CW leren

Alles over morse.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
ON9KVE
Berichten: 942
Lid geworden op: 18 jul 2009, 19:25
Roepletters: ON9KVE

Re: CW leren

#46 Bericht door ON9KVE »

coolepascal schreef:
pa3kve schreef: Ik zie de relatie niet: CW en PA3.
Uitleg?
Ik neem aan dat je dit als een grapje dan wel een verwijt bedoeld.
Maar idd Lex geeft de essentie van mijn overweging aan.
[/list]

Volgens mij zijn er meer keuzen dan grapje of verwijt :)
Het is iets dat ik me afvraag.
Ik vraag me af of jij niet weet dat al heel lang PA-calls worden uitgegeven aan F amateurs?
Dat heeft volgens mij niets met CW te maken.
73
Kees
ON9KVE


______________________________________________________________

Gebruikersavatar
coolepascal
Berichten: 3743
Lid geworden op: 15 mar 2010, 14:45
Locatie: ZL
Contacteer:

Re: CW leren

#47 Bericht door coolepascal »

Nee Kees dat weet ik niet, ik ben nog maar een beginner he.
Laatst gewijzigd door coolepascal op 19 jul 2013, 22:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Niet gehinderd door enige kennis van zaken.

Gebruikersavatar
PA3JD
Berichten: 266
Lid geworden op: 13 okt 2008, 21:37
Roepletters: PA3JD
Locatie: Dedemsvaart

Re: CW leren

#48 Bericht door PA3JD »

CW en PA3,
Voor mij geldt, heel eenvoudig, dat ik mijn PA3 call aanvroeg na het examen en ik CW de meest uitdagende mode vindt. Vandaar dat ik het wilde leren. Een mike indrukken kan iedereen, met CW werken is toch wel iets anders. Ik respecteer echter ieder z'n keuze in deze veelzijdige hobby.

Gebruikersavatar
PD0GIP
Berichten: 14
Lid geworden op: 19 mar 2007, 10:13
Roepletters: PD0GIP
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: CW leren

#49 Bericht door PD0GIP »

Dr Om's

Ik ben begonnen met de koch methode, het gaat redelijk goed.
De instellingen die ik heb gemaakt is 15 WPM en de snelheid is 5 wpm.
Ik doe elke dag een les en hou de score bij gewoon op een kladblok file.
De score is meestal zo rond de 96% waarbij de spaties de grote boosdoener zijn.

Ik heb een beetje ondersteuning van PA0LYA en PA0SHY maar het merendeel doe ik zelf.
Ben nu 3 weken bezig met de B - W - M - H.
Ik wil kost wat kost CW leren en ik denk dat het me gaat lukken.

Best 73

PD0GIP
Gerard de Veer
PD0GIP

Gebruikersavatar
pa3dsc
Berichten: 1166
Lid geworden op: 21 dec 2005, 20:02
Roepletters: pa3dsc
Locatie: Nuenen
Contacteer:

Re: CW leren

#50 Bericht door pa3dsc »

Hoi Gerard,
Met die supporters MOET het lukken GIP.
De grootste val kuil is de regelmaat en dicipline. (Of liever gezegd het ontbreken daaraan)
Elke dag een 15 minuten maar wel ELKE dag.
PI7CWE is ook zo'n steun

73 martin pa3dsc Nuenen

PA1LH
Berichten: 960
Lid geworden op: 24 nov 2012, 13:44
Locatie: JO11TM

Re: CW leren

#51 Bericht door PA1LH »

Zelf gebruik ik hier LCWO.net en G4FON.
Op het moment gaat het best aardig moet ik zeggen, de snelheid komt er langzaamaan in.
Leon - PA1LH.

Gebruikersavatar
Hans PE1KWH
Berichten: 281
Lid geworden op: 30 jul 2009, 19:32

Re: CW leren

#52 Bericht door Hans PE1KWH »

Het is al een keer gemeld in deze draad.

Morgen ( 5 September 2013 ) begint er in Amersfoort weer een Morse cursus op het clubstation PI4AMF in Bunschoten.
20:00 Haarbrug 10 ( links, kijk uit naar de antennemast.... ).

Na het leren van CW ( nemen en seinen tot op 12 WPM ) is er een vervolg waarin CW gebruik op de band wordt geleerd en de snelheid wordt opgevoerd.

Iedereen is welkom, koffie en wat lekkers staan klaar.

Gebruikersavatar
Randy
Berichten: 880
Lid geworden op: 18 okt 2011, 23:30
Roepletters: PH4X
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: CW leren

#53 Bericht door Randy »

Hans PE1KWH schreef:Het is al een keer gemeld in deze draad.

Morgen ( 5 September 2013 ) begint er in Amersfoort weer een Morse cursus op het clubstation PI4AMF in Bunschoten.
20:00 Haarbrug 10 ( links, kijk uit naar de antennemast.... ).

Na het leren van CW ( nemen en seinen tot op 12 WPM ) is er een vervolg waarin CW gebruik op de band wordt geleerd en de snelheid wordt opgevoerd.

Iedereen is welkom, koffie en wat lekkers staan klaar.
Over 5 weken verhuis ik naar Hoogland, dus wie weet doe ik de volgende ronde mee. Lijkt me leuk!

PA1LH
Berichten: 960
Lid geworden op: 24 nov 2012, 13:44
Locatie: JO11TM

Re: CW leren

#54 Bericht door PA1LH »

Pff valt echt nog niet mee dat cw aanleren.
Zat hele tijd te klooien met de cijfers 4 en 6, haalde ze steeds door elkaar.
Nog eens goed naar dat overzichtje gekeken van de cijfers 1 t/m 0 en dan zie je duidelijk dat vanaf 1 tot 5 er rechts steeds een streep wegvalt, en dat wordt dan een punt.
Vanaf 6 t/m 0 valt er rechts steeds een punt weg, en dat wordt dan een streep.
Dus zodra ik nu vier punten en een streep hoor, weet ik nu dat dat het nummer 4 is :)
En bij een streep met vier punten weet ik nu eindelijk dat dat de 6 is.
Het klinkt bijna kleuterschool-achtig, maar eenmaal dat schema van punten en strepen kennende, doe ik het nu in elk geval niet meer fout.
Enige wat je nog kunt tegenkomen bij hogere snelheid van opnemen/seinen is verwarring tussen de 4 en de letter v : ....- of ...-
Leon - PA1LH.

PE2HD
Berichten: 99
Lid geworden op: 13 aug 2006, 06:47
Locatie: Eindhoven

Re: CW leren

#55 Bericht door PE2HD »

PC1LH schreef:........
Dus zodra ik nu vier punten en een streep hoor, weet ik nu dat dat het nummer 4 is :)
En bij een streep met vier punten weet ik nu eindelijk dat dat de 6 is.
....
Met alle respect maar zo ben je het wel verkeerd aan het leren.
De 4 is geen vier punten en een streep maar "di-di-di-di-dah".
En een 6 is "dah-di-di-di-di".
Wat ik hiermee wil zeggen is dat je alle tekens als klanken moet leren.
Je brein is (straks) bij 20 a 25 wpm en sneller niet meer in staat vertaalslagen en ezelsbruggetjes uit te voeren.
Je ouders hebben je toch ook niet een o als bolletje en een p als bolletje met een streep omlaag geleerd maar als "oh" en "ph" wat aan elkaar het woordje "op" vormt.

PE2HD
Berichten: 99
Lid geworden op: 13 aug 2006, 06:47
Locatie: Eindhoven

Re: CW leren

#56 Bericht door PE2HD »

gipje schreef:Dr Om's
...........
Ik wil kost wat kost CW leren en ik denk dat het me gaat lukken.

Best 73

PD0GIP
Ik denk het ook!
Dit is echt het enigste wat nodig is.

PA1LH
Berichten: 960
Lid geworden op: 24 nov 2012, 13:44
Locatie: JO11TM

Re: CW leren

#57 Bericht door PA1LH »

PE2HD schreef:
PC1LH schreef:........
Dus zodra ik nu vier punten en een streep hoor, weet ik nu dat dat het nummer 4 is :)
En bij een streep met vier punten weet ik nu eindelijk dat dat de 6 is.


....
Je ouders hebben je toch ook niet een o als bolletje en een p als bolletje met een streep omlaag geleerd maar als "oh" en "ph" wat aan elkaar het woordje "op" vormt.
Nee, dat heb ik gewoon op school geleerd gelukkig...
Leon - PA1LH.

Gebruikersavatar
PA8E
Berichten: 49
Lid geworden op: 02 aug 2007, 08:59
Roepletters: PA8E
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Re: CW leren

#58 Bericht door PA8E »

Eind 2010 begonnen met leren van CW op www.lcwo.net (15wpm/6wpm actual). Heb net begin deze week mijn eerste verbinding gemaakt on-air met M0JSP. Dan zal je waarschijnlijk denken: na ruim 2,5 jaar??
Ja, dat krijg je dus als je niet elke dag consequent oefent en er soms tussen enthousiaste periodes weken of maanden kunnen zitten. Als jonge vader met nog meer hobby's heb ik dat maar gewoon geaccepteerd, wetende dat het dan echt lang kan duren.
Maar ik merk inderdaad dat je het zelfs na maanden van inactiviteit best weer snel oppakt.
Ook de bekende verwarring tussen tekens, volledige blackouts en het paniek bij het missen van tekens waardoor je er nog meer mist ervaar ik allemaal. Ik blijf gewoon stug doorgaan en haal mijn schouders op als ik weer eens een droevige sessie heb met slechts 50% score. Tot mijn verbazing haal ik dan soms de volgende dag ineens fluitend een score van boven de 90%.

Eerst alle 40 lessen gedaan, waarbij ik pas begon aan een nieuwe les bij een score van 92% of hoger.
Nadat ik alle lessen heb gedaan ben ik nu bezig met het opvoeren van de tussenruimte snelheid naar 8 wpm met les 40. Dat gaat vrij redelijk. De eerste sessies waren uiteraard weer om te huilen, maar na een week van elke avond 15 minuten oefenen zit het er nu bijna in. Op naar de 10 wpm tussenruimte.
Morse Runner gebruik ik ook af en toe om snel calls te leren nemen. In de meest eenvoudige stand is dat best leuk om mee te werken.

Mijn eerste QSO verdiende niet de schoonheidsprijs om het zacht uit te drukken. Ik hoorde op 40m een station CQ roepen en had eerst al 3x nodig om zijn hele call te kunnen nemen. Met zweet in mijn handen mijn call geseind. En zowaar, hij kwam direct terug. Gelukkig het ik bij het nemen van zijn call direct op QRZ.com gekeken zodat ik al zijn voornaam wist. Hij kwam terug met meteen een hele zin RST, name etc. Alleen daar vielen er bij mij al letters en cijfers weg en na zijn naam raakte ik helemaal de kluts kwijt. Met inmiddels ook zweet op mijn rug probeerde ik nog iets te seinen wat zijn RST en mijn naam moest voorstellen, maar er kwamen 2 andere stations tussendoor en begon ik daar ook nog naar te luisteren. Enfin, ik denk niet dat we kunnen spreken van een volwaardig QSO, maar het is een begin. Wie weet hebben er nog wat luisterende OM's zich geamuseerd ;-)

Tegenwoordig luister ik na mijn oefensessies op www.lcwo.net ook nog een half uurtje op band naar stations. De decoder op de computer laat ik tegenwoordig maar helemaal uit. Je schiet er niet zo heel veel mee op en het dwingt je niet in de juiste concentratiemodus.
73, Jim PA8E

Zie voor meer info: https://pa8e.nl

ICOM IC-7610, ICOM AH-4, random wire, Kenwood TM-742 (incl 23cm), Diamond X-6000.

PA1LH
Berichten: 960
Lid geworden op: 24 nov 2012, 13:44
Locatie: JO11TM

Re: CW leren

#59 Bericht door PA1LH »

De 1 zal het ook vast sneller oppikken dan een ander denk ik.
Ben nu een maand of 4 bezig geloof ik, en ene dag lukt het beter dan de andere dag.
Ik heb hier de instelling op 20wpm staan, met een effectieve snelheid van 5.
Juist die discipline is belangrijk om er elke dag mee bezig te blijven.
Mezelf ook aan het aanleren om naar de klank van elk teken te luisteren.
Wat hierboven in een andere post al werd aangegeven: op hogere snelheid ben je aangewezen op de klankherkenning, en dat is nog best lastig.
Ene teken gaat beter dan het andere.

Had laatst nog zelf een simpele seinsleutel gebouwd, maar er werd me afgeraden daarmee te gaan oefenen.
Zodra je met een slechte seinsleutel gaat oefenen schijn je een slecht handschrift aan te leren, wat niet zo maar weer af te leren valt.

Maar goed ik blijf doorgaan met cw leren.
Zat laatst nog eens op de 40m te luisteren naar een station wat niet al te snel was met seinen, en daar kon ik zo hier en daar al wat dingen uithalen wat er werd geseind, en dat is dan wel weer leuk.
Reden te meer om door te gaan.
Leon - PA1LH.

PA1LH
Berichten: 960
Lid geworden op: 24 nov 2012, 13:44
Locatie: JO11TM

Re: CW leren

#60 Bericht door PA1LH »

Net de snelheid maar eens verhoogt naar 25 wpm en een effectieve snelheid van 5.
Dat ging nog niet eens verkeerd.
Volhouden maar weer.
Leon - PA1LH.

Plaats reactie