CW op tablet?

Alles over morse.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
pd2rw
Berichten: 130
Lid geworden op: 30 nov 2008, 19:57
Locatie: Vlaardingen

CW op tablet?

#1 Bericht door pd2rw »

Hallo ik heb van mijn vrouw een asus memo pad 10 ( tablet ) gekregen,
In eerste instantie had ik zo iets van wat moet ik in vredesnaam met zo’n ding! :roll:
MAAR…..langzaam maar zeker gaan we aan dat kreng wennen.
(het voordeel van zo’n ding is dat je hem wat makkelijker ff mee neemt natuurlijk)
Nu zag ik bij de APPS dat er MORSE CODE TRAINERs bij zitten?
https://play.google.com/store/search?q= ... apps&hl=nl
Een heb er nog niet echt goed naar gekeken maar misschien ook MORSE schrijver en DECODER ???
Heeft er iemand misschien al ervaring met dit soort……..?
.
Vroeg mij af of er ook PSK enz enz op en afgespeeld zou kunnen worden?
Ik hoop het apparaatje wat nuttiger te maken! (andere ideetjes natuurlijk ook welkom!)

VrGr PD2RW.
Knutselen das de hobby!

Gebruikersavatar
coolepascal
Berichten: 3743
Lid geworden op: 15 mar 2010, 14:45
Locatie: ZL
Contacteer:

Re: CW op tablet?

#2 Bericht door coolepascal »

Kan me niet voorstellen dat dat er nog niet is... het is zo simpel te maken.... been there done that... maar nog niet voor Android... ik had zo ding maar heb ik weggegeven. Vond het helemaal niks.
Niet gehinderd door enige kennis van zaken.

pd2rw
Berichten: 130
Lid geworden op: 30 nov 2008, 19:57
Locatie: Vlaardingen

Re: CW op tablet?

#3 Bericht door pd2rw »

Ook hier maar even plaatsen voor de mensen die ook zoekende zijn.
Omdat ik nog geen hardcore user ben van het tabletje weet ik dus ook nog niet alles te vinden.
MAAR!!!
Als ik iets vind koppelen we het netjes terug naar hier en dus:
https://play.google.com/store/search?q= ... apps&hl=nl
https://play.google.com/store/search?q= ... apps&hl=nl
https://play.google.com/store/search?q= ... apps&hl=nl
of dit ook echt wat is??? Ik weet er nog helemaal niks van!
misschien is er nog meer moois maar dat moet ik dan nog ontdekken (jou INFO is ook heel erg welkom)

Maar voor als er iemand strakjes het gaat testen heel veel succes en misschien wil je hier ook nog kort iets terug koppelen, of het werkt en hoe?

VrGr PD2RW.
Knutselen das de hobby!

Gebruikersavatar
PA2EFR
Berichten: 1455
Lid geworden op: 04 jan 2008, 00:13
Roepletters: PA2EFR
Locatie: JO33HE: Haren Gn.
Contacteer:

Re: CW op tablet?

#4 Bericht door PA2EFR »

Handig.
Ik heb nu deze gratis Kochtrainer op mijn foon:

https://play.google.com/store/apps/deta ... koch&hl=nl

Doet wat hij moet doen.

PC3D
Berichten: 14
Lid geworden op: 19 aug 2013, 20:19
Roepletters: PD3DL
Locatie: JO22NA

Re: CW op tablet?

#5 Bericht door PC3D »

PA2EFR schreef:Handig.
Ik heb nu deze gratis Kochtrainer op mijn foon:

https://play.google.com/store/apps/deta ... koch&hl=nl

Doet wat hij moet doen.
Ik heb deze ook net geïnstalleerd, werkt leuk vind ik.
Weet iemand trouwens wat een gebruikelijke snelheid is?

Gr, Dennis

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: CW op tablet?

#6 Bericht door PA0ETE »

Deze reader gebruik ik af en toe. Ik ben inmiddels twee android-telefoons en één android-tablet verder dan dit filtmpje uit 2011 :-)

http://shorties.be/podcast/androidmorse ... derapp.wmv

N.b. door de manier van seinen staan de spaties op een gekke plek. Als je daar doorheen kijkt zie je dat hij het wel degelijk doet. En gewoon met de telefoon voor de speaker.

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: CW op tablet?

#7 Bericht door PA0ETE »

PD3DL schreef:
Ik heb deze ook net geïnstalleerd, werkt leuk vind ik.
Weet iemand trouwens wat een gebruikelijke snelheid is?

Gr, Dennis
De examensnelheid is heel lang 12 woorden/m geweest, zonder de Koch-tussenruimtes. Er heeft ook nog een paar jaar een B-machtiging bestaan, daarvoor was max. 8 woorden de grens. Ik geloof dat dat ook is wat op het huidige examen dat voor Nederlanders in België wordt gehouden de grens is, maar dat weet ik niet helemaal zeker.

12 woorden is een praktische snelheid om te leren. Je kunt daarmee goed op de band beginnen. Als je nog leert dan kost het over het algemeen veel moeite om een snelheid van opnemen te halen. Ben je eenmaal enthousiast aan het luisteren dan ga je als vanzelf redelijk snel naar 15 of 20 woorden. Er zijn mensen die nog sneller kunnen. Boven de 28 à 30 woorden moet je daarvoor eigenlijk een andere methode gebruiken. Je leert dan als het ware veel gebruikte woorden en afkortingen als afzonderlijk woord herkennen en hoort naarmate de snelheid hoger wordt niet meer de afzonderlijke letters, maar vooral de klank van het woord.

Seinen met een handmatige sleutel gaat tot max 24 à 28 woorden. Met een automaat veel sneller.

Seinen met een automaat (een keyer) is redelijk makkelijk te leren, echt grote valkuilen zijn daar niet. Seinen met een oude sleutel moet je serieus aanpakken als je dat wilt gaan gebruiken. Een verkeerd aangeleerd schrift is extreem lastig weer af te leren en je loopt als je zo'n verkeerde seingewoonte vaak gebruikt heel gemakkelijk allerlei zenuwontstekingen a la muisarm of rugklachten op. Bovendien haal je niet gemakkelijk snelheden boven de 12 à 15 wpm als je een verkeerde seingewoonte hebt.

Maxima die met opnemen van morse gehaald worden zijn tegen de 60 woorden per minuut (zonder tussenruimtes).

Er zijn een aantal landen (geweest) met een vergunning waarvoor je 6 wpm moest kennen. Er zijn als je een beetje rondkijkt ook nog zeker mensen te vinden die in die snelheid QSO's maken, bijv. op 7 en op 10 MHz (o.a. tussen 10,125 en 10,140).

dxhunter
Berichten: 409
Lid geworden op: 15 jan 2010, 18:32

Re: CW op tablet?

#8 Bericht door dxhunter »

PA0ETE schreef: Maxima die met opnemen van morse gehaald worden zijn tegen de 60 woorden per minuut (zonder tussenruimtes).
Voor zover ik weet is de hoogst genomen snelheid ooit op het gehoor 200 woorden per minuut. Dit is 2 personen gelukt in 2007 onder het toeziend oog van een aantal officials. Lees het op: http://www.rufzxp.net/speed1000.htm

pd2rw
Berichten: 130
Lid geworden op: 30 nov 2008, 19:57
Locatie: Vlaardingen

Re: CW op tablet?

#9 Bericht door pd2rw »

Ik zou al blij zijn als ik IETS herken, en laten we het dan maar niet over snelheid hebben!
Het lijkt me wel heel erg leuk!
Maar leren weet ik niet wat dat is en geheugen heb ik ook niet, jahaaaa in mijn PC en tablet –
en daar komt bij dat ik word en lees blind ben.
Maar och ik wil zonder verplichtingen het toch proberen, en dus dan proberen op mijn tablet.
Misschien is er ook een trainer voor op de PC? Weet ik eigenlijk niet?
.
Los van dit alles!
Je kunt dus begrijp ik met een van die programma’s de microfoon van bijvoorbeeld tablet voor de -geluidsbron houden en dan vertaalt ie het,
Mag ik dan experimenteel zelf proberen te CWen en het vertalen aan het tablet over laten?

Iedereen heel veel succes met de hobby en het leren van…..
VrGr PD2RW.
:wink:
Knutselen das de hobby!

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: CW op tablet?

#10 Bericht door PA0ETE »

PA4M schreef:
PA0ETE schreef: Maxima die met opnemen van morse gehaald worden zijn tegen de 60 woorden per minuut (zonder tussenruimtes).
Voor zover ik weet is de hoogst genomen snelheid ooit op het gehoor 200 woorden per minuut. Dit is 2 personen gelukt in 2007 onder het toeziend oog van een aantal officials. Lees het op: http://www.rufzxp.net/speed1000.htm
Zover was ik niet op de hoogte :-)
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: CW op tablet?

#11 Bericht door PA0ETE »

pd2rw schreef:Los van dit alles!
Je kunt dus begrijp ik met een van die programma’s de microfoon van bijvoorbeeld tablet voor de -geluidsbron houden en dan vertaalt ie het,
Mag ik dan experimenteel zelf proberen te CWen en het vertalen aan het tablet over laten?

Iedereen heel veel succes met de hobby en het leren van…..
VrGr PD2RW.
:wink:
Op zich kun je dit doen. Sommige mensen vinden dit niet leuk.

Er zijn ook mensen die wel zelf opnemen, maar QSO's maken door een aantal standaardteksten die ze geprogrammeerd hebben, bijv. achter de functietoetsen op hun PC (veel contesten in morse gebeuren op die manier). De meeste morse-QSO's bevatten vrijwel alleen standaard-afkortingen en Q-codes, omdat het redelijk lang duurt voordat je een hele zin geseind hebt (bij 12 woorden per minuut dus een zin van 12 woorden in een minuut :-) )

Die toetsenbordseiners vind ik persoonlijk erger dan mensen die op de computer of op een tablet meelezen. Het gaat wel minder goed dan op het gehoor, maar zo'n app is best bruikbaar :-)

Ik sein zelf dus met een handmatige sleutel, en ik doe dus veel moeite en de tegenpartij tikt even snel wat in de PC en daar moet ik op gaan zitten opnemen. Dat is een beetje een ongelijke strijd :-)
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

pd2rw
Berichten: 130
Lid geworden op: 30 nov 2008, 19:57
Locatie: Vlaardingen

Re: CW op tablet?

#12 Bericht door pd2rw »

Om het voor mijzelf ( DENK IK!) leuk te houden wil ik proberen om het vertalen te laten doen en het seinen zelf te proberen.
Ik hoop dat er dan positief gereageerd word door de mensen die het al wel kunnen (aan de andere kant).
.
Ik heb er nog even niet een progje op gezet maar we gaan het proberen,
Lukt het niet het ik ook nog een PC er bij staan.
.
Ik wil trouwens ook experimenteren met QRP zelfbouw, lijkt me gewoon erg leuk!

VrGr PD2RW.
Knutselen das de hobby!

Plaats reactie