Welke CW paddle om mee te beginnen?

Alles over morse.
Bericht
Auteur
PA1GVZ
Berichten: 353
Lid geworden op: 25 nov 2012, 19:33
Roepletters: PA1GVZ

Re: Welke CW paddle om mee te beginnen?

#16 Bericht door PA1GVZ »

pa3dqd schreef:Hallo Gert,

Om mee te beginnen en verslavend als kunst, misschien een singel lever , cootie https://www.google.nl/search?q=single+l ... 80&bih=893
Gemakkelijk om mee te werken en de fout kans is 50% minder :wink:
Mocht je nog tot de zelf bouwers horen dan met een beetje zelf redzaamheid kosten minder als porto

Suc6 73 GJ
Hallo GJ,

Is een single lever gemakkelijker? Wanneer kies je voor een single en wanneer voor een dual?

73 Gert

Gebruikersavatar
pa3dq
Berichten: 245
Lid geworden op: 01 nov 2013, 23:20
Locatie: Grunn

Re: Welke CW paddle om mee te beginnen?

#17 Bericht door pa3dq »

PA1GVZ schreef:
pa3dqd schreef:Hallo Gert,

Om mee te beginnen en verslavend als kunst, misschien een singel lever , cootie https://www.google.nl/search?q=single+l ... 80&bih=893
Gemakkelijk om mee te werken en de fout kans is 50% minder :wink:
Mocht je nog tot de zelf bouwers horen dan met een beetje zelf redzaamheid kosten minder als porto

Suc6 73 GJ
Hallo GJ,

Is een single lever gemakkelijker? Wanneer kies je voor een single en wanneer voor een dual?

73 Gert

Oei wanneer wat :shock: heb ze alle twee maar ik sein rustig minder als 20 wpm
Maar op een of andere manier vind ik de single lever prettiger
Denk dat het heel persoonlijk is eigenlijk een kwestie van proberen
Maar bracht het teberde als ook een mogelijkheid van cw bedrijven
Net als de sideswiper of cootie maar ook weer een kunst appart SSN net http://sideswipernet.org/
eenvoud is de kunst van het ware

PA0CMU
Berichten: 636
Lid geworden op: 31 dec 2005, 15:18
Roepletters: PA0CMU
Locatie: Breda

Re: Welke CW paddle om mee te beginnen?

#18 Bericht door PA0CMU »

Met een single lever paddle kan je geen IAMBIC bedrijven dus als je dat niet wil/gaat leren kan je net zo goed met een single lever uit de voeten. Het is maar wat je voorkeur is.
Carel
BQC-762 | CTC-1941 | NTC-076

PA1GVZ
Berichten: 353
Lid geworden op: 25 nov 2012, 19:33
Roepletters: PA1GVZ

Re: Welke CW paddle om mee te beginnen?

#19 Bericht door PA1GVZ »

PA0CMU schreef:Met een single lever paddle kan je geen IAMBIC bedrijven dus als je dat niet wil/gaat leren kan je net zo goed met een single lever uit de voeten. Het is maar wat je voorkeur is.
Tja wat is wijsheid. Net even iambic geprobeerd met mijn chinese paddle, ik gebruikte hebben eigenlijk als een single lever voor mijn eerste pogingen. Nu heb ik een beetje een idee wat het verschil is.

Wat is het beste om mee te starten? Direct voor iambic gaan? Maar ik begrijp dat je hiermee sneller seinfouten maakt...Of is dit alleen bij hogere snelheden.

EA5JEX
Berichten: 1472
Lid geworden op: 14 nov 2007, 18:56
Roepletters: pa5cw
Locatie: Pedralba Valencia Spanje

Re: Welke CW paddle om mee te beginnen?

#20 Bericht door EA5JEX »

Denk ook even na over met welke hand je seint.
Ik ben rechts maar kreeg de tip ok.links te gaan seinen om zodanig rechts aantekeningen te kunnen maken.
Ik had dit binnen 1 week onder de knie (pols).

Iambic is ook een kunst op zich, je moet dus bij bv een C, duim en wijsvinger niet loslaten en bij een Q, alleen de wijsvinger op het moment van de punt tegen het contact zetten. De duim blijft contact houden!

Suc6

Kees

PA1GVZ
Berichten: 353
Lid geworden op: 25 nov 2012, 19:33
Roepletters: PA1GVZ

Re: Welke CW paddle om mee te beginnen?

#21 Bericht door PA1GVZ »

pa5cw schreef:Denk ook even na over met welke hand je seint.
Ik ben rechts maar kreeg de tip ok.links te gaan seinen om zodanig rechts aantekeningen te kunnen maken.
Ik had dit binnen 1 week onder de knie (pols).

Iambic is ook een kunst op zich, je moet dus bij bv een C, duim en wijsvinger niet loslaten en bij een Q, alleen de wijsvinger op het moment van de punt tegen het contact zetten. De duim blijft contact houden!

Suc6

Kees
Ja links seinen had ik wel eens gehoord om rechts te kunnen schrijven, maar dat vind ik wel heel lastig. Schrijven doe ik tijdens het nemen verwacht ik, dus ik denk toch maar rechts te gaan seinen.
Inderdaad CQ met iambic geprobeerd, een kunst apart.

Maar ik heb ik mijn punt en strepen precies andersom. Wijsvinger de strepen en duim de punten. Of is dat bij jou zo omdat je links seint?

PA7RG
Berichten: 289
Lid geworden op: 10 sep 2008, 21:08
Roepletters: PA7RG
Locatie: Piershil (ZH) - JO21dt

Re: Welke CW paddle om mee te beginnen?

#22 Bericht door PA7RG »

PA1GVZ schreef:
pa3dqd schreef:Hallo Gert,

Om mee te beginnen en verslavend als kunst, misschien een singel lever , cootie https://www.google.nl/search?q=single+l ... 80&bih=893
Gemakkelijk om mee te werken en de fout kans is 50% minder :wink:
Mocht je nog tot de zelf bouwers horen dan met een beetje zelf redzaamheid kosten minder als porto

Suc6 73 GJ
Hallo GJ,

Is een single lever gemakkelijker? Wanneer kies je voor een single en wanneer voor een dual?

73 Gert
Lees hier eens: http://la3za.blogspot.nl/2013/06/the-ad ... addle.html
PA7RG
Zendamateurs reflecteren graag

PA7RG
Berichten: 289
Lid geworden op: 10 sep 2008, 21:08
Roepletters: PA7RG
Locatie: Piershil (ZH) - JO21dt

Re: Welke CW paddle om mee te beginnen?

#23 Bericht door PA7RG »

PA1GVZ schreef:
pa5cw schreef:Denk ook even na over met welke hand je seint.
Ik ben rechts maar kreeg de tip ok.links te gaan seinen om zodanig rechts aantekeningen te kunnen maken.
Ik had dit binnen 1 week onder de knie (pols).

Iambic is ook een kunst op zich, je moet dus bij bv een C, duim en wijsvinger niet loslaten en bij een Q, alleen de wijsvinger op het moment van de punt tegen het contact zetten. De duim blijft contact houden!

Suc6

Kees
Ja links seinen had ik wel eens gehoord om rechts te kunnen schrijven, maar dat vind ik wel heel lastig. Schrijven doe ik tijdens het nemen verwacht ik, dus ik denk toch maar rechts te gaan seinen.
Inderdaad CQ met iambic geprobeerd, een kunst apart.

Maar ik heb ik mijn punt en strepen precies andersom. Wijsvinger de strepen en duim de punten. Of is dat bij jou zo omdat je links seint?
Als je rechtshandig bent, is je motoriek in je rechterhand fijner ontwikkeld (hoewel het niet zo nauwkeurig hoeft als het schrijven met de hand).
Verder schrijf ik niet als ik sein. Ik schrijf pas als ik luister. M.i. is het beter om de zgn. head copy te leren: luisteren zonder schrijven. Dan is het ook niet nodig om met je andere hand te leren seinen en als je head copying beheerst, kun je hogere snelheden leren opnemen. Hoogstens de relevante dingen noteren: call de cijfers van het ontvangstrapport, de plaats en zo.

Groet,
Robert
PA7RG
Zendamateurs reflecteren graag

Gebruikersavatar
PD2R
Berichten: 2430
Lid geworden op: 24 mei 2007, 11:08
Locatie: Krabbendijke
Contacteer:

Re: Welke CW paddle om mee te beginnen?

#24 Bericht door PD2R »

+1 voor de Kent TP1-B, geweldige paddle. Heb Bencher, MFJ, Hi-Mound, Kent en een Schurr Paddle geprobeerd. De Kent vond ik het prettigst.
Heb ook lang getwijfeld over een single lever paddle maar kwam tot de conclusie dat ik maar budget had voor 1 paddle en dat ik een twin paddle ook min of meer als single lever paddle kan gebruiken maar een single lever paddle niet als twin paddle. Dus voor de TP1-B van Kent gegaan.
Ik ben er zeer tevreden mee maar een Begali lonkt nog steeds :wink:

Succes!
73, Maarten PD2R/OV2T

TRX: Icom IC-7300 / Yaesu FT 857D
Ant: End Fed antennes voor 20 en 40 meter / Diamond X-30
Website: PI4DX Contest Group Zeeuws-Vlaanderen
QRZ pagina: PD2R

PA1GVZ
Berichten: 353
Lid geworden op: 25 nov 2012, 19:33
Roepletters: PA1GVZ

Re: Welke CW paddle om mee te beginnen?

#25 Bericht door PA1GVZ »

PD2R schreef:+1 voor de Kent TP1-B, geweldige paddle. Heb Bencher, MFJ, Hi-Mound, Kent en een Schurr Paddle geprobeerd. De Kent vond ik het prettigst.
Heb ook lang getwijfeld over een single lever paddle maar kwam tot de conclusie dat ik maar budget had voor 1 paddle en dat ik een twin paddle ook min of meer als single lever paddle kan gebruiken maar een single lever paddle niet als twin paddle. Dus voor de TP1-B van Kent gegaan.
Ik ben er zeer tevreden mee maar een Begali lonkt nog steeds :wink:

Succes!
De keus voor een dual lijkt meer voor de hand te liggen, iambic blijft mogelijk maar gebruik als 'single' ook. Dat ben ik zeker met je eens. Aan alles wat ik nu voorbij heb zien komen is de Kent TP1-B wel de populairste. Maar ik ben het zeker met Frits PA0FRI eens dat je beter gelijk een goeie investering kan doen als CW serieus lijkt te worden. De Begali Expedition is dan ook wel erg aantrekkelijk... Niets dan lof als je de reviews leest.
De Begali is wel 2x zo duur...nog even over nadenken...

Adrian_
Berichten: 153
Lid geworden op: 19 sep 2015, 13:03

Re: Welke CW paddle om mee te beginnen?

#26 Bericht door Adrian_ »

Zelf heb ik vandaag een TKEY-1 kitje in elkaar gezet.
Zie http://ea3gcy.blogspot.nl/2016/04/tkey-1-touch-key.html
Vooralsnog bevalt het goed: geen gepriegel met contacten, geen geklik.
(Er staat alleen geen handtekening van Begali op.)

PA1GVZ
Berichten: 353
Lid geworden op: 25 nov 2012, 19:33
Roepletters: PA1GVZ

Re: Welke CW paddle om mee te beginnen?

#27 Bericht door PA1GVZ »

Adrie_ schreef:Zelf heb ik vandaag een TKEY-1 kitje in elkaar gezet.
Zie http://ea3gcy.blogspot.nl/2016/04/tkey-1-touch-key.html
Vooralsnog bevalt het goed: geen gepriegel met contacten, geen geklik.
(Er staat alleen geen handtekening van Begali op.)
Op zich een aardige suggestie en je kan je er ook geen buil aan vallen voor dat geld. Echter dit kwam ik tegen op eham.net : "As with ANY touch keyer though, be aware of their susceptibility to stray RF causing them to key themselves", dat weerhoudt mij eigenlijk een beetje.

Adrian_
Berichten: 153
Lid geworden op: 19 sep 2015, 13:03

Re: Welke CW paddle om mee te beginnen?

#28 Bericht door Adrian_ »

Dat bezwaar van RF instraling kwam ik ook tegen in een review op eham. In de handleiding van dit kitje, op blz 10
https://drive.google.com/file/d/0B1pQlp ... sp=sharing
staat de remedie hiertegen, namelijk een metalen behuizing.

Hier nog een aardige bespreking van een andere touchkey op Youtube:
https://www.youtube.com/watch?v=owz1JdIXWPY
(hier wordt ook geen metalen behuizing gebruikt).

Nog een ander puntje: De TKEY-1 gebruikt moderne Atmel touch IC's
http://www.atmel.com/images/Atmel-9542- ... asheet.pdf
die neem ik aan minder onzeker gedrag vertonen dan andere touchkeys, die vaak gebaseerd zijn op heel eenvoudige circuitjes.

Gebruikersavatar
PA1FOX
Berichten: 100
Lid geworden op: 24 okt 2016, 19:15

Re: Welke CW paddle om mee te beginnen?

#29 Bericht door PA1FOX »

PA1GVZ schreef:
De keus voor een dual lijkt meer voor de hand te liggen, iambic blijft mogelijk maar gebruik als 'single' ook. Dat ben ik zeker met je eens. Aan alles wat ik nu voorbij heb zien komen is de Kent TP1-B wel de populairste. Maar ik ben het zeker met Frits PA0FRI eens dat je beter gelijk een goeie investering kan doen als CW serieus lijkt te worden. De Begali Expedition is dan ook wel erg aantrekkelijk... Niets dan lof als je de reviews leest.
De Begali is wel 2x zo duur...nog even over nadenken...
Klopt, maar toch zou ik voor een Kent TP1-B gaan. Je kunt altijd na een aantal jaar nog upgraden naar een betere sleutel als je zover bent dat je het verschil ook echt gaat merken. Het mooie van de Kent is dat hij behoorlijk waardevast is als je hem in goede staat houdt. De mensen die zich bij de CW Academy melden beveel ik ook een dergelijke sleutel aan. (Nee, ik heb geen commerciële binding met Kent)

Als je op een dual lever hebt leren peddelen en later blijkt dat je de Iambic functie niet gebruikt kun je gemakkelijk omschakelen naar een single lever. Andersom is natuurlijk lastiger.

73, Alex

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6271
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Welke CW paddle om mee te beginnen?

#30 Bericht door PA3DAT »

Iambic, hoeveel mensen gebruiken dat eigenlijk, vraag ik me af...
Moeten we misschien eens een polletje van maken.

Ik gebruik al 35 jaar een bencher, ook een touchkeyer in een plastic behuizing zonder
RF-problemen, maar ik heb me nog nooit bezig gehouden met dat Iambic.
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Plaats reactie