, 08:46
Locatie: Nijkerk

Re: Inverted V, wat doe ik verkeerd?

#10 Bericht door PA3EYC »

Of de coax wat verlengen of verkorten en uitproberen of de tuner er dan wel mee weg kan.
'73, Maarten -PA3EYC-

PA1FJ
Berichten: 228
Lid geworden op: 03 jun 2015, 20:48

Re: Inverted V, wat doe ik verkeerd?

#11 Bericht door PA1FJ »

Louis,

Wat voor tuner gebruik je een Pi filter of een T configuratie?
Een T of wel transmatch kan zeker impedanties van 25 Ohm aan.
Zelf gebruik ik een Deltaloop voor 6 banden waar ook een 1:4 balun in zit en die is ook op sommige banden 25 Ohm, maar die kan ik perfect aanpassen.

succes,
Fred PA1FJ

pa1bvm
Berichten: 3324
Lid geworden op: 17 mar 2010, 17:31
Roepletters: PA1BVM
Locatie: Schijndel

Re: Inverted V, wat doe ik verkeerd?

#12 Bericht door pa1bvm »

je kan er ook een gesloten dipool van maken
dan in het midden voeden met die balun..

pvc pijpjes als " spreaders"


of .. nog gekker een T2FD misschien kan je die kwijt ..

Gebruikersavatar
PA3FTP
Berichten: 94
Lid geworden op: 13 jan 2013, 20:42
Roepletters: PA3FTP
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Inverted V, wat doe ik verkeerd?

#13 Bericht door PA3FTP »

Interessante suggesties!

De coax kabel verlengen is een makkelijke, ik zal dat eens gaan proberen, bedankt voor de tip.
De set instellen op een bepaalde frequentie, tunen en dan kijken wat een andere kabel lengte voor effect heeft.
De tip van 1bvm is een leuke, maar ik moet ook rekening houden met de buurt, dus die Inverted V is al behoorlijk. Maar een gesloten dipool valt nog meer op. Ik begrijp dat het ook niet zo'n fijne antenne is voor onze banden. Dus dat gaat het hem niet worden.

De opmerking van Frits en 1FJ kan ik zeker iets mee. Het is een tuner die ik ooit 2e hands heb gekocht.
Twee flinke draaicondensatoren en een grote draaispoel. Op de uitgang een schakelaar voor de uitgaande connectoren (Coax en open lijn) Heb me eigenlijk nooit verdiept in hoe hij geschakeld is, hij werkte gewoon prima op de antennes die ik in het verleden gebruikte. Dat waren overigens langere draadantennes. Zou dus best kunnen dat het bereik voor deze antenne te beperkt is.
Ik zal dat eens gaan uitpluizen. De uitgang voor open lijn heeft een ingebouwde balun.

Daarnaast wil ik een grafiek gaan maken van de meetwaarden die ik meet met de analyser op de antenne.
Ik zal per frequentie, waarbij ik denk aan stappen van 2MHz de impedantie van de inv. V meten en de SWR.
Als ik die uitzet in een grafiek met in de X as de frequentie krijg ik mogelijk een beter inzicht in het frequentiegedrag van de antenne. Frits, heb jij daar nog suggesties voor?

Voor het testen en meten wordt dat zaterdag, dan heb ik voldoende tijd om weer aan deze hobby te besteden.
Nu nog even flink doorwerken om de doelen van de baas te halen, haha.
Best 73's

Louis PA3FTP

Als het defect is moet je het repareren.....

Gebruikersavatar
PD7MAA
Berichten: 1178
Lid geworden op: 15 jun 2008, 17:17
Roepletters: PD7MAA
Locatie: Maastricht
Contacteer:

Re: Inverted V, wat doe ik verkeerd?

#14 Bericht door PD7MAA »

Door de antenne aan iedere kant met 1.5m te verlengen heb je de maten van de ZS6BKW.
Die 1.5m kan haaks op de bestaande delen gemonteerd worden.

Idee ?
73' John

Mutual respect is the key to global peace
http://pa-11019.blogspot.nl/

Gebruikersavatar
Ton_O_E
Berichten: 1773
Lid geworden op: 20 sep 2007, 19:59
Locatie: Oldenzaal
Contacteer:

Re: Inverted V, wat doe ik verkeerd?

#15 Bericht door Ton_O_E »

https://pa0fri.home.xs4all.nl/Ant/ZS6BKW/zs6bkw.htm

Optie 3 misschien, dan heb je alleen een stuk openlijn nodig.
Ik gebruik zelf gewoon lintlijn, die je vroeger aan de Radio-antenne had, is nog steeds te koop.
Gaat bij mij nog steeds goed, met 100W
Voorheen PA3TON

Plaats reactie