Seinen

Alles over morse.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
on3dag
Berichten: 158
Lid geworden op: 30 nov 2014, 16:49
Roepletters: on3dag

Seinen

#1 Bericht door on3dag »

Hallo,
Reeds geruime tijd, zo een twee jaar lang oefen ik al iedere dag met het opnemen van morse signalen. Dit doe ik door middel van twee programma's nl "Just learn morse code" en "Morse runner" Ik oefen iedere dag zo'n 30 minuten minimum. Tot op heden ben ik tevreden met mijn behaalde resultaten, maar ik heb nog bijna nooit een sleutel gehanteerd en ik denk dat het stillaan tijd word dat ik daaraan begin. Een tijdje geleden heb ik mij een "Kent" single paddle (cootie key - sidesweeper) aangeschaft. Nu wil ik daar mee gaan oefenen, de vraag is echter, moet ik beginnen met het seinen van losse letters, of van volledige teksten ? Bestaat er hier ook een handleiding van (oefenprogramma) voor het seinen zelf?
Dank aan één ieder die mij inzake het sleutelen en/of een sein programma mij kan verder helpen.

Mvg-73's
Dirk

Gebruikersavatar
PA0FRI
Berichten: 2377
Lid geworden op: 19 nov 2007, 02:48
Roepletters: PA0FRI
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: Seinen

#2 Bericht door PA0FRI »

Ik vraag mij af of een paddle key geschikt is om correct morse te leren seinen. Een handkey (straight key) zal beter zijn om te beginnen. Bij voorbeeld een goed instelbare Junker (https://pa0fri.home.xs4all.nl/Diversen/ ... %20key.htm).
Neem een bladzijde uit een boek, krant of tijdschrift en probeer de zin woord voor woord te seinen. Houd een korte pause tussen de woorden. In gedachte zeg je "wachten" als pause. Veel succes!
http://pa0fri.home.xs4all.nl/ met ongeveer 200 praktische onderwerpen voor radiozendamateurs
De eerste stappen zijn theorie en simulatie, maar in de praktijk blijkt pas of het klopt.

PA3LS
Berichten: 295
Lid geworden op: 23 dec 2005, 11:09
Locatie: Zaandam

Re: Seinen

#3 Bericht door PA3LS »

Als je 'm als side swiper gebruikt, zie ik er geen kwaad in om 'm te gebruiken. Je vormt dan toch nog handmatig de punten, strepen en spaties. Maar ik zou geen keyer gebruiken. Je leert het ritme dan niet goed. Vergelijk het maar met zangles met een autotune.

Leer meteen hele woorden. Individuele karakters leren is een niet al te beste manier omdat je dan nooit 'on air' kan verstaan wat er wordt geseind. Vergelijk het maar met het spellen van de letters van een woord, en het uitspreken van een woord. Als je de letters spelt, is het lastig om tegelijkertijd het woord te interpreteren.
Ik oefen mijn seinschrift zelf met een Arduino morse 'toetsenbord'. Je kan je seinsleutel aan de arduino koppelen, de arduino gedraagt zich vervolgens als toetsenbord. Dat betekent dat je bijvoorbeeld op het forum kan posten door morse te seinen.
Hier is een beschrijving van hoe het werkt, en staat de code: http://www.elektronik-labor.de/Arduino/MorseKB.html
Die is echter geschreven/herschreven voor een duitse toetsenbordindeling. Voor een US/internationaal pas je het volgende aan:

Code: Selecteer alles

keystrokeDE = (usToDE[morsechar]);
vevangen door

Code: Selecteer alles

keystrokeDE = morsechar;

Plaats reactie