Bizar ?

Alles over morse.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
maarten_c
Berichten: 278
Lid geworden op: 05 nov 2010, 23:07
Roepletters: pa5mc

Re: Bizar ?

#31 Bericht door maarten_c »

DC2DC schreef:@
@maarten_c; Maarten, dit is mij ook al opgevallen, als ik gewoon luister (dus zonder meeschrijven), lijkt het of het station langzamer is gaan seinen.
Dit is natuurlijk niet zo, m'n kop heeft gewoon teveel vrije tijd gekregen !
Alleen heb ik nu het probleem dat wat ik eerst heb moeten leren - luister/herken/schrijf/leeg/luister/etc.- nu eigenlijk weer moet verlaten, en moet omzetten naar luister/onthoud/luister/onthoud/etc.
Dit onthouden is dan natuurlijk in tegenspraak met je brein leegmaken !
Lastig, maar ik ga er eens voor zitten, als dat me kan lukken, ben ik ook van dat geschrijf af.
Alleen de belangrijke dingen voor het qso/qsl schrijf ik dan nog op.
Hoi Daniel.

Toen we vroeger op examen moesten is ons angstvallig geleerd om maar vooral niet vooruit te denken en niet aanvullen op wat er komt. Je moest opschrijven wat je hoorde. De examen tekst was ook zo gemaakt dat als je ging meelezen en vooruit denken dat je dat de fout in ging.
Maar een gemiddeld amateur qso zit zo helemaal niet in elkaar. Ik denk heel vaak vooruit en heel vaak weet ik al wat er komt.
Soms gaat dat natuurlijk mis en komt er iets anders dan wat je verwacht. Zaak is dan om vooral kalm te blijven en meestal snap ik dan toch wel wat er komt en komen gaat.
Je moet je ook bedenken dat het maar amateur verbindingen zijn, het hoeft niet vlekkeloos te gaan en desnoods vraag je het gewoon opnieuw.
Schroom je ook niet om in een qso gewoon QRS te seinen. Doe ik ook vaak.
Onthoudt verder dat als iemand je 449 QRM seint dat dat vaak betekent QRS (langzamer gaan seinen).
Met een snelheid van rond de 20wpm moet je al aardig wat leuke qso's kunnen maken.

Luister op 20m niet onder in het cw bandje maar tussen 14.040 tot 14.060, daar wordt vaak wat langzamer geseind.
Op 80m op 3.575 ontmoet je veel Nederlanders. 3.570 hoor ik vaak DL. 80m is een mooie band om qso's te maken en vaak zijn het niet zo'n standaard verbindingen.
De 30m band is vrijwel exclusief voor cw, alleen boven in de band is voor digimode.

Als je zelf cq gaat roepen, roep dan in een snelheid die je goed beheerst. Een nette operator komt dan op ongeveer jou snelheid terug.
In het begin is het vaak verstandiger om cq roepende stations aan te roepen.
Meestal krijg je dan een standaard antwoord met veel telegrafie afkortingen. Ik heb dit in het begin vaak opgeschreven. Was het mijn beurt om te seinen dan pakte ik zijn geseinde tekst en seinde dat klakkeloos na, alleen voor zijn gegevens vulde ik mijn gegevens in. Dat gaat prima en vaak denkt men dan met een volleerd telegrafist te werken :)
Later merk je dat het meeste wel standaard is en leer je de afkortingen kennen en ook krijg je dan je eigen stijl.
Overigens spreek ik in cw buiten Nederlands ook Engels, maar ook een beetje Duits en Frans. Gewoon door een standaard qso tussen twee fransen eens opgeschreven te hebben.
Vaak zijn cw qso's heel standaard.

dc2dc

Re: Bizar ?

#32 Bericht door dc2dc »

Hi Maarten,

Dank voor je antwoord; het is een flink verhaal, en een hoop herken ik.
Voldoende tips 'n' tricks, zal ik zeker meenemen.
Wat betreft talen, tja, Nederlands, Engels en Duits zijn niet zo'n probleem, maar m'n Frans is ronduit zwak (je m'excuse mon ami, hi), een paar zinnen en dan loopt het vast; te weinig gebruikt sinds m'n middelbaar onderwijs zo'n 45 jaar geleden.
Ik had ook al een lijstje gemaakt van de diverse qrg's op verschillende banden, je vindt er allerlei "netjes".
Maar ik ben nog niet zover om in het diepe te jumpen, hoor !
Ik vind m'n "nemen" nog lang niet solide genoeg, bovendien heb ik nog wel wat met de sleutel te doen; btw: de sleutel, die in jouw avatar staat, staat hier voor de zender(s).
Een prachtige muisgrijze met kap, ooit 15 jaar geleden gekocht bij Fa. J. in Breda.
Gebruik hier een ts570 in qrp-stand (5W) , een ft817 (<5W) en een 10 jaar geleden "gebouwde" K2 (met ssb-unit), en de voornoemde Junker. Ant is een sloper van 41m lengte.
Ik zat vorige week achter de set en beetje met de sleutel te spelen en hoorde op 160 (zo rond 1825) een Frans station roepen cq cq cq de F1UF F1UF F1UF k, en drukte de sleutel in (uit baldadigheid, hij hoort me toch niet), en verrek, hij kwam onmiddelijk terug met cs? ik heb het maar laten lopen :oops:

72/73 de dc2dc, Daniël.

Gebruikersavatar
maarten_c
Berichten: 278
Lid geworden op: 05 nov 2010, 23:07
Roepletters: pa5mc

Re: Bizar ?

#33 Bericht door maarten_c »

Je moet het eigenlijk gewoon doen.

In de tijd dat ik nog niet seinde heb ik wel in mijn hoofd, met dit's en dah's geoefend om te leren denken in CW.
Dus ik zag bijvoorbeeld een verkeersbord staan met plaatsnamen en dan proberen te denken hoe je dat moet seinen.

In het begin dat ik qso's maakte was het nl wel makkelijk om datgene wat je wilt seinen op papier te hebben.
Maar op een gegeven moment heb je dat niet nodig.
Wat ik je wel kan aanraden is voordat je gaat seinen met een paddle, om eerst het seinen met een junker onder de knie te krijgen.
Je hebt dan een soort basis gevoel om te seinen. Later ben ik over gestapt op een keyer.

Zelf heb ik hier een junker, een swedish key, een squuezekeyer van bench en een kent, en een vibroplex. Maar die vibroplex blijf ik toch een heel lastig ding vinden.
Het is een mechanische half automaat, dus hij maakt wel punten en ik moet zelf de strepen maken.

Ik heb 25 jaar geleden cw moeten leren voor de "grote jachtacte" en heb daar nu nog steeds veel plezier aan.
Ook of eigenlijk vooral in low power of QRP.
Ik maak graag cw verbindingen en ben daar heel enthousiast over.

Gebruikersavatar
FrankSD
Berichten: 251
Lid geworden op: 01 mar 2012, 19:28
Locatie: JO21UA

Re: Bizar ?

#34 Bericht door FrankSD »

Na ruim een jaar naar cw te luisteren kan ik de communicatie in het gepostte video toch niet echt volgen. Soms herken ik een letter voorbeeld de "k" op het eind. Meteen wat geleerd qua operating practice. :D Ik zal nog heel wat moeten leren (luisteren) voor deze snelheid. Vraag ik mij af of het verstandig is voor nu al letters en kleine woordjes beginnen te seinen zoals ik op mijn smartphone al geprobeerd heb! Een enkele karakter lukt vrij aardig maar bij woorden krijg ik toch regelmatig een "timings-" probleem. Zend ik bijvoorbeeld "sukkel" dan staat er "su kke l" :oops:
Before You Speak >THINK<: Is it
True? Is it
Helpful? Is it
Inspiring? Is it
Necessary? Is it
Kind?

Gebruikersavatar
maarten_c
Berichten: 278
Lid geworden op: 05 nov 2010, 23:07
Roepletters: pa5mc

Re: Bizar ?

#35 Bericht door maarten_c »

Seinen is eigenlijk het laatste stukje.
Concentreer je eerst op het nemen.

PA1LH
Berichten: 960
Lid geworden op: 24 nov 2012, 13:44
Locatie: JO11TM

Re: Bizar ?

#36 Bericht door PA1LH »

Ben hier druk doende met oefenen, zowel het opnemen als seinen.
Heb nu mijn zelfbouw sleutel aangesloten, en daarmee oefen ik het seinen.
Handige van de FT-817 is dat je dat oefenen kunt doen zonder signaal uit te zenden, erg handig.
Zo af en toe lukt het me al redelijk om qso's in cw deels te volgen.
Er is nog wel een hoop oefening nodig eer ik die sprong in het cw diepe ga nemen.
Leon - PA1LH.

EA5JEX
Berichten: 1471
Lid geworden op: 14 nov 2007, 18:56
Roepletters: pa5cw
Locatie: Pedralba Valencia Spanje

Re: Bizar ?

#37 Bericht door EA5JEX »

Leg die sleutel nog maar even aan de kant totdat je goed kunt nemen, ga dan seinen leren, dan weet je hoe het moet klinken.

(met name spaties en afstanden tussen letters).
Eenmaal verkeerd geleerd is moeilijk af te leren.

Kees

dc2dc

Re: Bizar ?

#38 Bericht door dc2dc »

@maarten_c:

Inderdaad Maarten, mogelijk had ik het moeten doen, goede leerschool.
Het in je hoofd seinen doe ik al een flink poosje, net zoals je zegt, maar ook neem ik wel eens een zelfgemaakt cd-tje mee in de auto, waar ik dan stukken (standaard)qso op heb staan; elke keer na een AR, k of kn, tik ik de pauzetoets aan en antwoord ik in dahditdah etc.(hardop).
Ik gebruik het voornamelijk als ik ergens lang moet wachten, of soms als ik alleen onderweg ben tijdens de rit.
Een spiekbriefje voor de eerste qso's is geen gek idee !
Ik ben echt iemand van de streight key, en zal denk ik niet zo gauw overstappen naar een ander soort sleutel, maar ik zeg nooit nooit !
En ik realiseer me dat de streight key beperkingen met zich meebrengt: beperkt in seinsnelheid, grotere kans op vermoeidheid, en kans op een "glass arm" bij verkeerde seinhouding.
Deze problemen kom je denk ik niet of nauwelijks tegen bij automaten/halfautomaten/etc.
Wel vind ik de vibroplex een prachtig apparaat, recentelijk nog een video op joeptjoep ervan gezien; heel apart.
Voor mij was HET cw-moment iets korter geleden, n.l. m'n A-examen in 2000, maar ik heb al gemerkt dat m'n seinen nu compleet op z'n kont ligt, dus weer lekker oefenen.
Blijkt dus dat je zowel het nemen als geven van cw BIJ MOET HOUDEN.

72/73 de dc2dc,Daniël.

dc2dc

Re: Bizar ?

#39 Bericht door dc2dc »

@FrankSD:

Hoi Frank, ik denk dat Maarten gelijk heeft (weet het eigenlijk wel zeker, is een pro he?), ervan uitgaande dat je alle tekens kent : concentreer je eerst en vooral op het nemen; kun je weinig tot niets nemen-snelheid terugnemen tot het punt dat je weer kunt nemen( al is het maar iets), maar probeer de lat hoog te laten liggen dat dwingt je brein te werken, en zo successievelijk naar hogere snelheid toe werken.
Seinen, ja dat horten en stoten ken ik wel; probeer als je seint rustig (dus waarschijnlijk ook iets langzamer) te seinen en denk eerst even over het woord dat je gaat seinen na, voordat je op de sleutel gaat kloppen, werkt bij mij goed !
En probeer je seinschrift op een of andere manier op te nemen (digitaal of analoog), en luister naar je eigen schrift.
De meesten, mijzelf incluis, denken dat ze een mooi schrift hebben, nou je kunt nog voor een verrassing komen te staan,hi.
Suc6 !

72/73 de dc2dc, Daniël.

dc2dc

Re: Bizar ?

#40 Bericht door dc2dc »

@PA1LH:

Hallo Leon, long time,no hear...
Je bent ook nog lekker bezig, merk ik.
Zover ik weet kun je op iedere t(r)x waar je een streight key op aan kunt sluiten, ook "droog oefenen"; dus seinen zonder het geseinde daadwerkelijk uit te zenden, zolang je de zender maar niet op de stand cw zet,hi.
Je mag de zender wel op cw zetten, maar dan kun je commentaar terug verwachten , :lol:
ps: hoe bevalt de eigenbouw sleutel ?
Suc6 !

72/73 de dc2dc, Daniël.

dc2dc

Re: Bizar ?

#41 Bericht door dc2dc »

@pa5cw:
Leg die sleutel nog maar even aan de kant totdat je goed kunt nemen, ga dan seinen leren, dan weet je hoe het moet klinken
Dag Kees, lijkt me vrij logisch, niet; een taal die je niet verstaat, daarin kun je dan ook niet antwoorden :roll:

72/73 de dc2dc, Daniël.

PA1LH
Berichten: 960
Lid geworden op: 24 nov 2012, 13:44
Locatie: JO11TM

Re: Bizar ?

#42 Bericht door PA1LH »

@kees, ik probeer wat ik hoor af en toe ook eens uit. Om te kijken hoe het klinkt.
Wat ik toch vooral doe is luisteren, opnemen, en ook via internet op lcwo.net die lessen doorwerken.
Ooit moet het goed komen. :)
Leon - PA1LH.

PA1LH
Berichten: 960
Lid geworden op: 24 nov 2012, 13:44
Locatie: JO11TM

Re: Bizar ?

#43 Bericht door PA1LH »

@Daniel, de sleutel bevalt best goed. Heb er nog een paar bij gebouwd, staan er nu een stuk of 7 :)
Alleen denk ik dat het toch beter is om een echt goede sleutel aan te schaffen.
De sleutels die ik heb gemaakt daarvan kun je de veerinstelling niet veranderen, simpelweg omdat die veer er niet is HI.
Dus denk dat het toch beter is om een fatsoenlijke sleutel aan te schaffen.
De kans dat ik mezelf iets verkeerds aanleer nu is wel aanwezig denk ik.
Ik wil daarom die sleutels niet te veel gaan gebruiken.
Was een leuk project maar niet meer dan dat.
Wil me denk ik toch meer gaan bezighouden met antennebouw.
Ook daar heb ik nog wat ideeen van liggen om na te bouwen.
Leon - PA1LH.

Gebruikersavatar
maarten_c
Berichten: 278
Lid geworden op: 05 nov 2010, 23:07
Roepletters: pa5mc

Re: Bizar ?

#44 Bericht door maarten_c »

Daniel,
Ik ben geen prof hoor.
Ben gewoon een zendamateur, net als jij.
Alleen heb ik wel vanaf het begin dat mijn pa3 heb gehaald meteen de sleutel ter hand genomen.
Ook ik dacht in het begin dat ik nooit aan een keyer zou beginnen. Heb heel lang met de hand geseind.
Mijn favoriete hand sleutel is ook nog steeds de junker.
Maar op een gegeven moment kom je op een snelheid dat het met de gewone op en neer sleutel net niet gaat.

Ik maak wel graag verbindingen met laag vermogen of qrp, zo tussen de 5-25W en dan helpt cw heel veel.

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Bizar ?

#45 Bericht door PA0ETE »

Normaal gesproken kan ik beter multitasken dan de meeste mannen, maar bij CW lukt dat slechts ten dele. Ik heb vaak overdag bij het werk CW-verkeer aan staan. In tegenstelling tot gesproken woord leidt dat zelden af. Als ik koffie haal of als het even stil is geef ik een slinger aan de afstemschaal. Als er wat interessants gebeurt, bijv. een bijzondere call dan hoor ik dat direct. Maar opnemen en tegelijk een gesprek voeren kan ik niet.

Degene die er voor een belangrijk deel voor gezorgd heeft dat ik mijn CW-examen in een keer haalde is PA0VDB. Kees voer toen op de grote vaart als radio-officier, zeg maar marconist. Hij werkte vaak een aantal maanden en dan was hij weer zes of acht weken aan de wal.

In de tijd van voor internet moesten de schepelingen toch op de hoogte blijven van het nieuws, en PCH zond daarvoor twee keer per dag het nieuws uit van het ANP met 20 woorden. Die bulletins werden dan getypt op papier on der de bemanningsleden verspreid. Kees schreef om bij te blijven ook thuis minstens een keer per dag dat nieuws mee. Volgens mij was een van die uitzendingen om twee uur 's middags. Ik ben geregeld rond die tijd op bezoek geweest bij hem. We waren dan in een geanimeerd gesprek over van alles en nog wat. In niets was aan hem te merken dat hij tegelijkertijd ook die nieuwsuitzending opschreef. Thuis deed hij dat overigens met pen, en bij 20 wpm moet je bij klare tekst dan nog redelijk doorschrijven. Aan boord gebeurde dat op de schrijfmachine.

Als het bulletin helemaal geseind was zei hij dan steevast zoiets van: "Eens even kijken wat we vandaag weer in het nieuws hebben." Het hele proces speelde zich dus ook volledig buiten zijn bewustzijn om.

Ik heb ooit de teksten voor een morsecursus gemaakt die hier in Amersfoort nog steeds gebruikt wordt. Ook daar zaten woorden als zeeeendeeieren in. (Ik geloof dat ik er zelfs een keer zeeeendeeierengelei van gemaakt heb of nog iets langers).

De lulligheid van zo'n woord is dat de meeste letters de kortste letter in het alfabet betreffen, waardoor het woord, hoewel het ritme gelijk blijft, dus relatief met een veel hogere (data-)snelheid geseind wordt. De cursisten zijn aan die hogere snelheid nog niet toe en raken alleen daarom de draad al kwijt.

Ik ben er meerdere keren bij geweest dat zo'n woord voorbij kwam terwijl de tekst werd afgespeeld voor een zaaltje met cursisten. Je hoorde dan al aan het begin van het woord meerdere mensen hun pen op tafel smijten en ook een paar gesmoorde krachttermen. In die tijd had ik daar bijzonder veel plezier om. Ik geloof dat ik nu toch wel een heel stuk volwassener in dat soort dingen ben (*not* ;-) )

Plaats reactie