Ik krijg N1MM niet opgestart, help

Alles over morse.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
pa3cvi
Berichten: 326
Lid geworden op: 20 dec 2005, 17:02
Roepletters: pa3cvi
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Ik krijg N1MM niet opgestart, help

#1 Bericht door pa3cvi »

Hallo,
wie helpt mij bij het volgende,
door een hinderlijke effect heb ik N1MM ge-uninstalled via mijn configuratie venster.

Bij installeren opnieuw lijkt alles goed te gaan en na het opnieuw opstarten staat daar het welbekende N1MM+ icoontje op het bureaublad.
Klikken erop heeft geen enkel effect N1MM start niet op.
Ik heb werkelijk van alles geprobeerd, ook met een prog die de registers opschoont, help niet,
N1mm start niet op.
Voorheen had ik geen enkel probleem met het installeren.
Ik begrijp echt niet wat er aan de hand is.
Wie helpt mij een handje?

OS: Windows 10

pe5jw
Berichten: 2031
Lid geworden op: 06 dec 2006, 17:47
Roepletters: pe5jw
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Ik krijg N1MM niet opgestart, help

#2 Bericht door pe5jw »

64 bit ?
zoek de n1mm exe file eens op in de verkenner.
waarschijnlijk program files ipv program files (x86) in de snelkoppeling
Groet, Joeri

typ en schijf fouten mogen zelf vervangen worden door de onderstaande letters en cijfers:
abcdefghijklmnopqrstuvwxyz1234567890

Gebruikersavatar
pa3cvi
Berichten: 326
Lid geworden op: 20 dec 2005, 17:02
Roepletters: pa3cvi
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Ik krijg N1MM niet opgestart, help

#3 Bericht door pa3cvi »

Staat gewoon in de map Program Files (x86).
Dan heet hij geen N1MM.exe, maar N1MMLogger.net.exe.

N1MM beveelt ook niet aan om via de Windows Config pagina deze te verwijderen, helaas toch gedaan met dit resultaat.

Zelfs de registers waar N1MM in voorkomt opgeschoont.
Toch blijft er nog e.e.a. over wat blijft staan en wist ik nou maar wat dat is!

De enige remedie die ik heb gevonden is een Systeem reset.

Zou graag weten ingeval ik N!MM wil verwijderen hoe dat nu moet.

pd0rkc
Berichten: 467
Lid geworden op: 24 jul 2013, 00:20
Roepletters: PD0RKC

Re: Ik krijg N1MM niet opgestart, help

#4 Bericht door pd0rkc »

Zijn de problemen ontstaan na Windows 10 installatie?
Ik hoor wel vaker dat er problemen zijn met amateur radio software en Windows 10.
Het is altijd verstandig om een paar jaar te wachten na het uitkomen van
een nieuwe windows versie!

Cor PD0RKC

pe5jw
Berichten: 2031
Lid geworden op: 06 dec 2006, 17:47
Roepletters: pe5jw
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Ik krijg N1MM niet opgestart, help

#5 Bericht door pe5jw »

pa3cvi schreef:Staat gewoon in de map Program Files (x86).
Dan heet hij geen N1MM.exe, maar N1MMLogger.net.exe.
Ok ik gaf aan de je de exe moest zoeken heb de naam niet genoemd ;)
Als je die direct start doet hij het dus ook niet.

Heb je dotnet en c++ runtimes geinstalleerd ?

Om alles goed te verwijderen kijken in program files map , progdata map, profiel map (en profiel progdata map) en register zowel hkcu als hklm.
Zorg wel dat je verborgen bestanden en systeem bestanden zichtbaar zijn.
En doe een herstart van het systeem voordat je weer wat installeerd.
Groet, Joeri

typ en schijf fouten mogen zelf vervangen worden door de onderstaande letters en cijfers:
abcdefghijklmnopqrstuvwxyz1234567890

Gebruikersavatar
pa3cvi
Berichten: 326
Lid geworden op: 20 dec 2005, 17:02
Roepletters: pa3cvi
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Ik krijg N1MM niet opgestart, help

#6 Bericht door pa3cvi »

Allereerst Cor,

Zou Windows10 niet geheel compatible zijn met N1MM en had je die problemen met 8.1 niet.

Ik vind dat erg moeilijk te beantwoorden, ook daar had ik wel eens problemen, vooral bij de 3.5 en 7 MHz, maar dat lijkt mij logisch, omdat dat de echte "sluipers"zijn in de shack.

Het laatste probleem dat ik nu gehad heb, was wel groter dat wel maar om daar W10 de schuld van te geven gaat mij wel al te ver. Alle andere software draait hier probleemloos.

Wel is een typische verandering in de Audio kaart instellingen ontstaan, maar ook daar zie ik geen verband met met het platvorm W10.

Overigens geef ik je wel gelijk in het feit dat je beter wat kunt wachten voor je overgaat op W10. In mijn geval heb ik een jongstleden aangepaste nieuwe PC aangeschaft waar W10 al op zat.

In ieder geval zijn de problemen opgelost, maar de vraag blijft interessant hoe je N1MM helemaal schoon van je computer kunt krijgen.
N1MM waarschuwt er al voor dat je dan een stapeleffect van systeemintellingen krijgt die een nieuwe installatie in de weg staan.

73 Cees, PA3CVI.

Gebruikersavatar
pa3cvi
Berichten: 326
Lid geworden op: 20 dec 2005, 17:02
Roepletters: pa3cvi
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Ik krijg N1MM niet opgestart, help

#7 Bericht door pa3cvi »

Hallo Joeri,

Dotnet en c++ kan ik wel installeren, maar als je daar geen kennis in hebt heeft dat weinig nut voor mij.
Met het modificeren en/of verwijderen van registers, zowel hkcu als hklm, moet je erg voorzichtig omgaan en kennis van zaken hebben.
Ik heb daar een programma voor gebruikt, maar blijkbaar haalt ook die niet alles weg.
Ik kan tot nu toe in de N1MM site vinden hoe dat dan wel kan.

Ook hier de vraag: N1MM totaal opschonen, zodat een nieuwe installatie mogelijk is.

73 Cees, PA3CVI

pe5jw
Berichten: 2031
Lid geworden op: 06 dec 2006, 17:47
Roepletters: pe5jw
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Ik krijg N1MM niet opgestart, help

#8 Bericht door pe5jw »

Ik heb helaas geen tijd om n1mm te installeren en een beschrijving van het verwijderen te maken.
Zit midden in een verbouwing deze en volgende week daarna wil ik wel eens kijken.

Het is in ieder geval wel zo dat n1mm+ prima draait op windows10 dat is niet het probleem.
Ik verwacht dat de runtimes van dotnet en c++ nodig zijn dat is meestal het geval.
(runtimes zijn zo iets als flash installeren om in je browser websites met flash te bekijken heeft niets met zelf programmeren te maken)

Even gauw gegoogled:
http://n1mmplus.hamdocs.com/tiki-index. ... umentation

"During a Full Install, the installer downloads so-called "prerequisite" files from the Internet. For this reason, please be sure you are connected to the Internet when doing a Full Install. Also, make sure that other programs that might be using system components that are part of the install (such as digital mode programs) are not running when you do the Full Install."
Tijdens installatie worden de prerequsites gedownload en geinstalleerd, dat zijn die runtimes die nodig zijn.

Staan verder nog wat notes mbt problemen zoals installatie met run as administrator enzo.

En punt 6 uninstalling the program.
http://n1mmplus.hamdocs.com/tiki-index. ... he_Program

BTW je hebt toch wel eerst een full install gedaan en daarna de laatste update ?
Groet, Joeri

typ en schijf fouten mogen zelf vervangen worden door de onderstaande letters en cijfers:
abcdefghijklmnopqrstuvwxyz1234567890

Gebruikersavatar
pa3cvi
Berichten: 326
Lid geworden op: 20 dec 2005, 17:02
Roepletters: pa3cvi
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Ik krijg N1MM niet opgestart, help

#9 Bericht door pa3cvi »

Hallo Joeri,

Bedankt voor je inspanningen, ondanks dat je midden in een verhuizing zit.

Jouw antwoord:
"During a Full Install, the installer downloads so-called "prerequisite" files from the Internet. For this reason, please be sure you are connected to the Internet when doing a Full Install. Also, make sure that other programs that might be using system components that are part of the install (such as digital mode programs) are not running when you do the Full Install."
Tijdens installatie worden de prerequsites gedownload en geinstalleerd, dat zijn die runtimes die nodig zijn.


Ben gelijk gaan kijken wat er in de resp. (sup)mapjes: prerequisitinstallers/dotNetFX40, zit maar dat zijn lege mapjes. !
Ook bij een opgestarte goed werkende N1MM+ zijn ze beiden leeg.
Wat is jouw mening daarover?

Overigens had ik alwel contact met Pete, N4ZR (N1MM Logger Groep) en hij verwees mij onder andere naar een kennelijk nieuwe sectie.

We've just put a new Troubleshooting section in the Manual, at <http://n1mm.hamdocs.com/tiki-index.php? ... leshooting>. The next time you (or anyone else) encounters a problem, please have a look at it.


Toch begrijp ik nog steeds niet waarom er nu niet een richtlijn wordt gegeven, ook niet in bovenvermelde DEV team site, hoe je een "schone de-installatie"van N1MM kunt doen, dat moet toch niet moeilijk zijn, dus gewoon een uninstall buiten N1MM om. Waarbij de aantekening, dat ik toen het probleem had dat zowel N1MM+ en de gememoreerde "slimme" oplossing om uninstall.exe binnen N1MM op te starten niet mogelijk was. Vandaar dat ik een systeem herstel moest doen.

73 Cees

Plaats reactie