Welke CW paddle om mee te beginnen?

Alles over morse.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Steef
Berichten: 3608
Lid geworden op: 14 nov 2007, 16:19

Re: Welke CW paddle om mee te beginnen?

#46 Bericht door Steef »

K1EL is iig erg goed in timing via USB.
Daarom zit die ook in de Microham apparaten.

Deze informatie staat op de website:
http://www.hamcrafters2.com/files/WhatIsWinkeyer.pdf


Ik heb een CW machine van Begali.
Uitleggen wat en waarom is zo'n beetje onmogelijk, maar voor mij is de CW machine onmisbaar.
Kan uren oefenen met seinen en nemen zonder ook maar een minuut achter een radio te zitten.
Wie praat luistert niet

Gebruikersavatar
pa3dq
Berichten: 245
Lid geworden op: 01 nov 2013, 23:20
Locatie: Grunn

Re: Welke CW paddle om mee te beginnen?

#47 Bericht door pa3dq »

Hallo,

Wow en dank ook voor alle info :D ik maar denken dat CW eenvoudig is als herintreder na 15 jr :)
Ik maak gewoon verbindingen soms met straight key dan met singel paddel met mfj 401d curtus ic aan m'n eigenbouw trx
Maar heb ook iets moderners lekker makkelijk geheugen even af tasten wat waar tedoen met ingebouwde keyer iamdiges met dualpaddle werkt ook mooi kunt je er zo even een punt tussen drukken
Maar doe de rustige korte qso's en weinig aan contesten af en toe een puntje in een rustige periode zo dat ze aanspraak hebben en wakker blijven
Natuurlijk alles eigenbouw met zilveren contacten enzo het hoeft niet te glimmen maar wel goed te bedienen zijn
Maar als beginner zou ik gewoon met iets beginnen maakt niet uit wat en merk je vanzelf waar je interesses liggen
Kan alleeen maar zeggen dat het super leuk is en als je op qrp freq werkt en luisterd bijna alles kan tot aan zingend cw toe
En niet tebang zijn je word er wel doorheen gesleept tenslotte moeten we het CW hooghouden
Suc6

73 GJ
eenvoud is de kunst van het ware

PA1GVZ
Berichten: 352
Lid geworden op: 25 nov 2012, 19:33
Roepletters: PA1GVZ

Re: Welke CW paddle om mee te beginnen?

#48 Bericht door PA1GVZ »

Mensen bedankt voor alle reacties en informatie. Er zijn nogal wat mogelijkheden. Nu weet ik ook wat iambic mode A en B is :) . Touch/zelfbouw zie ik niet zo zitten, de uren die ik beschikbaar heb besteed ik graag aan de CW kunst. Als ik nu kijk verkies ik een Kent boven de Bencher, maar als ik op de Begali website zit te kijken dan heeft dat ook wel iets.... Ik weet niet of dit ooit bij mij het verschil gaat maken maar lijkt mij super om mee te werken. Het oogt wil ook iets :D tenslotte. En ik verwacht dat ik hier nog wel een poos mee door zal gaan, dan is het wel een goeie investering. De opmerking van PA0FRI heb ik dan ook nog in het achterhoofd. Wel ruim boven budget ...... Maar goed die keus moet ik zelf maken, ik ben in ieder geval een stuk wijzer geworden als het over CW paddles gaat.

Nogmaals bedankt en 73!

Gebruikersavatar
PA0FRI
Berichten: 2377
Lid geworden op: 19 nov 2007, 02:48
Roepletters: PA0FRI
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: Welke CW paddle om mee te beginnen?

#49 Bericht door PA0FRI »

PA1GVZ schreef:Mensen bedankt voor alle reacties en informatie.
Nog een afsluiter van dit draadje. Bezint eer ge begint:
Meteen een goede keyer uitzoeken en niet net als ik er ongeveer 50 jaar over doen.
Zie de volgorde van mijn exemplaren waarbij de laatste (rechts) mij het beste bevalt.
Bijlagen
Keyer.gif
http://pa0fri.home.xs4all.nl/ met ongeveer 200 praktische onderwerpen voor radiozendamateurs
De eerste stappen zijn theorie en simulatie, maar in de praktijk blijkt pas of het klopt.

-----
Berichten: 1027
Lid geworden op: 19 jul 2010, 14:43
Roepletters: XX0XX

Re: Welke CW paddle om mee te beginnen?

#50 Bericht door ----- »

Ik gebruik deze met zeer veel plezier, merk onbekend maar met massief metalen vloerplaat, magnetisch, kogellagers. erg happy mee.
En voor slechts 80 euro nieuw gekocht op de markt in den Bosch, misschien staat die handelaar ook wel op de DvdRA
Bijlagen
5.JPG

Gebruikersavatar
PA0FRI
Berichten: 2377
Lid geworden op: 19 nov 2007, 02:48
Roepletters: PA0FRI
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: Welke CW paddle om mee te beginnen?

#51 Bericht door PA0FRI »

PG8M schreef:Ik gebruik deze met zeer veel plezier, merk onbekend maar met massief metalen vloerplaat, magnetisch, kogellagers. erg happy mee. En voor slechts 80 euro nieuw gekocht op de markt in den Bosch, misschien staat die handelaar ook wel op de DvdRA
Ik zag ze ook en kon voor die prijs met moeite mijn portemonnee dicht houden. De verkoper was een Tjech, dus het zal daar wel vandaan komen.
http://pa0fri.home.xs4all.nl/ met ongeveer 200 praktische onderwerpen voor radiozendamateurs
De eerste stappen zijn theorie en simulatie, maar in de praktijk blijkt pas of het klopt.

Adrian_
Berichten: 153
Lid geworden op: 19 sep 2015, 13:03

Re: Welke CW paddle om mee te beginnen?

#52 Bericht door Adrian_ »

Weet je ook al of je een single of dual lever key wilt?
Want dat je met een dual lever ook niet-jambisch kan sleutelen is betrekkelijk. Dat maak ik tenminste op uit de beschrijving van de Sculpture Janus key van Begali:
And, with the twist of a screw, you can adjust the mechanism so that squeezing the paddles will no longer produce alternating dits and dahs, in effect making the Sculpture Janus a single lever paddle.
The Sculpture Janus is perfect if you like paddles with narrow spacing, and/or if you want to experiment with both modes of operation, "squeeze" mode and single lever mode.
http://www.i2rtf.com/sculpture-janus.html

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6248
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Welke CW paddle om mee te beginnen?

#53 Bericht door PA3DAT »

Ik heb even naar die Janus gekeken, leuk hoor! Buy your Sculpture Janus today for only € 510.00.
En dat is dan exclusief 21% BTW en verzendkosten?

Overigens: met een keyer met 2 'flappies' kun je ook prima niet-iambisch sleutelen hoor. Dat is geen enkel probleem!

Ik heb trouwens jarenlang gesleuteld met een 'dual lever' die ik zelf had gemaakt van dubbelzijdig printplaat.
Sleutelde heerlijk. Je hebt slechts wat stukjes dubbelzijdig printplaat nodig, wat soldeer en 2 boutjes en moeren.
Wat zou het kosten? Een eurootje? Ook dát is nog een optie :D

Hier staan er verschillende!

Waar ik wel wat vraagtekens bij heb: iemand moet nog beginnen met sleutelen en krijgt als adviezen sleutels
van honderden euro's voorgeschoteld. Als je kinderen beginnen met vioolspelen, ga je dan ook meteen op zoek
naar een Stradivarius? Je zoon wil een gitaar; wordt het een Gibson of een Fender?
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Gebruikersavatar
Steef
Berichten: 3608
Lid geworden op: 14 nov 2007, 16:19

Re: Welke CW paddle om mee te beginnen?

#54 Bericht door Steef »

Als je een Begali simplex koopt ben je misschien wel goedkoper uit dan met een MFJ.
Tenminste, als je het achteraf toch niet zo leuk vind of weinig doet.
De Begali weer verkopen is waarschijnlijk binnen een week gelukt.
En met een stuk minder afschrijving.

Maar je hebt gelijk, gewoon een Kent of zo kopen.

Lekker sleutelen, en later nog eens kijken.
Wie praat luistert niet

PA2LO
Berichten: 815
Lid geworden op: 23 jun 2008, 21:25
Locatie: Ermelo, Gelderland
Contacteer:

Re: Welke CW paddle om mee te beginnen?

#55 Bericht door PA2LO »

Ik heb even naar die Janus gekeken, leuk hoor!
Heerlijke sleutel die Janus. Serienummer #011 staat in mijn shack aangesloten. En ik weet dat #026 sinds iets meer dan een week bij een andere forum-gebruiker staat.

73, Gert

Adrian_
Berichten: 153
Lid geworden op: 19 sep 2015, 13:03

Re: Welke CW paddle om mee te beginnen?

#56 Bericht door Adrian_ »

Misschien moet ik de paddles van mijn touchkey laten vergulden.

PA3RIS
Berichten: 829
Lid geworden op: 11 nov 2014, 16:53
Roepletters: PA3RIS
Locatie: Goch Pfalzdorf, Duitsland
Contacteer:

Re: Welke CW paddle om mee te beginnen?

#57 Bericht door PA3RIS »

PA3DAT schreef: Waar ik wel wat vraagtekens bij heb: iemand moet nog beginnen met sleutelen en krijgt als adviezen sleutels
van honderden euro's voorgeschoteld. Als je kinderen beginnen met vioolspelen, ga je dan ook meteen op zoek
naar een Stradivarius? Je zoon wil een gitaar; wordt het een Gibson of een Fender?
De spijker op de kop inderdaad.

Ik volg dit topic omdat ik me onlangs heb opgegeven voor CW-lessen. Ik heb geen idee of ik het kan en dus wil ik er niet teveel geld aan uitgeven. En eigenlijk heb ik wel een paddle nodig, volgens de cursusleider. En de gouden tip heb ik nog niet echt gevonden.

PA1GVZ
Berichten: 352
Lid geworden op: 25 nov 2012, 19:33
Roepletters: PA1GVZ

Re: Welke CW paddle om mee te beginnen?

#58 Bericht door PA1GVZ »

Ik had hier ook niet de gouden tip verwacht hoor. Ik heb wel een aantal zinvolle overwegingen gehoord die mij kunnen helpen bij het maken van een keuze. Maar de keuze blijft toch echt persoonlijk en ook wat je ervoor over hebt is sterk bepalend. Ik heb een chinese paddle gekocht van €50, achteraf is dat geld weggooien geweest. Koop je een Begali, daar ben je een stuk meer aan kwijt maar behoud zijn waarde. En de tussenweg is een Kent, ook niets mis mee denk ik. En als je veel plezier beleeft aan zelf bouwen met eenvoudige middelen dan moet je dat vooral doen denk ik.

Ooit waren mijn kinderen fanatiek aan het langebaan schaatsen. Daar waren de trainers het ook niet altijd met elkaar eens. De een vond het beter om te beginnen met een vaste schaats en de ander was ervan van overtuigd dat je het beste direct kon starten met een paar klapschaatsen van €900. Voor beide was iets te zeggen......

Ik ben in ieder geval blij met alle adviezen en punten ter overweging in dit draadje.
73, Gert

Gebruikersavatar
PA9CW
Berichten: 1787
Lid geworden op: 15 sep 2005, 21:24
Roepletters: PA9CW
Locatie: Oosterhout (NB)

Re: Welke CW paddle om mee te beginnen?

#59 Bericht door PA9CW »

Ik gebruik al een jaar of tien een Begali Pearl. En ben er erg tevreden over. Het is niet goedkoop, maar is het geld zeker waard. Want het spreekwoord "Goed gereedschap is het halve werk", is ook hier van toepassing.
Succes met je keuze.
Bijlagen
image.jpeg
image.jpeg (61.29 KiB) 6066 keer bekeken
Tonnie
DIG-5629 | AGCW-2939 | 30MDG-3789 | CTC-171 | NAQCC-7029 | BQC-1594| NTC-80.
K3/100 | P3 | Begali Pearl Gold.

pe5t
Berichten: 1551
Lid geworden op: 20 apr 2010, 08:35

Re: Welke CW paddle om mee te beginnen?

#60 Bericht door pe5t »

keuzestress?

Plaats reactie