cw madness ??

Alles over morse.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
fred101
Berichten: 1173
Lid geworden op: 15 dec 2006, 19:38
Locatie: waardenburg

cw madness ??

#1 Bericht door fred101 »

Zit ik helemaal startklaar (in mijn vakantiehuisje met provisorische antenne), vol goede moed en een volle accu. pen en papier bij de hand, seinsleutel gesmeerd. Antenne eindelijk zover dat hij goed is op 40 meter, zit er al de hele dag op zo ongeveer iedere KHz een cw station. Leuk zul je zeggen. Moet lukken dan. Eindelijk genoeg zelfvertrouwen om het weer eens te wagen na een jaar oefenen. Phone gaat niet, de XYL vindt dat niet zo geweldig in de woonkamer en de kleine slaapt hiernaast dus cw is ideaal..

Zitten ze allemaal op minstens 1000 WPM en bij voorkeur met 6 tegelijk op een frequentie. Er is niet eens plaats om CQ te roepen. Wat is er aan de hand ? Het gaat te snel om er iets van te maken maar de meeste lijken naast cq en hun call nog iets te roepen. Het lijken hele korte qso's met veel nummers dus ik denk een contest.

Maar kunnen die OM's echt allemaal zo waanzinnig snel CW (de meeste gaan sneller dan je kan schrijven) of zit de helft "vals" te spelen en eigenlijk gewoon in het cw deel "draadloos te internetten", Chatten waarbij de computer een wat primitievere digitale codering gebruikt als bij Wifi :twisted: waardoor de ouderwetse sleutelaar niet meer mee kan doen.

Een ietwat verdrietige Fred,
Mijn website met veel info over RF meettechniek www.pa4tim.nl

PA2LO
Berichten: 815
Lid geworden op: 23 jun 2008, 21:25
Locatie: Ermelo, Gelderland
Contacteer:

Re: cw madness ??

#2 Bericht door PA2LO »

Bekijk het van de zonnige kant Fred: je kan binnenkort in ieder geval grasmaaien als er weer eens een CW-contest is... :lol:
_____________________________________________________________________________
Kenwood TS-480 / Begali Expedition / Radiosport RS60cf / Optibeam OB9-5 en OB1-3040

vy 73 de PA2LO

Gebruikersavatar
pa3dsc
Berichten: 1166
Lid geworden op: 21 dec 2005, 20:02
Roepletters: pa3dsc
Locatie: Nuenen
Contacteer:

Re: cw madness ??

#3 Bericht door pa3dsc »

Och erm,
en op 3575 dan??

Heb je eindelijk een batterij en nou dit weer.
Mischien in haken op een contest.

zie
http://www.hornucopia.com/contestcal/contestcal.html

EUCW Fraternizing CW QSO Party 1000Z-1200Z, May 8 and
1800Z-2000Z, May 9
+ VOLTA WW RTTY Contest 1200Z, May 8 to 1200Z, May 9
+ CQ-M International DX Contest 1200Z, May 8 to 1159Z, May 9
+ Portuguese Navy Day Contest 1500Z, May 8 to 1500Z, May 9
+ FISTS Spring Sprint 1700Z-2100Z, May 8
+ Nevada Mustang Roundup 1700Z, May 8 to 1700Z, May 9
+ 50 MHz Spring Sprint 2300Z, May 8 to 0300Z, May 9
+ SKCC Weekend Sprint 0000Z-2400Z, May 9
+ CWops Mini-CWT Test 1100Z-1200Z, May 12 and

Theo

Re: cw madness ??

#4 Bericht door Theo »

digitaal Fred, das de toekomst.
Hier op het forum, zijn prima topics te vinden van deze super cw mode.
Gelukkig is daar geen examen meer in :oops:

fred101
Berichten: 1173
Lid geworden op: 15 dec 2006, 19:38
Locatie: waardenburg

Re: cw madness ??

#5 Bericht door fred101 »

pa3dsc schreef:Och erm,
en op 3575 dan??
Ik kan nu alleen op 40 redelijk uitkomen. De antenne is maar 5 meter lang (met verlengspoel en open lijn) Tunen op 80 lukt wel maar dan komt er toch niks uit. Ik heb op 3575 en 3564 geroepen maar ik hoor op 80 nagenoeg niets. Het rendement is daar veel te laag.

Theo, ik vind dat cw niet met de computer moet maar ieder zijn pretje natuurlijk, dus wie wil die mag. Ik doe ook niets met psk of dat soort dingen. Ik ben ouderwets, voor mij is zenden nog steeds een sleutel of een microfoon.
Mijn website met veel info over RF meettechniek www.pa4tim.nl

Theo

Re: cw madness ??

#6 Bericht door Theo »

fred101 schreef: Ik ben ouderwets, voor mij is zenden nog steeds een sleutel of een microfoon.
Dan ben ik wel heel ouderwets :oops:
Voor mij is het de zender aan en uit zetten, zonder microfoon of andere ptt schakelingen en of bfo geluiden maken
Digitaal, aan of uit.
Hoe je het verder wilt noemen?
..........

Maakt me niet uit, maar geen examen gaan doen in deze "mode" ? :mrgreen:

PA1ZP
Berichten: 1316
Lid geworden op: 06 jun 2008, 19:04
Locatie: Oss

Re: cw madness ??

#7 Bericht door PA1ZP »

Hoi Fred

Je bent welkom op 3575.
Je antenne te kort?
Ik zat met 0,5 watt op een dipool van 2 keer 6 mtr en een R209 als rx te spelen hoe stabiel de RX na wat reiniging was.
De antenne was getuned op 20 mtr en SWR was om te janken.
Komt PA2CW terug uit Haarlem.
Hij had me toch nog gehoord.

Als je een 30 watt kan maken hoor ik je toch wel op 3575, en anders wel iemand anders.

En abt de snelheid, standaard is hier 25 wpm maar 30+ gaat ook nog makkelijk.
Maar 10 WPM gaat ook prima geen probleem Fred.

Al heel veel blije CW uren gehad op 3575.

Prettige vakantie en tot horens
73 de PA1ZP

Jos uit Oss

Een goede antenne hoeft niet duur te zijn, een dure antenne hoeft niet goed te zijn.

Zelf gebouwd klinkt leuker als zelf gekocht.

Gebruikersavatar
kees - pa3deb
Berichten: 278
Lid geworden op: 05 dec 2008, 14:57
Roepletters: pa3deb
Locatie: Feanwalden, FRL
Contacteer:

Re: cw madness ??

#8 Bericht door kees - pa3deb »

hoi Fred,

als die antenne op 40 wil werken, en je hebt een tuner, probeer het dan eens op 30 mtr (10.100 tot 10.150). Op dat bandje hoor je alleen maar cw en digitale modes en het mooie is: contesten is er niet toegestaan.
Maar voor jou is denk ik belangrijk dat je een wat langer qso in het nederlands kunt hebben en dan ben je inderrdaad aangewezen op 80 mtr. Gewoon proberen! Op 3575 zijn bijna altijd mensen qrv.

Tot horens!
73
Kees, PA3DEB

Gebruikersavatar
Steef
Berichten: 3608
Lid geworden op: 14 nov 2007, 16:19

Re: cw madness ??

#9 Bericht door Steef »

Gewoon op een van onderstaande frequentie's luisteren of cq geven.
Die FISTS jongens komen echt wel retour! Ook met 5 wpm.

http://www.fists.co.uk/frequencies.html

Band Frequency To avoid
QRP, extend
160m 1.818 MHz
80m 3.558 MHz Down
40m 7.028 MHz Down
30m 10.118 MHz Up
20m 14.058 MHz Down
17m 18.085 MHz Down
15m 21.058 MHz Down
12m 24.918 MHz
10m 28.058 MHz Down
6m Any CW frequency
4m Any CW frequency
2m 144.058 MHz
Wie praat luistert niet

fred101
Berichten: 1173
Lid geworden op: 15 dec 2006, 19:38
Locatie: waardenburg

Re: cw madness ??

#10 Bericht door fred101 »

Mooi lijstje Steef.

He, mijn antwoord is verdwenen ??

Ik zal eens wat vaker op 3575 luisteren. Ik wil en durf nu meer praktijk op te gaan doen. Het probleem is wel dat ik 20WPM kan nemen in g4fon maar dan met 10WPM effectieve code speed. Dat zijn dus langere ruimtes tussen de letters. Ik ga nog wel altijd de mist in bij getallen en heb moeite met leestekens (om ze te zenden). De beginners net als ik seinen vaak te langzaam en de goede laten niet genoeg afstand. Ze beginnen dan wel goed maar dat duurt een regel. En bij QRS gaan ze dan alles vertragen.
Maar tegen de tijd dat ik 20WPM effectief kan zit ik in ieder geval goed :mrgreen:
Als ik op 5 of 10WPM luister herken ik de letters niet meer, dan worden het losse punten en strepen. Ik ben nu bijna twee jaar, met wat pauzes) bezig met oefenen. De laatste weken iedere dag twee sessies in g4fon. Ik heb ook heel veel gehad aan een wekelijkse (1 uur durende) sessie met PA3FBF. Dat heeft er voor gezorgd dat ik doorgegaan ben toen ik wilde opgeven. Alleen weet ik nu eindelijk waarom ik er zo'n moeite mee heb. Ik ben ondertussen 75% afgekeurd , dat heeft oa met mijn zenuwstelsel te maken, en bij onderzoeken kwam naar voren dat mijn oren perfect zijn maar mijn hersens niet filteren. Ik heb bv altijd ondertiteling nodig als er te veel muziek of achtergrond lawaai in een film zit. Ook met SSB heb ik moeite maar dat is minder een probleem want als ik op een CQ reageer verstond ik hem. Maar ik kan ze niet , zoals een vriend dat doet, uit de ruis vissen. Maar ik zet stug door, het gaat steeds beter (de filterinstelling van de set kan heel veel uitmaken heb ik gemerkt en ik moet toegeven dat de FT950 daarin toch beter is dan mijn FTdx, maar de stand is even zoeken) en het voordeel is dat sterke CW signalen dan makkelijker in mijn hoofd te filteren zijn als spraak.

Jullie gaan mij in ieder geval vast nog wel eens horen
Mijn website met veel info over RF meettechniek www.pa4tim.nl

Gebruikersavatar
Steef
Berichten: 3608
Lid geworden op: 14 nov 2007, 16:19

Re: cw madness ??

#11 Bericht door Steef »

Op 144,600 MHz is er elke avond cw les.

Van 20:00 tot 20.30 lokale tijd 15 wpm
Van 20;30 tot 21:00 lokale tijd 20 wpm
(op zondag geen 20 wpm ivm ronde RTD)

Is cw in FM, en dus met elke 2 mtr set te nemen.
En ik ontvang het nog met de porto, dus een goed signaal.
Is denk ik in zeeland wel te nemen.

Vervelend van je gezondheid Fred, sterkte daarmee.
Wie praat luistert niet

fred101
Berichten: 1173
Lid geworden op: 15 dec 2006, 19:38
Locatie: waardenburg

Re: cw madness ??

#12 Bericht door fred101 »

Ik zal thuis eens luisteren, ik heb sinds kort eindelijk een 2/70 cm set in de shack(FT-736). Hier binnen op de porto hoor ik de repeater van zierikzee niet eens maar maandag ben ik weer thuis.
Mijn website met veel info over RF meettechniek www.pa4tim.nl

Gebruikersavatar
PA3FBF
Berichten: 170
Lid geworden op: 17 sep 2005, 12:38
Locatie: Mijdrecht / Prov. Utrecht / Regio 02
Contacteer:

Re: cw madness ??

#13 Bericht door PA3FBF »

Hoi Fred,

Heb al lang niet meer hier op zendamateur.com gekeken - gewoon vergeten!

Leuk fred, dat je bent doorgegaan met CW.

Inzake contesten: intussen werken ze er steeds meer met log-proggies die ook direct de CW-tekens maken, die je vooraf in moet geven, afwijkende teksten even seinen voor een aanroepend "normaal" station kunnen niet, daarvoor zou je de meestal dan ook niet aanwezige sleutel moeten hanteren. Dit heb ik eens zelf meegemaakt, ik wou op de velddag helpen met velddag-contest. Het was een ramp, mijn neemsnelheid zakte helemaal af door al dat gepiel met die verschillende toetsjes en steeds nerveuzer worden - na een half uur klooien ben ik gillend weggerend, ik kon absoluut geen CW meer nemen! Nooit meer zoiets dus :mrgreen:
Enjoy the little things for one day you may look back and realize they were the big things

Plaats reactie