welke twin paddles adviseren jullie voor een beginner

Alles over morse.
Bericht
Auteur
PA7RG
Berichten: 289
Lid geworden op: 10 sep 2008, 21:08
Roepletters: PA7RG
Locatie: Piershil (ZH) - JO21dt

welke twin paddles adviseren jullie voor een beginner

#1 Bericht door PA7RG »

Ik ben nu bezig met een morse-cursus. Op dit moment zijn we hard bezig met het nemen van de tekens.
Na dit neemtraject staat het seinen voor de deur. Ik heb een rechte sleutel en we zullen eerst meer horen over de telmethode en dat ook proberen (naast op gehoor seinen), maar deze schijnt een lang leertraject te kennen. Mijn instructeur adviseur mij om naar een twin-paddles-sleutel te kijken. Ik weet namelijk van mijzelf dat ik geen muzikaal/ritmisch talent ben. Ik zie een Kent twin paddles (ca. 140 euro) en een Begali simplex basic (ca. 165 euro). Beide prijzen inclusief tax en verzending.
Bij e-ham lees ik verschillende berichten over deze sleutels, waarbij men een onderscheid maakt tussen langzame/gewone en snelle seiners.
Welk merk/type adviseer je mij als nieuweling (die vanzelfsprekend geen snelheidsmonster zal zijn).

Robert
PA7RG
Zendamateurs reflecteren graag

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: welke twin paddles adviseren jullie voor een beginner

#2 Bericht door PE2AAB »

Is het niet zo dat men voor een beginner gewoon een straight key aanraadt?

Een simpele Junker ofzo.
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

EA5JEX
Berichten: 1471
Lid geworden op: 14 nov 2007, 18:56
Roepletters: pa5cw
Locatie: Pedralba Valencia Spanje

Re: welke twin paddles adviseren jullie voor een beginner

#3 Bericht door EA5JEX »

Inderdaad, begin met straight key en als je dat onder de knie hebt kun je met Paddle beginnen.

Tip: als je rechts bent ga dan met linkerhand seinen met paddle, je hebt dan rechterhand om notities te maken.
Oefen met squeese keying, dwz als je een c seint, beginnen met streep (duim) en dan punt en streep vasthouden.

Als je beide paddles gelijk indrukt krijg je namelijk afwisselend punt en streep. Je hoeft dan dus de paddle niet los te laten.

Vaak zie ik ook youtube filmpjes waarbij de paddle met 2 handen wordt vastgehouden omdat er teveel kracht gezet wordt.

Zoals je ziet komt er qua techniek nogal wat kijken met een padle, dus begin met gewone sleuten en idd nadat je goed kunt nemen, dan gaat het ook beter met ritme.
ik heb zelf Bencher en Kent sleutel.

Kees pa5cw

PA1ZP
Berichten: 1316
Lid geworden op: 06 jun 2008, 19:04
Locatie: Oss

Re: welke twin paddles adviseren jullie voor een beginner

#4 Bericht door PA1ZP »

Dag PA7RG

Het maakt niet veel uit welke paddle die je neemt.
Als het ding jou maar goed ligt.
Ook ik adviseer eerst een rechte sleutel, waarvan mijn ervaring is dat het belangrijkste onderdeel van de rechte sleutel voor mij is de knop om hem te bedienen.

Ik heb er heel wat rechte sleutels , en er ook heel veel getest en geprobeert en vind de Zweedse sleutel met de bladveer in plaats van de lagertjes het lekkerste seinen gevolgd door een ongelofelijk goedkoop Japans sleuteltje ( Tyco dacht ik ) met een klein knopje gemonteerd wat eigenlijk bedoelt is voor een keukenkast deurtje.
Ook de vorm van de knop is zeer persoonlijk.

Voor wat betreft de paddles heb ik zelfbouw en een Hongaarse single lever en een Vibroplex bug.
Ik heb er ondertussen misschien wel een 50 verschillende getest en geprobeert.
Het belangrijkste daar in vind ik de afstel mogelijkheden voor wat betreft licht bewegen en kleine contact afstand.
Verder vind ik de afstand tussen de paddletjes en de hoogte van belang.
Dit is zeer persoonlijk.

Ik zou zeker adviseren om eerst bij iemand te gaan proefdraaien op paddles van diverse merken.
Vergeet ook niet de Bencher paddles, zeker goed voor hun prijs (althans de goedkoopste.
Voor wat betreft de Kent paddles, vind ik de paddles te laag staan, ik loste dit op door de linkse rechts te monteren en de rechtse links ze staan dan omhoog in plaats van omlaag.
Het blijft echter een zeer persoonlijke zaak en voor een ieder verschillend.
Ga eerst op je gemak eens rond neuzen en proberen.

Naast alle andere dingen is een stabiele paddle die niet wankelt en schuift ook belangrijk.

Op de laatste dag van de radioamateur had PA3EGH allerlei rechte sleutels bij hem die je kon beoordelen.
Maak daar van gebruik als je zo een kans ziet, Jan had ze speciaal meegenomen daarvoor.
Je kon ze ook meteen een rapport cijfer geven.

De laatste markt in Rosmalen had HA8UG heel veel sleutels bij die Jani HA8KN bouwt.
Ze hadden rechte sleutels, single levers, Iambic paddles met zowel magneet en veertjes om de paddle weerstand in te stellen, en paddles in allerlei vormen.
Ook zulks iets is een pracht kans om te proberen, ze stonden allemaal met piepertjes en el-bugs aangesloten om te testen.
Het waren zeker 12 verschillende paddles/single levers, en een stuk of 3 rechte sleutels.

Deze Hongaarse keys haalden geloof ik op een enkele na geen van allen de 100 euro prijs.

Voor wat betreft kwaliteit en prijs is de Kent paddle zeker een goede met goede mechanische kwaliteiten.
Begin eens niet te gek duur, en blijf iedere paddle die je tegen komt testen.
Je kan dan als je echt helemaal zeker bent van je keuze en je de telegrafie kunst echt goed beheerst eens gaan kijken voor een die je geweldig vind.
Er zijn er tot over de 1000 euro, en het is wel zuur om er achter te komen dat die van 1000 euro die je gekocht hebt niet jou ding is hihi.
73 de PA1ZP

Jos uit Oss

Een goede antenne hoeft niet duur te zijn, een dure antenne hoeft niet goed te zijn.

Zelf gebouwd klinkt leuker als zelf gekocht.

PA0RAB
Berichten: 1634
Lid geworden op: 26 apr 2013, 13:10
Roepletters: PA0RAB

Re: welke twin paddles adviseren jullie voor een beginner

#5 Bericht door PA0RAB »

Robert,
Meer dan 60 jaar geleden speelde ik met de W0 ll pleeton set van m'n Vader ( contact met Londen oid)
Er kwam opeens een boze stem uit de koptelefoon. Schrik,maar toch als kind nieuwsgierig en een vermanend begripvol praatje met een marconist op een schip.
Hij heeft me een heleboel verteld over zendamateurs enzo.
Tijdens m'n hogere school opleiding kwam ik in contact met de zeevaartschool en uiteraard de telegrafisten opleiding . Onder de lessen stoomwerktuigen en appendages zat ik lekker met de telegrafisten mee te tikken of met een spiegeltje mee te seinen.
Zo kwam ik ook in contact met hun leraar.
Van hem kreeg ik het advies om van de seinsleutel af te blijven tot ik zo'n 16 wpm kon nemen.
Dit omdat het goed seinen in een bepaald ritme gaat Hij vergeleek het met zingen. Als je het deuntje kent zing je het mee, Seinen is ook een kwestie van ritme en het deuntje kennen.Niet dat een A ditdah is en de N dahdit het gaat om het ritme van bijv CQ dahditdahdit dahdahditdah enz
het deuntje helpt volgens hem het onderscheidend vermogen bij het nemen. Het deuntje helpt ook bij het ritme vasthouden tijdens het seinen.
De kennis van Morse is afgeschaft,maar het is en hopelijk blijft de eenvoudigste en goed verstaanbare manier om met elkaar in contact te komen en blijven denk bijv aan ingesloten mijnwerkers Het piepje van je tegenstation pik je wel uit de QRM.zijn stem helaas niet meer.

Welke sleutel.
Die CW leraar liet mij ook tal van seinsleutels zien. van eenvoudige op en neer gevallen tot dingen met veertjes en stelschroeven.Je krijgt er het heen en weer van. Er was zelfs een ding bij met een kast met een voetenwarmertje ( stel radiopitjes)"dat is een moderne automaat "zei hij "Rotding heeft een eerbied voor het VAK"

door een stevige burn-out kan ik niet meer die concentratie opbrengen om in het ritme te blijven en de tekens goed te onderscheiden.

Voor de op en neersleutels geldt Ze moeten lekker in de hand liggen, de op-neer beweging moet bij je hand passen wat slag betreft.
De druk op de sleutel idem, het mag niet vermoeien door te veel weerstand .Die weerstand moet echter voldoende zijn om ongewilde bewegingen te remmen. dwz je wilt dat de sleutel bewust neer gaat en niet op een vingerkriebel oid.
Als je het deuntje goed kent kun je pas overstappen op de heen en weer automaat Ook hier weer hetzelfde uitslag en druk afregelen naar je hand.

Er zijn op het forum OM's die een verzameling bezitten van seinsleutels Poog met hen in contact te komen en hen wat te laten vertellen over hun sleutels Voor en nadelen enz enz. Maar let ook op de onderlinge verschillen tussen sleutel en mens. De echte telegrafisten hebben geen roepletters nodig om te weten wie de sleutel bedient.
Ik hoop dat je wat inzicht door dit gebabbel hebt gekregen wat de juiste sleutel in jouw geval kan worden. Veel succes met de code
73 de Ruud PA0RAB

pe1pip
Berichten: 105
Lid geworden op: 13 jul 2013, 12:57
Roepletters: pe1pip

Re: welke twin paddles adviseren jullie voor een beginner

#6 Bericht door pe1pip »

niet dat ik heel veel verstand heb van sleutels, maar inderdaad:

1- ga ze bevoelen, zo ben ik ook aan de mijne gekomen
2- ik heb geluk gehad door een Llaves Telegraphicas Artesanas goedkoop op de kop te kunnen tikken op een beurs. De OM die ze maakte is al een paar jaar geleden overleden, maar hier en daar is er kennelijk nog wat voorraad, ik ben erg blij met mijn aankoop. En ja, die heb ik op gevoel gekocht.

qua leren, er zijn vele theorieen. Jezelf niet blootstellen aan slecht schrift tot je goed schrift goed kan nemen is er 1, zorgen dat je lol blijft hebben in het morsen een andere...
--

73, Remco - pe1pip

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: welke twin paddles adviseren jullie voor een beginner

#7 Bericht door PA0ETE »

PE2AAB schreef:Is het niet zo dat men voor een beginner gewoon een straight key aanraadt?

Een simpele Junker ofzo.
Als hij examen wil doen, maar ik weet niet zeker wat op het huidige examen verplicht is.

Als je niet de ambitie hebt met een handmatige sleutel te seinen kun je je de moeite van het leren daarvan besparen.

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: welke twin paddles adviseren jullie voor een beginner

#8 Bericht door PA0ETE »

Dit vind ik zelf erg goede sleutels, niet heel duur, goed, stevig en totaal onverslijtbaar. Ze werden hierboven uiteraard ook al genoemd. Door een kit-versie te kopen (zit in een uurtje in elkaar) kun je je ook nog geld besparen. http://kent-engineers.com/ (de Twin paddle key)

Neem wel een twin-paddle, tenzij je weet dat je een uitgesproken tegenstander van de dubbele paddles bent maar je schrijft in je vraag al dat je een dubbele wilt.

Een Bencher vind ik wat overrated. Die eindigen ook maar al te vaak als presse papier of pronkstuk bij mensen die er uiteindelijk niets mee doen :-)

Ik ben om nog even op mijn vorige post terug te komen, zelf een verwoed seiner met een 'rechte' sleutel. Ik heb een hekel aan paddles. Ik kan ermee seinen, maar ik vind het niet leuk. Ik ben daarnaast de maker van de morsecursus die in mijn woonplaats al 35 jaar wordt gebruikt. Ik vind het ondanks die achtergrond niet nodig om eerst heel veel moeite te doen om het seinen op een rechte sleutel te leren.

Als je wel met zo'n ouderwetse sleutel wilt gaan seinen, onderschat dat dan niet. Laat in het allereerste begin je houding beoordelen en desnoods corrigeren door iemand die erg goed weet waarover hij/zij het heeft. Een verkeerd aangeleerde seinhouding is zo geleerd, maar zeer hardnekkig. Het kost erg veel moeite om weer af te leren. Gevolgen van een slechte houding zijn op de korte termijn dat je gewoon niet snel kunt seinen. Veel erger is dat je er RSI (een muisarm) van kunt krijgen en rugklachten en soms ook klachten met de bloedsomloop.

Bij seinen met een paddle spelen bovenstaande problemen een zeer ondergeschikte rol.

De tip om (sls je rechts seint) links met de paddle te seinen is inderdaad een hele goede.

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: welke twin paddles adviseren jullie voor een beginner

#9 Bericht door PE2AAB »

PA0ETE schreef:...Een Bencher vind ik wat overrated. Die eindigen ook maar al te vaak als presse papier of pronkstuk bij mensen die er uiteindelijk niets mee doen :-)...
:oops: Guilty as hell.

Maarrrrrr.. We gebruiken hem met JOTA en ik ben nog altijd van plan aan CW te beginnen. Heb nu zelfs de support van de XYL ;-)
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

-----
Berichten: 1027
Lid geworden op: 19 jul 2010, 14:43
Roepletters: XX0XX

Re: welke twin paddles adviseren jullie voor een beginner

#10 Bericht door ----- »

Of de MFJ 564(B) voor (slechts) €88.-, voor een beginner goed genoeg en als je wel echt de smaak van het ragchewen te pakken krijgt zet je het ding weer op markplaats en koop je een betere. Dan heeft het je hoogstens een paar tientjes gekost.

Het ligt er natuurlijk ook aan wat je wil gaan doen, contesten gaat vaak via het toetsenbord en macro's, met hooguit hier en daar een "personal touch" met de paddle.

Ik gebruik een zelfbouw paddle van wat stukken printplaat in combinatie met cw software en toetsenbord. (ieder z'n ding :D )
Bijlagen
cw-sleutel.jpg

Gebruikersavatar
PA0FRI
Berichten: 2377
Lid geworden op: 19 nov 2007, 02:48
Roepletters: PA0FRI
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: welke twin paddles adviseren jullie voor een beginner

#11 Bericht door PA0FRI »

Zoals de anderen al adviseerden, eerst beginnen met een "straight key". Er zijn echter mensen die ook in het begin niet kunnen leren met dat systeem en dan kan een paddle en een elektronische keyer een uitkomst zijn.
Als je toch voor een (toekomstige) paddle kiest, koop dan meteen een behoorlijk product. Ik heb een Kent, een MFJ, een Vibroplex, een Hamond en een Begali EXPEDITION. Het betekent dat na jaren mijn keus tenslotte de Begali werd. Niet goedkoop, maar wel een van de goedkoopste Begalies, geen te poetsen chroom of messing, klein, magnetische werking, zeer licht in te stellen en schuift niet weg op het bureau.
Bijlagen
Expedition.gif
http://pa0fri.home.xs4all.nl/ met ongeveer 200 praktische onderwerpen voor radiozendamateurs
De eerste stappen zijn theorie en simulatie, maar in de praktijk blijkt pas of het klopt.

Gebruikersavatar
ON5GM
Berichten: 760
Lid geworden op: 02 apr 2008, 07:26
Roepletters: ON5GM
Locatie: Blanden JO20IT

Re: welke twin paddles adviseren jullie voor een beginner

#12 Bericht door ON5GM »

Ik heb deze voormiddag mijn Begali binnen, een HST deze keer. Moet hem nog aansluiten !
Elecraft K3S/100 | 2x Icom IC7300 | Ant : Mosley Pro67B - Hyendfed 30m

Gebruikersavatar
PD2R
Berichten: 2426
Lid geworden op: 24 mei 2007, 11:08
Locatie: Krabbendijke
Contacteer:

Re: welke twin paddles adviseren jullie voor een beginner

#13 Bericht door PD2R »

Veel mensen geven aan om eerst met een straight key te beginnen maar het is mij nog steeds niet duidelijk waarom dat zo is. Verreweg de meeste CW amateurs die ik ken gebruiken een paddle. Waarom dan moeite doen om het eerst op een straight key te leren?
73, Maarten PD2R/OV2T

TRX: Icom IC-7300 / Yaesu FT 857D
Ant: End Fed antennes voor 20 en 40 meter / Diamond X-30
Website: PI4DX Contest Group Zeeuws-Vlaanderen
QRZ pagina: PD2R

pe1pip
Berichten: 105
Lid geworden op: 13 jul 2013, 12:57
Roepletters: pe1pip

Re: welke twin paddles adviseren jullie voor een beginner

#14 Bericht door pe1pip »

PD2R schreef:Veel mensen geven aan om eerst met een straight key te beginnen maar het is mij nog steeds niet duidelijk waarom dat zo is. Verreweg de meeste CW amateurs die ik ken gebruiken een paddle. Waarom dan moeite doen om het eerst op een straight key te leren?
ik gok omdat de examens altijd met een rechte sleutel werden afgenomen. Een paddle is wel een beetje een typemachine waar een rechte sleutel een ganzenveer zou zijn.
--

73, Remco - pe1pip

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: welke twin paddles adviseren jullie voor een beginner

#15 Bericht door PE2AAB »

PD2R schreef:Veel mensen geven aan om eerst met een straight key te beginnen maar het is mij nog steeds niet duidelijk waarom dat zo is. Verreweg de meeste CW amateurs die ik ken gebruiken een paddle. Waarom dan moeite doen om het eerst op een straight key te leren?
Ik ben geen CW kenner maar wellicht heeft het te maken met een 'net schrift'??
ik moest op school ook met de vulpen om een mooi handschrift aan te leren. (poging mislukt)
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Plaats reactie