PRM80 USB programmer?

Alles over zend(ontvang)ers en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
ON8WR - warddr
Berichten: 46
Lid geworden op: 27 aug 2014, 01:56

PRM80 USB programmer?

#1 Bericht door ON8WR - warddr »

Hallo iedereen

Ik ben van iemand een PRM8020 transceiver gekregen, en zou deze nu willen laten werken op de 2 meter band.
Van dat stuk heb ik veel tutorials gevonden, dus dat zou geen probleem mogen zijn.

Nu moet ik daarvoor deze programmer kabel maken:
http://home.online.nl/pmpc/PRM80.htm

Bij het bekijken van dat schema leek mij dat hetzelfde te doen als een FTDI TTL cabel ( http://www.ftdichip.com/Images/ttl232rsch1.jpg )? Klopt dit? Of kan ik daar iets mee kapot doen als ik dat probeer?
Waarom maken ze geen bouwpaketjes waar je de 0402 en 0201 ook nog moet solderen, dat maakt het pas echt een leuke uitdaging :)

PA2LAD
Berichten: 2302
Lid geworden op: 27 mei 2008, 17:32
Locatie: Dordrecht

Re: PRM80 USB programmer?

#2 Bericht door PA2LAD »

De software voor de PMR80 is puur voor een oude DOS machine en van ver voor het moment waar USB zijn leven begon.
Het gaat dus niet.

ON8WR - warddr
Berichten: 46
Lid geworden op: 27 aug 2014, 01:56

Re: PRM80 USB programmer?

#3 Bericht door ON8WR - warddr »

PA2LAD schreef:De software voor de PMR80 is puur voor een oude DOS machine en van ver voor het moment waar USB zijn leven begon.
Het gaat dus niet.
Ik was aan het denken om dat in DOSBOX te draaien (dos emulator waar ook de cpu snelheid kan worden verlaagd), daar kan ik gewoon een virtuele USB aan aanbieden alsof het een echte is.
Waarom maken ze geen bouwpaketjes waar je de 0402 en 0201 ook nog moet solderen, dat maakt het pas echt een leuke uitdaging :)

PA2LAD
Berichten: 2302
Lid geworden op: 27 mei 2008, 17:32
Locatie: Dordrecht

Re: PRM80 USB programmer?

#4 Bericht door PA2LAD »

Nop, werkt alleen op een echte DOSmachine. Je bent niet de eerste en ook niet de laatste die denkt dat het dan wel gaat.

Gebruikersavatar
on4hf
Berichten: 4
Lid geworden op: 08 feb 2008, 19:55
Roepletters: ON4HF
Locatie: Tessenderlo
Contacteer:

Re: PRM80 USB programmer?

#5 Bericht door on4hf »

Hallo warddr,

Ik heb enige tijd geleden nog een prm8020 geprogrameerd op mijn snelle desktop pc onder dosbox.
pc is een 2.6 Ghz met windows 7 ultimate. Ik heb het wel via de com poort gedaan (serieel) met een max232 interface.

Lukte mij vrij aardig.
73,
Eric.
Amateur radio station ON4HF
Satellite manager UBA
Member Amsat-UK
Member Amsat-ON

http://www.on4hf.be

PA2LAD
Berichten: 2302
Lid geworden op: 27 mei 2008, 17:32
Locatie: Dordrecht

Re: PRM80 USB programmer?

#6 Bericht door PA2LAD »

Wees er heel voorzichtig mee. Seriële communicatie is soms heel kritisch. Met het uitlezen is er meestal geen probleem, maar met het schrijven van de gegevens in een toestel wel. Je zal de eerste niet zijn waarbij een toestel tijdens het programmeren "uit de bocht" vliegt en daarna niet meer op gang te krijgen is.

PE1LGW
Berichten: 975
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:29
Roepletters: pe1lgw
Locatie: eindhoven

Re: PRM80 USB programmer?

#7 Bericht door PE1LGW »

mogelijk loop je nog tegen ander proboeem aan.
De dos software heeft mogelijk alleen de optie voor com 1 en 2 te selecteren en mogelijk ook nog com 3 en 4.
bij de USB optie verwijst deze naar een hogere com poort, en deze is niet altijd aan te passen in de software.

de rs232 level converter zijn bij dx.com wel te vinden, voor een paar euro, en gratis verzending.
prijzen vanaf 3 euro al gezien.

dan moet het wel gaan lukken.

pe1lgw
Condor 3000, Icom7000 IC2 E, IC25, FT270, FT11, RS9044, Teleport 9, Kenwood TR2400, TMG 707, Diamond x30, realistic 2005 scanner, home made J antenne. tevens rust huis voor T813 sets, Boafeng UV-5R, TYT UV3R, DVB sticky SDR, Nokia Mobira, Philips FM1000, Yeasu vx3, ft817.
"Nescius omnium curiosus sum" (Ik weet niets maar ben nieuwsgierig naar alles).

Plaats reactie