CW op 40m als N-amateur

Alles over morse.
Bericht
Auteur
PA0CMU
Berichten: 628
Lid geworden op: 31 dec 2005, 15:18
Roepletters: PA0CMU
Locatie: Breda

Re: CW op 40m als N-amateur

#16 Bericht door PA0CMU »

Excuses, ik heb eerder iets geschreven in dit topic wat niet correct is. Ik was in de veronderstelling dat de N-amateur niet onder de 7040kHz mag uitkomen maar wel daarboven. Op de website van het AT lees ik nu dat er een 10kHz gat zit in dat bandplan.
Carel
BQC-762 | CTC-1941 | NTC-076

Gebruikersavatar
pd0rh
Berichten: 383
Lid geworden op: 01 nov 2007, 16:21
Roepletters: PD0RH
Locatie: jo22iv

Re: CW op 40m als N-amateur

#17 Bericht door pd0rh »

Volgens mij mogen wij toch van 7050Khz tot 7100Khz ? En in dit stukje band zijn toch geen mode restricties?
Dan is het dus toegestaan om hier cw te doen met max 25 watt...

de pd0rh cw included...hi
73 Ruud
PD0RH


Homebase :
Yaesu SCU-17 -->Yaesu FT-897D -->Endfed (10-20-40)
AEA PK232MBX / PK88 -->FT857D -->Diamond X50N (2m-70cm)
Yaesu FT-7800-->TNCx -->Diamond X50N (2m-70cm)

Mobile | Portable :
Kenwood TMD-710GE --> JWX (2m-70cm)
Yaesu FT-857D --> Buddypole / Diamond X30N / MC-750 HF portable GP
Yaesu FT5D

Gebruikersavatar
PG7VG
Berichten: 349
Lid geworden op: 25 mar 2015, 10:41

Re: CW op 40m als N-amateur

#18 Bericht door PG7VG »

Hoe doet men CW? Alles met de computer?
Of moet je toch wel enige vaardigheid hebben met de seinsleutel zelf?

Digimodes is niet zo'n probleem vwb de set aansturen, het programma FLdigi kan mijn tekst vertalen. Maar ik ken de gebruiken enzo niet van cw....
73, Peter.

Gebruikersavatar
PA9CW
Berichten: 1787
Lid geworden op: 15 sep 2005, 21:24
Roepletters: PA9CW
Locatie: Oosterhout (NB)

Re: CW op 40m als N-amateur

#19 Bericht door PA9CW »

PD7PG schreef:Hoe doet men CW? Alles met de computer?
Of moet je toch wel enige vaardigheid hebben met de seinsleutel zelf?

Digimodes is niet zo'n probleem vwb de set aansturen, het programma FLdigi kan mijn tekst vertalen. Maar ik ken de gebruiken enzo niet van cw....
In contesten gaat het seinen voor 99,9% met de computer. Echter het nemen zal je toch wel een "beetje" moeten kunnen :-) Zeker bij slechte signalen, zal de PC het laten afweten t.o.v. het gehoor.
Tonnie
DIG-5629 | AGCW-2939 | 30MDG-3789 | CTC-171 | NAQCC-7029 | BQC-1594| NTC-80.
K3/100 | P3 | Begali Pearl Gold.

Gebruikersavatar
PG7VG
Berichten: 349
Lid geworden op: 25 mar 2015, 10:41

Re: CW op 40m als N-amateur

#20 Bericht door PG7VG »

Als ik de pc al eens liet meelopen met cw dan kwam er idd al veel "ruis" doorheen. Vergeleken met PSK31 is het in die gevallen een beetje puzzelen. :D

Mss meer oefenen en betere signalen kiezen. :mrgreen:
73, Peter.

Gebruikersavatar
pd0rh
Berichten: 383
Lid geworden op: 01 nov 2007, 16:21
Roepletters: PD0RH
Locatie: jo22iv

Re: CW op 40m als N-amateur

#21 Bericht door pd0rh »

Bij mij is het cw er met de paplepel (lees eind hout) ingeslagen toen ik in 86 bij de Koninklijke Marine verbindingdienst ging......hi !!!!
Ben nu dus ook bezig om de Iler20 te bouwen en wil daar ook cw in hebben...zie elders op dit forum.
73 Ruud
PD0RH


Homebase :
Yaesu SCU-17 -->Yaesu FT-897D -->Endfed (10-20-40)
AEA PK232MBX / PK88 -->FT857D -->Diamond X50N (2m-70cm)
Yaesu FT-7800-->TNCx -->Diamond X50N (2m-70cm)

Mobile | Portable :
Kenwood TMD-710GE --> JWX (2m-70cm)
Yaesu FT-857D --> Buddypole / Diamond X30N / MC-750 HF portable GP
Yaesu FT5D

PA3LS
Berichten: 295
Lid geworden op: 23 dec 2005, 11:09
Locatie: Zaandam

Re: CW op 40m als N-amateur

#22 Bericht door PA3LS »

Mijn ervaring was, dat alhowel ik in heel europa binnen kwam, er niemand reageerde op morse in het gebied waar men vooral SSB doet...
Maar inmiddels heb ik mijn F-registratie dus het enige probleem dat ik heb, is dat ik geen goeie antenne meer heb.

PA1FJ
Berichten: 228
Lid geworden op: 03 jun 2015, 20:48

Re: CW op 40m als N-amateur

#23 Bericht door PA1FJ »

Peter PD7PG,

CW is ook heel goed met de PC te doen, ik zelf heb zo,n 30 jaar geleden mijn A machtiging gehaald maar snelheden van 30 woorden per minuut kan ik echt niet goed meer nemen, uitgezonderd mijn eigen call en 5nn Hi. 15 WPM gaat nog wel, maar toch doe ik mee aan veel CW contesten, ik gebruik dan gewoon de PC. Voor contesten is Logger van N1MM daar geweldig goed voor, welke ik samen met CWget gebruikt, welke zeer goed samenwerken door een speciale software koppeling in Logger. Voor gewone snelle QSO's zoals bij Pile-ups gebruik ik CWget samen met CWtype welke van de zelfde maker zijn en perfect samenwerken, en ook nog rustig met 30 WPM. Wel moet je de CW gebruiken en afkortingen een beetje leren kennen, maar daar is luisteren (kijken) een goede les in. De meest gebruikte CW afkortingen zijn zeker in veelvoud op internet te vinden. FLdigi is een leuk programma maar geeft voor cw audio toontjes, maar als je die je seinsleutel wil laten aansturen zal je daar een kleine schakeling met een transistor voor moeten maken, Met CWtype en Logger gebeurt dat via de com-poort en een kleine schakeling, wat op zich beter werkt. Kijk hier maar eens voor een dergelijke schakeling;

http://www.pe5jw.nl/?Knutselhoek:Audio_interface
of
http://w3yy.com/fsk.htm

Veel succes en mogelijk tot werkens met CW.

73 Fred PA1FJ

Gebruikersavatar
PG7VG
Berichten: 349
Lid geworden op: 25 mar 2015, 10:41

Re: CW op 40m als N-amateur

#24 Bericht door PG7VG »

Dankje Fred voor de info, voor mij werpt dit een heel nieuw licht op hoe ik nu aan het werken ben.
En behoorlijk wat stof om over na te denken. :wink:
Wil ik het netjes doen dan is het het mooist een puur cw signaal uit te zenden, en geen SSV met daarin een toontje gemoduleerd.
73, Peter.

PA1FJ
Berichten: 228
Lid geworden op: 03 jun 2015, 20:48

Re: CW op 40m als N-amateur

#25 Bericht door PA1FJ »

Peter,

Je kan ook van in onder vermeld ontwerpje het PTT gedeelte kunnen gebruiken om van het audio een schakelsignaaltje te maken voor je seinsleutel ingang. Dan kan je ook FLdigi of de audio van CWtype gebruiken.

https://sites.google.com/site/kh6tyinterface/

73 Fred PA1FJ

PA0CMU
Berichten: 628
Lid geworden op: 31 dec 2005, 15:18
Roepletters: PA0CMU
Locatie: Breda

Re: CW op 40m als N-amateur

#26 Bericht door PA0CMU »

Fred, om mogelijke verwarring te voorkomen. "Logger" wordt geassocieert met Logger32 van K4CY en dat is toch wat anders dan het logprogramma voor contesten van N1MM waarop jij doelt.
Carel
BQC-762 | CTC-1941 | NTC-076

PA1FJ
Berichten: 228
Lid geworden op: 03 jun 2015, 20:48

Re: CW op 40m als N-amateur

#27 Bericht door PA1FJ »

Carel,

Dat klopt ik doel op het programma Logger+ van N1MM het contest programma.

73 Fred PA1FJ

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4529
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: CW op 40m als N-amateur

#28 Bericht door PE1PQX »

pd0rh schreef:Volgens mij mogen wij toch van 7050Khz tot 7100Khz ? En in dit stukje band zijn toch geen mode restricties?
Dan is het dus toegestaan om hier cw te doen met max 25 watt...

de pd0rh cw included...hi
Mode restricties niet, de bandplannen zijn slechts adviezen van wat men onderling afgesproken hebben.
CW tussen de 7.050MHz en 7.100MHz, waarom niet? Het mag gewoon....
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

PA3LS
Berichten: 295
Lid geworden op: 23 dec 2005, 11:09
Locatie: Zaandam

Re: CW op 40m als N-amateur

#29 Bericht door PA3LS »

Tsja, waarom niet - omdat het dus weinig gebeurt, mede door die bandplannen, en er daardoor weinig mensen op af komen, waardoor het nog minder gebeurt enz enz. Het is hetzelfde probleem als waarom de VHF en UHF banden vaak rustig zijn.
Misschien iets om over te praten op een Europabreed platform? Binnen NL kom je op 40m niet zo ver... Ik kon mijzelf prima horen in de UK en Duitsland, en met goeie condities ook tot in Moskou, maar op de online ontvangers in NL geen spoor van ontvangst. Of je moet dus oefenen met lokale amateurs, of je moet kijken of ze buiten NL interesse hebben.

Als mensen binnen ca. 40km van Zaandam wonen en CW op 40m willen proberen, kan ik daar nog wel aan mee doen :)

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4529
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: CW op 40m als N-amateur

#30 Bericht door PE1PQX »

Dat VHF en UHF erg rustig is komt mede (dus niet alleen!) dat het leeuwendeel van de zendamateurs (sorry voor mijn woordkeuze) 'HF-gek' is. Met relatief eenvoudige middelen erg ver kunnen komen is op HF goed te doen.
Op VHF en UHF is de uitdaging vaak te groot en te complex om leuke DX te kunnen werken, afgezien van de enorme antenne's die je vaak nodig hebt voor bijvoorbeeld 2m. (Ja, ik weet dat er voor HF ook joekels van antennes zijn)

Mijn 2m yagi is al bijna 10mtr lang, natuurlijk kun je met veel kleiner best leuke DX werken, maar meer gain in een antenne is veel mooier dan een dikke PA. (hard schreeuwen bij een voetbalwedstrijd kan, maar met een megafoon komt je boodschap sneller over)

Maar goed, da's off topic.
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

Plaats reactie