Bizar ?

Alles over morse.
Bericht
Auteur
dc2dc

Bizar ?

#1 Bericht door dc2dc »

Nadat ik in 2000 de C en A machtiging behaald had, heb ik eigenlijk aan het cw-gebeuren niets meer gedaan.
Ik heb cw geleerd met de "Farnsworth-methode", wat ik eigenlijk achteraf jammer vind, omdat ik bij "hogere" snelheden problemen krijg met de "vertaalslag".

Nu enige tijd met de "Koch-methode" aan de gang gegaan, en ik moet bekennen, dat loopt gesmeerd.
Af en toe weleens een "slechte" dag, maar dat mag de pret niet drukken (ik doe gemiddeld 4 a 5 sessies per dag)
Vanwaar mijn geschrijf ?

Afgelopen avond overkwam mij iets bizars !
Ik zat achter mijn laptopje te luisteren (via hoofdtelefoon) naar het "G4FON-Koch programma", en de hele zooi kwam met 20wpm voorbij zeilen.

Op zich geen probleem, mijn vrouw zat een of andere serie op tv te kijken, en ik betrapte mezelf erop dat ik mee zat te kijken, sterker nog, mijn ega begon ook nog tegelijk tegen me te wouwelen en ik praatte gewoon terug, terwijl op de achtergrond het cw gewoon doorliep en ik het gewoon kon blijven nemen !!

Dat was even een enge en zeer ongewone ervaring; anderzijds bewijst het, dat er onbewust toch cw gevolgd kan worden terwijl je ergens anders mee bezig bent. (Multitasking ??)
Ik had het al eens gezien vele jaren geleden, bij een old-timer cw-op die vrolijk zat te hameren en tegelijk tegen mij zat te koekelen.

Het is en blijft een vreemde (maar wel heel leuke) ervaring; dat dient dus wel verder "uitgebuit" te worden.
Ik zal U verder niet vermoeien met mijn avonturen, :mrgreen: .

72 de dc2dc, Daniel.

PA1LH
Berichten: 960
Lid geworden op: 24 nov 2012, 13:44
Locatie: JO11TM

Re: Bizar ?

#2 Bericht door PA1LH »

Zou willen dat ik ook al zo ver was gevorderd :)
Moet wel zeggen dat ik wat meer kan volgen nu ik bijna dagelijks op verschillende frequenties meeluister naar cw.
Leon - PA1LH.

PA7N
Berichten: 67
Lid geworden op: 21 mei 2012, 18:22
Roepletters: PA7N

Re: Bizar ?

#3 Bericht door PA7N »

Leuk verhaal!
Helaas, zover ben ik nog lang niet.
73/72 PA7N, Erwin.
pa7n.nl

Gebruikersavatar
coolepascal
Berichten: 3743
Lid geworden op: 15 mar 2010, 14:45
Locatie: ZL
Contacteer:

Re: Bizar ?

#4 Bericht door coolepascal »

Daniel..... NERD :lol:
Niet gehinderd door enige kennis van zaken.

dc2dc

Re: Bizar ?

#5 Bericht door dc2dc »

Leon en Erwin, dank voor Uw reactie.

Uw “achterstand” is geen achterstand, doch slechts een indicatie van tijdsverschil; m.a.w. over een aantal dagen/weken/maanden bent U op hetzelfde niveau, geef de tijd een kans.
Advies in deze: NIET naar anderen kijken hoever zij zijn, is voor U totaal onbelangrijk !

Ik denk dat (bijna) een ieder cw kan leren, en nee, ik ga niet vertellen hoe dat dan wel zou moeten, immers, er zijn vele manieren om dit doel te bereiken; lees de topics er maar op na.

Uit het hele scala van adviezen en methodes dien je de juiste manier voor JOU eruit te pikken (gewoon uit proberen).
Hoe je je doel bereikt is niet belangrijk, wel DAT je je doel bereikt.

Er zijn naar mijn idee een aantal voorwaarden om cw te leren, die voor (bijna) iedereen gelden.
En nee, die ga ik hier niet allemaal oplepelen; ze zijn, per definitie, niet van mijzelf.

Deze wijsheid heb ik uit “The Art and Skill of Radio-Telegraphy” , geschreven door William G. Pierpont N0HFF (link : http://www.tasrt.ca/TASRTVersions/TASRT.pdf ) , een boek (Engels) van slechts 211 pagina’s.

Of de Duitse versie (link : http://www.devcon3.de/downloads/Radiote ... erpont.pdf ), slechts 280 pagina’s.

Een uitgave in het Nederlands/Vlaams ben ik, ondanks enkele verwoede google-pogingen, helaas nog niet tegen gekomen.
Ik ben nu op ongeveer 1/3 van het boek ( de Engelse versie), maar ik ben nog geen onwaarheid tegengekomen !
Het heeft mij tot nu toe goed advies gegeven, welke ik met beide handen aanpak, natuurlijk.

Reacties / opmerkingen / vragen zijn altijd welkom.

@ Coolepascal, Daniel…….NERD, zou het,…. nee joh ! (hoogstens prettig gestoord :lol: )

72 de dc2dc, Daniel.

PE1LGW
Berichten: 973
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:29
Roepletters: pe1lgw
Locatie: eindhoven

Re: Bizar ?

#6 Bericht door PE1LGW »

(Multitasking) en dat als man, heel knap.
Ben zelf ook eens begonnen met morse, ik krijg het er niet in.
Ik ben jaloers op iemand dit kan.

Stille geef niet aan je vrouw dat je kan multitasken , kan je dadelijk tijdens het morse nemen ook nog de afwas doen.
Goed bezig

PE1LGW
Condor 3000, Icom7000 IC2 E, IC25, FT270, FT11, RS9044, Teleport 9, Kenwood TR2400, TMG 707, Diamond x30, realistic 2005 scanner, home made J antenne. tevens rust huis voor T813 sets, Boafeng UV-5R, TYT UV3R, DVB sticky SDR, Nokia Mobira, Philips FM1000, Yeasu vx3, ft817.
"Nescius omnium curiosus sum" (Ik weet niets maar ben nieuwsgierig naar alles).

PA1LH
Berichten: 960
Lid geworden op: 24 nov 2012, 13:44
Locatie: JO11TM

Re: Bizar ?

#7 Bericht door PA1LH »

@Daniel, het is helemaal waar wat je zegt: niet naar een ander kijken, maar zelf aan de gang ermee.
De aanhouder wint !!
Leon - PA1LH.

dc2dc

Re: Bizar ?

#8 Bericht door dc2dc »

Goede instelling Leon, het kijken hoever een ander is geeft GEEN ENKELE MEERWAARDE aan je vermogen tot het opnemen van morse-code. Is dus energieverspilling.
(Het zou hooguit een boost voor je moraal kunnen zijn, maar dan evengoed ook een afknapper)
Niet doen dus !

Een paar dingen die voor MIJ goed werken:

-Ik probeer elke keer met een "lege kop" te beginnen, alles opzij zetten, ik "sluit mezelf op" in m'n eigen wereldje, werkt voor mij ! (gewoon een beetje egoistisch zijn)
-Concentreren,mmmm, nou m'n aandacht op de klanken gericht houden, focussen dus, maar niet verstard geconcentreerd. Relaxed blijven dus.
-ik weet een bepaalde letter even niet tijdens het luisteren - SKIP - gelijk verder, NIET NADENKEN ! (kost teveel tijd, en mis je teveel; wat je mist aan code komt niet terug, een enkele ontbrekende/foutieve letter is redelijk makkelijk later ingevuld/vervangen.
-ik had al voorkennis hoe de tekens eruit zagen - punt-streep - etc.; is voor mij een nadeel, ik moet in feite de tekens opnieuw (op veel hogere) snelheid leren.
Diegene, die met morse beginnen en nog niets ervan af weten zijn dan in het voordeel. (blanco canvas !)
Elk nieuw teken leer ik direct op 15-20 wpm, er komen geen punten/strepen aan te pas, direct het geluid (b.v. didah)is de letter A etc. Dus ik hoor,zie of denk niet aan punten /strepen.
Directe vertaling van geluid naar teken !
Deze nieuwe tekens tesamen met de al aanwezige tekens blijven oefenen op 15-20 wpm tot ze foutloos zijn, dan weer nieuwe erbij etc.(bij goede dicipline, elke dag 1 of meer sessies, heel snel resultaat !)
Vaak begin ik ook m'n sessie op een iets hogere snelheid om op te warmen, na een minuutje ga ik terug naar 15 of 20 wpm.

Zo, dat waren een paar maniertjes hoe ik zelf leer; of het didactisch verantwoord is weet ik niet, en eerlijk gezegd maakt het me niet zoveel uit, het werkt immers (voor mij) !

Al deze wetenswaardigheden heb ik dus uit het voornoemde (Engelstalige) boek.

Voor al diegenen die al studerend zijn of willen beginnen, heel veel succes toegewenst, hou vol ! Morse leren valt of staat met DICIPLINE. Morse is een makkelijke "taal", je hoeft slechts 40 tekens te leren, en klaar ben je. Bij elke andere taal dien je een zo groot mogelijke woordenschat (1000-en woorden) aan te leren, praat ik nog niet over zinsopbouw, werkwoordvervoegingen etc.etc.

Vragen / reacties en opmerkingen kun je hier altijd kwijt.

72 de dc2dc, Daniel.

Gebruikersavatar
FrankSD
Berichten: 251
Lid geworden op: 01 mar 2012, 19:28
Locatie: JO21UA

Re: Bizar ?

#9 Bericht door FrankSD »

Inderdaad.... een pluim voor jouw vastberadenheid ik zou zelfs zeggen koppigheid dit te beheersen! In mei ben ik er een jaar mee bezig en ik weet dat je het wel echt wilt kennen anders lukt het niet! Zeker als je van de omgeving reacties
ontvangt zoals: "Morse!??? Wat ga je daar nou mee doen? Ik antwoord dan dat de meeste vissers hun vissen ook gewoon teruggooien... wat voor zin heeft dat?
Frank
ON5SDF
Before You Speak >THINK<: Is it
True? Is it
Helpful? Is it
Inspiring? Is it
Necessary? Is it
Kind?

dc2dc

Re: Bizar ?

#10 Bericht door dc2dc »

Hoi Frank, dank voor de response.

Ja, ik heb dergelijke opmerkingen helaas ook mogen meemaken; ik kreeg gelijk de opmerking "wat een tering-hobby is dat" (excuseer het taalgebruik); alleen het doet mij niet wijken van m'n doel, ik bijt me er nog vaster in !
Ongelooflijk dat sommige mensen zo kunnen reageren wanneer je betrokken met iets bezig bent. Het lijkt erop dat onze beschving maar een zeer dun laagje vernis is !
i.i.g. ga ik gewoon m'n gang als voorheen. 8) enne,...... veel succes !

72 de dc2dc, Daniel.

@ PE1LGW: er komt een berichtje jou kant op via de p.b.

PA1LH
Berichten: 960
Lid geworden op: 24 nov 2012, 13:44
Locatie: JO11TM

Re: Bizar ?

#11 Bericht door PA1LH »

Het is juist leuk om iets te kunnen waar een ander van vind dat het totale onzin is: morse, wat heb je er aan en wat kun je er mee.
In de huidige tijd waar we in leven is morse achterhaald volgens velen.
Reden voor mij onder andere om gewoon lekker dwars er tegenin te gaan en toch morse te gaan leren.
Wat anderen er van vinden of denken zal me een (hema)worst zijn.
Als hun gsm weer eens geen verbinding heeft omdat de provider weer eens een storing heeft, kan ik nog gewoon lekker met mijn seinsleutel klooien en contacten leggen met de andere kant van de aardbol bij wijze van spreken.
Lang leve de techniek :)
Leon - PA1LH.

Bert_1
Berichten: 743
Lid geworden op: 07 jul 2013, 09:11
Roepletters: PE1KVL

Re: FT2000 of FT1000 ?

#12 Bericht door Bert_1 »

FrankSD schreef:"Morse!??? Wat ga je daar nou mee doen? Ik antwoord dan dat de meeste vissers hun vissen ook gewoon teruggooien... wat voor zin heeft dat?
Frank
ON5SDF
Humor, tegen mij werd ooit gezegd dat dat zenden toch zinloos is geworden, iedereen heeft een gsm tegenwoordig. Zelf doet hij aan tracktorpulling! Door europa rijden om daar een blok beton zonder wielen heen en weer te slepen en daarna ga je weer naar huis. Dat is zinvol? :lol: en dan ga ik nog niet eens over voetbal beginnen...

Bert
Bert

Gebruikersavatar
FrankSD
Berichten: 251
Lid geworden op: 01 mar 2012, 19:28
Locatie: JO21UA

Re: Bizar ?

#13 Bericht door FrankSD »

Geweldig.. voetbal? Niet meer dan 22 individuen die een bal wegstampen en er dan achteraan lopen voor deze weer te pakken te krijgen :roll:
Before You Speak >THINK<: Is it
True? Is it
Helpful? Is it
Inspiring? Is it
Necessary? Is it
Kind?

PA1LH
Berichten: 960
Lid geworden op: 24 nov 2012, 13:44
Locatie: JO11TM

Re: Bizar ?

#14 Bericht door PA1LH »

...om hem dan vervolgens weer zo snel mogelijk weg te schoppen.
Hoezo zinloos? :)
Leon - PA1LH.

EA5JEX
Berichten: 1471
Lid geworden op: 14 nov 2007, 18:56
Roepletters: pa5cw
Locatie: Pedralba Valencia Spanje

Re: Bizar ?

#15 Bericht door EA5JEX »

Voetballen levert wel een hoop geld op.....

CW moet je leuk vinden, dan gaat het je ook makkelijker af.

Kees

Plaats reactie