Vibroplex starter

Alles over morse.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PD7F
Berichten: 420
Lid geworden op: 03 nov 2008, 14:45
Locatie: JO22mh

Vibroplex starter

#1 Bericht door PD7F »

Vandaag eindelijk na twee maanden wachten mijn Vibroplex binnengekregen. Het eerste wat opvalt is dat ding is fantastisch mooi is, heerlijk om zo'n stuk historie in huis te hebben - zelfs de vrouw des huizes vind dat ie een prominent plaatsje in huis verdient (iets was ze van de andere spullen niet vindt hi).
Tweede wat opvalt is dat het seinen ermee behoorlijk tegenvalt, maar dat is moeilijk echt te zeggen omdat ik 'm net heb.

Dit is mijn mooiste zendamateur aanschaf tot nu toe, al zou ik er nooit mee zenden dan nog is het een geniaal apparaat!

Zijn er nog beginner tips om hoe met de bug te werken?
Bijlagen
vibroplex_med.PNG
vibroplex_med.PNG (1.01 MiB) 7914 keer bekeken
Keep Calm and Carry On
(Frans is de naam)

Gebruikersavatar
PA9CW
Berichten: 1801
Lid geworden op: 15 sep 2005, 21:24
Roepletters: PA9CW
Locatie: Oosterhout (NB)

#2 Bericht door PA9CW »

Mooie sleutel ! Persoonlijk zou ik voor de rode "knop" gaan als ik er een zou kopen. En als die te leveren is.
Mag ik vragen waar je hem hebt gekocht en wat hij kost ?
Tonnie
DIG-5629 | AGCW-2939 | 30MDG-3789 | CTC-171 | NAQCC-7029 | BQC-1594| NTC-80.
K3/100 | P3 | Begali Pearl Gold.

Gebruikersavatar
PA2LEN
Berichten: 338
Lid geworden op: 03 jun 2008, 14:57
Roepletters: PA2LEN

#3 Bericht door PA2LEN »

hallo,

ik heb totaal geen verstan van morsen en de bijbehorende benodigdheden ,

ik ken wel een junker en een padles die met een keyer werkt , maar hoe werkt deze?

ene kant dot andere kant dash?

gr lennart
'73 Lennart

Kenwood TS-520SE, FT-817nd

Gebruikersavatar
PD7F
Berichten: 420
Lid geworden op: 03 nov 2008, 14:45
Locatie: JO22mh

#4 Bericht door PD7F »

Hoi, PA0ETE heeft hier op het forum eens gescheven over deze machine en linkte naar http://www.telegraph-history.org/horace ... index.html (of die heb ik via google gevonden, weet ikniet meer). In elk geval raakte het mijn voorliefde voor mooi en functioneel industrieel ontwerp gekieteld (paperclip, olie-stormlamp - die zijn echt 100% af, helaas is morse/CW geautomatiseerd nu via internet dus is de ontwikkeling van dit stil komen te staan, maar was toch bijna af!).
Het apparaat is ontworpen om RSI te voorkomen en was destijds (iets na Lucky Luck tijd) een groot succes, zie ook de link.
Ik heb 'm bij www.vibroplex.com gekocht voor ca USD160,-- + USD43 shipment + EUR43 inklaringskosten. Bij elkaar dus tweehonderd euro (!) ... maar toen ik 'm voor het via dit forum leerde kennen (ik ben beginnend amateur dus ik lees denk ik elke post hier) was ik echt verliefd op ontwerp en functionaliteit. Dat was met een glaasje wijn erbij maar ook nu nog vind ik het een echt sierraad... nu nog ermee leren te werken.

De werking is inderdaad links/rechts met de dash op de lange vinger en de dot op de (korte) duim (rechtshandig). Het geniale (maar ook lastige) is dat de lengte van de dashes door de keyer worden bepaald (nog niet geniaal ...) en dat de dots door een springveerblad worden gedaan. Voor dots hou je de key dus vast zoals bij een iambic, maar dan geheel zonder welke elektronisch logisch component dan ook - die was er toen nog niet echt. En dat vind ik geniaal en van top schoonheid.

Oh ja, dit is het 100 jarige jubileum model dat goed afgeprijsd wegging omdat er scheurtjes in de voet kunnen komen, wat het voor mij misschien alleen nog maar authentieker zou maken. Echt een mooi stuk geschiedenis, handgemaakt lijkt het.
Keep Calm and Carry On
(Frans is de naam)

fred101
Berichten: 1173
Lid geworden op: 15 dec 2006, 19:38
Locatie: waardenburg

#5 Bericht door fred101 »

Zodra ik 12wpm kan dan koop ik er ook een. Om de zelfde reden, ze zijn zo mooi... Ik wil de blue racer. Gefeliciteerd met zo'n prachtig stukje techniek. Een vriend zegt dat ik geen bug nodig heb ik maak nu met een Junker al te veel punten :-)

Fred
Mijn website met veel info over RF meettechniek www.pa4tim.nl

Gebruikersavatar
vk2gwk
Berichten: 1235
Lid geworden op: 25 sep 2005, 08:41
Locatie: One Mile Beach NSW
Contacteer:

#6 Bericht door vk2gwk »

Inderdaad een hele mooie sleutel. Ik zou er ook best een willen hebben voor op de kast.....Als museum stuk zijn ze schitterend, maar niet om mee te seinen!.

Het is heel moeilijk om met een vribroplex de juiste punt-streep verhouding te krijgen. Je moet de "punt lengte" nauwkeurig instellen voor de snelheid waarmee je wilt seinen. Op de band haal ik de vibroplexen er altijd direct uit: te lange strepen (of te korte punten) en vaak een punt te veel of te weinig. En dan wordt het vaak moeilijk om vooral de zwakkere signalen goed te nemen.

Gewone squeeze keyers - of simpele paddels - in combinatie met de in de meeste moderne radio's standaard ingebouwde electronic keyer zijn prima en geven - na een beetje oefening - een prima resultaat met mooi regelmatig seinschrift.
zenden is zilver.... luisteren is goud!
Kijk ook eens op mijn website of naar mijn andere hobby op Flickr

fred101
Berichten: 1173
Lid geworden op: 15 dec 2006, 19:38
Locatie: waardenburg

#7 Bericht door fred101 »

Ze werken ook niet onder een bepaalde snelheid. Bij minder dan, ik dacht 18wpm, moet er een "temmer" op. Een soort verlengstukje om hem langzamer te zetten. Als ze niet zo duur waren had ik er al lang een gehad om naar te kijken. Nu is het de hoofdprijs die ik kan winnen als ik ooit 12wpm haal :wink: Ik ga er niet vanuit dat ik er dan ook mee kan seinen. Qua punten te veel of te weinig maakt het dus niet uit, dat doe ik nu ook al :oops:

Fred, nu iedere maandag in cw op 3562 aan het oefenen met pa3fbf.
Mijn website met veel info over RF meettechniek www.pa4tim.nl

Gebruikersavatar
kees - pa3deb
Berichten: 278
Lid geworden op: 05 dec 2008, 14:57
Roepletters: pa3deb
Locatie: Feanwalden, FRL
Contacteer:

#8 Bericht door kees - pa3deb »

vk2gwk schreef: Gewone squeeze keyers - of simpele paddels - in combinatie met de in de meeste moderne radio's standaard ingebouwde electronic keyer zijn prima en geven - na een beetje oefening - een prima resultaat met mooi regelmatig seinschrift.
Maar het is ook een beetje "dood", oftewel begint op machine-schrift te lijken, vooral als de ACS aanstaat. De vibroplex geeft tenminste nog een beetje nostalgische gevoelens bij het seinen. Per slot van rekening is het bijna de oudste communicatievorm op radiogebied. Het is lastiger seinen met een vibroplex dan met een junker, maar als je het eenmaal doorhebt is het veel persoonlijker en geeft meer voldoening.
73
Kees, PA3DEB

Gebruikersavatar
kees - pa3deb
Berichten: 278
Lid geworden op: 05 dec 2008, 14:57
Roepletters: pa3deb
Locatie: Feanwalden, FRL
Contacteer:

Re: Vibroplex starter

#9 Bericht door kees - pa3deb »

PD7F schreef:Zijn er nog beginner tips om hoe met de bug te werken?
Lees vooral de adviezen van Brian, VE2AGO goed door.

Mijn eigen advies is dit: maak vooral de swing van de arm niet te groot. Je staat er versteld van hoe weinig beweging genoeg is voor een goed schrift. Denk er ook om dat ze bij Vibroplex niet allemaal even secuur werken. Bij mijn exemplaar zat het schroefje los dat het onderste steunlager moet vastzetten. Resultaat: na een uurtje seinen moest alles weer bijgetrokken worden, iedere keer weer totdat ik in de gaten kreeg dat dat verrekte schroefje gewoon niet was vastgezet.

Ook ben ik niet echt blij met de grote ruimte die er op de schroefdraad zit van alle instelschroeven. Het is zeker geen precisie-techniek en eigenlijk staat het in geen verhouding tot de precisie van een Begali of een Schurr. Maar goed, het is een prachtig ding, ontworpen in 1904 en still going strong!

Zelf zit ik regelmatig met de Vibroplex te werken op of rond 3575, de SRS frequentie.

Veel succes en plezier ermee!
73
Kees, PA3DEB

Gebruikersavatar
PD7F
Berichten: 420
Lid geworden op: 03 nov 2008, 14:45
Locatie: JO22mh

#10 Bericht door PD7F »

bedankt voor de tip!
Ik zal 'm ook eens helemaal nalopen en ik ben bang dat ik op zoek moet naar een tweede gewichtje om de snelheid nog meer naar beneden te krijgen ;)
Keep Calm and Carry On
(Frans is de naam)

PA1ZP
Berichten: 1316
Lid geworden op: 06 jun 2008, 19:04
Locatie: Oss

#11 Bericht door PA1ZP »

Hoi PD7F

Ik heb dezelfde bug en het is gewoon een kwestie van veel oefenen, en inderdaad de schroefjes allemaal even nalopen bij mij zat het onderste schroefje van de swingarm ook los.

Ik ben motorisch niet helemaal 100% en kan met een gewone junker of sleutel nauwelijks seinen ik gebruik ook altijd een padle.

Als ik niet te moe ben gaat het met de Vibroplex een half uur best goed.
Het vergt wel wat meer concentratie als met de paddle, maar ik vind het wel erg leuk.

Op 3575 khz zit er meestal wel iemand om mee te oefenen.

73
73 de PA1ZP

Jos uit Oss

Een goede antenne hoeft niet duur te zijn, een dure antenne hoeft niet goed te zijn.

Zelf gebouwd klinkt leuker als zelf gekocht.

Gebruikersavatar
vk2gwk
Berichten: 1235
Lid geworden op: 25 sep 2005, 08:41
Locatie: One Mile Beach NSW
Contacteer:

#12 Bericht door vk2gwk »

pa3deb schreef:
vk2gwk schreef: Gewone squeeze keyers - of simpele paddels - in combinatie met de in de meeste moderne radio's standaard ingebouwde electronic keyer zijn prima en geven - na een beetje oefening - een prima resultaat met mooi regelmatig seinschrift.
Maar het is ook een beetje "dood", oftewel begint op machine-schrift te lijken, vooral als de ACS aanstaat. De vibroplex geeft tenminste nog een beetje nostalgische gevoelens bij het seinen. Per slot van rekening is het bijna de oudste communicatievorm op radiogebied. Het is lastiger seinen met een vibroplex dan met een junker, maar als je het eenmaal doorhebt is het veel persoonlijker en geeft meer voldoening.
Het gaat toch primair om "communicatie" hetgeen wil zeggen dat het andere station je goed moet kunnen nemen. Als je onder "persoonlijk" seinschrift net zo iets verstaat als bijna onleesbaar handschrift in plaats van "blok"- of schrijfmachine letters ben je verkeerd bezig.

Vibroplex.... leuk om mee te showen, net als een antieke auto, maar niet de "auto" waar je mee op vakantie of naar je werk gaat....
zenden is zilver.... luisteren is goud!
Kijk ook eens op mijn website of naar mijn andere hobby op Flickr

Gebruikersavatar
PD7F
Berichten: 420
Lid geworden op: 03 nov 2008, 14:45
Locatie: JO22mh

#13 Bericht door PD7F »

ach, mijn vrienden bel ik ook met de gsm of skype indien ze aan de andere kant van de wereld zitten. Ik ben bang dat het radioamateur zijn ook in de categorie hobby valt en daar valt een vibroplex ook onder. En ik ben wel eens op vakantie geweest met een auto die bijna 10 jaar ouder was dan ik (ik ben 37) en dan is de beloning als je aankomt toch groter dan als je het met de SUF (pun intended) doet, ik bedoel maar: de reis is soms belangrijker dan de bestemming, net zoals het leuker is om zelf een antenne te bouwen en daar een qso mee te maken dan skype te gebruiken.

Als topic starter ben ik blij met de tips die ik gekregen heb en de bemoedigende woorden dat het kan. En ik ben ook blij met de waarschuwingen om o.a. niet teveel dots te sturen, moet aan de ontvangende kant erg irritant zijn - ik heb bij het leren al genoeg last van het horen van juist gespelde woorden!
Een gewaarschuwd mens telt tenslotte voor twee (weet ik denk ik wel aangezien dat mijn vak een beetje is).
Keep Calm and Carry On
(Frans is de naam)

PA1ZP
Berichten: 1316
Lid geworden op: 06 jun 2008, 19:04
Locatie: Oss

#14 Bericht door PA1ZP »

Hoi Henk

Ik ga met een oltimer (VW kever) op vakantie en naar het werk alle 4 seizoenen.
Het ding is hier niet om te showen of mooi te wezen maar om te lten werken.

Dat geld ook voor mijn Vibroplex, het ding staat niet in de vitrine maar in mijn shack naast de TRX niet om te showen of mooi te wezen maar om te werken in 4 seizoenen hihi.

Als zendamateur zijn we zowieso nostalgisten al helemaal met CW, laten we dan ook echt nostalgisch werken met een bug in plaats van het toetsenbord.

73
73 de PA1ZP

Jos uit Oss

Een goede antenne hoeft niet duur te zijn, een dure antenne hoeft niet goed te zijn.

Zelf gebouwd klinkt leuker als zelf gekocht.

Gebruikersavatar
kees - pa3deb
Berichten: 278
Lid geworden op: 05 dec 2008, 14:57
Roepletters: pa3deb
Locatie: Feanwalden, FRL
Contacteer:

#15 Bericht door kees - pa3deb »

vk2gwk schreef:Als je onder "persoonlijk" seinschrift net zo iets verstaat als bijna onleesbaar handschrift in plaats van "blok"- of schrijfmachine letters ben je verkeerd bezig.
Deze gevolgtrekking staat in Nederland bekend onder de naam "generaliseren". Wie denkt dat een Vibroplex cw-handschrift gelijk staat met een bijna onleesbaar handschrift kan beter zijn opleiding overdoen of een andere hobby zoeken.

Just my 2 cents, mate!
73
Kees, PA3DEB

Plaats reactie