Nieuw cw programma met veel opties

Alles over morse.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PD7MAA
Berichten: 1178
Lid geworden op: 15 jun 2008, 17:17
Roepletters: PD7MAA
Locatie: Maastricht
Contacteer:

Nieuw cw programma met veel opties

#1 Bericht door PD7MAA »


Gebruikersavatar
pa3dsc
Berichten: 1166
Lid geworden op: 21 dec 2005, 20:02
Roepletters: pa3dsc
Locatie: Nuenen
Contacteer:

#2 Bericht door pa3dsc »

En lees dan ook dit boek.
Nuttige aanvulling

73 martin pa3dsc
Bijlagen
The Art & Skill of Radio Telegraphy - 3rd edition.pdf
The Art & Skill of Radio-Telegraphy
(977.37 KiB) 519 keer gedownload

fred101
Berichten: 1173
Lid geworden op: 15 dec 2006, 19:38
Locatie: waardenburg

#3 Bericht door fred101 »

Dat is inderdaad een aanrader, ben op de helft.

Fred
Mijn website met veel info over RF meettechniek www.pa4tim.nl

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

#4 Bericht door PA0ETE »

Brrrrr, software voor CW. Dat is vloeken in de kerk bij mij hoor. Ik vind dat ik al heeeel erg ver ga door af en toe een paddle te gebruiken :lol:

Gebruikersavatar
pd5cw
Berichten: 90
Lid geworden op: 10 okt 2008, 22:58
Roepletters: pd5cw
Locatie: Roermond
Contacteer:

programma

#5 Bericht door pd5cw »

Hallo

JA cw programma's om te leren prima
maar een qso met een computer vind ik niet kunnen.

je doet cw met een tikker of paddel maar niet met je toetsenbord

sorry ik bevestig geen qso met een computer of ander middel

laters Jeroen PD5CW

Gebruikersavatar
fuelflow
Berichten: 10
Lid geworden op: 21 okt 2007, 15:11
Locatie: Brabant

Re: programma

#6 Bericht door fuelflow »

Mijn excuus voor deze late reactie, maar ik moest het even kwijt.
pd5cw schreef: je doet cw met een tikker of paddel maar niet met je toetsenbord

sorry ik bevestig geen qso met een computer of ander middel
Ik neem aan dat jij idd geen QSO bevestigd met een toetsenbordje, maar dit even met je paddle doet... Je wilde vast duidelijk maken dat jij geen reply geeft op een CQ vanuit een computer.
Beetje flauwe reactie hoor! Niet behoorlijk gefundeerd maar een persoonlijke mening waar niet iedereen respect voor heeft. Ik niet in elk geval.

Ben jij vergeten hoeveel mensen jouw een kaartje toestuurden wanneer jij een QSO volgde en dit als SWL bevestigd wilde hebben? En dit is nog maar héél kort geleden, Jeroen! Deze amateurs, waaronder ik, hebben jou meermalen met een kaartje kunnen motiveren een en ander te leren. Mede hierdoor, en niet te vergeten een voor velen volslagen domme beslissing van het AT, mag jij nu uitkomen op de HF.

Heb een beetje respect voor mensen die wat langer nodig hebben zich iets aan te leren. Bevestig jij als CW-man eenvoudig even dat QSO. Dan vergeet ik eventjes wat voor soort leerling jij op school was, ok?

Groet,

FF

PA1ZP
Berichten: 1316
Lid geworden op: 06 jun 2008, 19:04
Locatie: Oss

Re: Nieuw cw programma met veel opties

#7 Bericht door PA1ZP »

Hoi Allen

Ik ben het met de spreker eens een CW qso met cw vertaler op de PC en CW via de PC als seiner is geen CW ga dan PSK doen of RTTY of iets anders digitaals.

Ik ga niet zover dat ik deze mensen niet beantwoord maar als ik het merk (wat soms niet te merken is) probeer ik ze wel te stimuleren om het zelf te leren doen.
Dat is voor de mensen zelf ook zo ontzettend veel leuker.

Snelheid laag is geen probleem maar met de PC nee bedankt liever niet.

Voor de lichamelijk beperkte medemens wordt uiteraard een uitzondering gemaakt.

Maar ja ieder zijn mening.
73 de PA1ZP

Jos uit Oss

Een goede antenne hoeft niet duur te zijn, een dure antenne hoeft niet goed te zijn.

Zelf gebouwd klinkt leuker als zelf gekocht.

Gebruikersavatar
vk2gwk
Berichten: 1235
Lid geworden op: 25 sep 2005, 08:41
Locatie: One Mile Beach NSW
Contacteer:

Re: Nieuw cw programma met veel opties

#8 Bericht door vk2gwk »

De mensen die met een uitlees programmaatje en het toetsenbord CW plegen zijn dezelfde waar ik moeite mee heb... zie deze draad.

Als er nl. een beetje QRM of QSB bij komt doet het uitlees programmaatje het niet meer en kunnen ze op het gehoor nog wel het rapport nemen, maar de rest gaat dan hopeloos verloren. De call hebben ze al van het cluster gevist dus die hoeven ze ook niet op te kunnen nemen. Je merkt dat dan bijv. doordat ze niet met je naam terugkomen of vragen niet beantwoorden, ondanks dat ze net een rapport gaven van 579 o.i.d. Dus dat is dan een beetje vreemd. Ik kom best terug voor die lieden hoor. 't Zal me een zorg zijn dat ze zich zelf voor aap willen zetten.

Opmerking terzijde: @FuelFlow: ik vind jouw opmerkingen zeer ongepast. In de eerste plaats stel je je nogal arrogant op door de beslissing van het AT (die in overleg met de vertegenwoordigers van de zendamateurs op democratische wijze tot stand is gekomen) een "domme beslissing" te noemen.
En in de tweede plaats stel je een mede-amateur op het forum op hoogst persoonlijke wijze in een ongunstig daglicht door te refereren aan zijn school verleden waarvan je kennelijk kennis draagt. Die kennis - waarschijnlijk beroepsmatig verkegen - is vertrouwelijk en behoor je niet aan de grote klok te hangen.
zenden is zilver.... luisteren is goud!
Kijk ook eens op mijn website of naar mijn andere hobby op Flickr

PA3EYC
Berichten: 1523
Lid geworden op: 26 mei 2008, 08:46
Locatie: Nijkerk

Re: Nieuw cw programma met veel opties

#9 Bericht door PA3EYC »

Die uitleesprogrammaatjes heb ik geen goede ervaring mee. Ik heb er nog niet 1 kunnen vinden die goed werkt.
Wat ik wel vaak gebruik is een keyer (winkey of de IC7000) die ik gebruik voor het geven van cq en nog een cq en nog een cq om vervolgens de sleutel te pakken als er een station terugkomt.
Er zijn dus mensen die op een cq uit de keyer (of PC) bewust niet terugkomen. Gelukkig zijn er velen die dat wel doen en zo maak ik toch diverse qso's.
Als iedereen besluit niet te reageren als iemand met een PC seint zal er geen enkel contest station nog reply ontvangen.
PA1ZP schreef:
Voor de lichamelijk beperkte medemens wordt uiteraard een uitzondering gemaakt.

Maar ja ieder zijn mening.

En als iemand eerst een stokje in zijn mond moet seinen, op de PC, dat zijn beide handen het niet meer doen voordat iemand als PA1ZP reageert, dan moet die maar niet meer reageren. Gelukkig zijn er velen die dat wel doen.

Ik leer na 20 jaar weer morse en maak dankbaar gebruik van de mogelijkheden die QRZ biedt om te controleren of de naam en QTH goed zijn genomen.
Namelijk heeft niet alleen de PC moeite met QRM en QSB. De welwillende maar toch nog niet zo'n volleerde CW leerling heeft daar in het begin ook ongelofelijk veel moeite mee kan ik jullie uit eigen ervaring vertellen.

Gelukkig mag en kan iedereen de hobby op zijn/haar manier beleven.
Iedereen succes daarmee.
'73, Maarten -PA3EYC-

Gebruikersavatar
coolepascal
Berichten: 3745
Lid geworden op: 15 mar 2010, 14:45
Locatie: ZL
Contacteer:

Re:

#10 Bericht door coolepascal »

PA0ETE schreef:Brrrrr, software voor CW. Dat is vloeken in de kerk bij mij hoor. Ik vind dat ik al heeeel erg ver ga door af en toe een paddle te gebruiken :lol:
Hoezo, ja haalt die lui met zo'n programma er toch altijd meteen uit ? zelfs ik heb het meteen door
beetje onregelmatig seinen en de lol is er af :twisted:
Niet gehinderd door enige kennis van zaken.

Gebruikersavatar
fuelflow
Berichten: 10
Lid geworden op: 21 okt 2007, 15:11
Locatie: Brabant

Re: Nieuw cw programma met veel opties

#11 Bericht door fuelflow »

vk2gwk schreef: Opmerking terzijde: @FuelFlow: ik vind jouw opmerkingen zeer ongepast...
Dit mag, Henk. Ieder zijn mening. Maar zoals jij vind dat luisteren goud is, denk ik dat lezen ook zijn waarde heeft.
Mijn post is een persoonlijke opmerking, waar. Toch is het tevens bedoeld de man in te laten zien dat ieder een stukje motivatie nodig heeft. Dan is geheel negeren je kop in het zand steken natuurlijk. Hoewel ik redelijk genoeg ben te begrijpen dat het antwoorden op een zeer kort reply uit een PC voor de CW'er ook niet leuk is. Motiveer deze mensen zoals PA1ZP.
Mijn opmerking is zeker niet arrogant bedoeld. Ik schrijf over de beslissing van het AT overigens dat het een 'voor velen volslagen domme beslissing' is. Dit hoeft dus niet mijn persoonlijke mening te zijn. Hoewel bij ons in Nederland nog steeds democratisch wordt gestemd wil dit niet automatisch zeggen dat iedereen dezelfde mening heeft, Henk. Indien deze beslissing van het AT negatief had uitgepakt hadden we het allemaal anders gezien en hadden we wellicht minder HF-amateurs op de band gezien, mét of zonder morse capability.

Ik begrijp je sympathie voor deze mede-amateur. Alleen had ik van jouw niet verwacht dat je aan de hand van mijn laatste opmerking aanneemt dat ik vertrouwelijke info zou hebben welke op beroepsmatige wijze is verkregen en deze niet aan de grote klok wens hoor te hangen... Zeer kleine kans, maar wie weet waren Jeroen en ik klasgenoten, :oops:

Het op dit draadje reageren heeft weer een en ander losgemaakt. Ik (persoonlijk dus) hoop dat niemand nu denkt dat CW iets is wat absoluut niet te leren valt en juist alleen die-hard amateurs beoefenen. Het zou bijzonder onplezierig zijn als er amateurs zijn die CW zien als verlengstuk van hun ego. Op deze manier gaan er juist minder mensen gemotiveerd raken hiermee te beginnen. Dat zou ik (persoonlijk) uiteindelijk nog gaan begrijpen ook... De oh zo gebroederlijke hobby is toch wel anders dan velen doen geloven.

PA3EYC schreef: Gelukkig mag en kan iedereen de hobby op zijn/haar manier beleven.
Iedereen succes daarmee.
Inderdaad, iedereen veel plezier met de hobby... ;-)

Gebruikersavatar
coolepascal
Berichten: 3745
Lid geworden op: 15 mar 2010, 14:45
Locatie: ZL
Contacteer:

Re: Nieuw cw programma met veel opties

#12 Bericht door coolepascal »

Ehm... ikke doe op HF enkel CW (al ben ik maar erg weinig qrv)
Maar ik ben blij dat de CW examen eis er niet meer is.
De reden voor het examen is immers niet om status te verkrijgen maar wel om je hobby te kunnen beoefenen op een verantwoorde manier.
Kennis van CW is in dit kader gewoon reeds lang achterhaald.

Desondanks hoor ik liever stuntelig CW met een klopper dan P E R FECKLI NKEND Z......X.......CW met een computer

Ik bak er overigens zelf ook niet zoveel meer van hoor.... daar doe ik het echt te weinig voor.
Niet gehinderd door enige kennis van zaken.

PE1LGW
Berichten: 975
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:29
Roepletters: pe1lgw
Locatie: eindhoven

Re: Nieuw cw programma met veel opties

#13 Bericht door PE1LGW »

PA1ZP schreef:Hoi Allen

Ik ben het met de spreker eens een CW qso met cw vertaler op de PC en CW via de PC als seiner is geen CW ga dan PSK doen of RTTY of iets anders digitaals.

Ik ga niet zover dat ik deze mensen niet beantwoord maar als ik het merk (wat soms niet te merken is) probeer ik ze wel te stimuleren om het zelf te leren doen.
Dat is voor de mensen zelf ook zo ontzettend veel leuker.

Snelheid laag is geen probleem maar met de PC nee bedankt liever niet.

Voor de lichamelijk beperkte medemens wordt uiteraard een uitzondering gemaakt.

Maar ja ieder zijn mening.

Na een ongeval is een mede zend amateur een groot deel van zijn gehoor kwijt.
de is nu dol blijf dat hij via de pc alsnog een cw verbinding kan maken.
Als er mede colege ameteurs zijn die geen gehoor geven aan zijn cq, ondat hij een pc als HULPMIDDEL gebruikt.
deze wil hij zelf niet eens werken.
Een mening is leuk mag ook, maar denk eerst even na als iets roept, en denk eens na als het je zelf overkomt.

Deze replay is niet persoonlijk naar iemand maar wie de schoen pas trekt hem aan.
MVG PE1LGW
Condor 3000, Icom7000 IC2 E, IC25, FT270, FT11, RS9044, Teleport 9, Kenwood TR2400, TMG 707, Diamond x30, realistic 2005 scanner, home made J antenne. tevens rust huis voor T813 sets, Boafeng UV-5R, TYT UV3R, DVB sticky SDR, Nokia Mobira, Philips FM1000, Yeasu vx3, ft817.
"Nescius omnium curiosus sum" (Ik weet niets maar ben nieuwsgierig naar alles).

Gebruikersavatar
fuelflow
Berichten: 10
Lid geworden op: 21 okt 2007, 15:11
Locatie: Brabant

Re: Nieuw cw programma met veel opties

#14 Bericht door fuelflow »

Mooie reactie, PE1LGW,

Ik ben blij dat er mensen zijn zoals deze man. Vele mindervaliden, en ik wil hiermee niet stigmatiseren, kunnen dmv hun pc toch verder met hun hobby. Niet zonder hulp uiteraard... Ook de hulp van een (terugkomende) CW'er blijft dus van belang. Na de laatste reacties is dus wel aangetoond dat er meer begrip moet worden getoond. Wellicht moet ik in vervolg iets minder scherp reageren. ;-)

Idd, wie de schoen past...
73' FF

PE1LGW
Berichten: 975
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:29
Roepletters: pe1lgw
Locatie: eindhoven

Re: Nieuw cw programma met veel opties

#15 Bericht door PE1LGW »

fuelflow schreef:Mooie reactie, PE1LGW,

Ik ben blij dat er mensen zijn zoals deze man. Vele mindervaliden, en ik wil hiermee niet stigmatiseren, kunnen dmv hun pc toch verder met hun hobby. Niet zonder hulp uiteraard... Ook de hulp van een (terugkomende) CW'er blijft dus van belang. Na de laatste reacties is dus wel aangetoond dat er meer begrip moet worden getoond. Wellicht moet ik in vervolg iets minder scherp reageren. ;-)

Idd, wie de schoen past...
73' FF

Dank Je

PE1LGW
Condor 3000, Icom7000 IC2 E, IC25, FT270, FT11, RS9044, Teleport 9, Kenwood TR2400, TMG 707, Diamond x30, realistic 2005 scanner, home made J antenne. tevens rust huis voor T813 sets, Boafeng UV-5R, TYT UV3R, DVB sticky SDR, Nokia Mobira, Philips FM1000, Yeasu vx3, ft817.
"Nescius omnium curiosus sum" (Ik weet niets maar ben nieuwsgierig naar alles).

Plaats reactie