Mijn Motorola MTP 700 en mijn Cobra

Alles over zend(ontvang)ers en toebehoren.
Bericht
Auteur
Aeroxbird
Berichten: 11
Lid geworden op: 21 nov 2015, 16:36

Mijn Motorola MTP 700 en mijn Cobra

#1 Bericht door Aeroxbird »

hallo,
momenteel heb ik een Cobra portofoon en een Motorola MTP700,
nu heb ik na wat lezen hier op het forum dingen ondervonden waar ik best van schrok
nu heb ik zelf een X aantal vragen hierover en weet dat ik bij de meeste hier terecht kan voor Goede info

1. mijn Cobra Micro Talk is een normaal gesproken portofoon voor Airsoft, voor groeps gesprekken onderling, die heb ik toen eens gekocht en kreeg tehoren dat hij Vergunningsvrij is (verder weet ik er ook niet gek veel van)

2. ook heb ik een Motorola MTP700 gekregen laatst, daar heb ik nog een x aantal vragen over wie ik niet snap.
google geeft aan dat ik een Vergunning nodig heb maar ook sommige site's geven aan van niet (Zonder C2000 is hij)
doeleind is uiteindelijk voor Airsoft en voor de cross (zijn met 9 totaal en ook de zelfde personen voor Cross / toeren )
de TMO is uitgeschakeld en ook de Noodknop op de bovenkant, verder kan hij gewoon op DMO en nu komen de moeilijke vragen vanaf mijn kant

Zijn er DMO kanalen wie er niet per regio gebruikt worden? (bereik is namelijk tussen de 2 en 5 KM is mij verteld)
verder is het mogelijk dat je onderling (met Airsoft of Cross) via een DMO kanaal gesprekken aan gaat wat vrijwel Legaal is?
ook zag ik filmpjes omtrent bepaalde dingen in en rond de porto zoals die noodknop, zonder C2000 is hij niet verbonden aan de TMO?

Vergunning
heb ik/wij een vergunning nodig voor het Hobby matig gebruik van een DMO kanaal?
daar wil ik dan uiteraard meer van weten want met mijn Cobra wie ik kocht in een soort speelgoed winkel (mijn 1e porto) kan ik Halve Berichten van de DMO gewoon ontvangen, daardoor is dus ook dit vraagstuk ontstaan

ik hoop dat mensen mij hier op verder kunnen helpen, ook omtrent Kanalen en andere zaken in de MTP700 ben ik zeer nieuwsgierig,
Met Vriendelijke Groet
Aeroxbird

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Mijn Motorola MTP 700 en mijn Cobra

#2 Bericht door PE2AAB »

Hallo Aeroxbird,

Goed dat je je inleest in de materie. Een Motorola MTP700 is een portofoon welke in gebruik is bij hulpdiensten.
Meer info daarover vind je hier: http://www.zendamateur.com/viewtopic.php?p=71483#p71483
De beste man uit het topic had ook zo'n ding en hem werd aangeraden deze snel weer weg te doen. Je kunt er eigenlijk niets mee.
Hobbymatig zijn hier volgens mij geen vergunningen of toepassingen voor.

Een mooie quote die ik las:
Die MTP700 portofoons lopen nogal hard onder politie-wannabees die met zo'n ding in DMO mode aan de riem willen lopen. Dan lijkt het alsof ze "erbij" horen. Meestal zie je aan de laagschedeligheid dat dit niet het geval is.
Desalwelteplus hoort de oorspronkelijke vraag dus niet op dit forum thuis weten we nu.
Niks doen met de porto's dus. je kunt ze gebruiken voor ontvangst maar ik weet niet wat er gebeurd als een diender je met zo'n Motorola ziet wandelen. Ze zullen je wellicht naar je aankoopbewijs en/of vergunning vragen.

De Cobra Micro Talk is een GMRS/FMR portofoon. Beide frequentiebanden (tussen 462 en 467 MHz) zijn niet toegelaten in Nederland. Wij gebruiken PMR welke op 446 MHz opereert.
What are FRS and GMRS radios?
FRS: Family Radio ServiceThe FRS band is a UHF FM radio band between approximately 462 to 467 megahertz. It comprises 14 channels for personal communication open to the general public. FRS radios are a great way to stay in touch for activities such as:

Camping
Carnivals
Cruises
Vacations

Although base stations are available, typically these radios are small handheld “walkie-talkies”. Of the 14 available channels, 7 of them are shared with the GMRS band.

GMRS: General Mobile Radio Service
GMRS radios are virtually identical to FRS radios. They too are UHF FM radios operating in the 462 to 467 megahertz range. Of the 15 available GMRS channels, 7 of them are shared with the FRS band. Originally intended for business use, the GMRS band has since been opened to the general public.

All current Cobra MicroTalk radios include both the FRS and GMRS bands, for a total of 22 channels.
Kort samengevat; beide apparaten mag en kan je dus niet legaal gebruiken.
Sterker nog; wij mogen je zelfs niet helpen met gebruik en programmeren hiervan.
http://www.zendamateur.com/viewtopic.ph ... 13#p168511

Maar laat je niet uit het veld slaan of verjagen door mijn post. Ik probeer je alleen te schetsen hoe het is. Er zijn veel meer mogelijkheden om te kunnen communiceren tijdens je andere hobby's.

Wat dacht je van PMR portofoons (Google er maar eens op) of zelfs je zendmachtiging behalen om zo ook zendamateur radio's en porto's te mogen gebruiken ;-)
Laatst gewijzigd door PE2AAB op 21 nov 2015, 18:10, 1 keer totaal gewijzigd.
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Aeroxbird
Berichten: 11
Lid geworden op: 21 nov 2015, 16:36

Re: Mijn Motorola MTP 700 en mijn Cobra

#3 Bericht door Aeroxbird »

hallo
erg bedankt voor je reactie, dan denk ik dat ik terug ga naar de winkel waar ik mijn Cobra Vandaan heb, hun geven aan dat ze Legaal te gebruiken zijn (nogal veel in gebruik bij Airsoft)

Aeroxbird
Berichten: 11
Lid geworden op: 21 nov 2015, 16:36

Re: Mijn Motorola MTP 700 en mijn Cobra

#4 Bericht door Aeroxbird »

wat nog even dr cobra betreft het is een MT925 Pro (misschien veranderd dat de zaak in het gebruik)

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Mijn Motorola MTP 700 en mijn Cobra

#5 Bericht door PE2AAB »

Aeroxbird schreef:hallo
erg bedankt voor je reactie, dan denk ik dat ik terug ga naar de winkel waar ik mijn Cobra Vandaan heb, hun geven aan dat ze Legaal te gebruiken zijn (nogal veel in gebruik bij Airsoft)
Als ze 8 kanalen hebben en gebruik maken van de frequenties in 446 MHz. band wel. Andere frequenties zijn slechts in gebruik in de USA.

De MT975 lijkt PMR te zijn. Welke versie heb je in je bezit?
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Aeroxbird
Berichten: 11
Lid geworden op: 21 nov 2015, 16:36

Re: Mijn Motorola MTP 700 en mijn Cobra

#6 Bericht door Aeroxbird »

het betreft een porto zoals deze : http://www.alfakom.se/images/cobra925.jpg
daarnaast over het Illegale deel, ik ben een Leek omtrent porto's, ik weet dat als ik op een zelfde kanaal zit en dan de PTT in druk dat ik kan spreken en ontvangen, meer dan dat weet ik ook niet haha, misschien zou hierboven iets in staan wat dus niet legaal is, mijn excuses ervoor want heb totaal geen idee hoe en wat

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Mijn Motorola MTP 700 en mijn Cobra

#7 Bericht door PE2AAB »

Betreft de MT925 Pro. In de manual wordt aangegeven:
For use in EU countries, subject to local laws and regulations.

Als ik de manual mag geloven is het een 8 kanaals apparaat (vermoedelijk dus PMR)
Die mag je gebruiken.

Op Blz. 1 van de manual staat ook een vinkje achter NL dus zou hij middels de juiste firmware waarschijnlijk zijn ingeregeld op de PMR frequenties.

Je hoeft echt geen excuses te maken hoor ;-) Het siert je dat je informatie inwint! Top! Staat er geen freuentierange op de Cobra? label ofzo? In de handleiding staat het niet omdat de porto vermoedelijk per bepaald type land wordt geconfigureerd.
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Aeroxbird
Berichten: 11
Lid geworden op: 21 nov 2015, 16:36

Re: Mijn Motorola MTP 700 en mijn Cobra

#8 Bericht door Aeroxbird »

ik heb verder alleen een Serie nummer namelijk : 404005112
als hij daadwerkelijk niet legaal is dan doe ik hem zeker weg want wil geen problemen ver oorzaken, maar wel gek dat bepaalde winkels die dingen verkopen dan als hij illegaal is, ook vind ik het apart dat ik met een legale porto dan een DMO kanaal kan ontvangen (wat met de cobra kan ik halve berichten ontvangen)

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Mijn Motorola MTP 700 en mijn Cobra

#9 Bericht door PE2AAB »

Aeroxbird schreef:ik heb verder alleen een Serie nummer namelijk : 404005112
als hij daadwerkelijk niet legaal is dan doe ik hem zeker weg want wil geen problemen ver oorzaken, maar wel gek dat bepaalde winkels die dingen verkopen dan als hij illegaal is, ook vind ik het apart dat ik met een legale porto dan een DMO kanaal kan ontvangen (wat met de cobra kan ik halve berichten ontvangen)
Ontvangen mag altijd. Het is wel raar want die frequenties vallen niet binnen een vergunningsvrije band ofzo. Maar als hij netjes zend op alleen 8 PMR kanalen is er niets aan de hand. Als hij zend om kanalen waar je ook hulpdiensten hoort....Tjsa. Dat is niet de bedoeling en illegaal. Dan zou ik er ook mee terug gaan.

Raar dat nergens staat op welke kanalen deze uitzend. Staat er ook geen sticker op de doos of iets in de manual?
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Aeroxbird
Berichten: 11
Lid geworden op: 21 nov 2015, 16:36

Re: Mijn Motorola MTP 700 en mijn Cobra

#10 Bericht door Aeroxbird »

de doos heb ik zelf niet meer, ook staan de MHZ niet op de porto of iets, verder kreeg ik van de mensen waar ik de MTP700 van heb bericht dat ik de DMO kanalen (buiten die van de brandweer etc om) gewoon kan en mag gebruiken zonder vergunning (snap er dus niks van haha) enig idee waar ik Meer info er over kan vinden? word nogal onduidelijk vanaf meerdere kanten nu

Gebruikersavatar
Randy
Berichten: 880
Lid geworden op: 18 okt 2011, 23:30
Roepletters: PH4X
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Mijn Motorola MTP 700 en mijn Cobra

#11 Bericht door Randy »

PE2AAB schreef:
Aeroxbird schreef:ik heb verder alleen een Serie nummer namelijk : 404005112
als hij daadwerkelijk niet legaal is dan doe ik hem zeker weg want wil geen problemen ver oorzaken, maar wel gek dat bepaalde winkels die dingen verkopen dan als hij illegaal is, ook vind ik het apart dat ik met een legale porto dan een DMO kanaal kan ontvangen (wat met de cobra kan ik halve berichten ontvangen)
Ontvangen mag altijd. Het is wel raar want die frequenties vallen niet binnen een vergunningsvrije band ofzo. Maar als hij netjes zend op alleen 8 PMR kanalen is er niets aan de hand. Als hij zend om kanalen waar je ook hulpdiensten hoort....Tjsa. Dat is niet de bedoeling en illegaal. Dan zou ik er ook mee terug gaan.

Raar dat nergens staat op welke kanalen deze uitzend. Staat er ook geen sticker op de doos of iets in de manual?
De genoemde portofoon (er liggen hier twee naast me) kan geen FM aan. Op PMR gebruiken - loc van een niet type goedgekeurde zender - is dus geen optie. DMO ontvangen kan, ware het niet dat een Tetra portofoon automatisch gaat zenden. En ook dat mag niet zonder vergunning. Advies: verkopen. Op scannerforum.nl is er vast wel iemand die er wat voor over heeft.

Voorwaarden over vergunningsvrij gebruik vindt je op de website van Agentschap Telecom en/of de Staatscourant. Let daarbij niet alleen op de frequentie, maar ook de modulatiesoort en duty-cycle. De genoemde portofoon werkt van zegge 380-430 Mhz. Daar zijn geen 'vrije' frequenties te vinden. Enkel C2000 en Entropia als het om Tetra gaat. Eventementen en tijdelijke verhuur zit hoger in frequentie en daarvoor is deze portofoon [X] Ongeschikt. De standaard DMO frequenties zitten tussen 445,2 en 445,3 MHz.

Zonder programmeerkabel en CPS software heb je er al weinig aan. En die zaken kosten meer dan een set van deze porto's gaan opbrengen.

Aeroxbird
Berichten: 11
Lid geworden op: 21 nov 2015, 16:36

Re: Mijn Motorola MTP 700 en mijn Cobra

#12 Bericht door Aeroxbird »

Randy schreef:
PE2AAB schreef:
Aeroxbird schreef:ik heb verder alleen een Serie nummer namelijk : 404005112
als hij daadwerkelijk niet legaal is dan doe ik hem zeker weg want wil geen problemen ver oorzaken, maar wel gek dat bepaalde winkels die dingen verkopen dan als hij illegaal is, ook vind ik het apart dat ik met een legale porto dan een DMO kanaal kan ontvangen (wat met de cobra kan ik halve berichten ontvangen)
Ontvangen mag altijd. Het is wel raar want die frequenties vallen niet binnen een vergunningsvrije band ofzo. Maar als hij netjes zend op alleen 8 PMR kanalen is er niets aan de hand. Als hij zend om kanalen waar je ook hulpdiensten hoort....Tjsa. Dat is niet de bedoeling en illegaal. Dan zou ik er ook mee terug gaan.

Raar dat nergens staat op welke kanalen deze uitzend. Staat er ook geen sticker op de doos of iets in de manual?
De genoemde portofoon (er liggen hier twee naast me) kan geen FM aan. Op PMR gebruiken - loc van een niet type goedgekeurde zender - is dus geen optie. DMO ontvangen kan, ware het niet dat een Tetra portofoon automatisch gaat zenden. En ook dat mag niet zonder vergunning. Advies: verkopen. Op scannerforum.nl is er vast wel iemand die er wat voor over heeft.

Voorwaarden over vergunningsvrij gebruik vindt je op de website van Agentschap Telecom en/of de Staatscourant. Let daarbij niet alleen op de frequentie, maar ook de modulatiesoort en duty-cycle. De genoemde portofoon werkt van zegge 380-430 Mhz. Daar zijn geen 'vrije' frequenties te vinden. Enkel C2000 en Entropia als het om Tetra gaat. Eventementen en tijdelijke verhuur zit hoger in frequentie en daarvoor is deze portofoon [X] Ongeschikt. De standaard DMO frequenties zitten tussen 445,2 en 445,3 MHz.

Zonder programmeerkabel en CPS software heb je er al weinig aan. En die zaken kosten meer dan een set van deze porto's gaan opbrengen.

hoi dankje voor je reactie,
heb zelf contact gehad met het persoon waarvan ik de porto heb ontvangen, hij zegt dat je hem zonder vergunning mag gebruiken, nu geloof ik jullie hier eerder als kenners, maar vanaf mij nu de vraag dan , welke optie's zijn er mogelijk om de MTP700 wel legaal te kunnen gebruiken? anders programeren? of? zelf wil ik namelijk wel iets in het porto gebied beginnen en gelijk verkopen van mn 2e porto (1e is meer speelgoed) vind ik ook weer zo jammer (mits er echt zware kosten aan zitten ofs, ) kan / wil je mij misschien in dit gebied verder helpen? ben namelijk een Leek omtrent Frequenties etc wat wel en niet mag

Gebruikersavatar
PD2R
Berichten: 2426
Lid geworden op: 24 mei 2007, 11:08
Locatie: Krabbendijke
Contacteer:

Re: Mijn Motorola MTP 700 en mijn Cobra

#13 Bericht door PD2R »

Bij de brandweer zijn DMO kanalen in gebruik. Deze worden gebruikt door de eenheden op een incident locatie om onderling contact met elkaar te houden. Hier kunnen dus levens vanaf hangen. Het is dus absoluut niet de bedoeling dat derden ook op deze frequenties gaan communiceren.
Goed dat je hier navraag doet en laat je a.u.b. niets wijs maken door de verkoper, het is gewoon illegaal.
73, Maarten PD2R/OV2T

TRX: Icom IC-7300 / Yaesu FT 857D
Ant: End Fed antennes voor 20 en 40 meter / Diamond X-30
Website: PI4DX Contest Group Zeeuws-Vlaanderen
QRZ pagina: PD2R

Gebruikersavatar
Thijzer
Berichten: 1392
Lid geworden op: 25 feb 2011, 10:25

Re: Mijn Motorola MTP 700 en mijn Cobra

#14 Bericht door Thijzer »

Ik heb zelf ook twee MTP-700 portofoons in gebruik en die zijn volledig legaal. dat zit zo: de DMO kanalen van brandweer, politie en ambulance zijn RX only, je kunt er dus niet mee zenden. Verder zitten er amateurkanalen in die werken tussen 430 en 440 MHz. Er is nog een topic elders over Tetra, die kanalen zitten hier ook in.

Oorspronkelijk is de MTP-700 niet geschikt voor frequenties boven 430 MHz omdat daar simpelweg geen toepassing is voor Tetra, echter kan de hardware dit blijkbaar prima aan. Niks illegaals so far.

Echter, je mag er niet mee zenden zonder een vergunning, niet op PMR of LPD. Als amateur mag je wel in het LPD gebied zenden (sterker nog, digitale simplex kanalen zitten daar al conform bandplan dus dat is toevallig) maar ook niet op de PMR frequenties op 446 MHz (als de porto dat al haalt).

Momenteel worden de MTP-700 porto's op marktplaats voor enkele tientjes verkocht met amateursoftware erin, volledig legaal om te bezitten en voor amateurs om te gebruiken. Geen reclame van mijn kant, maar voor zo weinig geld een uitstekende porto kopen, is het overwegen waard. Let wel dat in DMO (dat is dus zonder netwerk rechtstreeks met elkaar babbelen) het bereik rond de kilometer is bedacht, geen DX dus.

Conclusie: je mag die porto waarschijnlijk bezitten maar als niet-amateur NIET gebruiken. Terug op marktplaats zetten dus, of via het forum verkloppen.

PA2LAD
Berichten: 2302
Lid geworden op: 27 mei 2008, 17:32
Locatie: Dordrecht

Re: Mijn Motorola MTP 700 en mijn Cobra

#15 Bericht door PA2LAD »

Dat je ze op 70 cm gebruikt met je registratie mag, maar op de DMO kanalen van de hulpdiensten is illegaal. Je porto moet signalen uitzenden om aan het protocol te voldoen en doet dat ook, ondanks dat je hem op RX only gezet hebt. Het enige wat je blokkeert is de zendschakelaar. Je blijft dus uitzenden op frequenties waar je geen vergunning of registratie voor hebt,.

Plaats reactie