YUPITERU MVT 7100 (probleem) PROGRAMMEREN ...

Alles over zend(ontvang)ers en toebehoren.
Bericht
Auteur
rik56
Berichten: 95
Lid geworden op: 10 jun 2008, 16:09
Roepletters: ON3HO
Locatie: Balen Belgie
Contacteer:

Re: YUPITERU MVT 7100 (probleem) PROGRAMMEREN ...

#16 Bericht door rik56 »

ChrisKris02 schreef:
rik56 schreef:
ChrisKris02 schreef:
rik56 schreef:Zou best kunnen Chris, heb er hier een stuk of 6 onder de loep gehad om een goldcap te vervangen, als die van jouw in Balen hersteld geweest is, dan is id de kans heel groot.
Als je hem dan ook nog van Jimmy hebt is het zeker :)

Rik
Ja Rik hij was van die Jimmy , die hem op zijn beurt verkocht aan zijn vriend Bob , waarna ik em van Bob over nam
Nu wil het toeval hebben dat ik er 2 heb waarvan eentje een defecte of lege goldcap heeft .... zou ik daar voor bij jouw
terecht kunnen Rik ? Als het ni gaat even goede vrienden Rik :wink: ik zit 14 km van u af .

Mvg , Chris

zal eens kijken of ik er nog eentje op voorraad heb.

Rik

Tzal wel nikske zijn met de Goldcap , dubbel pech... :( .... :cry: ...
Mocht ik er nog eentje gehad hebben zou ik je zeker bericht gelaten hebben Chris.

PA2LAD
Berichten: 2302
Lid geworden op: 27 mei 2008, 17:32
Locatie: Dordrecht

Re: YUPITERU MVT 7100 (probleem) PROGRAMMEREN ...

#17 Bericht door PA2LAD »

Wat is nu eigenlijk het probleem, want door al dat qouten is dat niet meer te volgen?
De goldcap om een toestel te repareren? Die heb ik ooit bij Farnell gekocht en is misschien nog wel te koop.

ChrisKris02
Berichten: 24
Lid geworden op: 11 sep 2014, 23:05
Roepletters: BL25

Re: YUPITERU MVT 7100 (probleem) PROGRAMMEREN ...

#18 Bericht door ChrisKris02 »

Ja Rik ik weet het , maar het kon ook zijn dat je door al de drukte heen , "het vergeten" was , terwijl ik er al mijn hoop op gezet had...
T'was makkelijk geweest voor mij , zo kort bij , nu moet ik de "grens" over , bij onze Noorder buren ...om dat batterijtje (zal ik maar noemen ) want de juiste
naam ...G.... lokte reeds een reactie uit , zag ik ... :wink: .. (om dit te laten vervangen)
Maar ach....komt wel in orde Rik ... Mvg . Chris

PA2LAD
Berichten: 2302
Lid geworden op: 27 mei 2008, 17:32
Locatie: Dordrecht

Re: YUPITERU MVT 7100 (probleem) PROGRAMMEREN ...

#19 Bericht door PA2LAD »

Even de maat van de condensator opmeten en hier kan je hem waarschijnlijk bestellen: https://www.conrad.nl/nl/search.html?search=goldcap.
Lukt dat daar niet dan met die maatgegevens zoeken op http://www.Farnell.com en Nederland als land kiezen.
Zoek op capacitor 0.22 F (double layer) en dan staan ze met een plaatje voor je. Als je de juiste gevonden hebt, kan ik hem voor je bestellen. Mogelijk zit er zelfs nog een amateur dichter bij je die het ook kan. Het wisselen kan je ook zelf. Oude los solderen en de nieuwe plaatsen en vast solderen.

ChrisKris02
Berichten: 24
Lid geworden op: 11 sep 2014, 23:05
Roepletters: BL25

Re: YUPITERU MVT 7100 (probleem) PROGRAMMEREN ...

#20 Bericht door ChrisKris02 »

PA2LAD schreef:Even de maat van de condensator opmeten en hier kan je hem waarschijnlijk bestellen: https://www.conrad.nl/nl/search.html?search=goldcap.
Lukt dat daar niet dan met die maatgegevens zoeken op http://www.Farnell.com en Nederland als land kiezen.
Zoek op capacitor 0.22 F (double layer) en dan staan ze met een plaatje voor je. Als je de juiste gevonden hebt, kan ik hem voor je bestellen. Mogelijk zit er zelfs nog een amateur dichter bij je die het ook kan. Het wisselen kan je ook zelf. Oude los solderen en de nieuwe plaatsen en vast solderen.

Is een mogelijkheid , het lijkt makkelijk te gaan , als je bij horend clipje bekijkt (zie hieronder) alleen moet men er op toe zien dat men geen TE zware
soldeerbout gebruikt , die worden namelijk nog al graag "te warm" met als gevolg dat er kans bestaat dat men print banen die in de buurt liggen van de
goldcap , gaan smelten of los komen , alleen snap ik de laatste 5 seconden niet van het clipje , (is deze handeling om hem te resetten ?)
Mvg . Chris.. http://youtu.be/SSFlkAxZMs4

PA2LAD
Berichten: 2302
Lid geworden op: 27 mei 2008, 17:32
Locatie: Dordrecht

Re: YUPITERU MVT 7100 (probleem) PROGRAMMEREN ...

#21 Bericht door PA2LAD »

Dat solderen is niet zo kritisch. Wel maken een hoop mensen de fout door met een bout die te weinig warmte afgeeft te gaan werken. Dan moet je lang verhitten en als je pech hebt laat de lijm van de banen al los en de tin wil amper smelten. Een goede warme punt is juist welkom: tin smelt gelijk en daarna de soldeerpunt gelijk weghalen. Oude tin wil niet altijd gelijk smelten en door juist wat verse tin op die verbinding te leggen loopt dat weer als een speer. Werk met desoldeerdraad en niet met een plunjer zuiger. Bij het ontgrendelen schiet de zuigmond tegen de print en door de klap komt het printspoor los, daar de lijm ook gesmolten is. Zelf zou ik de 2 draden van die supercap even om en om aantippen en dan kan je de cap zo van de print nemen. Dan heb je een redelijk vlakke print over en de overtollige tin kan je dan veel gemakkelijker weghalen. Nieuwe cap plaatsen en vast solderen.

ChrisKris02
Berichten: 24
Lid geworden op: 11 sep 2014, 23:05
Roepletters: BL25

Re: YUPITERU MVT 7100 (probleem) PROGRAMMEREN ...

#22 Bericht door ChrisKris02 »

PA2LAD schreef:Dat solderen is niet zo kritisch. Wel maken een hoop mensen de fout door met een bout die te weinig warmte afgeeft te gaan werken. Dan moet je lang verhitten en als je pech hebt laat de lijm van de banen al los en de tin wil amper smelten. Een goede warme punt is juist welkom: tin smelt gelijk en daarna de soldeerpunt gelijk weghalen. Oude tin wil niet altijd gelijk smelten en door juist wat verse tin op die verbinding te leggen loopt dat weer als een speer. Werk met desoldeerdraad en niet met een plunjer zuiger. Bij het ontgrendelen schiet de zuigmond tegen de print en door de klap komt het printspoor los, daar de lijm ook gesmolten is. Zelf zou ik de 2 draden van die supercap even om en om aantippen en dan kan je de cap zo van de print nemen. Dan heb je een redelijk vlakke print over en de overtollige tin kan je dan veel gemakkelijker weghalen. Nieuwe cap plaatsen en vast solderen.

Dank je voor de info !! goed om te weten.... Mvg Chris.... :wink:

PA2LAD
Berichten: 2302
Lid geworden op: 27 mei 2008, 17:32
Locatie: Dordrecht

Re: YUPITERU MVT 7100 (probleem) PROGRAMMEREN ...

#23 Bericht door PA2LAD »

Als je dat weinig gedaan hebt, oefen dan eens met een oud stukje printplaat om dingen los te maken en weer vast te solderen.
Op een radioclub in de buurt is er ook vast wel iemand die je kan helpen. Met dat onderdeel erbij is het eigenlijk een simpele reparatie.

rik56
Berichten: 95
Lid geworden op: 10 jun 2008, 16:09
Roepletters: ON3HO
Locatie: Balen Belgie
Contacteer:

Re: YUPITERU MVT 7100 (probleem) PROGRAMMEREN ...

#24 Bericht door rik56 »

Goldcap is bij conrad te bestellen, mocht ik wat bij hen nodig hebben had ik er wel eentje meebesteld, echter voor één onderdeeltje.... verzendkosten vind ik te gek, mocht je er eentje bestellen wil ik hem er best voor je inplaatsen Chris.

Gebruikersavatar
Pd2Juz
Berichten: 781
Lid geworden op: 16 nov 2007, 19:55

Re: YUPITERU MVT 7100 (probleem) PROGRAMMEREN ...

#25 Bericht door Pd2Juz »

lDeze hoort erin.
Kost net 1 euro en nog wat......Liggende versie EECS0HD224H



Panasonic 0.22 F 5.5 V dc Through Hole Electric Double Layer Capacitor.

ps boekje al binnen? :wink:
m.vr.gr. John
Bijlagen
naamloos.png
naamloos.png (27.91 KiB) 7622 keer bekeken

ChrisKris02
Berichten: 24
Lid geworden op: 11 sep 2014, 23:05
Roepletters: BL25

Re: YUPITERU MVT 7100 (probleem) PROGRAMMEREN ...

#26 Bericht door ChrisKris02 »

Pd2Juz schreef:lDeze hoort erin.
Kost net 1 euro en nog wat......Liggende versie EECS0HD224H



Panasonic 0.22 F 5.5 V dc Through Hole Electric Double Layer Capacitor.

ps boekje al binnen? :wink:
m.vr.gr. John
Ja hoor John , heb het 2 dagen geleden ontvangen , waarvoor mijn hartelijke dank , ben er tevreden mee
t'zal nu pas echt kunnen genieten van de mogelijkheden van de Yupiteru !!
Fijn weekend John , en groeten ... dank u !!! :wink:

Gebruikersavatar
Pd2Juz
Berichten: 781
Lid geworden op: 16 nov 2007, 19:55

Re: YUPITERU MVT 7100 (probleem) PROGRAMMEREN ...

#27 Bericht door Pd2Juz »

Veel plezier met de YUP!
m.vr.g.r John :wink:

ChrisKris02
Berichten: 24
Lid geworden op: 11 sep 2014, 23:05
Roepletters: BL25

Re: YUPITERU MVT 7100 (probleem) PROGRAMMEREN ...

#28 Bericht door ChrisKris02 »

Pd2Juz schreef:Veel plezier met de YUP!
m.vr.g.r John :wink:

Dank u John , het is nu echt een plezier om er mee bezig te zijn , nu nog een "draagtasje" van de MVT 7100 vinden
want nieuw kost zo eentje 32 euro , wat ik toch duur vind .. :wink: Groetjes..

PA3BAS
Berichten: 2609
Lid geworden op: 07 jan 2011, 22:19
Roepletters: PA3BAS
Locatie: JO21XX

Re: YUPITERU MVT 7100 (probleem) PROGRAMMEREN ...

#29 Bericht door PA3BAS »

Dit een idee? :mrgreen:
Bijlagen
image.jpg
image.jpg (25.54 KiB) 7532 keer bekeken
.... But will it blend?

ChrisKris02
Berichten: 24
Lid geworden op: 11 sep 2014, 23:05
Roepletters: BL25

Re: YUPITERU MVT 7100 (probleem) PROGRAMMEREN ...

#30 Bericht door ChrisKris02 »

PA3BAS schreef:Dit een idee? :mrgreen:
Haha....niet TE letterlijk op vatten hee.... :lol: ik ga nog niet naar de HEMA hoor..!! :roll:
Bijlagen
Dit moet het zijn..
Dit moet het zijn..
hoesje.jpg (5.04 KiB) 7521 keer bekeken

Plaats reactie