morse-examen..... ben even de draad kwijt

Alles over morse.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
PA3JT
Berichten: 271
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:19
Contacteer:

morse-examen..... ben even de draad kwijt

#1 Bericht door PA3JT »

Al enige tijd hoeft men in nederland geen CW-examen meer af te leggen voor de F-licentie, en is het morse-examen zelfs helemaal afgeschaft.

Dat dacht ik toch.

Echter, nederland heeft de HAREC aanbeveling T/R 61-02 ondertekend en daar is wel degelijk sprake van een aantekening morsetelegrafie. Als je als F-gecertificeerde een HAREC-certificaat aanvraagt, kun je die CW-aantekening ook aangeven.

Hoe zit het nu? Is er wel of geen mogelijkheid tot het behalen van die aantekening? Ik dacht van niet.

(en zijdelings daarvan, misschien is het voor de kersverse stichting radio-examen een leuk idee om een officieus examen in het leven te roepen voor de geïntresseerden? Het lijkt soms wel of er op dit moment een bepaalde opleving van CW bestaat.)
communiceren is heel wat anders dan het tot stand brengen van een verbinding.

FT-897D | FT-225RD | FT-7800 | FT-817 met TR1300 23cm Transverter| diverse Motorola MX | SE-550 UHF | Alinco DJ-G7E

Gebruikersavatar
PD7F
Berichten: 420
Lid geworden op: 03 nov 2008, 14:45
Locatie: JO22mh

#2 Bericht door PD7F »

tja, ik zou wel een CW aantekening op mijn N willen (nu staat er CW not included en dat vind ik lelijker dan het missen van de F die er volgend jaar toch wel komt). Ben begonnen met leren (gaat redelijk) maar ik merk wel dat ik de druk van een examendatum mis. Misschien dat er een naburig land is waar het nog te behalen valt, of misschien dat de stichting radio-examens in overleg met het AT iets dergelijks als aanvulling op de machtiging kan examineren?
Keep Calm and Carry On
(Frans is de naam)

PA1ZP
Berichten: 1316
Lid geworden op: 06 jun 2008, 19:04
Locatie: Oss

#3 Bericht door PA1ZP »

Hoi Allen

Je kunt hier geen examen meer doen het AT wil helemaal niet.

Inderdaad misschien dat de nieuwe examen afnemers willen helpen, al ben ik bang dat deze het al druk zat hebben met N en F examens die nu nog door AT aangeleverd worden, het is echter de bedoeling dat ze dat straks allemaal samen gaan doen zonder dat AT de examens aflevert.

Mischien in Belgie daar kunnen de clubs CW examen afnemen mits aangemeld bij de BIPT.
Ik weet niet of ze daar ook Hollanders mogen en willen examineren.

Verder voor PD7F de volgende Geert PD7G heeft wel morse included, dat is mijn zoon.
Die heeft met 8 jaar eerst morse examen gedaan en met 12 jaar zijn N-examen.
Die begint nu pas te babbelen omdat hij nu een paar vriendjes heeft die ook N-amateur zijn. hij is nu 14.

Ik heb zelf een paar keer morse training gegeven, en werk het liefst met de dr Wheeler methode om de verschillende letters en cijfers een duidelijker onderscheid te geven.
Deze methode werkt met een deel gecombineerde audio herkenning met visuele stimulering voor het geheugen om de letters sneller te kunnen onthouden en herkennen

Anderen zeggen juist dat dat helemaal fout is, ik heb het mezelf ook zo aangeleerd en zit nu op 30 WPM + , ik heb het als zeer goed ervaren.

Geert leerde morse 5 WPM in 4 weken nemen en geven.

Dan moet je snelheid gaan maken, en daar kom je voor je zelf drempels tegen waar je soms een tijd of zelfs een jaar of 5 tegen aan hikt ik zat in 2 jaar op 25 WPM en het heeft me 5 jaar gekost om door de 28 WPM heen te breken boven 30 35 wordt het voor de meeste erg moeizaam om het nog te kunnen nemen, ook is mijn motoriek niet goed genoeg om sneller als 25 WPM te kunnen seinen, dan worden paddle en electronic keyer wel belangrijk, dan moeten die echt helemaal op jou motoriek afgesteld kunnen worden, ook wordt het audio zelf erg belangrijk.

Als je inderdaad de druk van het examen mist valt het niet mee om morse te leren, ik denk dat het leuk zou zijn dat in een groepje te doen, dan kun je elkaar motiveren en stimuleren, morse leren is absoluut niet moeilijk maar je moet wel veel zelfdiscipline hebben om het elke dag te oefenen.

Ik had mezelf gewoon een doel gesteld, ik moet op HF mogen werken dus moet ik dat examen zo snel mogelijk halen.
Ik wilde het ook niet verleren omdat ik dat zonde vond van de moeite die ik erin had gestoken en langzaam ben ik zo een beetje morse gek geworden.
We hebben gelukkig in de afdeling ook nog een paar morsegekken meer.

Ik wil ook een kennis van me die ook heerlijk eigenwijs is kunnen pakken op snelheid, dat is gewoon gezonde competitie en strijd hihi.
Als ik hem werk sein ik wel eens PSE QRQ het gaat te langzaam, gewoon elkaar lekker stangen.
73 de PA1ZP

Jos uit Oss

Een goede antenne hoeft niet duur te zijn, een dure antenne hoeft niet goed te zijn.

Zelf gebouwd klinkt leuker als zelf gekocht.

Gebruikersavatar
pd5cw
Berichten: 90
Lid geworden op: 10 okt 2008, 22:58
Roepletters: pd5cw
Locatie: Roermond
Contacteer:

#4 Bericht door pd5cw »

Hoi

Ik heb ook een paar van die Morse gekken bij ons in de afdeling.
op 20m heb ik verschillende al gewerkt in cw hier in de regio bergen op zoom.

en als je inderdaat CW gehaald heb voor het afgeschaft werd.
kun je het gewoon een op je papiertje laten zetten
gewoon ff een briefje en een copy naar het AT en het staat er bij

en als je het nu in het buitenland haald in een land waar het nog verplicht is kun je deze ook over laten schrijven naar jou papiertje
maar dan moet je in dat land wel de harec aan vragen waar het bij staat en dat sturen naar het AT.

suc er mee.
jeroen PD5CW

Do'nt talk about CW, Just Do it. or
Let your fingers talk.....
DIG #6094 - CTC #1821 - AGCW #3421 - Barlhs #408 - SKCC #5030 - Mdxc #285 - SRT #289
FT1000MP Mark-v Field - FT736R - FT60R - FT897 - Bencher BY1 - MD100

centamateur
Berichten: 1240
Lid geworden op: 12 jul 2007, 01:06

#5 Bericht door centamateur »

...
Laatst gewijzigd door centamateur op 14 okt 2013, 08:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Wat is een zendamateur zonder antenne? Helemaal niets.

PA3JT
Berichten: 271
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:19
Contacteer:

#6 Bericht door PA3JT »

PA1ZP schreef:Je kunt hier geen examen meer doen het AT wil helemaal niet.

Inderdaad misschien dat de nieuwe examen afnemers willen helpen....
Kijk, zie je wel, nu ben ik wéér de draad kwijt.
Wat is nu het probleem? Wil AT het examen niet meer afnemen, of willen ze het niet meer registreren? Oftewel: als een ander dan het AT zou willen examineren, zou het AT het dan wel willen administreren?

In dat laatste geval, zou de nieuwe stichting of een ander het examen af kunnen nemen, of een Belgische vereniging (mits aangesloten bij de BIPT). Dat hoeft allemaal niet gratis, dat begrijpt iedereen. Zo'n Belgische vereniging kan de clubkas een beetje bijspekken, of de stichting Radio-Examens kan wat poen bij elkaar sprokkelen. Nou ja, ik brainstorm maar wat hoor, maar volgens mij is er een soort opleving van CW gaande en is er best wel wat interesse voor. Bij mij bijvoorbeeld :lol: .
communiceren is heel wat anders dan het tot stand brengen van een verbinding.

FT-897D | FT-225RD | FT-7800 | FT-817 met TR1300 23cm Transverter| diverse Motorola MX | SE-550 UHF | Alinco DJ-G7E

PA1ZP
Berichten: 1316
Lid geworden op: 06 jun 2008, 19:04
Locatie: Oss

#7 Bericht door PA1ZP »

Hoi PD0J

Het klopt er zijn verschillende keren in overleg met het AT vragen gesteld over examineren in CW.
Het AT heeft keihard gesteld het is afgeschaft en we doen het niet meer.
Administreren doen ze nog wel geen probleem.

Ik denk dat het nu met de examenstichting en vergeet ook bijvoorbeelkd de jongens in Arnhem van Dirksen niet die nog meer examens afnemen als de examen stichting, goed mogelijk zou zijn om een en eander te regelen zodat het wel kan.

Onertussen merk ik wel dat er een hele hoop mensen over CW leren praten maar dat er erg weinig mensen genoeg "ballen" hebben om dit ook door te zetten tot ze het goed kunnen.

CW leren is echt niet moeilijk maar vergt veel zelfdiscipline, het is iedere dag oefenen en dan ook iedere dag.

Dan ben je echt wel een jaar zoet om een beetje een redelijk niveau te halen met alleen nemen om dan te leren seinen.
Het leren seinen is ook zo gebeurt en dan moet je nog leren seinen met een paddle of bug, dan moet je nog uit je hoofd leren seinen, ik ken een CW-liefhebber die enorm kan contesten maar als het van het standaard QSO af gaat wijken en een gewoon gesprek aan moet gaan met iemand dan kan hij het na 35 jaar CW gebruik nog niet OK.

Dan nog het volgende.
CW in een vreemde taal:
Eerst een zin in je hoofd formuleren dan vertalen in bijv Engels of Duits dan vertalen in CW , dat moet allemaal simultaan gebeuren.
Ik sein normaal bij ragchewing 24 WPM maar als ik naar het Duits of Engels moet ga ik terug naar 18 WPM on mijn hersens tijd te gunnen alles te vertalen.

Over examens in Belgie is het simpel als ze morse examen afnemen staat er een maximum aan vergoeding tegen over van zo een laag bedrag dat er altijd wel geld bij zal moeten voor de club.

Volgende probleem ik ben bezig om Russisch te leren, die jongens hebben een ander alfabet en meer letters als wij, de grap is dan kan je weer opnieuw een morse alfabet leren hihi.

Ik ben tegenwoordig vaak wel een beetje ASO als ik in vaste skeds zit op HF naar PZ schakel ik te pas en te onpas over op CW en nog te pas en te onpas over van paddle naar bug zelfs in 1 doorgang schakel ik gewoon over.
Ook tempo blijft zoals mijn tegenstations en ik gewend zijn.
Als iemand ons niet kan volgen das dan jammer zorg maar dat je een PC hebt of dat je het zelf leert.
De meeste hier hebben of een PC of kunnen zelf morse ze zijn er intussen al helemaal aan gewend dat die QSO's mixed mode lopen.

In PZ vinden ze het prachtig
Als je bij de grote jongens wil spelen an moet je ook de bagage maar hebben hihi
73 de PA1ZP

Jos uit Oss

Een goede antenne hoeft niet duur te zijn, een dure antenne hoeft niet goed te zijn.

Zelf gebouwd klinkt leuker als zelf gekocht.

Gebruikersavatar
pd5cw
Berichten: 90
Lid geworden op: 10 okt 2008, 22:58
Roepletters: pd5cw
Locatie: Roermond
Contacteer:

#8 Bericht door pd5cw »

Hallo

over dat ingescheven staan in een ander land is toch geen probleem
alleen moet je even de contacten te kunnen leggen
en inderdaat je moet 3 maanden woonachtig zijn

in belgie krijg je zelfs een andere call als je langer dan 3 maanden als buitenlander in belgie woont
en wel ON9...

weet helaas (nog)niet of ze in belgie cw examen af nemen.
anders heb ik wel een adresje
mijn broer is belg


en de rest heeft PA1ZP geantwoord
AT neem GEEN examens af (vermindering van mensen) maar nog wel het Admin. gedeelte

dus als je elders gehaald hebt

gelijk laten over schrijven.

ik heb gelukkig wel ballen
ik weet het even door zetten.

zit iedere dag op 144050 in cw te roepen maar niets.

Later Jeroen PD5CW


Do'nt talk about CW, Just Do it. or
Let your fingers talk.....
DIG #6094 - CTC #1821 - AGCW #3421 - Barlhs #408 - SKCC #5030 - Mdxc #285 - SRT #289
FT1000MP Mark-v Field - FT736R - FT60R - FT897 - Bencher BY1 - MD100

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

#9 Bericht door PA0ETE »

Een kennis van mij die in Frankrijk woont wil daar binnenkort eigenlijk
voor het CW-examen (daar is het nog verplicht om op HF te kunnen, althans
dat was het toen hij het me een paar maanden geleden vertelde).

Ook als buitenlander kun je daar inderdaad examen doen en hier laten
bijschrijven.

Wat hij zelf als Nederlander die goed Frans spreekt en schrijft vervelend
vindt is dat het examen daar ook wordt afgenomen voor wat betreft alle
rare accenttekentjes die ze daar regelmatig gebruiken. Hij was trouwens
even vergeten dat het examen hier niet meer gehouden werd en vroeg me
een paar maanden geleden eigenlijk waar hij zich hier voor dat examen
kon aanmelden :-)


Iets anders is de stichting die de examens houdt voor Veron en VRZA. Secretaris
van die stichting, PA0ABY is een kennis van mij en ik heb het hem eens gevraagd.
De stichting bestond toen net, (dat was vorig jaar) en ze waren toen in ieder
geval niet van plan om morse-examens te gaan houden. Ze hadden het met AT
besproken, en als ik me niet vergis was het zo dat die toen zo'n examen niet
konden en/of wilden erkennen, mede omdat ze de expertise daarvoor niet
meer in huis hadden.

PA3JT
Berichten: 271
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:19
Contacteer:

#10 Bericht door PA3JT »

PA0ETE schreef: De stichting bestond toen net, (dat was vorig jaar) en ze waren toen in ieder
geval niet van plan om morse-examens te gaan houden. Ze hadden het met AT
besproken, en als ik me niet vergis was het zo dat die toen zo'n examen niet
konden en/of wilden erkennen, mede omdat ze de expertise daarvoor niet
meer in huis hadden.
En daarmee is, als ik het goed begrijp, ieder Nederlands initiatief onmogelijk geworden omdat het AT het niet kan erkennen.
Dan blijft alleen het buitenlandse alternatief over, en (Vlaams) België met enige voorkeur in verband met diverse accenten en umlauten. Klinkt ingewikkeld, maar als het makkelijk te regelen zou zijn wil ik best een keer naar België rijden.
communiceren is heel wat anders dan het tot stand brengen van een verbinding.

FT-897D | FT-225RD | FT-7800 | FT-817 met TR1300 23cm Transverter| diverse Motorola MX | SE-550 UHF | Alinco DJ-G7E

Gebruikersavatar
Steef
Berichten: 3608
Lid geworden op: 14 nov 2007, 16:19

#11 Bericht door Steef »

Nou,

Dan ik weer met die kn... in het h...

Zoek even op HAREC certificaat.

Kan je voor zo ver ik weet nog gewoon aanvragen/examen voor doen.....
Wie praat luistert niet

PA3JT
Berichten: 271
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:19
Contacteer:

#12 Bericht door PA3JT »

Steef schreef:Nou,

Dan ik weer met die kn... in het h...

Zoek even op HAREC certificaat.

Kan je voor zo ver ik weet nog gewoon aanvragen/examen voor doen.....
Aanvragen van een HAREC-certificaat kan inderdaad wel, en als je een (oud) bewijs hebt van een morse-examen kan dat er op vermeld worden. Maar examen doen... hoe en waar dan?
communiceren is heel wat anders dan het tot stand brengen van een verbinding.

FT-897D | FT-225RD | FT-7800 | FT-817 met TR1300 23cm Transverter| diverse Motorola MX | SE-550 UHF | Alinco DJ-G7E

PA3EYC
Berichten: 1523
Lid geworden op: 26 mei 2008, 08:46
Locatie: Nijkerk

#13 Bericht door PA3EYC »

Deze diskussie is al enkele malen gevoerd op dit forum en dit zal zeker ook niet de laatste zijn.
Dat de morse eis vervallen is hebben de zendamateurs en verenigingen zelf gewild. Het was immers ouderwets want het ging tegenwoordig met de computer. Dat het AT na het afschaffen van die eis ook het CW afgeschaft heeft is een logisch gevolg op dat besluit.

Dat dit gevolgen heeft voor aktiviteiten in andere landen had men toen moeten onderkennen en meteen moeten regelen. Mischien hebben de verenigingen dat toen niet zo gerealiseerd.

Iedere F amateur mag in Nederland op alle amateurbanden uitkomen. Dus voor NLD is een CW examen niet noodzakelijk. We kunnen van het AT toch niet verwachten dat ze iets gaan regelen omdat we op vakantie ook op alle HF banden willen werken?
'73, Maarten -PA3EYC-

Gebruikersavatar
pd5cw
Berichten: 90
Lid geworden op: 10 okt 2008, 22:58
Roepletters: pd5cw
Locatie: Roermond
Contacteer:

#14 Bericht door pd5cw »

Hoi
dat is ook de reden niet denk ik

maar de meeste vinden Not Included op hun pasje en paier niet zo mooi.
en inderdaat er zijn nog wel wat landen waar CW nodig is om uit te komen.

zo hebben ze toch een paar jaar geleden wat PD stations uit spanje de app. in beslag genomen om dat die op 6 meter zaten te toeteren.

Ja dat is denk vragen om moeilijk heden.

Ik zou dat ook wel graag willen.

en iedere amateur dus ook PD mag cw doen als je maar op je banden blijft waar toegestaan

in de arrl contest in cw kun je ook boven de 7050 Mhz qso maken in CW
Niets verkeerds aan. maar hou rekening met SSB stations.

Later en suc6 Jeroen PD5CW

Do'nt talk about CW, Just Do it. or
Let your fingers talk.....
DIG #6094 - CTC #1821 - AGCW #3421 - Barlhs #408 - SKCC #5030 - Mdxc #285 - SRT #289
FT1000MP Mark-v Field - FT736R - FT60R - FT897 - Bencher BY1 - MD100

Plaats reactie