Verslag van de Dag van de RadioAmateur 2013 (PA0WV)

Alles over morse.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6252
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Verslag van de Dag van de RadioAmateur 2013 (PA0WV)

#1 Bericht door PA3DAT »

Artikel geplaatst op verzoek van PA0WV.

Verslag van de Dag van de RadioAmateur 2013

De dag was weer zeer geslaagd. Hulde en Veel dank is verschuldigd aan de organisatoren en alle onmisbare medewerkers in de schaduw, die het allemaal mogelijk maakten.

Ik deed de laatste keer, voor een dagdeel en een deel van een tafel mee met de Zelfbouwtentoonstelling.

Voor dag en dauw de xyl dus uit een warm bed gedouwd om de noodzakelijke ondersteuning te verlenen die ze me geeft omdat ik haar lekke fietsband plak indien dat nodig is. Ze fietst niet meer, maar ze heeft het recht, zodoende.

Om zeven uur zijn we bij de Ericahal in Apeldoorn aangekomen. Daar staan de wachterbijen klaar om je tegen te houden als je je blauwe knoop of blauwe armbandje niet aan of om hebt. Dat bedekken we dus om ze te testen.

Na de opstelling in de stand, zeer beperkt omdat ik teveel opzag tegen het meesjouwen van 90% van de zelfbouwapparatuur van afgelopen jaar, bezoek ik in de nog donkere vroegte de Americazaal.

Op de deur staat al aangekondigd dat daar de Vonkeboerwedstrijd zal plaatsvinden.

Binnen is PAoWRT uit WeeRT in het schemer van de dageraad al bezig in zijn uppie om tafels te schuiven, koptelefoons te verdelen en de door hem meegesjouwde apparatauur te installeren voor de Vonkenboerwedstrijd.

Die wedstrijd, die ware zendamateurs onderscheidt van jappenbakken appliance operators, schijnt, de Veron website raadplegende, tegenwoordig Vonkeboerwedstrijd te heten, zonder tussen-n dus.

Dat hebben de taalkundigen van de Nederlands-Belgische spellingcommissie in hun wijsheid wellicht weer eens besloten.

Ik stel me zo voor dat op verjaardagen met taarthappende familieleden en vrienden op bezoek, langs de muren van de doorzonkamer van de Vinexwoning gezeten op een allegaartje uit het hele huis verzamelde en opgestelde krans van stoelen en krukjes,ze zich daar zitten te profileren, door aan te kondigen dat ZIJ beslist hebben dat je pannenkoek in het vervolg als pannekoek schrijft, danwel omgekeerd.

Als het maar wisselt zodat ze het op hun naam kunnen schrijven gelijk de gemeenteambteNAREN die een verkeersheuveltje op kosten van de gemeentelijke belastingbetalers laten aanleggen en het jaar erop weer laten slechten omdat de omwonenden klagen over barstvorming in hun muren en trillingen veroorzaakt door langsdenderende chauffeurs, die zelf wonen in een wijk afgezet met borden waarop staat dat in ONZE buurt de snelheid beperkt is tot 30 km per uur, wilt u rekening houden met ONS woongenot?

Het offer dat je moet brengen, als je aan de zelfbouwtentoonstelling deelneemt is dat je geen lezingen kunt volgen. Mensen die geinteresseerd zijn in CW, continuous wave, dus letterlijk: Toon je aanwezigheid door de band te bezetten met een draagolf en houd verder je kop dicht, werden extra gepakt want de Vonkenboerwedstrijd begon een kwartier voor afloop van een interessante lezing in een taal die ik niet kan verstaan, laat staan volgen.

Op zo’n dag zie je, achter je standje gezeten, heel wat langskomen.

Met de xyl zat ik schattend te berekenen hoeveel kubieke meter bier en frikandellen er nodig zouden zijn om de gigabolvormen te bereiken die we zagen langsschuiven, met een petje op, dat trots de na een lange en moeilijke studie en daaropvolgend afgelegd uiterst zwaar Staatsexamen, toegekende PD call toont, toegewezen ter
ondersteuning en meerdere eer en glorie van het Nederlandse Zendamateurisme.

Rond een uur kregen we wel heel erg behoefte aan het toegezegde lunchpakket, vooral omdat we de buren zagen knagen aan smakelijk uitziende veganistische Volkert van der Graaf broodjes. Na melden bij PA3ACJ bleek er een pakket over te zijn, dat hebben we dus getweeen gedeeld. Als echtpaat doe je immers alles altijd samen, de xyl kookt bijvoorbeeld dagelijks fantastische maaltijden en ik eet ze op.

Tijdig weer vertrokken zodat we nog voor de spits en voor het donker worden met onze cataract_senilis_ maculadegenererendehoogbejaardenoogjes thuis kwamen.

Vertrekken viel niet eens mee want alle uitgangen van de hal die we probeerden waren gesloten, vermoedelijk in verband met de aangekondigde zakkenrollers, zodat die niet vroegtijdig naar buiten zouden lopen en wat langer actief konden blijven. Ja wat wil je verenigd Europa, vanaf 1 januari kun je beter een slot op je fiets per wiel en een muur om je huis hebben zoals in die landen gebruikelijk en hier verboden is door de gemeentelijke welstandscommissie. Helaas geen VVD leden in die commissie anders was er wel wat te regelen, begrijp ik uit recente persberichten.

Goed, in ieder geval is aangetoond blijkens mijn resultaten tijdens de Vonkenboerwedstrijd dat de Vonkenboertrainer en de Kujer2 zoals gepubliceerd in Electron, nadat ze daar een jaar op de plank hadden gelegen, en die inmiddels tevens op mijn webstite http://paowv.home.xs4all.nl/zelfbouw.html staan, hun vruchten hebben afgeworpen.

Bewezen is hiermede dat een 80 jarige zich binnen 3 jaar omhoog kan werken, met een dagelijkse training van ruim een kwartier(terwijl de xyl het eten kookt) van 20 naar 45 wpm morse solid copy decoderen, en dat losse woorden incidenteel genomen kunnen worden tot 71 wpm.

Maar ja, wel regelmaat en doorzetten, en dat is er blijkbaar tegenwoordig ook voor de oude vossen die de passie preken niet meer bij.

73 PAoWV 30
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3347
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: JO22TJ - Biddinghuizen
Contacteer:

Re: Verslag van de Dag van de RadioAmateur 2013 (PA0WV)

#2 Bericht door Juul - PE0GJG »

Leuk stukje!

Maar sta mij toe toch één opmerking te maken;
Het is niet "Erica hal" maar "America hal'. Dit voor de historische juistheid.


Juul - PE0GJG
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

PA1ZP
Berichten: 1316
Lid geworden op: 06 jun 2008, 19:04
Locatie: Oss

Re: Verslag van de Dag van de RadioAmateur 2013 (PA0WV)

#3 Bericht door PA1ZP »

Dag Allemaal

Als je tegen cynisme kan (en ik houd er wel van) is het een heerlijk stukje vol met leuke kritiek en ook zelfkritiek.

Erg leuk geschreven met vlot leesbare zinnen op hier en daar een heel lang woord daargelaten.

Ik moet toch eens kijken of ik zelf wat discipline op kan brengen om mij ook een keer voor het beeldscherm te parkeren en het morse-vaardigheidsgedeelte wat verder op te poetsen , zodat ik eventueel wat in de buurt kan komen van het hoogbejaarde maar diep getrainde brein kan komen met mijn morse-vaardigheid.

Eventueel dat wat minder aandacht voor de mooie ronde vormen van mijn door frikandellen gevormde torso, en meer aandacht voor morse-vaardigheid zal helpen, ik zal vast als tegenprestatie de pet van mijn zoon met zijn oude N-call klaar leggen zodat ik de volgende keer minder opval.

Misschien dat er iemand nog een tip heeft welke software die ik daar voor het beste kan gebruiken?

Ik moet me ook afvragen of het nu zwarten piet wordt of zwarte piet blijft.
73 de PA1ZP

Jos uit Oss

Een goede antenne hoeft niet duur te zijn, een dure antenne hoeft niet goed te zijn.

Zelf gebouwd klinkt leuker als zelf gekocht.

Gebruikersavatar
pe1rea
Berichten: 1744
Lid geworden op: 27 dec 2008, 10:18
Roepletters: PE1REA
Locatie: Ergens op het water PF8124 of PA4299

Re: Verslag van de Dag van de RadioAmateur 2013 (PA0WV)

#4 Bericht door pe1rea »

Cynisme, ok.
Maar het afzetten tegen de D of geen morse beheersende amateur is geen cynisme in mijn ogen maar trachten anderen de grond in te trappen....

Maar dat is zijn stijl blijkbaar en die hanteert hij al jaren.....
Persoonlijk begin ik me langzamerhand te storen aan die ondertoon.

Verder is het een leuk stukje.....
73 Jinny .--. . .---- .-. . .- PE1REA
Email, put VRZA dot NL behind the call
Mail from: yahoo, hotmail, aol and msn goes unread /dev/null
This message is NOT scanned by any Anti Virus software :-)

xxxx
Berichten: 1623
Lid geworden op: 22 mar 2009, 11:53

Re: Verslag van de Dag van de RadioAmateur 2013 (PA0WV)

#5 Bericht door xxxx »

zijn kijk op de zendamateur.

http://pa0wv.home.xs4all.nl/hahaham.html

Gr Jelle

Gebruikersavatar
PE7EB
Berichten: 2449
Lid geworden op: 22 jan 2008, 19:37
Locatie: Alkmaar JO22jp19qv

Re: Verslag van de Dag van de RadioAmateur 2013 (PA0WV)

#6 Bericht door PE7EB »

Deze beste man is volledig stil blijven staan in de tijd en heeft daardoor de veranderde maatschappelijke inzichten en reguleringen compleet gemist.
Lekker laten kletsen en verder negeren :-)
73 es gud dx de eric pe7eb k
AIVD/NSA information ... the post above has nothing to do with "dirty bombs", "plane hyjacks" or "Sarin" ;-)

pe1mix
Berichten: 473
Lid geworden op: 12 mar 2012, 08:40
Roepletters: PE1MIX

Re: Verslag van de Dag van de RadioAmateur 2013 (PA0WV)

#7 Bericht door pe1mix »

Wat ik vreemd vind is dat een amateur die wel een site kan maken hier een ander, niet voor het eerst, een controversieel stukje laat plaatsen.
Zoekende op het forum lijkt de man hier een geschiedenis te hebben?

Bovenstaande commentaar zonder inhoudelijk op de visie van de betreffende amateur in te gaan....
Wel komt het begrip katalysator bij me bovendrijven.

Wat mij betreft mag deze stemmingmakerij, kan het niet anders noemen, op het forum geweigerd en gewist worden.
Eenieder heeft recht op zijn mening maar die verkondig je persoonlijk.

Groeten Eric.

Gebruikersavatar
PD7H
Berichten: 369
Lid geworden op: 23 jan 2013, 19:46
Roepletters: PD7H
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: Verslag van de Dag van de RadioAmateur 2013 (PA0WV)

#8 Bericht door PD7H »

De stijl van schrijven spreekt me wel aan, beetje kritiek met een vleugje cynisme is me ook niet vreemd, maar de ondertoon van het stuk is nogal zuur. Ik vermoed dat de werkelijke reden van het stuk is ingegeven door een misplaatst gevoel van superioriteit of wellicht de frustratie dat de tijd net even wat sneller is gegaan dan het vermogen om het te volgen.

Ik voel me overigens geenszins aangesproken, maar reageer graag op dit soort generaliserende flauwekul ;)
73, Hans
PD7H

PA1A
Berichten: 247
Lid geworden op: 06 mar 2009, 10:05
Locatie: Leens
Contacteer:

Re: Verslag van de Dag van de RadioAmateur 2013 (PA0WV)

#9 Bericht door PA1A »

Dat Aloys en Colepascal zich laten gebruiken door WV die al zijn eigen berichten heeft gewist onder de naan DELETED vind ik opmerkelijk.

http://www.zendamateur.com/viewtopic.ph ... 0wv#p10883

Iedereen heeft een eigen mening, maar een ander misbruiken als je zelf de middelen hebt is ongehoord en jullie trappen daar blind in. Probeer kritisch en analytisch te zijn...

Mijn mening is: niets meer plaatsen van WV, wanneer hij iets kwijt wil doet hij dat zelf met zijn eigen login.

73

Gebruikersavatar
gelderjg
Berichten: 339
Lid geworden op: 06 sep 2005, 08:03
Roepletters: PA3ANF
Locatie: Utrecht (JO22MC)

Re: Verslag van de Dag van de RadioAmateur 2013 (PA0WV)

#10 Bericht door gelderjg »

Dat deze OM blijft hangen in zijn beleving wil niet zeggen dat je je medeamateurs onderuit haalt en ze
" jappenbakken appliance operators" noemt. :?

De radioamateurhobby heeft vele facetten en door de technische ontwikkelingen zijn er veel mogelijkheden ontstaan.
Je bent een zelfbouwer of je maakt verbindingen op HF met een "jappenbak" om DXCC landen te werken al dan niet in CW.
Of je doet digitale modes...

Zo heeft een ieder zijn specialiteit.

Moest toch even reageren.....

Best 73 de Jos PA3ANF :D
Amateurradio is a way of life...but life is more then amateurradio....

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5109
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Re: Verslag van de Dag van de RadioAmateur 2013 (PA0WV)

#11 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

PA1A schreef:Mijn mening is: niets meer plaatsen van WV, wanneer hij iets kwijt wil doet hij dat zelf met zijn eigen login.

73

Lijkt mij een goede zaak. Volgens mij heeft deze OM vrijwillig afscheid van dit forum genomen.
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6252
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Verslag van de Dag van de RadioAmateur 2013 (PA0WV)

#12 Bericht door PA3DAT »

Ik heb het slechts geplaatst omdat hij dat zelf niet kon, zo schreef hij mij.
Als een moderator vindt dat het hier niet thuishoort en beter verwijderd kan worden, ik houd het niet tegen.

Verder betekent het feit dat ik het hier op verzoek heb geplaatst allerminst dat ik het eens ben met de inhoud van het stuk. Ik heb verder ook geen zin/tijd in een daaruit voortvloeiende discussie.

Ben net terug van een leuke Friese radiowedstrijd, met mijn Jappenbakje. En ik hoor ook vast niet bij genoemde 500, noch in een ander getal als de Quote 500 en dergelijke... :wink: :P
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

PA1A
Berichten: 247
Lid geworden op: 06 mar 2009, 10:05
Locatie: Leens
Contacteer:

Re: Verslag van de Dag van de RadioAmateur 2013 (PA0WV)

#13 Bericht door PA1A »

@DAT
.....Ik heb het slechts geplaatst omdat hij dat zelf niet kon, zo schreef hij mij....

Zo weet ik ook nog wel een paar argumenten op te noemen.

Wel raar dat je geen zin of tijd hebt in commentaar, terwijl je wel tijd vindt om dit soort dingen te plaatsen.
Wellicht een volgende keer eens nadenken voordat je uit naam van een ander iets plaatst....

Pd0hdf
Berichten: 155
Lid geworden op: 31 dec 2012, 16:14
Roepletters: pd0hdf

Re: Verslag van de Dag van de RadioAmateur 2013 (PA0WV)

#14 Bericht door Pd0hdf »

OM's

Een ieder heeft recht op zijn eigen afwijking :mrgreen: :mrgreen:

Wat betreft collega WV

Beoordeel een ander
Oordeel over diens capaciteiten
Maar veroordeel je medemens niet

Daar zijn hogere machten voor aangesteld

:)
Zij, die de ogen sluiten naar het verleden,
zijn blind voor de toekomst.

Gebruikersavatar
pe1rea
Berichten: 1744
Lid geworden op: 27 dec 2008, 10:18
Roepletters: PE1REA
Locatie: Ergens op het water PF8124 of PA4299

Re: Verslag van de Dag van de RadioAmateur 2013 (PA0WV)

#15 Bericht door pe1rea »

PD0HDF schreef:OM's

Een ieder heeft recht op zijn eigen afwijking :mrgreen: :mrgreen:

Wat betreft collega WV

Beoordeel een ander
Oordeel over diens capaciteiten
Maar veroordeel je medemens niet

Daar zijn hogere machten voor aangesteld

:)
Even simpel, technisch is om Wim best voor elkaar, daar mankeert het niet aan.
Alleen zijn wat degenererende ondertoon is wel degelijk veroordelend, om je woord maar eens te gebruiken, en daar ik als atheïste niet aan hogere machten doe, meld ik mijn mening, omdat het wachten tot die hogere macht het doet al iets te veel beerputjes opgeleverd heeft.
Ergo, wie er een hekel aan heeft om veroordeeld te worden zou in beginne zelf niet moeten oordelen
Wel, dat laatste doet om Wim nu net wel.

En daar hij blijkbaar in staat is om te posten misbruikt hij een andere OM om zijn stukjes te posten.
Dat is wat zwak.

Einde discussie wat mij betreft.
73 Jinny .--. . .---- .-. . .- PE1REA
Email, put VRZA dot NL behind the call
Mail from: yahoo, hotmail, aol and msn goes unread /dev/null
This message is NOT scanned by any Anti Virus software :-)

Plaats reactie