mag ik een automaat ?

Alles over morse.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
coolepascal
Berichten: 3743
Lid geworden op: 15 mar 2010, 14:45
Locatie: ZL
Contacteer:

mag ik een automaat ?

#1 Bericht door coolepascal »

Omdat ik de laatste tijd toch wel wat last krijg als ik een paar minuten zit te kloppen.
wil ik eens uitkijken naar een squeeze keyer.

Zo'n automaat heb ik zo zelf gemaakt (zoiets doe je vandaag de dag toch gewoon met een PIC of een Atmel of zo)
Maar de sleutel zelf is wel een probleem.
Ik kom die dingen nauwelijks tegen, en dan moeten ik er ook nog een hypotheek voor opnemen.

Waar kan ik ergens voor een redelijke prijs zo'n knijper kopen ?

Ohhh ehhh trouwens, ik heb al lang geleden gemerkt dat ik een linkshandige moet hebben, ondanks dat ik rechtshandig sein. is dat erg weird ?
Niet gehinderd door enige kennis van zaken.

PA1ZP
Berichten: 1316
Lid geworden op: 06 jun 2008, 19:04
Locatie: Oss

Re: mag ik een automaat ?

#2 Bericht door PA1ZP »

Hoi Pascal

De goedkoopste paddles zijn van MFJ maar ook de paddle zelfbouw van pa4nic zijn erg mooi en niet duur na te maken.
Zoiets vind je op zijn website .
Verder is het links of rechtshandig zijn van een paddle 2 draadjes omwisselen of zit zoiets al in het menu van de meeste moderne sets.

Mijn eigen paddles zijn allemaal met een switch uitgevoerd voor links of rechtshandige schakeling.

73 Jos
73 de PA1ZP

Jos uit Oss

Een goede antenne hoeft niet duur te zijn, een dure antenne hoeft niet goed te zijn.

Zelf gebouwd klinkt leuker als zelf gekocht.

PA3
Berichten: 394
Lid geworden op: 20 mar 2009, 13:03

Re: mag ik een automaat ?

#3 Bericht door PA3 »

Ik heb zelf een touch keyer gebouwd van Jackson Harbor Press (http://wb9kzy.com/touchsw2.htm). Samen met een keyer in een doosje. Kijk maar op mijn website. Leuk project, werkt aardig en heeft geen bijgeluiden :wink: --Hans

Gebruikersavatar
coolepascal
Berichten: 3743
Lid geworden op: 15 mar 2010, 14:45
Locatie: ZL
Contacteer:

Re: mag ik een automaat ?

#4 Bericht door coolepascal »

Vreemde schakeling, ik moest echt even kijken hoe die sensors werken.
Zelf had ik gewoon zo'n ding met twee torretjes die de weerstand meten in gedachten.
Maar het liefst had ik toch een ding met echte paddles.

Even die site van PA4NIC bekeken, erg mooi (die site ook trouwens) maar om zoiets moois te maken ben ik gewoon te stom (zie de bouwsels op mijn eigen site)

De MFJ variant heb ik nog niet gevonden.
Ik zal eens een dezer dagen de lokale snoepwinkel binnen wandelen, welicht dat ze daar zo'n ding hebben.
Niet gehinderd door enige kennis van zaken.

PA1ZP
Berichten: 1316
Lid geworden op: 06 jun 2008, 19:04
Locatie: Oss

Re: mag ik een automaat ?

#5 Bericht door PA1ZP »

Hoi Pascal

De Electronische schakeling gebruik ik hier van N0XAS de PICOKEYER.
Die werkt echt perfect.
Je hebt 4 geheugens die je vol kunt seinen en allerlei instellingen o het ding naar je eigen zin te maken.
De prijs van het bouwpakketje (wt mijn zoon van 12 in 10 minuten in elkaar soldeerde is inclusief batterijtje (goed voor meer als 1 jaar) maar exclusief kstje iets van 20 euro.
Zie hiervoor de site van N0XAS HAMGADGETS

Het werkt voor mij zoveel beter als het spul van MFJ ook al is de prijs maar een fractie van de MFJ spulletjes.

We gebruiken de PIo keyer ook voor zelfbouw trx en voor oud spul door het ding een klein relaitje te laten schakelen.

73 Jos
73 de PA1ZP

Jos uit Oss

Een goede antenne hoeft niet duur te zijn, een dure antenne hoeft niet goed te zijn.

Zelf gebouwd klinkt leuker als zelf gekocht.

Gebruikersavatar
coolepascal
Berichten: 3743
Lid geworden op: 15 mar 2010, 14:45
Locatie: ZL
Contacteer:

Re: mag ik een automaat ?

#6 Bericht door coolepascal »

Hoi Jos dank je voor de tip.
Mkijn probleem is echter niet de elektronica, maar ik wil zo'n mooie paddle.
eigenlijk zou ik gewoon zo'n paddle uiteen oude Heathkit keyer willen maar ja dan kan ik net zo goed proberen goudklompjes te zoeken op de Keizersgracht.

Trouwens nog iemand tips hoe je met zo'n ding om moet gaan ?
Ik heb kan aleen met een gewone sleutel overweg.
Niet gehinderd door enige kennis van zaken.

Gebruikersavatar
on4ma
Berichten: 549
Lid geworden op: 01 nov 2008, 11:52
Roepletters: ON4MA
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: mag ik een automaat ?

#7 Bericht door on4ma »

Een van deze staat http://www.i2rtf.com/html/signature.html op mijn verlanglijstje bij het volgende bezoek aan friedrischshaven
http://www.i2rtf.com/html/keys_paddles.html,
na jaren met shurr profi2 aan het sleutelen geweest en een bencher. MFJ keyers en de benchers hebben het probleem dat ze bij temperatuurschommelingen moeten geregeld worden.

Gebruikersavatar
kees - pa3deb
Berichten: 278
Lid geworden op: 05 dec 2008, 14:57
Roepletters: pa3deb
Locatie: Feanwalden, FRL
Contacteer:

Re: mag ik een automaat ?

#8 Bericht door kees - pa3deb »

on4ma schreef:Een van deze staat http://www.i2rtf.com/html/signature.html op mijn verlanglijstje bij het volgende bezoek aan friedrischshaven
http://www.i2rtf.com/html/keys_paddles.html,
na jaren met shurr profi2 aan het sleutelen geweest en een bencher. MFJ keyers en de benchers hebben het probleem dat ze bij temperatuurschommelingen moeten geregeld worden.
En toch vind ik al die dure jongens eigenlijk niks beter dan deze:
kent-paddle.jpg
De ouwe trouwe Kent Twin Paddle. Ik heb hem al meer dan 20 jaar, hoef er nooit meer iets aan te verstellen, alleen af en toe een vloeitje tussen de contacten doorhalen tegen het stof. Voordeel van deze sleutel is, dat je hem ook in kitvorm kunt kopen, dus zelf in elkaar zetten, dus goedkoper. John heeft dat al eens gedaan met een handsleutel van Kent meen ik? MFJ en Bencher hebben (IMHO) niet genoeg klasse voor een rechtgeaard cw liefhebber.

PS
coolepascal schreef:Trouwens nog iemand tips hoe je met zo'n ding om moet gaan ?
Nou, je drukt op de linkerpaddle en er komen punten uit, en je drukt op....
Enfin, alle gekheid op stok, het is een kwestie van vooral oefenen om het juiste gevoel te krijgen. Je kunt met sommige keyers een heel arsenaal aan mogelijkheden gebruiken, squeeze of juist niet, auto-karakterspatie, zelfs kun je er bugs mee emuleren (jeweetwel Vibroplex en zo.) Maar voor alles, je moet goed kunnen seinen op een handsleutel. Dan komt de rest vanzelf. Succes ermee!
73
Kees, PA3DEB

Gebruikersavatar
coolepascal
Berichten: 3743
Lid geworden op: 15 mar 2010, 14:45
Locatie: ZL
Contacteer:

Re: mag ik een automaat ?

#9 Bericht door coolepascal »

@ON4MA dat van die goudklompjes was maar een grapje mafkees !!!! ik moet gewoon werken voor mijn centen hoor.

@pa3deb mooi ding. is zoiets gewoon in NLD te koop ?
Niet gehinderd door enige kennis van zaken.

PA3FAT
Berichten: 1300
Lid geworden op: 05 jun 2006, 21:10
Roepletters: PA3FAT
Locatie: Valkenswaard

Re: mag ik een automaat ?

#10 Bericht door PA3FAT »

-------------------------------------------------------
FB23 voor HF, 9 El Tonna voor 2m, 13 El Flexa voor 70cm en 23 El Tonna voor 23cm.
Qrv op 145.700 (Ehv)

Gebruikersavatar
on4ma
Berichten: 549
Lid geworden op: 01 nov 2008, 11:52
Roepletters: ON4MA
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: mag ik een automaat ?

#11 Bericht door on4ma »

coolepascal schreef:@ON4MA mafkees !!!! ik moet gewoon werken voor mijn centen hoor.

?

grappig ben je toch niet ... ik werk ook voor mijn centen , ik spaar ervoor. Ik zal mij maar onthouden op verder commentaar.

Plaats reactie