portofoon en scanner

Alles over zend(ontvang)ers en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
btuinman
Berichten: 1
Lid geworden op: 30 okt 2014, 16:09

portofoon en scanner

#1 Bericht door btuinman »

hallo,
ik ben nieuw en gestart met de N-cursus.
en wil ik graag een portofoon en scanner ineen aanschaffen.
ik wil om te beginnen graag beetje luisteren, dus scannen, beetje zoals vroeger.
en om te zenden.
ik heb een Kenwood TH F7E, deze heeft wel zoiets, maar is beetje boven budget.
wie weet er een leuk apparaatje die dat kan? of is de ingebouwde scanfunctie van een portofoon al genoeg?

alvast bedankt
Ben

PA2LAD
Berichten: 2302
Lid geworden op: 27 mei 2008, 17:32
Locatie: Dordrecht

Re: portofoon en scanner

#2 Bericht door PA2LAD »

btuinman schreef: en wil ik graag een portofoon en scanner ineen aanschaffen.
ik wil om te beginnen graag beetje luisteren, dus scannen, beetje zoals vroeger.?
Allereerst: Welkom en je bent goed bezig. Een portofoon om na het behalen van je licentie te gaan zenden en scannen is meestal niet de beste combinatie. Wil je snel heel veel frekwenties in de gaten houden, dan is de portofoon daar niet het meest geschikte middel voor en kan je beter daar toch een aparte scanner voor kopen. Als je een portofoon koopt kan beter gelijk een goede kopen. Lees eerst op je gemak eens wat op dit forum, want je bent de enige niet die voor die keuze gestaan heeft. Er zijn amateurs die eerst met een Chinees exemplaar begonnen zijn en daarna toch zijn overgestapt op toestel met een betere kwaliteit van een merk zoals Yaesu, Kenwood of Icom. Daar moet je ook meer voor betalen of je moet mazzel hebben dat je een gebruikt toestel kan overnemen. Een scanner kan vaak ook veel meer banden dan een amateurband ontvangen en ook AM (voor luchtvaart). Een portofoon is altijd specifiek voor 1 of 2 amateurbanden gebouwd.

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3131
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: portofoon en scanner

#3 Bericht door elsinga »

Welkom. De TH-F7E is een prima porto (heb 'm zelf) en kan naast 2/70 ook HF ontvangen. En kan scannen, maar niet heel snel. Is voor de amateurbanden ook niet nodig, de doorgangen zijn meestal lang genoeg. :) Wil je 'm echter gebruiken om naar bedrijven te luisteren, dan is de snelheid te laag, maar dat zal voor elke porto gelden. Dan kun je beter de aanschaf van een echte scanner voerwegen.
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

pd0sbr
Berichten: 162
Lid geworden op: 17 apr 2013, 23:17

Re: portofoon en scanner

#4 Bericht door pd0sbr »

Hallo Ben

Als je een beetje alle banden wilt beluisteren en eerst niet teveel geld wilt uitgeven, zal ik gaan voor een
RTL stik met een up convertor
Nu kun je uit luisteren van 180 meter tot 1.2 Ghz .
Wil je allen de 2m en 70 cm kun je gaan voor een bami porto hier zit ook een san functie op en iets van 200 geheugens

Een RTL stik met een up convector iets van 60 euro bij Van dijken, hier bij heb je wel een PC of een letop nodig
Een Porto bij bamiporto iets van 50 euro
even zoeken op het net

Dus voor laten we zegen voor 125 euro kun je alle amateur banden beluisteren .

gr 73 Harry

bubbe
Berichten: 200
Lid geworden op: 30 jul 2014, 14:38
Locatie: den ham (ov)

Re: portofoon en scanner

#5 Bericht door bubbe »

pd0sbr schreef:Hallo Ben

Als je een beetje alle banden wilt beluisteren en eerst niet teveel geld wilt uitgeven, zal ik gaan voor een
RTL stik met een up convertor
Nu kun je uit luisteren van 180 meter tot 1.2 Ghz .
Wil je allen de 2m en 70 cm kun je gaan voor een bami porto hier zit ook een san functie op en iets van 200 geheugens

Een RTL stik met een up convector iets van 60 euro bij Van dijken, hier bij heb je wel een PC of een letop nodig
Een Porto bij bamiporto iets van 50 euro
even zoeken op het net

Dus voor laten we zegen voor 125 euro kun je alle amateur banden beluisteren .

gr 73 Harry


een rtl stik is niet eicht handig voor mobiel gebruik
en een redelijk bamiporto zo als ze die noemen heb je al voor rond de 30 euro al is het scannen tussen kanalen niet erg snel
anytone at-5555 tyt th-9800 baofeng uv-5r 2x baofeng bf-888s uniden ubc125xlt president grand handic 0080 Gpa 27 1/2 daimond X30 daimond X200 7 elements 70cm yagi 3 meter dipole

PA2LAD
Berichten: 2302
Lid geworden op: 27 mei 2008, 17:32
Locatie: Dordrecht

Re: portofoon en scanner

#6 Bericht door PA2LAD »

pd0sbr schreef:Dus voor laten we zegen voor 125 euro kun je alle amateur banden beluisteren .
Een aantal, niet alle :wink:

bubbe
Berichten: 200
Lid geworden op: 30 jul 2014, 14:38
Locatie: den ham (ov)

Re: portofoon en scanner

#7 Bericht door bubbe »

PA2LAD schreef:
pd0sbr schreef:Dus voor laten we zegen voor 125 euro kun je alle amateur banden beluisteren .
Een aantal, niet alle :wink:
voor minder al. heb een handic 0080 en die gaat gewoon van 25mhz tot 1300 mhz zonder gaten die koop je al voor minder dan 50 euro
anytone at-5555 tyt th-9800 baofeng uv-5r 2x baofeng bf-888s uniden ubc125xlt president grand handic 0080 Gpa 27 1/2 daimond X30 daimond X200 7 elements 70cm yagi 3 meter dipole

Plaats reactie