Hoe opnieuw te beginnen?

Alles over morse.
Bericht
Auteur
Jan pa3abk
Berichten: 365
Lid geworden op: 09 jan 2008, 01:15
Roepletters: pa3abk
Locatie: Dordrecht

Re: Hoe opnieuw te beginnen?

#16 Bericht door Jan pa3abk »

FF nog een aanvulling.
Ik weet niet welke methode je hebt gehad om te leren seinen.
Ik heb het via de zgn synchroon methode meester gemaakt (dus niet met de tel methode).
De synchroon methode sein je mee met het Creed bandje op een vaste snelheid die langzaam naar mate de tijd vorderde werd opgevoerd.

PA0WV heeft daar een knutselwerkje van gemaakt.
Hoewel ik vermoed, dat je momenteel niet de middelen hebt om dat in elkaar te zetten.
[url]https://pa0wv.home.xs4all.nl/pdfbestand ... seiner.pdf[/url

Jan/pa3abk
Send on my T-100 via Philips STB-75 icw Elektromekano S-1250

PA3FK
Berichten: 66
Lid geworden op: 28 apr 2019, 10:35
Roepletters: PA3FK

Re: Hoe opnieuw te beginnen?

#17 Bericht door PA3FK »

Jan pa3abk schreef:FF nog een aanvulling.
Ik weet niet welke methode je hebt gehad om te leren seinen.
Ik heb het via de zgn synchroon methode meester gemaakt (dus niet met de tel methode).
De synchroon methode sein je mee met het Creed bandje op een vaste snelheid die langzaam naar mate de tijd vorderde werd opgevoerd.

PA0WV heeft daar een knutselwerkje van gemaakt.
Hoewel ik vermoed, dat je momenteel niet de middelen hebt om dat in elkaar te zetten.
[url]https://pa0wv.home.xs4all.nl/pdfbestand ... seiner.pdf[/url

Jan/pa3abk

Hoi Jan,

Dank je wel.
Dat van de seinproef van RH wist ik niet. Dat is natuurlijk wel precies wat ik bedoelde.
Ook Speclab ziet eruit alsof het inderdaad precies doet wat ik wil. Daar ga ik ook even naar kijken.

Ik weet niet wat de naam was van de methode die de zeevaartschool hanteerde, maar het was in ieder geval het leren met tellen en eerst de punt letters en dan de streepletters en langzaam maar zeker uitbreiden en snelheid opvoeren.
Was een uiterst intensief traject van 2 jaar om op snelheid van eerste klas te komen.

Ik lees nu over de KOCH methode (toevallig ook nog mijn achternaam) en die is mi veel logischer. In ieder geval voor het leren nemen van morse.

Bedankt voor je meedenken.
Ik ga zeker, als ik mezelf weer zeker genoeg voel, een keer bij RH de seinproef afleggen . Lijkt me heel grappig om te kijken wat ik er van maak.
73, PA3FK

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6253
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Hoe opnieuw te beginnen?

#18 Bericht door PA3DAT »

De kale link van Jan zonder (foutieve) url-code: https://pa0wv.home.xs4all.nl/pdfbestand ... seiner.pdf

Het forum maakt er automatisch een aanklikbare link van. Is de link wat lang, dan wordt de zichtbare link
ook nog automatisch ingekort met ... (puntjes) zoals hierboven te zien.

Die url-code is eigenlijk alleen nodig wanneer je de link wilt verstoppen, zo bijv.: klik hier!

Maar dit was min of meer off-topic... :D
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

PA3FK
Berichten: 66
Lid geworden op: 28 apr 2019, 10:35
Roepletters: PA3FK

Re: Hoe opnieuw te beginnen?

#19 Bericht door PA3FK »

PA3DAT schreef:De kale link van Jan zonder (foutieve) url-code: https://pa0wv.home.xs4all.nl/pdfbestand ... seiner.pdf

Het forum maakt er automatisch een aanklikbare link van. Is de link wat lang, dan wordt de zichtbare link
ook nog automatisch ingekort met ... (puntjes) zoals hierboven te zien.

Die url-code is eigenlijk alleen nodig wanneer je de link wilt verstoppen, zo bijv.: klik hier!

Maar dit was min of meer off-topic... :D
Geweldig. Wat een prachtige schrijfstijl van Wim. :lol: :mrgreen:
Dit kastje ga ik zeker nog eens een keer bouwen.
Heb inmiddels via marktplaats een originele oude juncker key gevonden die ik straks ga ophalen.

Ik word steeds enthousiaster. Dank voor alle jullie hulp bij het vinden van dit soort juweeltjes.
73, PA3FK

Jan pa3abk
Berichten: 365
Lid geworden op: 09 jan 2008, 01:15
Roepletters: pa3abk
Locatie: Dordrecht

Re: Hoe opnieuw te beginnen?

#20 Bericht door Jan pa3abk »

PA3AME schreef: Geweldig. Wat een prachtige schrijfstijl van Wim. :lol: :mrgreen:
Dit kastje ga ik zeker nog eens een keer bouwen.
Zijn schrijfstijl is inderdaad opvallend te noemen.
Echter een aantal jaren geleden is hij "iets" te ver gegaan door een RZA iets te kritisch te beschrijven.
Neemt niet weg dat zijn manier van informatie overdracht wel blijft hangen met het onderwerp.
Heb radartechniek les gehad van een leraar die dezelfde aanpak had.

Op z'n eigen site https://pa0wv.home.xs4all.nl/ kun je meer van z'n werk genieten.
Daar zitten ook een aantal morse projecten tussen.
Als je ooit aan de SynchroSeiner gaat beginnen zul je contact met hem moeten opnemen voor de software.
Send on my T-100 via Philips STB-75 icw Elektromekano S-1250

PA3FK
Berichten: 66
Lid geworden op: 28 apr 2019, 10:35
Roepletters: PA3FK

Re: Hoe opnieuw te beginnen?

#21 Bericht door PA3FK »

Even de site doorgekeken. Staat inderdaad nuttige informatie op.
Maar ik herken wel de opmerking dat hij ten allen tijden kritisch is en dat het daarmee zijn kracht wat verliest.
Jammer.
73, PA3FK

Sparkysan
Berichten: 27
Lid geworden op: 09 aug 2015, 00:09

Re: Hoe opnieuw te beginnen?

#22 Bericht door Sparkysan »

Hallo Fred,
Ik heb je een PB gestuurd.
PC3GER

Plaats reactie