cw hulpmiddel

Alles over morse.
Bericht
Auteur
fred101
Berichten: 1173
Lid geworden op: 15 dec 2006, 19:38
Locatie: waardenburg

cw hulpmiddel

#1 Bericht door fred101 »

Ik heb naar aanleiding van een schema van de sweed SM0VPO een schakelingetje gebouwd wat op een simpele manier er voor zorgt dat je het cw signaal beter kunt onderscheiden tov andere signalen en qrm.

Het komt tussen je koptelefoon en koptelefoon uitgang van de set. Het versterkt via filters de hoge tonen apart en stuurt ze naar een kant van de koptelefoon maar de lage tonen gaan apart naar de andere kant. Het kantelpunt ligt in het midden en de signalen daar, het cw signaal, worden "in het midden" weergegegven. Dit stereo effect maakt het signaal meer los van de achtergrond en ipv dat je twee stations door elkaar hoort kun je ze nu ruimtelijk "naast" elkaar zetten. (of ze moeten precies op de zelfde toonhoogte zitten).

Het originele schema werkte bij mij niet goed. Ik had cross-over vervorming en het filter deed niets. Toen ik de Ctjes omdraaide werkte het al beter maar het kantelpunt was erg breed en lag op 900Hz. Ik heb toen met Ctjes zitten spelen en bias weerstanden op de uitgangen van 3 opamps gezet. Daarna een balanspotmeter op de uitgang zodat je een station wat iets hoger zit toch weer in het midden kan zetten. Daarnaast heeft niet iedereen de zelfde oren. Nog mooier zou een instelbaar filter zijn wat met twee etra LM324's goed mogelijk is.

Gisteren avond even uitgebrobeerd maar ik heb zo weinig QRM (gisteren avond op 80 nog minder dan normaal) dat ik niet weet wat het daarmee doet. Het beetje wat ik heb werd wel minder, vooral minder dominant maar met mijn FT950 op breed en veel stations tegelijk in de filter doorlaat kon ik ze wel veel beter van elkaar onderscheiden.

Het aangepaste schema heb ik op mijn site gezet en hier als PDF. Ik heb het gemaakt omdat we met een ander (over electronica, niet specifiek zendamateurs) forum in Rosmalen op de beurs staan en het daar (waarschijnlijk voor een symbolisch bedrag) als kitje willen aanbieden. Aangezien de jongen met de grote onderdelen voorraad geen zendamateur is en het dus niet uit kan testen maar wel het ontwerpje gevonden heeft vroeg hij of ik het wilde bouwen. Als buizenboer viel het niet mee om met dat compacte plastic wat te bouwen, gelukkig heb ik een pdf met opamps for everybody, een paar honderd blz over opamp werking dus kon ik de aanpassingen uitknobbelen.

Ik hoop dat iemand hem na wil bouwen en wil vertellen wat zijn ervaring/bevinding is.
Bijlagen
Stereo_koptelefoon_CW_filter.pdf
(990.95 KiB) 305 keer gedownload
Mijn website met veel info over RF meettechniek www.pa4tim.nl

Gebruikersavatar
ton.blokker
Berichten: 159
Lid geworden op: 29 nov 2005, 16:17
Roepletters: Pa0klt
Locatie: Enkhuizen
Contacteer:

#2 Bericht door ton.blokker »

Lang leve de echte knutselaar.
Ton PA0 KLT
Lid van de VERON
en de BENELUX QRP CLUB
http://www.pa0klt.nl/

PE1RYY
Berichten: 89
Lid geworden op: 18 jun 2007, 10:12
Roepletters: PE1RYY
Locatie: Mijdrecht

#3 Bericht door PE1RYY »

Tim,

zou je bij wijze van voorbeeld een opname kunnen maken van het signaal zoals het er uit komt ?

Gewoon de hoofdtelefoon-uitgang van jouw schakeling even met een kabeltje naar de geluidskaart van de PC en een WAV of MP3 genereren.

Zo kan dan iedereen voor zich bepalen of ze dit effect ook graag willen en de soldeerbout aan moeten gaan steken...

Milan.
PE1RYY, Milan.

fred101
Berichten: 1173
Lid geworden op: 15 dec 2006, 19:38
Locatie: waardenburg

#4 Bericht door fred101 »

Dat "gewoon even een mp3tje" is in mijn geval een stuk ingewikkelder dan het ding bouwen. Ik zou niet weten hoe. Volgens mij is mijn microfoon ingang mono en dan heeft het weinig nut. Ik werk met Linux Kubuntu op een asus pro71S laptop. Als jij weet hoe ik dat moet doen en of hij stereo is dan wil ik het best even doen.

Het is geen wondermiddel, die bestaan niet :wink: maar het is in een handomdraai gebouwd met weinig materiaal (een opamp met wat weerstanden en condensators) en de eerste indruk voor mij is positief. Maar ieder oor is anders en ik heb moeite signalen en ruis te scheiden. Niet ivm te veel ruis maar eerder concentratie en dit maakt het voor mij in ieder geval makkelijker.

Bij een beetje zendamateur staat de bout toch permanent aan. :twisted: Bij mij heb ik een hoofdschakelaar op mijn werktafel en dan gaat de verlichting, test-stopcontacten en soldeerbout aan. (aangezien ik hem meestal vergeet af te zetten)
Mijn website met veel info over RF meettechniek www.pa4tim.nl

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: cw hulpmiddel

#5 Bericht door PA0ETE »

fred101 schreef:Ik heb naar aanleiding van een schema van de sweed SM0VPO een schakelingetje gebouwd wat op een simpele manier er voor zorgt dat je het cw signaal beter kunt onderscheiden tov andere signalen en qrm.

Het komt tussen je koptelefoon en koptelefoon uitgang van de set. Het versterkt via filters de hoge tonen apart en stuurt ze naar een kant van de koptelefoon maar de lage tonen gaan apart naar de andere kant. Het kantelpunt ligt in het midden en de signalen daar, het cw signaal, worden "in het midden" weergegegven. Dit stereo effect maakt het signaal meer los van de achtergrond en ipv dat je twee stations door elkaar hoort kun je ze nu ruimtelijk "naast" elkaar zetten. (of ze moeten precies op de zelfde toonhoogte zitten).

Het originele schema werkte bij mij niet goed. Ik had cross-over vervorming en het filter deed niets. Toen ik de Ctjes omdraaide werkte het al beter maar het kantelpunt was erg breed en lag op 900Hz. Ik heb toen met Ctjes zitten spelen en bias weerstanden op de uitgangen van 3 opamps gezet. Daarna een balanspotmeter op de uitgang zodat je een station wat iets hoger zit toch weer in het midden kan zetten. Daarnaast heeft niet iedereen de zelfde oren. Nog mooier zou een instelbaar filter zijn wat met twee etra LM324's goed mogelijk is.

Gisteren avond even uitgebrobeerd maar ik heb zo weinig QRM (gisteren avond op 80 nog minder dan normaal) dat ik niet weet wat het daarmee doet. Het beetje wat ik heb werd wel minder, vooral minder dominant maar met mijn FT950 op breed en veel stations tegelijk in de filter doorlaat kon ik ze wel veel beter van elkaar onderscheiden.

Het aangepaste schema heb ik op mijn site gezet en hier als PDF. Ik heb het gemaakt omdat we met een ander (over electronica, niet specifiek zendamateurs) forum in Rosmalen op de beurs staan en het daar (waarschijnlijk voor een symbolisch bedrag) als kitje willen aanbieden. Aangezien de jongen met de grote onderdelen voorraad geen zendamateur is en het dus niet uit kan testen maar wel het ontwerpje gevonden heeft vroeg hij of ik het wilde bouwen. Als buizenboer viel het niet mee om met dat compacte plastic wat te bouwen, gelukkig heb ik een pdf met opamps for everybody, een paar honderd blz over opamp werking dus kon ik de aanpassingen uitknobbelen.

Ik hoop dat iemand hem na wil bouwen en wil vertellen wat zijn ervaring/bevinding is.
Fred ik neem aan dat je de tekst zelf gemaakt heb. Vind je het in dat geval
goed dat ik het artikel (uiteraard onder jouw naam) op Vragenrubriek.nl plaats?
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

KI6APR
Berichten: 429
Lid geworden op: 30 okt 2008, 01:40
Locatie: Woodland, California

#6 Bericht door KI6APR »

Fred,

Dat soort experimenten heb ik in het veleden ook uitgevoerd. Even iets snel in elkaar zetten zonder een kant en klaar bouwpakket met een kant en klare printplaat. De soldeerbout staat altijd binnen handbereik.

Het schema lijkt simpel genoeg met een quad op-amp waarbij op amp (a) een versterker is, op-amp (b) gebruikt wordt om de referentie spanning te makenvoor de andere drie op-amps op de helft van de voedingsspanning en (c) en (d) de hoog en laag doorlaat filters zijn.

Ik heb in het verleden (25 jaar geleden?) ook zoiets gemaakt als RTTY converter waarbij aktieve filters werden gebruikt. Dat is niet helemaal hetzelfde omdat hier gewoon RC filters worden gebruikt met op-amps er achter, maar het is wel leuk om met op-amps te experimenteren.

Voor wat betreft de audio file waar men om vroeg, dat kan natuurlijk wel in stereo als je de line-ingang gebruikt van de geluidskaart. Misschien heeft jouw laptop alleen maar een mic ingang?

Bedankt voor het verslag van een zelfbouw project.

Jan
Voorheen PA0PWR, nu KI6APR

fred101
Berichten: 1173
Lid geworden op: 15 dec 2006, 19:38
Locatie: waardenburg

#7 Bericht door fred101 »

John. Is mijn eigen tekst dus ga je gang.

Jan: hij heeft volgens mij alleen een microfoon ingang. Ik heb ook zitten denken aan actieve filters dat zou het mooiste zijn maar het moest een simpel ding zijn ivm de beurs dus leuk om het zelfbouwen te stimuleren. Maar ik heb nog LM324's over en ik zat er aan te denken om de RC filters te vervangen door een opamp. Dan kunnen er twee 2e orde filters tussen gezet worden. Het mooiste zou zijn dat er dan met potmeters gewerkt kan worden zodat je de filter karakteristiek aan kunt passen. Hij wordt dan ook smaller en krijg je dus gelijk een soort extern CW filter. Moet zeggen dat ik opamps best handige dingen begin te vinden. Een kennis die veel met IC's werkt riep gisteren toen ik dat zei dat ik het zeker wel jammer vond dat een opamp niet met buizen was. Terwijl de eerste opamp met buizen was. :wink: Het is niet dat zwarte blokje, het is de schakeling in het blokje en die was er al voor dat blokje er was.

Fred
Mijn website met veel info over RF meettechniek www.pa4tim.nl

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

#8 Bericht door PA0ETE »

Dank je! :D

Gebruikersavatar
PA0FRI
Berichten: 2378
Lid geworden op: 19 nov 2007, 02:48
Roepletters: PA0FRI
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: cw hulpmiddel

#9 Bericht door PA0FRI »

fred101 schreef:Ik heb naar aanleiding van een schema van de sweed SM0VPO een schakelingetje gebouwd wat op een simpele manier er voor zorgt dat je het cw signaal beter kunt onderscheiden tov andere signalen en qrm..
Het schema in de PDF file is wat onduidelijk afgedrukt. Daarom heb ik het schema ook getekend en dat kan eventueel herplaatst worden in je PDF file.
Bijlagen
CW-split.gif
CW-split.gif (4.1 KiB) 6505 keer bekeken
Laatst gewijzigd door PA0FRI op 22 feb 2009, 14:14, 1 keer totaal gewijzigd.
http://pa0fri.home.xs4all.nl/ met ongeveer 200 praktische onderwerpen voor radiozendamateurs
De eerste stappen zijn theorie en simulatie, maar in de praktijk blijkt pas of het klopt.

fred101
Berichten: 1173
Lid geworden op: 15 dec 2006, 19:38
Locatie: waardenburg

#10 Bericht door fred101 »

Bedankt, ik ben geen held in tekenen. Ik scan het in en daarna trek ik het over in paint. Ik heb altijd ruzie met eagle enzo.

Ik heb ook mail gehad van de zweed die het originele schema wat als basis diende op zijn site had staan. Die had ik even laten weten dat ik zijn idee heb gebruikt. Hij heeft het 25 jaar geleden gemaakt en er bleken idd fouten in het schema te staan. Hij vond het leuk dat het "door ontwikkeld" is.

Fred
Mijn website met veel info over RF meettechniek www.pa4tim.nl

Gebruikersavatar
PA0FRI
Berichten: 2378
Lid geworden op: 19 nov 2007, 02:48
Roepletters: PA0FRI
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

#11 Bericht door PA0FRI »

fred101 schreef:Bedankt, ik ben geen held in tekenen. Ik scan het in en daarna trek ik het over in paint. Ik heb altijd ruzie met eagle enzo.
Het schema is opnieuw geplaatst. Ik kan het als BMP naar je toesturen.
http://pa0fri.home.xs4all.nl/ met ongeveer 200 praktische onderwerpen voor radiozendamateurs
De eerste stappen zijn theorie en simulatie, maar in de praktijk blijkt pas of het klopt.

fred101
Berichten: 1173
Lid geworden op: 15 dec 2006, 19:38
Locatie: waardenburg

#12 Bericht door fred101 »

Ik heb het van het scherm opgeslagen en zo op mijn site gezet. Maar een iets groter origineel is niet weg.
Mijn website met veel info over RF meettechniek www.pa4tim.nl

Gebruikersavatar
pd5cw
Berichten: 90
Lid geworden op: 10 okt 2008, 22:58
Roepletters: pd5cw
Locatie: Roermond
Contacteer:

extra dingen

#13 Bericht door pd5cw »

Hallo
Ik haat extra dingen en hulp middels om morse te doen
je bent pas een echte als je het zelf siend en beluisterd.
oefenen met programma's is wat anders
maar qso's in met bijvoorbeeld een Computer krijgen geen qsl van mijn
vind dit zo laag

wees een bikken en leer het zelf aan zo als ik

m.v.g. Jeroen PD5CW (inmiddels 1800 qso's verder in cw)

Gebruikersavatar
PA2O
Berichten: 85
Lid geworden op: 06 jan 2009, 23:11
Locatie: Omgeving Uden, Oss
Contacteer:

#14 Bericht door PA2O »

@PD5CW:
Ik zie niet in waarom dit hulpmiddel iets kunstmatigs toevoegd aan het nemen en seinen van morse. Het helpt je alleen beter de toon te herkennen.

Dus ik weet niet wat het idee achter deze reactie binnen dit topic is, maar sommige mensen schoppen misschien graag overal tegenaan.
Voorheen PA1RVK
Met een hamer past alles en met plakband plakt alles, als het dan nog niet blijft hangen, gebruik dan tie-wraps.

Gebruikersavatar
Ton_O_E
Berichten: 1773
Lid geworden op: 20 sep 2007, 19:59
Locatie: Oldenzaal
Contacteer:

#15 Bericht door Ton_O_E »

Het kan voor een zeer ervaren cw-er misschien ook wel net het verschil zijn, tussen niet neembaar en wel neembaar, maar dan met hulp-middel.
En vooral als op je set niet heel veel is in te stellen, kan het denk ik een mooie aanvulling zijn, of een leuk experiment.
Voorheen PA3TON

Plaats reactie