Bizar ?

Alles over morse.
Bericht
Auteur
dc2dc

Re: Bizar ?

#16 Bericht door dc2dc »

Inderdaad Kees, ik had het nog niet genoemd in m'n verhaaltjes, maar je hebt volkomen gelijk.

Ik heb het ( A-papiertje 12 wpm) in een jaar gehaald, en daar zat natuurlijk toch wel enige druk achter; de leraar heeft wel enig respijt, maar gaat vlot door om het programma op gestelde datum te halen.
De keren dat ik m'n Junker in een vaste baan om de aarde heb willen lanceren, zijn ontelbaar; voor jezelf heb je een behoorlijke druk, en dat is niet leuk leren.
Heb het dus ook met hakken over de sloot gehaald, en daarna niet meer naar omgekeken, niet zo verwonderlijk denk ik. Had er goed de balen van.

Nu ik, na een kleine 15 jaar weer met cw begonnen ben, op de "Koch-methode", is er een enorme last van m'n schouders gevallen, en leer ik met plezier in MIJN tempo op MIJN manier !
En raad eens wat ? Het loopt gesmeerd, en vliegt met sprongen vooruit, en ik kijk naar elke volgende sessie uit ( vandaar dat ik ook meerdere sessies per dag er door douw; ik kan niet wachten).
Dus het leuk vinden is een heel belangrijke factor, die je enorm motiveert. Koppel dit aan een goede dicipline, en je ziet per week verbetering. Die dicipline lijkt trouwens erger dan ze is, want na enkele weken wordt ook de dicipline een automatisme.

Nu lees ik in de laatste postings heel begrijpelijke maar negatieve beeldvorming.
Ik zou het heel erg waarderen als jullie ook eens POSITIEF uit de hoek willen komen.
Waarom is cw zo leuk, en wat kan je er allemaal mee.
Wat te denken van de mogelijke nieuwkomers op cw-gebied; zij lezen ook veel liever positieve uitlatingen over de hobby waar zij aan gaan beginnen.
Draag het CW een goed hart toe 8)

Dus ik zou zeggen, kom maar op !! (Ook de OT CW ops die leuke en of nuttige anekdotes willen delen)

72 de dc2dc, Daniel.

Bert_1
Berichten: 743
Lid geworden op: 07 jul 2013, 09:11
Roepletters: PE1KVL

Re: FT2000 of FT1000 ?

#17 Bericht door Bert_1 »

DC2DC schreef:
Nu lees ik in de laatste postings heel begrijpelijke maar negatieve beeldvorming.
Ik zou het heel erg waarderen als jullie ook eens POSITIEF uit de hoek willen komen.
Waarom is cw zo leuk, en wat kan je er allemaal mee.
Wat te denken van de mogelijke nieuwkomers op cw-gebied; zij lezen ook veel liever positieve uitlatingen over de hobby waar zij aan gaan beginnen.
Draag het CW een goed hart toe 8)

Dus ik zou zeggen, kom maar op !! (Ook de OT CW ops die leuke en of nuttige anekdotes willen delen)

72 de dc2dc, Daniel.
Ze zijn niet zo negatief als ze lijken hoor, vaak kweek je op een lollige manier begrip omdat ze opeens beseffen dat een hobby niet om het 'nut' gaat, hun hobby heeft het namelijk ook niet. Ik denk dat het voornamelijk gaat om het plezier hebben in zelfontplooiing, vaardigheden vergroten etc., of het nu cw is of het bouwen van een transceiver of de snelste rondetijd op een circuit om maar eens wat te noemen, zolang je er maar plezier in hebt.
Bert

dc2dc

Re: Bizar ?

#18 Bericht door dc2dc »

Mogelijk heb je gelijk, we zullen het zien :wink: .

72 de dc2dc, Daniel.

Jan Fernhout
Berichten: 4
Lid geworden op: 17 mar 2014, 14:23
Roepletters: PA3CBS

Re: Bizar ?

#19 Bericht door Jan Fernhout »

Toen ik op de zeevaartschool zat seinde de leraar een woord waar we niet uitkwamen:
zeeeendeeieren
Dat was in 1958. Toen ik stopte met varen in 1981 ging ik les geven voor de A machtiging aan 20 man. Ik dacht: nu ga ik ook dat woord gebruiken in de morseles. Het bleek dat zeeeendeeieren seinen ook niet meevalt. Probeer het ook eens!
73 de jan
http://www.varenwasleuk.nl/

Gebruikersavatar
PE7EB
Berichten: 2449
Lid geworden op: 22 jan 2008, 19:37
Locatie: Alkmaar JO22jp19qv

Re: Bizar ?

#20 Bericht door PE7EB »

In de huidige tijd moet er nog een extra -. tussen, het zijn inmiddels zeeeendeneieren :wink:
73 es gud dx de eric pe7eb k
AIVD/NSA information ... the post above has nothing to do with "dirty bombs", "plane hyjacks" or "Sarin" ;-)

Gebruikersavatar
ON5GM
Berichten: 763
Lid geworden op: 02 apr 2008, 07:26
Roepletters: ON5GM
Locatie: Blanden JO20IT

Re: Bizar ?

#21 Bericht door ON5GM »

@ DC2DC
Hoe krijg ik bovenaan in het programma de iconen "words" "qso's" en "text file" ??
Ik heb nu enkel de iconen "start" "stop" "setup" en finish"

dank bij voorbaat
Elecraft K3S/100 | 2x Icom IC7300 | Ant : Mosley Pro67B - Hyendfed 30m
Yaesu FTM400XDE - Ant : Diamond X200N

dc2dc

Re: Bizar ?

#22 Bericht door dc2dc »

@ ON5GM,

Hoi OM, U verkrijgt de door U gewenste iconen door bij de tekens het aantal op maximaal (40) te zetten, daarna ziet U meerdere iconen :wink:
Veel plezier en succes 8)


@ PA3CBS-ex PI1LC/MM, OM Jan Fernhout,

Heb al een deel van Uw site bekeken/gelezen ; moet zeggen mooi en indrukwekkend, ben een landrot en heb dus van het zeemansleven geen kaas gegeten.
Prachtig dat U over Uw werkzame leven zoveel gedocumenteerd heeft.
Ben nog lezende !

Zeeeendeneieren: heb het tijdens "mijn" morsecursus ook voor m'n neus gekregen om "even" te nemen; je gaat wel aan jezelf twijfelen ! :oops:

72 de dc2dc, Daniel.

dc2dc

Re: Bizar ?

#23 Bericht door dc2dc »

Zo, even een update van m'n cw-training; oefeningen met Koch gaan nog steeds goed, af en toe een "slechte" dag; gewoon doorgaan (na regen komt zonneschijn).

Ik luister nu bijna continue op 20/20, alleen bij een nieuw karakter even terug naar 20/12 of 20/15 om te wennen aan het nieuwe karakter, dan weer volgas op 20/20.

Af en toe wat vergissingen , b.v. 5 en h etc. ze lijken ook zo verrekte veel op elkaar he?

Schrijven op 20/20 is en blijft voor mij een crime ! Heb al een "eenvoudiger" alfabet gemaakt; lijkt een beetje op steno, zo kan mijn hand mijn hersens bijhouden, maar het blijft behelpen.

Cijfers was een doolhof, maar langzaamaan begint er licht te gloren aan het eind van de tunnel, soderju !

Luister nu ook regelmatig op 160/80/40 op zoek naar "netjes" seinende stations op ongeveer 20 wpm.(is af en toe wel flink zoeken, hoor; je komt af en toe wat moois tegen....)

Eerst gaan proberen kleine woordjes te herkennen ( woordjes van 2 of 3 letters), en dit steeds verder uitbouwen......

Immers, met een standaard qso ben je zo klaar !! (Ik wil meer !!)

De kreet "Let your fingers speak" zou ik toch graag ten uitvoer willen brengen !

Ik heb het al gezien, "ben hier nog wel een paar dagen mee bezig",hi.


Moet alleen t.z.t. nog gaan leren te nemen zonder hard-copy, maar dat valt nog niet mee.

Word vervolgd.

72 de dc2dc, Daniël.

PA3FAT
Berichten: 1300
Lid geworden op: 05 jun 2006, 21:10
Roepletters: PA3FAT
Locatie: Valkenswaard

Re: Bizar ?

#24 Bericht door PA3FAT »

Heel herkenbaar allemaal. Maar ik lees dat je weet dat volhouden de remedie is. Slechte dagen. Hoort erbij.
Zeker als je eigenlijk niet moet bent in het hoofd? Niet gaan denken. Automatisme is het waar het om gaat.

En je zit op de snelheid waar de punt/strepen als letters klinken. Dus direct de klank herkennen.

Gaat je lukken !!

Gewoon: doorgaan.
-------------------------------------------------------
FB23 voor HF, 9 El Tonna voor 2m, 13 El Flexa voor 70cm en 23 El Tonna voor 23cm.
Qrv op 145.700 (Ehv)

Gebruikersavatar
maarten_c
Berichten: 278
Lid geworden op: 05 nov 2010, 23:07
Roepletters: pa5mc

Re: Bizar ?

#25 Bericht door maarten_c »

Ik ben zelf veel sneller gaan nemen toen ik stopte met alles op te schrijven

Gebruikersavatar
pa3dsc
Berichten: 1166
Lid geworden op: 21 dec 2005, 20:02
Roepletters: pa3dsc
Locatie: Nuenen
Contacteer:

Re: Bizar ?

#26 Bericht door pa3dsc »

Een inspirerend boek:

The Art and Skill of Radio-Telegraphy
A Manual For Learning, Using, Mastering And Enjoying
The International Morse Code As A Means Of Communication

William G. Pierpont N0HFF

even zoeken op het WWW

dc2dc

Re: Bizar ?

#27 Bericht door dc2dc »

@ pa3fat, maarten_c, en pa3dsc,

Heren, dank voor Uw response, doet de beginner toch goed !
Ik kan hier wel een poosje cq gaan zitten roepen, maar het is toch een stuk prettiger als je antwoord krijgt op je cq !

@pa3fat; Ron: Inderdaad, volhouden is het credo; en wat me opgevallen is (je geeft het al aan), is dat wanneer ik NIET vermoeid ben, ik er niks van bak, overgeconcentreerd, heel kort lontje, niks lukt, etc.(veel te veel energie dus)
Maar na een dagje in de tuin zwoegen b.v. en dan 's avonds leren, gaat bijzonder goed.
Ik ben dan te moe om me ergens over op te winden, en ga veel meer relaxed met de materie om. Goede zaak dus !
Ik hou bewust aan deze "hoge" snelheid vast, om mezelf geen kans te geven na te denken; ik heb immers al de 12 wpm (A) voorkennis?

@maarten_c; Maarten, dit is mij ook al opgevallen, als ik gewoon luister (dus zonder meeschrijven), lijkt het of het station langzamer is gaan seinen.
Dit is natuurlijk niet zo, m'n kop heeft gewoon teveel vrije tijd gekregen !
Alleen heb ik nu het probleem dat wat ik eerst heb moeten leren - luister/herken/schrijf/leeg/luister/etc.- nu eigenlijk weer moet verlaten, en moet omzetten naar luister/onthoud/luister/onthoud/etc.
Dit onthouden is dan natuurlijk in tegenspraak met je brein leegmaken !
Lastig, maar ik ga er eens voor zitten, als dat me kan lukken, ben ik ook van dat geschrijf af.
Alleen de belangrijke dingen voor het qso/qsl schrijf ik dan nog op.

@pa3dsc; Martin, dit uitstekende en inderdaad inspirerende boekwerk had ik in 1 van m'n eerste postings al vermeld, maar dat vermelden kun je wat mij betreft niet vaak genoeg doen,hi.
Het is m.i. een uitstekende promotie voor cw.
Het is erg uitvoerig, maar laat daarmee dan ook niets aan de verbeelding over; goede zaak dus !

73/72 de dc2dc, Daniël.

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4545
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Bizar ?

#28 Bericht door PE1PQX »

Als ik dit topic eens door lees krijg je vanzelf 'zin' om CW te leren. Het vervelende bij mij is dat het hoofdstuk discipline niet wil mee werken.
Uiteraard ben ik er van overtuigd dat CW een hele mooie mode is om QSO's te kunnen maken, en daarnaast 'CW = oud'? Het is pas oud als niemand het meer kent en dus bedrijft.
Met eenvoudige middelen is morse te zenden, een eenvoudige zaklamp in het donker bijvoorbeeld.. of nog eenvoudiger: klopsignalen (nee, niet die van de Poltergeist).
Ook QRO is niet nodig om toch ver (lees: heel ver) te komen met morse.. piepjes dragen veel verder dan spraak.

Prachtig... nu nog een methode voor mijzelf vinden waarmee ik de discipline in het gareel kan krijgen.
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

PA0CMU
Berichten: 636
Lid geworden op: 31 dec 2005, 15:18
Roepletters: PA0CMU
Locatie: Breda

Re: Bizar ?

#29 Bericht door PA0CMU »

@PE1PQX: eet je ook onregelmatig André? Ik denk het niet, die "discipline" zal er wel zijn. Laat daar 's avonds aansluitend een kwartier CW oefenen op volgen en je hoeft er nauwelijks extra moeite voor te doen wat betreft planning.

In het verleden maakte ik met enige regelmaat QRP qso's wat me redelijk afging op snelheden tussen 25-30wpm. Daarna heb ik een jaar of 1,5 niets meer aan de hobby gedaan en het toen weer opgepakt om aan CW contesten mee te doen. Oefenen geblazen dus met Morse Runner en RufZ, maar de keerzijde was dat het opnemen van calls wel weer in orde was maar een "gewoon" qso lukte niet lekker meer. Ik denk dat de 'head-copy' vaardigheid is afgenomen door het gebruik van computer logging bij contesten. Ik ben dan geneigd direct te typen wat ik hoor, dus niet eerst de hele call afwachten maar direct karakters intikken. Daar wil ik toch weer van af en ben nu weer QRP qso's aan het maken met een -voor mij nieuwe- maar tweedehands Elecraft K2 en 5W output.
Carel
BQC-762 | CTC-1941 | NTC-076

Gebruikersavatar
PD7CW
Berichten: 713
Lid geworden op: 29 mei 2014, 08:03
Roepletters: PD7CW

Re: Bizar ?

#30 Bericht door PD7CW »

Ter leering ende vermaeck, maar óók om je enthousiast te maken.

Enig tijd geleden heb ik een contact vastgelegd tussen twee zendamateurs, PA3CWN in Nederland en N7XM Nevada.
Een deel heb ik in een korte video weergegeven en op You-tube gezet.


http://www.youtube.com/watch?v=ejJ2B7U9 ... JkGFf5240g

Cees

Plaats reactie