cw hulpmiddel

Alles over morse.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PD7F
Berichten: 420
Lid geworden op: 03 nov 2008, 14:45
Locatie: JO22mh

#16 Bericht door PD7F »

ik denk dat pd5cw de topicstart niet las en aannam dat een CW hulpmiddel een computer-hulpmiddel was. In dat geval ben ik het wel wat met hem/haar eens.
Maar het gaat dus over een geluidsverbeterend middel, niets meer, niets minder! De een koopt een set van EUR 1000+ of een kant en klaar CW audio filter van honderd euro, en de ander bouwt zelf voor een paar euro een geluidsverbeteraar.

Ik ga trouwens in rosmalen even kijken waar fred101 staat.
Keep Calm and Carry On
(Frans is de naam)

fred101
Berichten: 1173
Lid geworden op: 15 dec 2006, 19:38
Locatie: waardenburg

#17 Bericht door fred101 »

@pd5cw: Blijkbaar lees je net goed zo als dat je schrijft.

Er wordt geen computer bij gebruikt. Mijn HF sets zijn gemiddeld 30 tot 40 jaar oud en hebben niet allemaal van die moderne hulpmiddelen dus bouw ik er zelf.
Ik heb niet eens een computer in de shack staan en ik neem CW op gehoor. Ik oefen veel om het ook zonder opschrijven te doen.
1800 QSO's (gemiddeld 5 per dag ???) heb ik niet gemaakt, nog niet eens in phone, hoeft van mij ook niet want ik ben meestal met soldeerbout of meetapparatuur in de weer. Als je het zelf maar leuk vindt. Ik zeg toch ook niet dat je geen echte "bikken"(wat dat ook mag zijn) bent als je niet alles zelf bouwt, met buizen set werkt of wat je nog meer kan bedenken om een ander af te katten.
Mijn website met veel info over RF meettechniek www.pa4tim.nl

KI6APR
Berichten: 429
Lid geworden op: 30 okt 2008, 01:40
Locatie: Woodland, California

#18 Bericht door KI6APR »

Ik denk ook dat PD5CW dat verkeerd begrepen had. Anders begrijp ik zijn reactie niet. Er is helemaal niets mis met hulpmiddelen. Je hebt toch ook een smaller IF filter voor CW in de ontvanger. Dat is ook een hulpmiddel.

Ik ben het onder andere met Fred101 eens over zelfbouw en niet alles meteen afkraken ("afkraken" is dat wel Nederlands of is dat Hoogeveens?).

Ik heb zelf ook nieuwe transceivers en heb al zo'n 30 jaar niet meer aan zelfbouw gedaan behalve dan dat ik een paar bouwpaketten in elkaar gesoldeerd heb.

CW is best leuk maar ik vind de engineering (ontwerpen en zelf bouwen) nog leuker.

Ik praat ook best wel met amateurs die niet in staat zijn om iets zelf te bouwen bijvoorbeeld. Waarom dan die houding: "Je bent pas een echte zendamateur als je het doet zoals honderd jaar geleden". Behalve wanneer het als een grap is bedoeld, om een beetje te pesten, is het een verkeerde houding.

Jan
Voorheen PA0PWR, nu KI6APR

fred101
Berichten: 1173
Lid geworden op: 15 dec 2006, 19:38
Locatie: waardenburg

#19 Bericht door fred101 »

Helemaal mee eens, als ik alleen maar QSO's zou maken met mensen die de zelfde afwijking/voorliefde hebben als ik (Ik zie het al voor me: sorry, u bouwt niet zelf, heeft geen verzameling buizen sets ? dan beeindig ik nu het qso want dan bent u geen echte zendamateur) dan zat ik nog minder achter de set (ipv met mijn meetspul in de set :wink: )

Laten we allemaal op onze eigen manier plezier aan deze hobby beleven. Als dat voor de een CW met een computer is, voor de ander ATV of op 80m in AM. Prima, als je maar plezier hebt.
Mijn website met veel info over RF meettechniek www.pa4tim.nl

Gebruikersavatar
PD7F
Berichten: 420
Lid geworden op: 03 nov 2008, 14:45
Locatie: JO22mh

#20 Bericht door PD7F »

fred, je zei eerder dat je op de beurs ging staan met o.a. dit setje, gaat dat nog door? Het lijkt me leuk er eentje te bouwen (ik heb net een redelijk soldeer station binnen en wat basic componenten dus nu moet ik aan de slag).
Keep Calm and Carry On
(Frans is de naam)

fred101
Berichten: 1173
Lid geworden op: 15 dec 2006, 19:38
Locatie: waardenburg

#21 Bericht door fred101 »

Als alles volgens plan verloopt wel. Dat wordt echter door een ander geregeld. We zochten wat schakelingen die voor zendamateurs leuk waren om bouwervaring op te doen. Toen kwamen we dit tegen. Ik heb het toen gebouwd om te kijken of het schema goed was en dat daarna aangepast en "verbetert" maar een ander standlid gaat de onderdelen pakketjes samen stellen. Er zal geen PCB bij zitten maar waarschijnlijk wel gaatjesprint. Ik hou daar niet zo van. Ik bouw alles op de "dead bug" manier met een vleugje manhatan :-) Als je dat niets zegt wil ik dat wel uitleggen. Is een heel handige en snelle manier. Ik heb zo zelfs een keer een Spectrum analyser achtig geval gemaakt mbv een 20 potig SMD Ic.
Mijn website met veel info over RF meettechniek www.pa4tim.nl

Gebruikersavatar
PD7F
Berichten: 420
Lid geworden op: 03 nov 2008, 14:45
Locatie: JO22mh

#22 Bericht door PD7F »

dead bug klinkt als smurrie met draden, yech (ik heb er eens eentje 15x met een steen moeten meppen voodat ie stopte met bewegen) maar ik dwaal af. Nee ik heb dus geen idee ;)
Gaatjes print heb ik wel, maar ik heb de 'handicap' dat ik iets moet zien, dus die methode ben ik wel benieuwd naar.
Zelfbouw is wel een van de redenen voor mij om naar Rosmalen af te reizen, kant en klaar kopen kan (en doe ik) genoeg op internet en in de winkel.
Buizen ken ik alleen nog van gitaarversterkers en nadat ik daar eens een steekvlam van ca 15 cm uit zag komen ben ik er een beetje bang voor.
Keep Calm and Carry On
(Frans is de naam)

Gebruikersavatar
pd5cw
Berichten: 90
Lid geworden op: 10 okt 2008, 22:58
Roepletters: pd5cw
Locatie: Roermond
Contacteer:

#23 Bericht door pd5cw »

Hallo

Ik begrijp dat het niet helemaal over een komt.
maar er zijn al wat stations die niets zelf meer doen tijdens een qso.
(Ik soldeer ook wel eens maar het is zeker niet mijn stekste kant.)

gewoon de computer het werk laten doen en daar bedoel ik geen filters mee of andere hulp middelen.

maar zo kan ik ook een qso maken
ik ben ook geen voor stander voor digtale modes.
af en toe op een F1 of F2 toets drukken en je hebt weer een qso er bij.

dat wilde ik er alleen maar mee zeggen.
er staan genoeg filmpjes op youtube waar duidelijk is dat er NIET met de hand geseind wordt .
maar 1 druk op een knop van toetsenbord en heel de regel komt over de zender de lucht in.

sorry maar daar pas ik voor en vind ik erg onsportief.
in een expeditie zie je dat ook zo vaak maar omdaar een pile-up mee te verwerken is ook niet de juiste weg maar daar kan je weinig aan doen.

helaas sta ik na 7 dagen seinen ook niet in het log van K5D.
over 20 jaar weer een kans.

en zie het niet als kritiek.
wilde gewoon ff mijn zegje kwijt pffffffffff dat is er uit.

laters en goed dx of zelfbouw.
zelfbouw vind ik zeker knap maar daar ben ik helaas niet voor geboren.


Jeroentje PD5CW

een Novice station in CW of toch een
CW station met novice
DIG #6094 - CTC #1821 - AGCW #3421 - Barlhs #408 - SKCC #5030 - Mdxc #285 - SRT #289
FT1000MP Mark-v Field - FT736R - FT60R - FT897 - Bencher BY1 - MD100

Gebruikersavatar
Ton_O_E
Berichten: 1773
Lid geworden op: 20 sep 2007, 19:59
Locatie: Oldenzaal
Contacteer:

#24 Bericht door Ton_O_E »

Ja, je kunt het ook iemand anders laten bouwen, dat is eigelijk net zo iets als de computer het cw-werk te laten doen :D
Voorheen PA3TON

fred101
Berichten: 1173
Lid geworden op: 15 dec 2006, 19:38
Locatie: waardenburg

#25 Bericht door fred101 »

Dit is een voorbeeld van dead-bug:
http://www.hamforum.nl/viewtopic.php?f=50&t=525

Ik heb helaas geen close up zo maar het geeft een idee.

Als je met gaatjesprint werkt wordt het al snel onoverzichtelijk. Je kunt meestal niet bouwen zoals het schema loopt. De basis is een stuk kaal printplaat. Alle onderdelen naar massa soldeer je daar op vast. Bij HF zijn er dat meestal genoeg (alle ontkoppel condensators, veel weerstanden enz.) Dit is ook RF technisch de beste methode.

Stel je moet een pi-filtertje solderen. Dan soldeer je een condensatortje aan een kant op het massavlak, dan aan het andere pootje soldeer je een kant van het spoeltje. De tweede kant van het spoeltje soldeer je dan weer aan een tweede condensator die ook met zijn andere pootje op het massa vlak is gesoldeerd. De naam dead bug komt van de transistors en IC's. Die soldeer je namelijk op zijn kop. Een IC kun je zo op zijn rug leggen en dan aan de omhoog stekende pootjes soldeer je de onderdelen. Er gaat altijd wat direct of indirect naar massa en dat houdt hem op zijn plaats. Omdat zo'n ding er uit ziet als een dode kever met zijn pootjes omhoog is die naam ontstaan.

Je zit echter soms met signaal, voedings aansluitingen die je niet allemaal door wil lussen. Je wil een centraal punt. Ook moet de boel stabiel zijn en niet een heel bouwsel met een pootje aan massa dus wil je wat steuntjes. Dan is er manhattan. Je plakt een klein stukje printplaat (bv 5x5 mm of 10x10mm) op het massavlak en je heb een geïsoleerd punt waar je bv de plus op binnen laat komen of een onderdeeltje op vast soldeert. Zelf frees/vijl ik meestal een eilandje uit voor dit doel. Dan is er minder paracitaire capaciteit.

Wat ik meestal doe met IC's is een klein stukje printplaat pakken. Dan met een vijltje of dremeltje met tandarts freesjes maak ik soldeervlakjes. daar soldeer ik een voetje op waar als alles klaar is het IC in gaat. Dat zie je op de foto in het begin van dit topic.

waar loopt het nu vaak op mis bij zelfbouw.
- Veel schema's kloppen niet. Zelfbouwers/bedenkers maken meestal een basis ontwerp, gaan dan aan de slag tot het werkt. Het wordt daarna weer getekend, , soms eerst op papier en dan op de PC overgetekend. daar sluipen fouten in. Soms is het schema het oorspronkelijke ontwerp maar zonder de aanpassingen. Gewoon omdat er vaak tijd tussen zit en je het vergeet. Het CW hulpje is een ontwerp van die zweed wat hij 25 jaar geleden heeft gebouwd en achteraf heeft hij het schema op zijn site gezet. toen ik hem mailde om te vragen om ik zijn idee verder mocht uitwerken schoot het hem te binnen dat hij idd problemen met het filter had.
- Sommige dingen werken bij de gratie van Murphy. Je maakt iets en door slordig bouwen krijg je een hoop paracitaire capaciteiten en spoelen. Je tekent je schema foutloos met keurige beschrijving van de onderdelen. Bouw jij het nu heel RF-netjes na dan werkt het niet. Condensators en spoelen zijn te klein want jij mist al die parasitaire parasieten tussen je dode kevers. Omgekeerd natuurlijk ook.
- Je moet simpel beginnen met schema's die je snapt. En anders zorg je dat je uitvindt (bv hier of op CO) vragen waarom of hoe het werkt. Als er dan iets niet klopt kun je de fout beter vinden. Ik merk dat naarmate ik meer weet over de werking het steeds makkelijker wordt iets werkend te krijgen.
-werk netjes, systematisch en overzichtelijk. Mijn eerste echte project was twee jaar geleden die Bitx van de foto, ik was toen net een half jaar ofzo bezig. Ik snapte er toen nog niet veel van maar ieder deel stukje wat ik maakte probeerde ik te doorgronden en te testen voor ik aan het volgende begon. Ik heb daar uiteindelijk een jaar over gedaan. (dat zou ik nu in een week bouwen) Er staan daar namelijk dingen in als "zoveel wikkelingen op een tab-washer" Geen idee of de kraanrubbers daar net zo groot zijn als hier :-) Liever zie ik bij een spoel de waarde er ook bij staan.
Maak alle pootjes/draadjes zo kort mogelijk en plaats waar nodig afschermschotjes tussen verschillende deelschakelingen

wat heb je minimaal nodig:
- kleine zijkniptang en punttang, vijltje
- Soldeerboutje met een spits puntje. Geen 100W soldeerpistool. Niet te veel Watt. Leer netjes solderen. Mooie uitgevloeide verbindingen zonder de boel te verbranden.
- .Goede multimeter
- RF probe voor aan je multimeter (ook diode meetkop genoemd). erg eenvoudig zelf te maken. Je kunt daarmee je RF signalen meten.
- Een regelbare voeding.

erg handig:
- Een scoop, ik zou niet zonder kunnen.
- LC meter. Met een scoop kun je ook L en C meten alleen dat kost meer tijd.
- Signaal tracer, makkelijk zelf te maken en reuze handig.
- tweede multimeter
- Laberatorium voeding, kortsluitvast

Als je wat meer wilt:
- signaal generator
- meetzender

Als je RF-zelfbouw verslaafd begint te worden:
- SNA of wobbelaar
- SA
- Millivolt meter
- tortester

Als je ook met hoge spanningen/restauraties aan de gang gaat:
-Elco tester
-ESR meter
-HV probe
-buizentester
-scheidingstrafo
-variac
-gloeilamp in fitting om tussen de 230V en het te testen apparaat te schakelen als beveiliging.

Zo een heel verhaal. Op de stand zal er ook wat soldeer-les worden gegeven.

Fred
Mijn website met veel info over RF meettechniek www.pa4tim.nl

Gebruikersavatar
PD7F
Berichten: 420
Lid geworden op: 03 nov 2008, 14:45
Locatie: JO22mh

#26 Bericht door PD7F »

_/-\0_

dank voor je verhaal! HF meet kop moet ik nog maken, en een wobbelaar / network analyzer heb ik vorige week - toen ik van pa0wjg wat pluggen overnam - gezien, mooi spul! Die wil ik zeker ook.
Solderen ben ik weer aan het ophalen (sinds mijn 12e niet meer gedaan) dus ik wil zeker even komen kijken bij de soldeerles, al enig idee waar jullie stand staat?
Keep Calm and Carry On
(Frans is de naam)

fred101
Berichten: 1173
Lid geworden op: 15 dec 2006, 19:38
Locatie: waardenburg

#27 Bericht door fred101 »

Die heb ik ook gezien. Hij heeft die van Funk amateur. Mooi ding. Is ook een SNA. Ik zou het liefst een VNA hebben maar die zijn nogal kostbaar. Ik heb zelf een SNA tot 1800MHz en twee wobbelaars. De ene tot 400, de ander tot 800MHz. Erg leuk speelgoed. De Nordmende wobbulator heb ik gekocht maar de modulator spoel fikte een tijdje terug uit. Die reparatie heeft me aardig wat tijd gekost maar hij doet het weer. Die andere heb ik nog steeds niet echt geprobeerd. Is een amerikaans leger toestel op 110V
De SNA is een rus uit de jaren 80 die ik gehad heb. Was even wat werk om hem weer af te regelen maar nu is het een erg handig ding. Je kan er antennes aan hangen maar ook het PI filter van een eindtrap mee afregelen of kijken welk type condensator bv het best geschikt is voor een bepaalde frequentie.

Stand D24/25/26, dat is boven in een hoek langs de railing. rechts van de autolift als je naar de lift kijkt van uit de zaal.
Mijn website met veel info over RF meettechniek www.pa4tim.nl

Gebruikersavatar
PD7F
Berichten: 420
Lid geworden op: 03 nov 2008, 14:45
Locatie: JO22mh

#28 Bericht door PD7F »

jammer genoeg is ie niet meer als bouwpakket te koop bij funk amateur en die nieuwe met beeldscherm wordt wel weer gelijk wat prijzig - ach ik zie wel!
Misschien tot zaterdag!
Keep Calm and Carry On
(Frans is de naam)

fred101
Berichten: 1173
Lid geworden op: 15 dec 2006, 19:38
Locatie: waardenburg

#29 Bericht door fred101 »

Hij is even uitverkocht maar hij komt weer. Het is de NWA. Er staat ook een soort VNA op maar die heeft een beeldscherm en is bedoeld voor antennes.
Mijn website met veel info over RF meettechniek www.pa4tim.nl

Gebruikersavatar
PD7F
Berichten: 420
Lid geworden op: 03 nov 2008, 14:45
Locatie: JO22mh

#30 Bericht door PD7F »

En nu zie ik 'm staan inderdaad, wederom dank! Als ik mijn pixie met goed gevolg heb gesoldeerd durf ik deze misschien ook wel aan ... ben nog even aan het twijfelen maar het heeft wel een erg groot 'moet ik hebben' gehalte!

Plaats reactie