Wat is nu echt goede Morse leer-software.

Alles over morse.
Bericht
Auteur
D41
Berichten: 64
Lid geworden op: 10 sep 2006, 14:45

#16 Bericht door D41 »

.
Laatst gewijzigd door D41 op 08 aug 2010, 08:40, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
PD7F
Berichten: 420
Lid geworden op: 03 nov 2008, 14:45
Locatie: JO22mh

#17 Bericht door PD7F »

bij de vibroflex zit daar een vast systeem in als ik de werking goed begrijp, maar bij deze is het maar net hoe je de boel op de connector soldeert (ervanuitgaande dat je de TRX de signalen laat genereren en de key geen eigen electronica heeft).

Volgens wiki http://en.wikipedia.org/wiki/Telegraph_key is links dith en rechts dah :
Keys offering one contact for dits (left key) and another for dahs (right key) were dubbed iambic paddles,
Misschien wel handig om rekening mee te houden als je eens op de paddle van een ander wilt gaan werken.

(maar ik ben nog aan het leren nemen dus garantie tot de deur, maar aangezien ik op mijn werk erg veel muis ben ik wel bezig met horizontale keyers ipv vertikale om mijn pols te ontzien).
Keep Calm and Carry On
(Frans is de naam)

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5109
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

#18 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

PE2CJ schreef:Trouwens, zit de punt op de linker paddle of op de rechter? Is hier een standaard voor of is dit helemaal naar eigen inzicht...
Als vuistregel heb ik altijd begrepen: Duim punt, wijsvinger streep.
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

D41
Berichten: 64
Lid geworden op: 10 sep 2006, 14:45

#19 Bericht door D41 »

.
Laatst gewijzigd door D41 op 08 aug 2010, 09:25, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
kees - pa3deb
Berichten: 278
Lid geworden op: 05 dec 2008, 14:57
Roepletters: pa3deb
Locatie: Feanwalden, FRL
Contacteer:

#20 Bericht door kees - pa3deb »

PE2CJ schreef:Kijk aan, bedankt voor de reacties. "Duim punt, wijsvinger streep" lijkt inderdaad logisch, hiermee zal ik aan de slag gaan!
Bij de meeste moderne transceivers kun je de aansluitingen via een menu omkeren, dus kun je alle kanten op. Maar het meest gebruikte systeem is inderdaad links-dits en rechts-dahs. Vibroplex sleutels zijn zowel voor links- als rechtshandigen verkrijgbaar, maar wel wat duurder dan....
73
Kees, PA3DEB

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

#21 Bericht door PA0ETE »

Het omkeren is (alleen) voor linkshandigen bedoeld inderdaad.

De keuze is ontstaan toen Vibroplex rond de eeuwwisseling van de 19e naar de 20e eeuw voor het eerst de 'bug' op de markt bracht. Veel telegrafisten hadden in die tijd last van wat nu RSI heet, en met een bug heb je daar heel veel minder risico op. Telegrafist was in de tweede helft van den 19e en in de eerste helft van de 20ste eeuw een zeer veel voorkomend beroep. Ze waren er niet alleen op schepen, maar ook tot in de kleinste plaatsen op ieder postkantoor waar je telegrammen kon versturen (voordat er grootschalig telefoons waren, was dat de manier om te communiceren), maar bijvoorbeeld ook op ieder treinstation en in de seinwachtershuisjes van de spoorwegen.

Bij een bug sein je (zoals dacht ik hier ook al eerder gemeld werd) de punten automatisch door middel van een bladveer, maar de strepen moest je met zo'n bug nog zelf seinen. Het seinen van de strepen ging daarbij eigenlijk niet anders dan met een 'handsleutel', met de vingertoppen. Alleen dan natuurlijk een kwartslag gedraaid: opzij en niet naar beneden. Als vanzelf moet je dan de punten met de duim seinen. Toen er keyers kwamen die ook de strepen automatisch maakten is deze keuze omdat het goed werkte vervolgens gehandhaafd gebleven.

Zie eventueel: http://www.vibroplex.com/

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5109
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

punt/streep

#22 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

Ik ben linkshandig en rechts onhandig.

Toch heb ik de punt/streep niet omgedraaid. Ik geef met mijn wijsvinger de punt en met de duim de streep. Mezelf verkeerd aangeleerd.
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

Gebruikersavatar
kees - pa3deb
Berichten: 278
Lid geworden op: 05 dec 2008, 14:57
Roepletters: pa3deb
Locatie: Feanwalden, FRL
Contacteer:

Re: punt/streep

#23 Bericht door kees - pa3deb »

PA3GNZ, Tjeerd schreef:Ik ben linkshandig en rechts onhandig.

Toch heb ik de punt/streep niet omgedraaid. Ik geef met mijn wijsvinger de punt en met de duim de streep. Mezelf verkeerd aangeleerd.
Niks op tegen, Tjeerd. Als dat voor jou lekker werkt is dat prima. Het is gelukkig niet zo dat nu plotseling je licentie niets meer waard is ;-)
73
Kees, PA3DEB

Gebruikersavatar
pd5cw
Berichten: 90
Lid geworden op: 10 okt 2008, 22:58
Roepletters: pd5cw
Locatie: Roermond
Contacteer:

cw

#24 Bericht door pd5cw »

Hallo Allen

Ik lees verschillende dingen
ik kan er op zeggen dat ik het morse zelf aan geleerd heb met de Bencher die hier eerder is afgebeeld
en inderdaat de linker (duim) punt en Rechter (wijsvinger) de streep
ben er 1-1-2004 mee begonnen om te luisteren naar morse.

in april 2008 novice gehaald
en op mijn verjaardag mijn eerste echte cw qso en dat was eind mei.
inmiddels zijn we bijna een jaar later en heb al 1800 cw qso
ik doe hier en daar een cw contest mee en dan gaan de snelheden omhoog

als het erg snel ga dan sta ik dat station maar over.
of ik sein QRS

Maar ik vind en blijf er bij dat CW de mode is.
ook is het makelijk als de rest van de Fam. (vrouw en 2 kinders) liggen te slapen 1 verdieping boven de shack dat cw minder lawaai maakt dan een ssb qso met een americaan hi hi
dus heeft ook zijn voor delen.

iedereen suc6 er mee en als iemand een sked wil op 2meter of hf
is hier allemaal mogelijk in welke snelheid dan ook
ben je bang om het te proberen
maak maar een sked met me en we nemen er de tijd voor.

geen punt ik weet inmiddels hoe moeilijk het soms is

m.v.g. Jeroen PD5CW
Filmpjes op You tube onder PD5CW

Plaats reactie