Cw leren via mp3 speler

Alles over morse.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PD7MAA
Berichten: 1178
Lid geworden op: 15 jun 2008, 17:17
Roepletters: PD7MAA
Locatie: Maastricht
Contacteer:

Cw leren via mp3 speler

#1 Bericht door PD7MAA »

Gemakkelijk voor op vakantie

73 John
Bijlagen
cwmp3.zip
(4.85 MiB) 675 keer gedownload
73' John

Mutual respect is the key to global peace
http://pa-11019.blogspot.nl/

Gebruikersavatar
PE0SAT
Berichten: 734
Lid geworden op: 18 dec 2005, 18:19

Re: Cw leren via mp3 speler

#2 Bericht door PE0SAT »

Bedankt,

Weer eens kijken of ik die "piepers" onder de knie kan krijgen :oops:

Ik vind het tot nu toe een ramp :?

PE0SAT
Call: PE0SAT
Location: JO21
Website: PE0SAT

PA1ZP
Berichten: 1316
Lid geworden op: 06 jun 2008, 19:04
Locatie: Oss

Re: Cw leren via mp3 speler

#3 Bericht door PA1ZP »

Hoi Allemaal

Ik ben van mening dat je CW het beste kunt leren via de PC.
2 keer een minuut of 7 oefenen per dag voor het nemen.
Het kan natuurlijk via die MP3 maar je moet wel iedere keer een ander lesje hebben natuurlijk.
Ook moet je de snelheid kunnen aanpassen zodat je iedere keer wat sneller kunt.

Het is jammer maar wel te verwachten natuurlijk , maar sinds het CW examen is afgeschaft zijn er maar heel weinig nieuwe CW-ers bij gekomen op de banden.

Zonde want voor mij is een CW verbinding onvergelijkbaar met iets anders als Phone of digitaal.
Het heeft gewoon iets extra's, ik kan dat zo niet uitleggen wat precies, maar bijna alle CW-ers die ik ken denken er precies hetzelfde over.

Succes met het leren in ieder geval
73 de PA1ZP

Jos uit Oss

Een goede antenne hoeft niet duur te zijn, een dure antenne hoeft niet goed te zijn.

Zelf gebouwd klinkt leuker als zelf gekocht.

PA3ECZ

Re: Cw leren via mp3 speler

#4 Bericht door PA3ECZ »

Ik heb destijds Morsecursus gehad van PA0GIN, Geert Heemstra (Silent Key), maar daarbij gebruikte ik ook de Morse cursus van de D.A.R.C., en dit stond op cassetebandjes, en dat was een goede cursus cq aanvulling, dus misschien een tip om te kijken of je die kursus op een radiomarkt of via Internet nog kunt bemachtigen.

Het is de moeite waard.

Vy 73' Ruud - PA3ECZ


PA1ZP schreef:Hoi Allemaal

Ik ben van mening dat je CW het beste kunt leren via de PC.
2 keer een minuut of 7 oefenen per dag voor het nemen.
Het kan natuurlijk via die MP3 maar je moet wel iedere keer een ander lesje hebben natuurlijk.
Ook moet je de snelheid kunnen aanpassen zodat je iedere keer wat sneller kunt.

Het is jammer maar wel te verwachten natuurlijk , maar sinds het CW examen is afgeschaft zijn er maar heel weinig nieuwe CW-ers bij gekomen op de banden.

Zonde want voor mij is een CW verbinding onvergelijkbaar met iets anders als Phone of digitaal.
Het heeft gewoon iets extra's, ik kan dat zo niet uitleggen wat precies, maar bijna alle CW-ers die ik ken denken er precies hetzelfde over.

Succes met het leren in ieder geval

Gebruikersavatar
PE0SAT
Berichten: 734
Lid geworden op: 18 dec 2005, 18:19

Re: Cw leren via mp3 speler

#5 Bericht door PE0SAT »

Heren,

Ik heb eigelijk een hele simpele vraag:

Wanneer zou je door de band genomen resultaat kunnen verwachten?

Dat is namelijk mijn grootste probleem. Het duurt veel te lang (voor mij gevoel) dat ik
resultaat ervaar. Wanneer wordt het gepiep een stukje informatie. Ben een echte Beta
en heb dus helemaal niets met taal (Alpha) en zie hier CW als een taal?

Wel ben ik er zeker van dat als je het eenmaal onder de knie hebt dat er een wereld voor
me open gaat.

73's PE0SAT
Call: PE0SAT
Location: JO21
Website: PE0SAT

Gebruikersavatar
PD7F
Berichten: 420
Lid geworden op: 03 nov 2008, 14:45
Locatie: JO22mh

Re: Cw leren via mp3 speler

#6 Bericht door PD7F »

je zou het aan fred101 kunnen vragen, die heeft het recentelijk gedaan maar was er dacht ik een jaar mee bezig? Ik ben er ook mee bezig geweest maar het schoot niet op (ook enorme beta hier) en wil het via de pc gaan proberen of weer met de mp3 cursus die ik wel goed vind:
mp3 training met antwoord files: http://k7qo.radiotelegraphy.net/
overzichtpagina met allerlei opties zoals LCWO (learn CW online) http://www.ac6v.com/morseprograms.htm

er schijnt ook een CW chat programma te zijn (!) dat ik tzt wil gebruiken om te oefenen zonder de banden te vervuilen en in de digitale leergang zijn ze er dacht ik ook mee bezig.
Keep Calm and Carry On
(Frans is de naam)

Gebruikersavatar
vk2gwk
Berichten: 1235
Lid geworden op: 25 sep 2005, 08:41
Locatie: One Mile Beach NSW
Contacteer:

Re: Cw leren via mp3 speler

#7 Bericht door vk2gwk »

Er zijn verschillende stadia en de een gaat daar sneller door heen dan de ander. Alfa of beta is volgens mij niet zo belangrijk. Wel of je enig gevoel hebt voor ritme en muziek....

De eerste fase is het moeten omzetten van de individuele punten en strepen in een teken en dan het teken in een letter of cijfer. (beneden de 6 tot 8 woorden per minuut) - Hou daar gemiddeld drie tot zes maanden voor aan.
De tweede fase is het in een keer herkennen van het teken als letter - wanneer je met de snelheid boven de 10 wpm komt. Dat duurt tussen 6 maanden en een jaar.

En als je een keer in die fase zit kun je gaan versnellen en ga je combinaties van tekens herkennen als woorden - "de, en, het, the, is, was, and, pwr, ant, rst " en dan nog weer later grotere woorden zoals "working, running, operator" enz. Maar dan ben je wel een paar jaar verder en zit je boven de 18 wpm.

Succes! (Ik ben regelmatig met CW op 40 en 20M en pas mijn snelheid altijd aan aan die van de aanroeper....)
zenden is zilver.... luisteren is goud!
Kijk ook eens op mijn website of naar mijn andere hobby op Flickr

PA1ZP
Berichten: 1316
Lid geworden op: 06 jun 2008, 19:04
Locatie: Oss

Re: Cw leren via mp3 speler

#8 Bericht door PA1ZP »

Hoi PE0SAT

Het resultaat en de snelheid van leren ligt aan de gemotiveerdheid van de personen en de aanleg voor CW (bij de dienstkeuring had ik geheel geen aanleg nu zit ik op 30 wpm+).

Mijn ervaring die ik opgedaan heb met CW leren en les geven is dat de leeftijd ook een belangrijke rol speelt.
Mijn zoontje leerde in 4 weken nemen en geven met 5 WPM en na 8 weken zat hij op 10 WPM en toen was hij klaar want hij kon het niet meer bijbenen met schrijven want dat is erg lastig die letters op papier zetten als je in groep 4 oftewel de 2e klas zit.
Hij oefende slechts 3 keer per week een half uurtje.

Zelf was ik met nemen een jaar bezig om naar 20 wpm tekomen en nog een jaar om naar 28 wpm.
Toen heb ik 7 jaar nodig gehad om die muur van 30 wpm te beklimmen.

De laatste persoon die hier CW ging leren was zo kwaad op zichzelf dat hij het niet kon, hij heeft het zich in 1 week geleerd om op 10 wpm te komen en een week erna seinde hij al.
Maar hij was pas 25 jaar.

De tips die ik je kan geven zijn is om :
- elke dag te oefenen, en heb de zelfdisipline om dit vol te houden ook als er een maand geen vooruitgang is.
- indien mogelijk 2 keer op een dag bijv s'morgens en s'avonds 2 keer 7 minuten of 3 keer 7 min.
- als het erin zit het tijdstip zo te kiezen dat je goed wakker bent en zowel mentaal als fysiek niet moe bent
- eerst leren nemen , dan pas leren seinen.
- doe het met meerdere mensen, zodat je elkaar kunt motiveren en of opjutten.
- proberen de rust te vinden zodat tijdens het oefenen je concentratie maximaal is en er geen afleidende factoren zijn zoals TV of XYL hihi

Ik zelf heb na 6 jaar de methode en motivatie gevonden om die 30 wpm muur te slopen door tegen mezelf te zeggen , ik ga die PA.... inpakken, ik zal hem kunnen pakken op snelheid, ik jutte mezelf zo op en vond daar de motivatie en mentale kracht om het te doen, ik hoop alleen dat hij ook nog naar 40 WPM gaat heb ik weer motivatie hihi.
En dit ging zeker niet in het gemene of zo het was gewoon elkaar op een leuke manier uitdagen en opjutten we hebben vaak enorm gelachen gewoon iedere doorgang de keyer wat sneller zetten en kijken of hij nog met het goede antwoordt terug kwam of dat er een PSE QRS kwam.
Ook oefende ik toen alleen nog op de band en hooguit 2 of 3 keer per week in een gewone QSO's
Ook vragen: Hee doe je mee met de vonkenboerenwedstrijd of ben je bang dat je het aflegt tegen me?

In ieder geval veel succes en Ik weet zelf niet of ik een Alfa type ben of Beta zover heb ik er nog nooit over na gedacht.
Ik weet wel dat dislexie een factor kan zijn die het CW leren bemoeilijkt maar meer ook niet.

Verder kan ik ook niet dansen, noten lezen en muziek maken, dus je hoeft niet op dansles of muziekles hihi.
Wel heb ik motorieke problemen ondervonden bij het seinen met rechte sleutel ik kan dat nog steeds niet netjes en bepaalde letters zoals de V of de 3 en 4 komen er bij een rechte sleutel absoluut niet OK uit.
Met de paddles is het echter geen probleem, met de vibroplex is het ook lastig .
Daarintegen is zo een Vibroplex zo mooi nostalgisch dat het gerust wat beroerd mag (moet) klinken.
73 de PA1ZP

Jos uit Oss

Een goede antenne hoeft niet duur te zijn, een dure antenne hoeft niet goed te zijn.

Zelf gebouwd klinkt leuker als zelf gekocht.

Gebruikersavatar
PE0SAT
Berichten: 734
Lid geworden op: 18 dec 2005, 18:19

Re: Cw leren via mp3 speler

#9 Bericht door PE0SAT »

Bedankt alle Om's

De relatie tussen Beta en Alpha die ik noemde heeft te maken met het feit dat ik echt helemaal niks
met taal heb en CW als een soort taal zie. Ik ben ook iemand die zegt: "Afschaffen dat nederlands,
en allemaal een taal gaan kletsen, engels bv" Oeps er zullen nu wel wat mensen kromme teenen
hebben :oops:

En motivatie, daar heb je absolute gelijk in. Mensen die stoppen met bv roken kun dat alleen maar als
die motivatie er is. Maar o o als we een paar maanden weken verder zijn en de motivatie onder druk
komt te staan.

Snap ook helemaal dat je door ging om op die 30wpm te komen.

Als ik eenmaal een ritme hoor en weet wat het is, dan zal waarschijnlijk de motivatie enorm toenemen
nu is het net of ik naar ruis zit te luisteren als ik CW hoor. Het is voor mij chaos.

Maar snel een groepje mensen leren kennen die het zelfde hebben en dan samen er aan beginnen.


Allemaal bedankt voor de informatie.

PE0SAT
Call: PE0SAT
Location: JO21
Website: PE0SAT

Gebruikersavatar
PD7F
Berichten: 420
Lid geworden op: 03 nov 2008, 14:45
Locatie: JO22mh

Re: Cw leren via mp3 speler

#10 Bericht door PD7F »

Dan mag je mij noteren, ik ben ermee gestopt omdat ik sowieso te druk ben met teveel dingen en dus een deadline nodig heb om iets af te maken zoals een examen. Dat examen is er echter niet meer, ook jammer omdat internationaal CW nog steeds een verplichting is terwijl het als (maritieme) taal is afgeschaft (wat een andere discussie is).
Kan niet 100% beloven dat ik het vol hou maar ben wel gemotiveerd!

Plaats reactie