morse runner

Alles over morse.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
PA3EYC
Berichten: 1523
Lid geworden op: 26 mei 2008, 08:46
Locatie: Nijkerk

morse runner

#1 Bericht door PA3EYC »

Hallo allemaal.
Ik heb 20 jaar geleden morse geleerd om de A-licentie te krijgen en vervolgens is de sleutel in de kast verdwenen. Om de boel weer op te poetsen ben ik weer gestart met de koch-methode en voor het opnemen van calls met Rufz. Dit gaat behoorlijk goed.
Om wat ervaring met contesten of pile-ups te krijgen wil ik wat gaan experimenteren met contest simulatie programma's
Gisteren het programma morse runner gedownload en geinstalleerd.
Na diverse pogingen krijg ik enkel foutmeldingen? Bijvoorbeeld NIL na elk log.
Nu heb ik absoluut geen ervaring met CW-contesten of software daarvoor.
Wie kan mij helpen aan een duidelijke uitleg hoe dit programma werkt.
F1 geeft CQ, F2 geeft RST en volgnummer, F4 geeft mijn call, F5 geeft call van tegenstation, F7 geeft vraagteken. Dat is dus bekend.
Ik ontvang stations en krijg ze ook in het log. volgens mij met de juiste RST en volgnummer. Toch blijft achter elk log "NIL" staan.
Wie helpt mij verder?
Bijlagen
Plaatje komt van de website van PG7V
Plaatje komt van de website van PG7V
'73, Maarten -PA3EYC-

Gebruikersavatar
on4ma
Berichten: 549
Lid geworden op: 01 nov 2008, 11:52
Roepletters: ON4MA
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: morse runner

#2 Bericht door on4ma »

NIL betekend dat je de call niet correct hebt genomen en daardoor roept het station opnieuw aan totdat je hem goed logt. RST betekend dat je het volgnummer niet korrekt hebt.

PA3EYC
Berichten: 1523
Lid geworden op: 26 mei 2008, 08:46
Locatie: Nijkerk

Re: morse runner

#3 Bericht door PA3EYC »

on4ma schreef:NIL betekend dat je de call niet correct hebt genomen en daardoor roept het station opnieuw aan totdat je hem goed logt. RST betekend dat je het volgnummer niet korrekt hebt.
OM,
bedankt voor de reactie. Ik ben er reeds achter dat NIL betekend dat het tegen station "mij" niet in het log heeft staan.
Als ik na het ontvangen van RST en volgnummet TU "zend" dan verdwijnt de NIL achter het log.

In het kort:
F1 CQ.
Tegenstation noteren bij Call
F5 & F2 "call van tegenstation, RST en volgnr"
Tegenstation geeft RST en volgnummer (invullen) in het log zetten. Er staat dan NIL achter.
F3 "TU zenden" en NIL verdwijnt en verbinding telt.

Ik weet niet of dit overeenkomt met de werkelijkheid maar zo werkt morse runnen in ieder geval.
'73, Maarten -PA3EYC-

Plaats reactie