Wie helpt mij van mij CW qso vrees af

Alles over morse.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA3FBF
Berichten: 170
Lid geworden op: 17 sep 2005, 12:38
Locatie: Mijdrecht / Prov. Utrecht / Regio 02
Contacteer:

#106 Bericht door PA3FBF »

Hoi Fred101,

Gefeliciteerd met je geslaagd QSO met een totaal onbekend stn :wink:

Wat fer call heb je?
Enjoy the little things for one day you may look back and realize they were the big things

fred101
Berichten: 1173
Lid geworden op: 15 dec 2006, 19:38
Locatie: waardenburg

#107 Bericht door fred101 »

hi om, fb, tnx fer felicitatie, call is PA4TIM gn 73 de pa4tim
Mijn website met veel info over RF meettechniek www.pa4tim.nl

fred101
Berichten: 1173
Lid geworden op: 15 dec 2006, 19:38
Locatie: waardenburg

#108 Bericht door fred101 »

Heren, mochten jullie gisteren tervegeefs cq hebben geroepen op het cw netje dan mijn excuses. We hebben eer-gisteren nachtelijk bezoek gehad op het qrl en dat heeft wat veel tijd en energie gekost.
Mijn website met veel info over RF meettechniek www.pa4tim.nl

Gebruikersavatar
PA3JD
Berichten: 266
Lid geworden op: 13 okt 2008, 21:37
Roepletters: PA3JD
Locatie: Dedemsvaart

#109 Bericht door PA3JD »

-
Laatst gewijzigd door PA3JD op 24 nov 2011, 06:21, 1 keer totaal gewijzigd.

fred101
Berichten: 1173
Lid geworden op: 15 dec 2006, 19:38
Locatie: waardenburg

#110 Bericht door fred101 »

Ik woon ook in Waardenburgt en weet dat hier nog een zendameteur woont. Adri maar die heeft een bedrijf wat iets met schotelantennes te maken heeft.

Fred (FT101e, 101ee, 201, FTdx400, FT250 en binnen kort nog een FTdx400, 401 en een FRdx ontvanger 8)
Mijn website met veel info over RF meettechniek www.pa4tim.nl

Gebruikersavatar
pd5cw
Berichten: 90
Lid geworden op: 10 okt 2008, 22:58
Roepletters: pd5cw
Locatie: Roermond
Contacteer:

#111 Bericht door pd5cw »

Hallo John en de rest

Is er nog een CW Netje
alleen ik woon in west brabant
dus misschien 2 meter

10 meter zou misschien niet gaan en 6 en 80m kan en mag ik niet komen.

vaak qrv op 144.050 Mhz
zit vaak cq te roepen maar op 2 meter lijkt het wel Dood
heb 1 qso op 2 meter nu.

wie o wie o wie

m.v.g. Jeroen PD5CW

Do'nt talk about CW, Just Do it. or
Let your fingers talk.....
DIG #6094 - CTC #1821 - AGCW #3421 - Barlhs #408 - SKCC #5030 - Mdxc #285 - SRT #289
FT1000MP Mark-v Field - FT736R - FT60R - FT897 - Bencher BY1 - MD100

Pa3bvk
Berichten: 10
Lid geworden op: 30 mei 2009, 09:05

Re: Wie helpt mij van mij CW qso vrees af

#112 Bericht door Pa3bvk »

hi de Naam is Rico
zeg heb je het cw leren al via de TEL MODE geprobeerd ??dit is het allerbeste manier om cw te leren
ik heb het ook zo geleerd en het heeft goede vruchten afgeworpen
ok 73 de Rico

fred101
Berichten: 1173
Lid geworden op: 15 dec 2006, 19:38
Locatie: waardenburg

Re: Wie helpt mij van mij CW qso vrees af

#113 Bericht door fred101 »

Het is al weer even geleden maar ik heb door geoefend. Ik zie nu pas dat er nog een reactie is geweest, sorry.
Ik heb me er nu bij neergelegd dat ik er blijkbaar geen aanleg voor heb. Ik ken alle letters, cijfers en een aantal leestekens en seinen gaat bijna vanzelf dankzij de vele hulp van Monika. Ik kan zonder opschrijven een ARRL file van 5WPM nemen maar zodra ik achter de set kruip en ik kan al iets op de juiste snelheid vinden dan lukt het gewoon niet meer (QRM) (maar ik heb ook moeite om in phone calls/QSO's te verstaan of de TV (zonder ondertitels hoef ik niet eens te klijken als de muziek en geluidseffecten hard zijn. Blijkbaar is mijn oor-filter ontregelt :-) )

Nu heb ik het volgende bedacht. Ik wil geen PC maar wel een hulpje. Met bouwen heb ik geen moeite dus het mag complex zijn, dus weet iemand een schema van een PIC gestuurd apparaatje wat ik in serie met mijn koptelefoon kan zetten en wat gewoon steeds letter voor letter het CW weergeeft. Dan ga ik daarmee meeschrijven en hoop dan dat dat zo'n automatisme wordt van hand/oor dat ik straks ooit ook zonder kan (ook goed voor mijn zelfvertrouwen). Ik wil geen regel maar hooguit twee/drie letters die uit het scherm lopen zodat ik wel moet meeschrijven. (en anders plak ik de rest gewoon af)

Fred
Mijn website met veel info over RF meettechniek www.pa4tim.nl

pe1pal
Berichten: 186
Lid geworden op: 30 aug 2008, 18:23
Roepletters: PE1PAL
Locatie: Siddeburen

Re: Wie helpt mij van mij CW qso vrees af

#114 Bericht door pe1pal »

Ja dat probleem herken ik, kom met veel oefenen ook niet veel verder dan 5wpm.
Heb een tijdje geleden de MFJ-464 aangeschaft al leuke qso's mee gemaakt. De Tx snelheid is universeel regelbaar tot 99wpm de Rx stelt zich automatisch in.
Verder kun je je call of contest tekst invoeren voor automatische baken.
73
Paul - PE1PAL
73'
Paul -PE1PAL

PA3EYC
Berichten: 1523
Lid geworden op: 26 mei 2008, 08:46
Locatie: Nijkerk

Re: Wie helpt mij van mij CW qso vrees af

#115 Bericht door PA3EYC »

Bij 5wpm ben je (nog) steeds de punten en trepen aan het tellen om zo een letter te vormen.
Met die methode zal men ook niet veel sneller komen dan 5 wpm.
Ik heb ca. 25 jaar geleden mijn A-machtiging gehaald (hakkan over de sloot) en vervolgens de sleutel nooit meer aangeraakt.
3 maanden geleden maar weer eens begonnen met het onder de knie krijgen van CW.

Wat mij zeer goed geholpen heeft is de Koch en Farnsworth methode.
Volgens Koch (Duitse Psycholoog) moet je de tekens op die snelheid oefenen die je uiteindelijk wilt bereiken bv. 12 wpm. Je begint met twee tekens. Als je 90% goed neemt doe je daar een teken bij totdat je alle tekens onder de knie hebt.
Volgens Farnsworth moet je ook de tekens op die snelheid oefenen die je uiteindelijk wilt bereiken maar dan te pauzes tussen de karakters langer nemen. Bv. karakter snelheid 12wpm en woordsnelheid 5 wpm.
Voordeel is dat je niet meer naar punten en strepen luistert maar meer naar de toon/riedel/liedje van het karakter.

Ik weet natuurlijk niet of deze methode bij iedereen werkt, maar mij heeft het enorm goed geholpen. Ik zit nu (na ca. 3 maanden) op karaktersnelheid 20wpm en woordsnelheid 12 wpm.
Dat gaat uiteraard nog niet foutloos maar het gaat wel elke dag beter. Ik hoefde natuurlijk de karakters niet meer te leren want die kende ik nog. Ook af en toe naar echt 20wpm geluisterd maar dat wordt (nog) niets.
Daarnaast stug elke dag ca. 45 minuten (of langer) oefenen. ca. 20 minuten in de middagpauze en de rest 's avonds thuis. MP3spelertje met een paar oordopjes is daarbij zeer handig.
En ik doe mee met de CW (heropvoedings)cursus van PI4AMF. Elke donderdagavond met 3 man nemen en seinen. Met name dat laatste is ook heel belangrijk. Wij doen dat splitear. Dus op het ene oor de band met tekst. In het andere oor je eigen seinschrift (toongeneratortje).
Voordeel: je leest, seint en hoort de karakters. Wanneer je de exacte snelheid hanteerd hoor je maar 1 toon. Daarmee leer je wederom de karakters en leer je "schoon"schrijven/seinen.

Ik hoop dat jullie er wat aan hebben.
Succes en "VO-ALL DOOHGAAN".
'73, Maarten -PA3EYC-

fred101
Berichten: 1173
Lid geworden op: 15 dec 2006, 19:38
Locatie: waardenburg

Re: Wie helpt mij van mij CW qso vrees af

#116 Bericht door fred101 »

Ik luister naar 13WPM lettersnelheid maar ook sneller lukt op de computer. Als het echt 5WPM is (dus hele lange punten/strepen dan lukt het voor geen meter. Als ik gv4fon gebruik kan ik soms 20WPM maar de afstand moet groot genoeg zijn. Ik ben nu denk ik bijna 2 jaar verder (iedere dag een half uur geoefend) en dank zijn Monika heel veel verder gekomen en mijn angst een stuk kwijt maar dit heeft waarschijnlijk iets met mijn niet helemaal goed functionerend zenuwstelsel te maken dus ik denk ook niet dat ik veel beter kan worden. Ik heb mijn oren een tijd geleden laten testen omdat ik dacht dat ik dan wel doof zou zijn. Ze dachten daar dat ik ze voor de gek hield want ik hoorde veel meer dan gemiddeld en hun verklaring was dat ik waarschijnlijk gewoon te veel hoorde en dat niet kan filteren. Gezien mijn verdere medische verleden zou dat best kunnen kloppen. Met tv, gesprekken is dat vervelend maar niet onoverkomelijk, voor CW is het een onoverkomelijke handicap het maakt je daarnaast onzeker wat helemaal niet helpt.

De letters ken ik, Tellen heb ik nooit gedaan want traag is helemaal moeilijk. Ik kan als het moet met 12WPM seinen, daar hoef ik niet eens bij na te denken (niet dat het dan foutloos is, bij meer dan 3 punten maak ik nog al eens foutjes ;-) )

Ik heb me er nu maar bij neer gelegd dat ik een cw-hulpje nodig heb. Ik denk dat ik ipv zelfbouw misschien eens naar zo'n mfj ga kijken. Er is ook een kleintje, ik wil alleen een reader, ik wil zelf seinen maar dat ding kost in de USA een paar tientjes en hier meer dan 200 euro.
Mijn website met veel info over RF meettechniek www.pa4tim.nl

Plaats reactie