MX-K2 elektronische keyer

Alles over morse.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA0FRI
Berichten: 2377
Lid geworden op: 19 nov 2007, 02:48
Roepletters: PA0FRI
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

MX-K2 elektronische keyer

#1 Bericht door PA0FRI »

Pas aangekomen: kleine complete elektronische keyer met twee geheugens, ingebouwde batterij voeding en buzzer.
Nadeel: de beschijving over de programmering om het een en ander op te slaan is een misterie, althans ik ben er nog niet achter hoe het goed werkt. Misschien is er een lezer die het al onder de knie heeft en het kan publiceren. Het is een handig ding en zonder het geheugen te gebruiken, kan het goed dienen om buiten de shack de CW vaardigheid op peil te houden.
Het wordt op internet aangeboden: http://www.ebay.de/itm/311625395197?_tr ... EBIDX%3AIT. Echter het loont de moeite om MX-K2 in te typen om een nog goedkopere leverancier te vinden. Op eHam zijn al twee beoordelingen geschreven.
Bijlagen
MX-K2.jpg
MX-K2.jpg (8.6 KiB) 18473 keer bekeken
MX-K2 (2).jpg
http://pa0fri.home.xs4all.nl/ met ongeveer 200 praktische onderwerpen voor radiozendamateurs
De eerste stappen zijn theorie en simulatie, maar in de praktijk blijkt pas of het klopt.

PA3BAS
Berichten: 2606
Lid geworden op: 07 jan 2011, 22:19
Roepletters: PA3BAS
Locatie: JO21XX

Re: MX-K2 elektronische keyer

#2 Bericht door PA3BAS »

Zoek 'm op bij aliexpress. Daar staat een soort handleiding. Wel grappig gedaan, je moet morse praten tegen dat ding.

Geplakt vanuit aliexpress:

J1:buzzer mute

L/R:di/da or da/di

F1 key can remember 60 words ,and it has power-off protection fuction.

F2 key can remember 50 words , it doesn't protect the data when the power fails.

R3 key is for speed control, speed getting fast when the value of R3 getting down.

Record: Keep pressing on F1 /F2 for more then half second, you will hear 'M', now it records CW automatically.

When it is all done, press F1/ f2, you will hear "S".

It will remind you by "F" if you exceed the volume, and the extra par

t will noe be recorded.

Message : Every message can not only be storaged by a long memory, it also can be separate into several

parts by inputing EOM (End of Message)at the end of every segmentation.

Play the segmentations: If you want play the second segmentation, just press the memory key 2 times; if you want the third one,

then press the key 3times, et cetera .

Command mode:press F1 AND F2 at the same time, you will hear "C",now it is under the mode of command

End command mode: press F1 and F2 at same time again, or you can

input "D" by pressing the auto key

When you use the auto key,PIC will make a judgement: you will hear "R" for the right command, and "?" for invalid command.

"A" :turn off the memory of long-short voice.

"B" :turn on the memory of long-short voice. This is the most common command.

"C" and "E": Repeat play. it will stop automatically after playing 255

times under the 'E'command mode.

You just press the short voice auto key if you want to turn it off. Press it again, after keyer making the judgement of "R",

it will be over.

"C" can't sotp automatically, but it can be used as a sign. You just press the short voice auto key if you want to turn it off.

Press it again, after keyer making the judgement of "R", it will be over.

"D" ends the command mode, and goes back to common mode.

"T" transfer command, it lasts for 30 seconds,then goes back to com

mand mode.

if you press auto key or memory key during T'S 30s, it will stop, and goes back to common mode.
.... But will it blend?

Gebruikersavatar
PA0FRI
Berichten: 2377
Lid geworden op: 19 nov 2007, 02:48
Roepletters: PA0FRI
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: MX-K2 elektronische keyer

#3 Bericht door PA0FRI »

Bedankt, maar die tekst had ik al en kennelijk nemen adverteerders het van elkaar over.
http://pa0fri.home.xs4all.nl/ met ongeveer 200 praktische onderwerpen voor radiozendamateurs
De eerste stappen zijn theorie en simulatie, maar in de praktijk blijkt pas of het klopt.

PA3FK
Berichten: 66
Lid geworden op: 28 apr 2019, 10:35
Roepletters: PA3FK

Re: MX-K2 elektronische keyer

#4 Bericht door PA3FK »

Even aanhaken op dit draadje als ik mag.

Ik sta op het punt ook zo een Mx-K2 via Ali express te bestellen en dan vooral om mijn seinschrift te gaan oefenen.
Voor zover ik nu kan zien is dit een mooie, en goedkope, oplossing om dit te realiseren.

Key volgens mij via 3,5 mm jack aansluiten op dit doosje en sleutelen maar.
Dan heb ik in ieder geval audio feedback van mijn inspanningen.

Is er nog een manier om de output echt kwalitatief te laten beoordelen?

Ben oud R/O en mijn seinleraar had zo een bandje meelopen als je gecontroleerd moest worden (meters papier en inkt verbruikt :mrgreen: )

Ik heb op het mooie WWW nog niet een mogelijkheid gevonden om mijn seinschrift te laten beoordelen.
Bestaat vast wel, maar waar?

Iemand die daar een tip voor heeft?
73, PA3FK

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6251
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: MX-K2 elektronische keyer

#5 Bericht door PA3DAT »

Deze morse-decoder:
https://www.vandijkenelektronica.eu/nl/ ... cherm.html

Bij het rijtje mogelijkheden staat:
"Aansluiten van een morsesleutel voor gebruik als sounder
met de gedecodeerde tekst op het scherm en geluid op een
eventueel los speakertje."

Dat werkt (denk ik) alleen met een "straight key", een normale sleutel!
Als je sleutelen met een keyer wilt oefenen, gebruik dan een HF-set met
ingebouwde keyer. Dan kun je wat je sleutelt op deze decoder teruglezen.
(Vrijwel alle moderne HF-transceivers hebben een keyer ingebouwd.)

@Frits: Joeri PE5JW gebruikt ook een paar van deze doosjes. Wellicht kun
je hem benaderen via dit forum.

Bij "mijn Chinees" (eBay.com) zag ik 'm voor $ 18,24 incl. verzending.
Dat is € 16,28 (vandaag).
https://www.ebay.com/sch/i.html?_from=R ... _odkw=MK-2
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

PA3FK
Berichten: 66
Lid geworden op: 28 apr 2019, 10:35
Roepletters: PA3FK

Re: MX-K2 elektronische keyer

#6 Bericht door PA3FK »

PA3DAT schreef:Deze morse-decoder:
https://www.vandijkenelektronica.eu/nl/ ... cherm.html

Bij het rijtje mogelijkheden staat:
"Aansluiten van een morsesleutel voor gebruik als sounder
met de gedecodeerde tekst op het scherm en geluid op een
eventueel los speakertje."
Good catch.

Wat ik me nu nog afvraag is hoe secuur de reader mode hiervan is.
Maar misschien zit ik nu wel iets te zuiver in de wedstrijd. Als dit kastje mijn letters en cijfers en leestekens goed interpretreert dan doet een collega zendamateur dat vast ook en dat er dan nog iets van variatie in de strepen en punten en spaties zit is niet zo interressant meer.

Ga denk ik dit maar eens bestellen. Is bouwpakketje zonder kastje volgens mij. Dus moet nog even een passend kastje ervoor zoeken.

Mocht iemand toch nog tips hebben hoe je je seinschrift kan laten beoordelen door iets (electronica/website/oid) dan hou ik me nog steeds aanbevolen.
Wil eigenlijk proberen om zo "net' mogelijk schrift terug te ontwikkelen.

Ik was altijd wel een erg nette seiner volgens mijn leraar maar heb inmiddels mijn rechterpols gebroken en daar hebben ze een flinke hoeveelheid bouten ingestoken. Dat zou dus maar zo een heleboel invloed op mijn gesleutel kunnen hebben
73, PA3FK

Gebruikersavatar
Steef
Berichten: 3608
Lid geworden op: 14 nov 2007, 16:19

Re: MX-K2 elektronische keyer

#7 Bericht door Steef »

PA3AME schreef:Mocht iemand toch nog tips hebben hoe je je seinschrift kan laten beoordelen door iets (electronica/website/oid) dan hou ik me nog steeds aanbevolen.
De Begali CW machine.

Duur, moeilijk aan te komen, ingewikkeld in het gebruik.
Maar die van mij gaat nooit meer weg.
Wie praat luistert niet

PA3FK
Berichten: 66
Lid geworden op: 28 apr 2019, 10:35
Roepletters: PA3FK

Re: MX-K2 elektronische keyer

#8 Bericht door PA3FK »

Steef schreef:
PA3AME schreef:Mocht iemand toch nog tips hebben hoe je je seinschrift kan laten beoordelen door iets (electronica/website/oid) dan hou ik me nog steeds aanbevolen.
De Begali CW machine.

Duur, moeilijk aan te komen, ingewikkeld in het gebruik.
Maar die van mij gaat nooit meer weg.
Nee dit is niet wat ik bedoel. De begali kan inderdaad je geklop vertalen in tekst (doet de decoder van van dijk ook voor 55 euro :D )
Maar zowel de begali als het van dijk kastje maken het niet mogelijk om je precieze lengte en afstand van je tekens te beoordelen.
Er is natuurlijk een heleboel tolerantie maar als je heel zuiver wilt seinen dan moet een streep drie keer de lengte van een punt zijn, de pauze tussen twee tekens van een letter een punt, de pauze tussen twee letters een streep en de pauze tussen twee woorden "7 punten".

En ik zoek een manier om mijn seinschrift op dat aspect te (laten) beoordelen

Zoals al aangegeven maak ik het mezelf misschien wel veel te moeilijk hoor. Ik denk dat ik een beetje nostalgisch ben. :mrgreen:
73, PA3FK

PA3FK
Berichten: 66
Lid geworden op: 28 apr 2019, 10:35
Roepletters: PA3FK

Re: MX-K2 elektronische keyer

#9 Bericht door PA3FK »

Hoi gebruikers van de MX-K2 keyer

Wat voor een connector is nodig voor de aansluiting op de key jack van de MX-k2 en hoe bedraad?

Ik probeer mijn junker key met een 3,5 mono jack aan te sluiten maar krijg de MX-K2 niet geconfigureerd om gewoon de toontjes van mijn straight key te laten horen.
Lijkt wel of de MX-K2 alleen een paddle aankan? (dits op de ene pool en dah's op de andere pool?)

Heb ik me nu vergist in de aanschaf van dit kastje?

gr

Fred
73, PA3FK

PA3FK
Berichten: 66
Lid geworden op: 28 apr 2019, 10:35
Roepletters: PA3FK

Re: MX-K2 elektronische keyer

#10 Bericht door PA3FK »

PA3AME schreef:Hoi gebruikers van de MX-K2 keyer

Wat voor een connector is nodig voor de aansluiting op de key jack van de MX-k2 en hoe bedraad?

Ik probeer mijn junker key met een 3,5 mono jack aan te sluiten maar krijg de MX-K2 niet geconfigureerd om gewoon de toontjes van mijn straight key te laten horen.
Lijkt wel of de MX-K2 alleen een paddle aankan? (dits op de ene pool en dah's op de andere pool?)

Heb ik me nu vergist in de aanschaf van dit kastje?

gr

Fred
Tijdens het spinnen hier zelf even over kunnen nadenken en dit kastje gaat natuurlijk niet werken met een normale key.
Jack is 3,5 mm stereo en kastje genereert strepen en punten op basis van de twee polen van de jack. Is dus alleen te gebruiken met een paddle keyer. Stom Stom Stom.
Verder zoeken naar een toongenerator kastje dus voor mijn junker key
73, PA3FK

Plaats reactie