K3NG Arduino keyer en N1MM+ Logger

Alles over morse.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
PA0CMU
Berichten: 628
Lid geworden op: 31 dec 2005, 15:18
Roepletters: PA0CMU
Locatie: Breda

K3NG Arduino keyer en N1MM+ Logger

#1 Bericht door PA0CMU »

In 2014 ben ik al eens bezig geweest met de CW keyer software voor Arduino van K3NG. Een bekende versie daarvan is de Nano Keyer van DJ0MY.

Omdat ik de beschikking kreeg over een Lenovo laptop W520 (Intel i7) waar geen COM-poort meer op zit ben ik begonnen met een ATEN UC-232A S/N Z3GB convertor om N1MM+ Logger mijn Elecraft K2 aan te laten sturen in CW. Dat verliep echter niet zoals ik hoopte. Het werd een in snelheid verlaagd, houterig CW schrift.
Mijn andere laptop, een Lenovo T500 laptop met docking station (met nog wel COM1) doet dat allemaal prima, ook op snelheden hoger dan 30 wpm.

Daarom heb ik het Arduino UNO bordje er weer eens bijgehaald om de Winkey (K1EL) emulator die in de K3NG software zit te testen. Dat gaat helaas niet goed. Ik heb vooraf de laatste versies van de Arduino IDE, K3NG keyer en N1MM+ opgehaald en ben daarmee gestart. Een foutloze compilatie na activatie van:

#define FEATURE_COMMAND_BUTTONS
#define FEATURE_WINKEY_EMULATION
#define FEATURE_POTENTIOMETER


Andere opties zijn gebleven wat ze waren in keyer_features_and_options.h

Om een of andere reden blijft N1MM+ Logger na het indrukken van een van de functietoetsen in transmit mode hangen. De corresponderende tekst van die F-toets wordt wel (eenmalig) door de keyer verstuurd maar dan stopt N1MM+ Logger. Indrukken van de ESC toets of andere functietoetsen helpt niet, alleen na vaak op CTRL-T (toggle tune mode) te drukken komt hij uit de transmit mode. Mooi te zien aan het dunne rode kader dat sinds kort om het roepnaam-invoerveld staat.

Ergens snappen Arduino en N1MM+ Logger elkaar niet. De instellingen voor Winkeyer heb ik in N1MM+ Logger op default laten staan en er is geen enkele andere COM-poort of radio geselecteerd voor CW. Port=COM11, 'WinK' is aangevinkt, DTR= Always ON, CTS=Always OFF en de rest default. Ook heb ik een Arduino MEGA geprobeerd maar het effect is identiek.

Beide laptops hebben een bijgewerkt W7/64 OS. Heeft iemand soortgelijke ervaringen met deze combinatie?
Carel
BQC-762 | CTC-1941 | NTC-076

PA0CMU
Berichten: 628
Lid geworden op: 31 dec 2005, 15:18
Roepletters: PA0CMU
Locatie: Breda

Re: K3NG Arduino keyer en N1MM+ Logger

#2 Bericht door PA0CMU »

Aanvullend: het verzenden van tekst via het toetsenbord in het CW-venster (CTRL-K) werkt wel prima. Mogelijk is dit anders opgezet in N1MM+ Logger. Kan iemand wellicht bevestigen of dit keyer concept functioneert met de laatste versie(s) van N1MM+ Logger?
Carel
BQC-762 | CTC-1941 | NTC-076

Gebruikersavatar
PA9CW
Berichten: 1787
Lid geworden op: 15 sep 2005, 21:24
Roepletters: PA9CW
Locatie: Oosterhout (NB)

Re: K3NG Arduino keyer en N1MM+ Logger

#3 Bericht door PA9CW »

Carel,

https://groups.yahoo.com/neo/groups/radioartisan/info hier heb je een groep die o.a over de K3NG keyer "praten". Wellicht zit er iets tussen of kan je de vraag daar stellen.

Succes in ieder geval. Er kan een hoop ingesteld worden, dus er kan ook helaas veel fout gaan.
Tonnie
DIG-5629 | AGCW-2939 | 30MDG-3789 | CTC-171 | NAQCC-7029 | BQC-1594| NTC-80.
K3/100 | P3 | Begali Pearl Gold.

PA0CMU
Berichten: 628
Lid geworden op: 31 dec 2005, 15:18
Roepletters: PA0CMU
Locatie: Breda

Re: K3NG Arduino keyer en N1MM+ Logger

#4 Bericht door PA0CMU »

Gisterenavond (Veron bijeenkomst) nog met PA0JEN en PA0HWB overlegt met laptop en Arduino keyer erbij maar nog niet veel opgeschoten Tonnie. Ik heb me zojuist aangemeld bij de Yaho groep van N1MM Logger+ maar ga ook bij die andere link lezen. Dank je!
Carel
BQC-762 | CTC-1941 | NTC-076

PA0CMU
Berichten: 628
Lid geworden op: 31 dec 2005, 15:18
Roepletters: PA0CMU
Locatie: Breda

Re: K3NG Arduino keyer en N1MM+ Logger

#5 Bericht door PA0CMU »

Probleem is opgelost door een 10uF elco tussen massa en de reset pin te plaatsen.
Carel
BQC-762 | CTC-1941 | NTC-076

Gebruikersavatar
PA9CW
Berichten: 1787
Lid geworden op: 15 sep 2005, 21:24
Roepletters: PA9CW
Locatie: Oosterhout (NB)

Re: K3NG Arduino keyer en N1MM+ Logger

#6 Bericht door PA9CW »

Mooi dat je het gevonden hebt. Hoe ben je er achter gekomen ?

http://domoticx.com/arduino-autoreset-omzeilen/

Mosterd na de maaltijd............
Tonnie
DIG-5629 | AGCW-2939 | 30MDG-3789 | CTC-171 | NAQCC-7029 | BQC-1594| NTC-80.
K3/100 | P3 | Begali Pearl Gold.

Plaats reactie