FT3000 met DM780

Alles over morse.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
PC1Y
Berichten: 71
Lid geworden op: 17 jan 2014, 17:06
Roepletters: PC1Y
Locatie: Rotterdam

FT3000 met DM780

#1 Bericht door PC1Y »

Ik heb een yeasu ft3000 tranceiver met daarop aangesloten een lambic paddle. (ft3000 heeft een ingebouwde keyer)

verder HRD 6.4 met DM780 (via usb-kabel)

Nu wil ik voor training de geseinde woorden met de paddle zichtbaar maken op DM780....
Maar helaas lukt me dit nog niet.

Iemand enig idee hoe dit aan te sluiten of te configureren..... dus input via interne keyer output geven op dm780....

73 de Peter PC1Y

Gebruikersavatar
turk
Berichten: 21
Lid geworden op: 12 feb 2018, 16:43

Re: FT3000 met DM780

#2 Bericht door turk »

Ik weet dat niet, maar ik antwoord je toch, omdat ik denk dat die vorm van trainen zinloos is.

Met paddles hoor je zelf wat je seint en of dat klopt met wat je wilt seinen; en je letters zijn perfect qua timing.
Het enige dat varieert zijn je letter- en woordspaties. Als je je woordspaties te lang maakt merk je dat niet eens, want je krijgt toch maar een spatie op je display te zien.

Verschil tussen letter en woordspatie is 3 en 7 dits, de decoder zal dus wel beslissen dat alles korter dan 5 een letterspatie en alles langer dan 5 een woordspatie is. Krijg je dus voorelkaar dat je decoder foutloze tekst afgeeft dan zegt dat dus nog niks over je spatiebeheer, als je letterspaties 4,5 en woordspaties 5,5 dits hebt gemaakt.

Oefenen met opnemen is veel belangrijker denk ik.

Theo

Plaats reactie