Wie helpt mij van mij CW qso vrees af

Alles over morse.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA3FBF
Berichten: 170
Lid geworden op: 17 sep 2005, 12:38
Locatie: Mijdrecht / Prov. Utrecht / Regio 02
Contacteer:

#91 Bericht door PA3FBF »

Hoi Fred en jelui,

Het stn op maandagavond jl. was LA1PRA! Ik herinner me, dat ik dit stn ook enkele weken terug gehoord heb op 3563 na daarvoor net 1 zin met DL7EBT hebben kunnen wisselen voordat hij weer in de ruis verdween. Hij zei, dat hij na mij dit stn nog gewerkt had (ook zeer QRS), ik was inmiddels weer beneden geweest. Dus op ma. jl. waren ze elkaar voor de 2e keer tegengekomen, wat je meeschreef, was dus helemaal correct geweest :)

Vandaag ging het agn FB met Adolf en nu ook met Otto erbij. Otto seinde als een ouwe rot met zijn afkortingen, standaard-QSO-info en een stuk sneller dan Adolf (is de vraag of hij ook zo snel kan nemen....!), RST wel wat minder/QSB, hij heeft een vert, Adolf een dipool. En Adolf heeft lang volgehouden, we waren ca. 1,5 uur bezig, wel altijd afwisselend, dan heeft elke beginner tijd tussendoor om weer bij te komen :lol: :lol:

Oja, zullen jullie vanavond vaker het woordje "hoeren" hebben genomen! Maar dit is Duits en betekent "horen". Niet dat jullie soms op verkeerde gedachten komen :mrgreen:

Morgen zit ik met PAoPDO tussen 20.00 en 21.30 LT; daarna ben ik QRV voor jullie....
Enjoy the little things for one day you may look back and realize they were the big things

fred101
Berichten: 1173
Lid geworden op: 15 dec 2006, 19:38
Locatie: waardenburg

#92 Bericht door fred101 »

Ik heb jullie nog even gehoord. (laatste 10 minuten ofzo) Jou call kon ik goed nemen, het is dus LA1PRA had ik maar een letter fout. wel gaaf een CW QSO met een Noor dus. Adolf kon ik erg moeilijk nemen, jullie waren allemaal hard genoeg maar hij seint voor mij wat te langzaam qua letters en wat brokkelig. Jij was beter te volgen maar dat echte 5wpm is lastig, dat herken ik niet meer als een letter. Ik ben 12-20wpm lettersnelheid gewend. Die snelle van jullie was wat dat betreft een stuk makkelijker (als hij wat langere spaties zou maken want daarom miste ik het een en ander).

Het gaat de goede kant uit, ik begin al wat over mijn CW vrees heen te komen. Ik heb nu een set vast op 3563 getuned staan.
Mijn website met veel info over RF meettechniek www.pa4tim.nl

Gebruikersavatar
PA3FBF
Berichten: 170
Lid geworden op: 17 sep 2005, 12:38
Locatie: Mijdrecht / Prov. Utrecht / Regio 02
Contacteer:

#93 Bericht door PA3FBF »

Ja, soms kan ik van enkele van DL7EBTs woorden helemaal niks maken. Soms seint hij ook een "b" als "de" b.v., dus breekt letters doormidden en dan wel meerdere achter elkaar; zal wel door nadenken komen. Maar uit de samenhang herken ik dan meestal wat hij bedoelt.

Als de rig al fb is ingesteld, hoef je alleen nog maar de sleutel aan te sluiten.... :lol:
Enjoy the little things for one day you may look back and realize they were the big things

fred101
Berichten: 1173
Lid geworden op: 15 dec 2006, 19:38
Locatie: waardenburg

#94 Bericht door fred101 »

Ik ga iets maken waardoor ik de seinsleutel makkelijk van de ene naar de andere set kan overzetten. Om de een of andere vage reden zit die aansluiting meestal achterop. Dat is geen fb want daar kan ik niet bij. Er zit nu een tjech op de FT250 en een Junker op de FT950 (met vooraansluitinf !!) Op de FTdx krijg ik het niet goed, daar slaan de vonken over tussen de contacten maar op de 201, 101e en 101ee werkt het wel. Daar krijg ik hem alleen bijna niet in omdat ze een plank hoger staan en mijn hand er niet langs kan. ja ja ik weet het luxe probleem :wink:
Mijn website met veel info over RF meettechniek www.pa4tim.nl

PA1ZP
Berichten: 1316
Lid geworden op: 06 jun 2008, 19:04
Locatie: Oss

#95 Bericht door PA1ZP »

Hoi Allen.

Je kunt bijv aan iedere set een stukje draad aan de seinsleutelingang achterop hangen en dan een contra plug aan het einde.
deze kun je dan aan de voorkant van de set neerhangen.

Of je kunt ze allemaal aan een schakel bordje aan sluiten met chassisdelen er in kan je de seinsleutel in de goede set stoppen.

Ik ken het probleem, aan de voorkant van m,n FT920 hangt de paddle en aan de achterkant de Vibroplex.

Maar aan de FT857 hangt ook een paddle en de FT 857 heeft 3.5 mm jack en de 920 2 keer 6 1/4 mm jacks.
We heben ook nog een tsjech dus 4 keys op het werkblad, ik raak wel eens wat in de war, welke draad en seinsleutel waar aan hangt.

Ook nog een tafelmike op de 920 een tafelmike op de 2 meter FM doos en een handmike aan de FT857 (ik heb daar ook nog wel een tafelmike voor maar ik weet niet meer waar ik hem moet laten).
Gelukkig kan ik die andere 5 seinsleutels en de MFJ401 bij mijn zoon laten staan
Ik moet nu ook nog tussenkabeltjes hebben voor de picokeyers (in en uit 3.5 mm jack)
Gelukkig zijn die maar heel klein.

Te veel rotzooi en te weinig plek ervoor hihi.
73 de PA1ZP

Jos uit Oss

Een goede antenne hoeft niet duur te zijn, een dure antenne hoeft niet goed te zijn.

Zelf gebouwd klinkt leuker als zelf gekocht.

fred101
Berichten: 1173
Lid geworden op: 15 dec 2006, 19:38
Locatie: waardenburg

#96 Bericht door fred101 »

vanavond weer QRV op 6 meter in CW ? De afgelopen dagen stug door geoefend. Ik heb de snelheid van G4FON nu wat terug gezet op 15WPM want ik merkte dat ik moeite had met letterherkenning op langzame snelheden. Verder probeer ik de tijd tussen twee letters te verkorten. Dat is nog het moeilijkste. Ik ben noodgedwongen een paar dagen niet meer qrv geweest maar het gaat nu weer beter dus ik heb er zin in. Donderdag op 6 meter me nog even in gemeld op het technieknetje en even kon ik een station goed nemen maar dat zakte daarna weer weg en hoorde ik niemand meer.
Mijn website met veel info over RF meettechniek www.pa4tim.nl

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

#97 Bericht door PA0ETE »

Ik ben er vanavond, maar ik kan er niet heel lang zijn ivm een (beetje) vervelende grote opdracht waar ik aan moet werken. Kun je 20.30?

fred101
Berichten: 1173
Lid geworden op: 15 dec 2006, 19:38
Locatie: waardenburg

#98 Bericht door fred101 »

Als Irene vanavond niet gaat schieten wel, anders is het net rond de tijd dat ik Tim in bed moet zien te krijgen. Geloof me CW leren is een peulenschil vergeleken bij hem op tijd in bed krijgen en daar houden :-)
Mijn website met veel info over RF meettechniek www.pa4tim.nl

Gebruikersavatar
Steef
Berichten: 3608
Lid geworden op: 14 nov 2007, 16:19

#99 Bericht door Steef »

Lees al een tijdje mee, echter op 6 en op 80 kan ik niet uit komen omdat ik daar geen antennes voor heb. Daarbij kan ik op woensdag avond niet en 2 x in de maand niet op dinsdag en kan ik ook nog eens niet op donderdag avond :shock:

Wellicht dat er eens op zondag avond op 40 wat te doen is.
Wie praat luistert niet

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

#100 Bericht door PA0ETE »

Hoe ver zit jij vanaf Amersfoort Steef? Ik kan 's avonds op 80 en op 40m helaas niet veel doen. Eventueel bovenin de 10m-band in CW of op 6 of op 2 meter.

Gebruikersavatar
Steef
Berichten: 3608
Lid geworden op: 14 nov 2007, 16:19

#101 Bericht door Steef »

Heel ver! zeg maar ..... Rotterdam

Helaas......
Wie praat luistert niet

fred101
Berichten: 1173
Lid geworden op: 15 dec 2006, 19:38
Locatie: waardenburg

#102 Bericht door fred101 »

Ik kan wel op 80 of 40 en dan is Rotterdam geen probleem.
Ik zag op de FoxTango lijst een link van de SKCC. Dat is een club van langzaam morse en bij voorkeur met een straight key. Ze gebruiken een frequentie op 7114. Verder blijkt de Engelse SARS 3565 als oefen frequentie te gebruiken. Ook op 14055 schijnt dat te gebeuren.
Mijn website met veel info over RF meettechniek www.pa4tim.nl

fred101
Berichten: 1173
Lid geworden op: 15 dec 2006, 19:38
Locatie: waardenburg

#103 Bericht door fred101 »

20:30 weer op 6m ?
Mijn website met veel info over RF meettechniek www.pa4tim.nl

fred101
Berichten: 1173
Lid geworden op: 15 dec 2006, 19:38
Locatie: waardenburg

#104 Bericht door fred101 »

Het was stil op 6m maar ik heb de stoute schoenen aangetrokken en ben op 3565 gaan roepen. Toen hoorde ik QRZ dus ik sein nog maals mijn call en G0VRR komt terug. Ging boven verwachting goed. Hij ging redelijk snel maar ik kon het voor 70% nemen.
Ik denk dat hij 12 wpm deed maar wel met langere spaties.
Mijn website met veel info over RF meettechniek www.pa4tim.nl

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

#105 Bericht door PA0ETE »

Hallo Fred,

Ik had begin van de avond hoofdpijn en ik ben 'een half uurtje' op bed gaan
liggen. Inderdaad... een half uurtje, ik bedoel een half uurtje geleden (het is nu
half drie 's nachts) werd ik dus wakker :-) Ik heb daardoor jouw berichtje en
het tijdstip van half acht gemist.

Misschien volgende week weer. Morgenavond (woensdag) kan is ook prima!

Groet!
John

Plaats reactie