EuCW QRS Activity week

Alles over morse.
Bericht
Auteur
pa2st
Berichten: 133
Lid geworden op: 02 aug 2010, 07:52
Roepletters: PA2ST

EuCW QRS Activity week

#1 Bericht door pa2st »

Komende week is het EuCW QRS week. Geen contest, maar een uitnodiging voor alle zendamateurs en SWL's om QRS CW-verbindingen te maken met niet meer dan 14 woorden per minuut. Ik doe mee en hoop een paar leuke verbindingen te maken!

27 april 00.00 UTC tot 1 mei, 23.59 UTC

Uitleg en regels: https://www.eucw.org/euqrs.html
CWops #2897

Gebruikersavatar
PA0BAK
Berichten: 973
Lid geworden op: 28 jul 2014, 19:09
Roepletters: PA0BAK
Locatie: Eiland Tholen, Zeeland
Contacteer:

Re: EuCW QRS Activity week

#2 Bericht door PA0BAK »

Als herstartend amateur leuk om mijn snelheid op te voeren, nu kom ik niet verder dan 10wpm :roll:
Vandaag maar eens kijken, of ik mijn dipool optimaal krijg.
OpenStandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData Liefhebber.
Gebruiker van alternatieve besturingssystemen op de computers.

Yannick PE2YSB
Berichten: 793
Lid geworden op: 23 feb 2006, 20:08
Roepletters: PE2YSB

Re: EuCW QRS Activity week

#3 Bericht door Yannick PE2YSB »

Leuk ik ga ook een poging wagen
PE2YSB - IC7300, TS120V, FT-817ND, FT-60 wat zelfgebouwde zendertjes.

PA3RIS
Berichten: 829
Lid geworden op: 11 nov 2014, 16:53
Roepletters: PA3RIS
Locatie: Goch Pfalzdorf, Duitsland
Contacteer:

Re: EuCW QRS Activity week

#4 Bericht door PA3RIS »

Wordt daar veel gebruik van gemaakt? Ik ben CW aan het leren nu, alhoewel ik dat nog niet zo graag op HF zou doen. Maar zou wel een mooie gelegenheid zijn om het eens te horen en te kunnen decoderen. Ik oefen op 18WPM dus maximaal 14 moet dan wel lukken..

Yannick PE2YSB
Berichten: 793
Lid geworden op: 23 feb 2006, 20:08
Roepletters: PE2YSB

Re: EuCW QRS Activity week

#5 Bericht door Yannick PE2YSB »

Ik heb vandaag mijn aller eerste CW QSO gemaakt. Dus wat mij betreft een succes.
PE2YSB - IC7300, TS120V, FT-817ND, FT-60 wat zelfgebouwde zendertjes.

PA3RIS
Berichten: 829
Lid geworden op: 11 nov 2014, 16:53
Roepletters: PA3RIS
Locatie: Goch Pfalzdorf, Duitsland
Contacteer:

Re: EuCW QRS Activity week

#6 Bericht door PA3RIS »

Yannick schreef:Ik heb vandaag mijn aller eerste CW QSO gemaakt. Dus wat mij betreft een succes.
Oh cool, dat wil ik ook... Goed gedaan!

Yannick PE2YSB
Berichten: 793
Lid geworden op: 23 feb 2006, 20:08
Roepletters: PE2YSB

Re: EuCW QRS Activity week

#7 Bericht door Yannick PE2YSB »

PA3RIS schreef:
Yannick schreef:Ik heb vandaag mijn aller eerste CW QSO gemaakt. Dus wat mij betreft een succes.
Oh cool, dat wil ik ook... Goed gedaan!
Dankje, was leuk om te doen. Het was een redelijk lang QSO, namen besproken, het weer, heb een poging gedaan aan te geven dat het mijn eerste QSO was.

Af en toe wel een fout geseind, en ik heb ook niet alles precies kunnen nemen, maar de boodschap kwam over. Ook wel een paar stukken gemist door QSB en later zag ik op QRZ dat hij ook QRP werkt. Ik zelf ook, dus dat maakte het wel dubbel leuk.

Merk wel dat ik ook nog even moet oefenen met de afkortingen. Zat me af te vragen wat WX bijvoorbeeld. Tot er SUNNY SUNNY achteraan kwam :) Had wel geluk dat hij alle woorden standaard 2x seinde.
PE2YSB - IC7300, TS120V, FT-817ND, FT-60 wat zelfgebouwde zendertjes.

pa2st
Berichten: 133
Lid geworden op: 02 aug 2010, 07:52
Roepletters: PA2ST

Re: EuCW QRS Activity week

#8 Bericht door pa2st »

Yannick schreef:Ik heb vandaag mijn aller eerste CW QSO gemaakt. Dus wat mij betreft een succes.
Wow gaaf! Gefeliciteerd.

Ik heb m'n 2e CW QSO ooit gemaakt :-) Met PA3DSJ op 20m. Heel gaaf om te doen.
CWops #2897

Yannick PE2YSB
Berichten: 793
Lid geworden op: 23 feb 2006, 20:08
Roepletters: PE2YSB

Re: EuCW QRS Activity week

#9 Bericht door Yannick PE2YSB »

Die van mij was met OH7QR, ook op 20m.

Nu nog even nieuwe QSL kaarten laten drukken, want hier wil ik zeker wel een QSL kaart van. Heb ook nog wat dollars liggen, dus gaat dan ook direct op de post.
PE2YSB - IC7300, TS120V, FT-817ND, FT-60 wat zelfgebouwde zendertjes.

PA3RIS
Berichten: 829
Lid geworden op: 11 nov 2014, 16:53
Roepletters: PA3RIS
Locatie: Goch Pfalzdorf, Duitsland
Contacteer:

Re: EuCW QRS Activity week

#10 Bericht door PA3RIS »

Yannick schreef: Dankje, was leuk om te doen. Het was een redelijk lang QSO, namen besproken, het weer, heb een poging gedaan aan te geven dat het mijn eerste QSO was.

Af en toe wel een fout geseind, en ik heb ook niet alles precies kunnen nemen, maar de boodschap kwam over. Ook wel een paar stukken gemist door QSB en later zag ik op QRZ dat hij ook QRP werkt. Ik zelf ook, dus dat maakte het wel dubbel leuk.
ik zit nog volop in het oefenproces. Ik oefen nu zinnen uit boeken op 18 WPM. En dat gaat met horten en stoten. Aan de ene kant denk ik dat het wat langzamer wel zal gaan, aan de andere kant ben ik gewoon nog niet zeker van mezelf.

Erg goed dat je het gedaan hebt dus! Ik denk dat het eerste QSO het lastigste is.

Yannick PE2YSB
Berichten: 793
Lid geworden op: 23 feb 2006, 20:08
Roepletters: PE2YSB

Re: EuCW QRS Activity week

#11 Bericht door Yannick PE2YSB »

Mijn oefentijd is nu 90% luisteren, 10% seinen.
Dat doe ik met een gewone zeer goedkope key die ik eens op een rommelmarkt gekocht heb. Ik oefen het luisteren met 20 WPM, maar sein langzamer, geen idee hoe snel precies, volgens het reverse beacon project waren mijn CQ calls met 12 WPM. Seinen oefenen doe ik ook wel willekeurige teksten die toevallig in het zicht liggen.
PE2YSB - IC7300, TS120V, FT-817ND, FT-60 wat zelfgebouwde zendertjes.

PA3RIS
Berichten: 829
Lid geworden op: 11 nov 2014, 16:53
Roepletters: PA3RIS
Locatie: Goch Pfalzdorf, Duitsland
Contacteer:

Re: EuCW QRS Activity week

#12 Bericht door PA3RIS »

Yannick schreef:Mijn oefentijd is nu 90% luisteren, 10% seinen.
Dat doe ik met een gewone zeer goedkope key die ik eens op een rommelmarkt gekocht heb. Ik oefen het luisteren met 20 WPM, maar sein langzamer, geen idee hoe snel precies, volgens het reverse beacon project waren mijn CQ calls met 12 WPM. Seinen oefenen doe ik ook wel willekeurige teksten die toevallig in het zicht liggen.
Oh, seinen kan ik wel. En als een kanon zo snel. Maar ik gebruik een paddle, dat zal wel schelen. Maar het opnemen gaat nog steeds moeizaam. Het gaat wel steeds vlotter, maar ik moet woorden toch nog een aantal keren horen voordat ik ze kan decoderen.

Yannick PE2YSB
Berichten: 793
Lid geworden op: 23 feb 2006, 20:08
Roepletters: PE2YSB

Re: EuCW QRS Activity week

#13 Bericht door Yannick PE2YSB »

PA3RIS schreef:
Yannick schreef:Mijn oefentijd is nu 90% luisteren, 10% seinen.
Dat doe ik met een gewone zeer goedkope key die ik eens op een rommelmarkt gekocht heb. Ik oefen het luisteren met 20 WPM, maar sein langzamer, geen idee hoe snel precies, volgens het reverse beacon project waren mijn CQ calls met 12 WPM. Seinen oefenen doe ik ook wel willekeurige teksten die toevallig in het zicht liggen.
Oh, seinen kan ik wel. En als een kanon zo snel. Maar ik gebruik een paddle, dat zal wel schelen. Maar het opnemen gaat nog steeds moeizaam. Het gaat wel steeds vlotter, maar ik moet woorden toch nog een aantal keren horen voordat ik ze kan decoderen.
Hier idem, daarom oefen ik het luisteren vooral. Maar seinen helpt bij mij, als ik even heb zitten seinen gaat het luisteren daarna beter.
PE2YSB - IC7300, TS120V, FT-817ND, FT-60 wat zelfgebouwde zendertjes.

Yannick PE2YSB
Berichten: 793
Lid geworden op: 23 feb 2006, 20:08
Roepletters: PE2YSB

Re: EuCW QRS Activity week

#14 Bericht door Yannick PE2YSB »

Vandaag via de post een QSL kaart gekregen van mijn aller eerste CW QSO :)
Moet zelf nog een kaart sturen
PE2YSB - IC7300, TS120V, FT-817ND, FT-60 wat zelfgebouwde zendertjes.

Gebruikersavatar
PA9CW
Berichten: 1787
Lid geworden op: 15 sep 2005, 21:24
Roepletters: PA9CW
Locatie: Oosterhout (NB)

Re: EuCW QRS Activity week

#15 Bericht door PA9CW »

Yannick schreef:Vandaag via de post een QSL kaart gekregen van mijn aller eerste CW QSO :)
Moet zelf nog een kaart sturen
Mooi hoor Yannick. Je eerste (CW) QSO vergeet je niet gauw. Mijn eerste QSO ( ruim 20 jaar geleden) was met een Rus. Dat was onvergetelijk. Helaas geen QSL kaart van.
Na een paar weken met de Kent hand sleutel ben ik toen overgestapt op een paddle. Dat gaat stukken makkelijker. En sinds 2011 een Begali Pearl gold/gold.
Tonnie
DIG-5629 | AGCW-2939 | 30MDG-3789 | CTC-171 | NAQCC-7029 | BQC-1594| NTC-80.
K3/100 | P3 | Begali Pearl Gold.

Plaats reactie